Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec z kolekce Filmové recenze
Autor: Godard (Občasný) - publikováno 15.6.2001 (01:22:49)
další v kolekci>
Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec
COOK, THE THIEF, HIS WIFE & HER LOVER


Velká Británie, Francie, 1989
režie: Peter Greenaway
94%

Vizuálně jedinečný symbolický snímek o krutosti, lásce, nevěře a pomstě, který spojuje zdánlivě nespojitelné do originálního celku.

  Námět
  Postarší chlípník Albert (Michael Gambon) zdánlivě vlastní dvě věci - stylovou barokní francouzskou restauraci Le Hollandais a svou na první pohled rezignující ženu Georginu (Helen Mirren), kterou sprostě ponižuje před svou partou vyděračů, jenž vyhrožují konkurenci a obstarávají tak peníze či třeba vzácné příbory pro jeho podnik. Georgina se však mezi předkrmem a hlavním chodem povážlivě sblíží s hostem restaurace Michaelem (Alan Howard). Když Albert jejich vztah odhalí, chystá se krutá pomsta.

  Hodnocení
  Při úvodní scéně filmu Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, ve které je jakýsi Albertův dlužník svlečen do naha a nucen jíst psí výkaly, by se mohlo zdát, že tento snímek nebude ničím převratným, pouze se bude trochu upjatě snažit šokovat násilím a nechutností. Tento mylný dojem je však zakrátko vystřídán úžasným pocitem, že sledujeme jeden velký skvost na filmovém plátně.
  Vše spolu začíná sametově ladit a vytvářet jedinečný umělecký tvar. Je jistě zapotřebí velké dávky invence a geniality, aby se povedlo spojit tolik rozmanitých prvků, které Greenawayův snímek, jenž tento britský režisér natočil dle vlastního scénáře, nabízí. Poněkud bizarní příběh je sice situován do současnosti, ale vzhledem k tomu, že se děj odehrává převážně ve stylové barokní restauraci, získáváme dojem zvláštní nadčasovosti.
  Za poslechu několika krásných témat, jenž složil mistr filmové hudby Michael Nyman, se noříme do barevně neuvěřitelně výrazných scén, které přichystal svou kamerou Sacha Vierny. Přechody jednotlivých záběrů "přes zeď" barevně často bijí do očí (nejvýrazněji asi rudá chodba a sněhově bílé toalety), ostrost takových momentů však Nymanovy smyčce přirozeně zjemňují a dodávají potřebný emocionální náboj. Zajímavé jsou symbolické odkazy: hoch, který zpívá operní árii o zbavení se hříchu, Michael, který je udáven listy ze své nejoblíbenější knihy, nebo Albert, jenž je nucen jíst maso své oběti. Nemělo by se zapomenout na nádherné kostýmy Jean-Paula Gaultiera ani na výborné herecké výkony všech zúčastněných, i když Greenawayův snímek primárně na nich nestojí.
  Někteří kritici film hodnotí jako obraz britské společnosti v období thatcherismu, já jako ne-kritik jej vidím jako smutně krásnou slast pro oči i pro uši, která v nás zanechá nesmazatelnou stopu.
  A na závěr nechť vše shrne Georgina, hlavní hrdinka příběhu: "Je konec. Bylo to krátké, ale nádherné."


Poznámky k tomuto příspěvku
castanga (Občasný) - 15.6.2001 > Stačilo: "Vizuálně jedinečný symbolický snímek o krutosti, lásce, nevěře a pomstě, který spojuje zdánlivě nespojitelné do originálního celku" a potom už se to musí vidět. Jedinečný film a nezapomenutelný zážitek. Nemám moc rád, když se příliš popisuje o čem film je a ještě ke všemu se přidávají detaily, kterých je "NUTNO" si všimnout. Když jsem byl poprvé ve filmovém klubu na tenhle film, nejmenovaný filmový expert ho tak rozebral ještě před začátkem, až mi z toho bylo smutno. Kompletně např. rozpitval jedinečnou hru s barvami, kterou je film ojedinělý. Stejně to zkazil a popsal to jinak. Kdyby řekl jednu větu a sedl si, udělal by líp. Stalo se mi to víckrát kdy mi takoví "uvaděči" zkazili film. Jen snad pro zajímavost: Regionální premiéra filmu Kolja: "Již jsem ten film viděl a ještě teď se mi z něj klepou ruce. Shlédnete filmový zážitek století" Filmový klub, Lynchův film Mazací hlava: "Lynch geniálně použil nenarozené tele, které animoval jako nestvůru malého dítěte. Z tohoto později čerpali i tvůrci Vetřelce." No nezastřelili byste je!!!!!
<reagovat 
Étienne (Občasný) - 12.8.2001 > Źe by také něco k shlédnutí:).
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 (5) 6 7
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter