Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Vědět tak, jaké to je...
Autor: Paula (Občasný) - publikováno 20.6.2001 (21:38:23), v časopise 22.6.2001
Vědět tak, jaké to je…

Jaké to asi je… sedět na pláži na Tahiti, pozorovat domorodce, jak prsty formují své živobytí…jak se večer muži schází a kouří… ženy chovají v náruči své děti…jak sklízejí ovoce a jak připravují svá jídla….jak se projevuje láska muže k ženě…jak se slaví svatba a vychovává potomstvo…

Jaké to asi je… být ženou v islámském státě…kde nesmí bez doprovodu muže vyjít ven...kde nesmí pracovat…kde se nesmí bez svolení setkávat se svými přítelkyněmi….kde musí otrocky sloužit svému muži…nesmět dát najevo svou nechut´, nespokojenost, názor…

Jaké to asi je… být úspěšným člověkem řídící světoznámou společnost…pracovat od rána do večera…nemít rodinu…věčně cestovat, s mobilním telefonem na uchu, s počítačem v tašce…s bytem v luxusní čtvrti s výhledem na město, kterého se však tak málo užívá…se závratně vysokým platem a sebevědomím, ale s žádným časem k zamyšlení nad smyslem toho, co děláme…

Jaké to asi je…být studentem, který se večer co večer sklání nad knihami…který bojuje o to, aby dostal svou šanci prosadit se ve světě…který myslí na to, jak získat dobrou a zajímavou práci…který zapíjí bolesti mladých let v hospůdkách s přátely a hledá důvody, poznává, poslouchá, nabírá zkušenosti…

Jaké to asi je…být dítětem v kočárku…které se ještě učí vnímat…vidí věci, ale není schopno je pojmenovat, nechápe je a nedokáže si je spojovat v rozvětvené souvislosti tak, jako dospělí…pro které je každý den ohromným dobrodružstvím…každá chvilka hry ohromnou radostí…každý večer časem zaslouženého spánku po vyčerpávajícím dnu…

Jaké to asi je…být ochrnutý…pozorovat okolní svět z vozíku…nebýt schopen skákat přes švihadlo, běhat, chodit…být v očích těch druhých jako „chudák“…každý den být nucen vyrovnávat se se svým postižením…každý den potlačovat v sobě myšlenky – co kdyby…

Jaké to asi je…být sám sebou…vědět přesně co chceme…nechybovat…neubližovat přátelům…krotit v sobě žárlivost a kontrolovat svůj vztek…nepohrdat ostatními…tolerovat…být schopen upřímnosti a pochopení…

Vědět tak jaké to je – kým bychom vlastně potom byli?


Poznámky k tomuto příspěvku
Gino Hašler (Občasný) - 21.6.2001 > Dobrymi lidmi, kteri by si museli zvyknout na to, ze je budou ostatni pro jejich dobrotu vyuzivat...zlo bude pokud budou lide.
Body: 5
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 21.6.2001 > Hezké zamyšlení i se závěrem Paulo...někdy si tak říkám, kdyby někdo z lidí poznal, jaké to všude je, zda by ještě mohl dál klidně žít...někdy je přeci jen ta nevědomost útěchou...
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 21.6.2001 > No dobře, ale nepřemýšleli jsme o tom všichni už tolikrát? Chybí mi v tom nová myšlenka...
Ke stylu: přišlo mi, že popisuješ "jaké to je" nezaujatě, ale někdy ti to ulítlo a odráží se v tom už tvé hodnocení, např.: "sebevědomím, ale s žádným časem k zamyšlení nad smyslem toho, co děláme… " , ale možná ne. A závěr? Není tam jen pro onu heslovitost a stručnost té poslední věty? Nejlepší je asi předposlední odstavec, předchozí mi přijdou moc konkrétní a tak podobně, no, mohl bych ještě plkat, ale nechámn toho. Spíš mi tam chybí něco nového k zamyšlení, no.


Body: 1
<reagovat 
Krysa () - 22.6.2001 > Zajímavá úvaha i její zpracování. Někdy mě napadá, že kdybychom tohle všechno věděli, těžko bychom hledali sebe. Gino na tvou otázku odpověděl "dobrými lidmi", "zlo bude pokud budou lidé". Ale přece kdyby nebylo zlo, nikdy bychom nepoznali, co je dobré.
Trošku špatně se mi čte ve 3. odstavci to "s bytem, kterého se však tak málo užívá..." Ale to je pouze můj subjektivní pocit a možná špatný vliv paní učitelky, která mě učila čtení.
Body: 5
<reagovat 
pisisvor (Občasný,Redaktor) - 24.6.2001 > Líbí se mi to... i zpracování pěkné :) Možná, že by se daly najít i jiné charakteristiky jednotlivých skupin...
Existují miliony lidí, v jejichž kůži bychom se mohli octnout a tisíce situací, které můžeme zažít... každej chce bejt vlastně někým jiným...
Ještě bych se třeba zeptala, jaké je to být bezdomovcem nebo Romem




Body: 5
<reagovat 
emilio (Občasný) - 25.6.2001 > Pěkné, ale není to místy trochu schématické?
Body: 3
<reagovat 
nieboras.jan (Občasný) - 1.7.2001 > Myslím, že to je celkem dobré, ale taky myslím, že ses mohla držet více toho rozkouskovaného - jako v prvním odstavci. Některé odstavce mají zbytečně dlouhé věty. Trochu je rozkouskovat a mohlo to být lepší. CO se týče nápadu a obsahu, myslím, že to je dost dobré.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter