Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Zuby si čistíme třikrát denně po jídle
Autor: Bernini (Občasný) - publikováno 28.8.2005 (17:11:39)
Zuby si čistíme třikrát denně po jídle

„Zuby si čistíme třikrát denně po jídle“, jsem četl už nesčetněkrát v časopisech typu „Lékárna“, nebo na plakátech v čekárně zubní kliniky, říkávaly mi to učitelky v mateřské školce i škole základní, maminka i tatínek a dokonce i bratr. Dokonce jsem se dozvěděla, že jedna mladá „profesorka“ na střední škole, kde jsem studoval, mívávala v kabinetu v šuplíku kartáček na zuby. Ale zajímalo by mě, nakolik tenhle zákon jmenovaní (a členové jmenované instituce) vlastně dodržují? Přinejmenším příslušníci mé vlastní rodiny velice nepravidelně.
Na toto tvrzení si vzpomenu vždy, když sedím na polohovacím křesle u mé zubařky a do očí mi svítí záhadný světlomet, který svůj vržený záblesk po přisednutí doktorky stočí až do nitra mého chrupu. Obvykle zavřu oči, ale pak vždy vyvstane napovrch ona věta o tom, co bychom měli třikrát denně dělat, aby se nám zuby nekazily. Co následuje po té, záleží na tom, nakolik jsem poctivý a nakolik je poctivá má paměť. Zvláště v čase po mlsání. Vrtání, seškrabávání zubního kamene, vkládání prozatímních zubních vložek, výměna špatných plomb, trhání zcela vykažených zubů bez naděje na nápravu… Tím vším jsem si už prošel (to s tím vykaženým zubem naštěstí ještě s „mlíčňákama“) a pokaždé jsem z ordinace vyšel s předsevzetím, že již víckrát ne. Již víckrát se nic podobného opakovat nebude, za žádnou cenu a ani omylem. V žádném případě! V ŽÁDNÉM! A po uplynulé hodině či dvou žvýkacího klidu jsem si dal kafe a k němu tatranku. A co dělal zubní kartáček? Seděl v kelímku v koupelně hezky na svém místě a bylo mu moc dobře. Měl dovolenou.
Ono to čištění svým způsobem zas taková tragédie není. Člověk se při této (i jakékoli jiné) činnosti může docela dobře pobavit. Třeba kdyby vám do doširoka otevřených úst plných pěny vletěl komár (ale to se asi víc pobaví přihlížející, než vy sami). Dá se u těchto praktik docela dobře přemýšlet nad nastávajícím dnem (po ránu) nebo nad uplynulým (navečer) či nad právě probíhajícím (po obědě). Také jsem zkoušela chodit sem a tam po koupelně a občas kouknout bratrovi do pokoje, jestli náhodou nezlobí. V tomto případě jsem se ale stal terčem pobaveného smíchu, takže od toho bych pro příště upustil. Nicméně vymyslet se dá i plno jiných celkem zajímavých činností, jako poslouchání hudby (nic moc do skoku, aby vám nezaskočil kartáček) nebo sledování televize (ale nic napínavého, aby jste na ono čištění zas nezapomněli).
Pár let od těchto dob nepoctivého čištění zubů uplynulo a přesto svůj hygienický zvyk omezuji na ráno, večer a po obědě, když někam jdu. Jako mí rodiče, jako můj bratr. Takže si říkám, zda má vůbec smysl nějakého domlouvání, když stejně lepší, než naši rodiče, nebudeme?
Ale co když ano? Přece jen padesát mi ještě není a do té doby se může ledasco změnit. Někdo vynalezne nějakou vtipnou zubní pastu, se kterou bude čištění zubů vskutku zábava. Třeba pojmu za právoplatnou manželku dentistku a budu k oněm výkonům donucen vlastní vůlí (třeba změním školu a půjdu studovat na zubního lékaře sám). A nebo se změním já a i svůj přístup k této nepovinné povinnosti. Stát se může ledasco. Takže si čistěte zuby třikrát denně po jídle.







Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 29.8.2005 > Zajímavá úvaha. Při čtení jsem přemýšlela nad tím čištěním 3x denně. Ono je to dost individuální, jsou lidé, kteří nemají silnou sklovinu a drhnutí kartáčkem 3x během dne by je asi připravil o i ten zbytek. Ke stylu psaní: tuším, že  dvakrát jsi se spletl/a v koncovce vypravěče. "Také jsem zkoušela chodit sem ...", "Dokonce jsem se dozvěděla ...". Na začátku úvahy je položená otázka (což je v úvaze v pořádku): "Ale zajímalo by mě, nakolik tenhle zákon jmenovaní (a členové jmenované instituce) vlastně dodržují?" - na kterou později není odpovězeno. Docela zajímavě bylo zpracováno, co všechno se dá při čištění zubů dělat, ale nějak mi to jako čtenáři nestačilo. Ale jinak souhlasím, že všude se na nás valí samé čistěte si zuby - bububu, jinak plak, zubní kámen, odchlíplé dásně a spol. vás sežere zaživa :)))
Body: 2
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 30.8.2005 > ... a změnila bych font ... (za tučnější např. - moje očka nejsou dnes v kondici a tohle se teda četlo docela mizerně
Body: 1
<reagovat 
Bernini (Občasný) - 15.9.2005 > to s tou koncovkou vypravěče... bylo to původně psáno pro sestru, protože zas něco nestíhala do školy ;)) A úplně všude jsem to asi nepozměnil.
díky za poznámky
<reagovat 
annandale (Občasný) - 17.1.2006 > Nechapu, co uvaha resi. Ztrata casu. Zatim si mohl autor ty zuby vycistit aspon petkrat dve minuty.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter