Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jabloň
Autor: celej on (Občasný) - publikováno 5.9.2005 (19:45:15)

Můj otec se dlouhá léta živil jako sadař. Pěstoval různé ovocné stromy v nekonečně dlouhých řadách. Velmi si tuhle práci oblíbil a tak se stalo, že se jí začal zabývat i ve volném čase. Co si ho pamatuji nedělal nic jiného. Tahle péče o přírodu ho učarovala. Pořád se jen staral o své ovocné stromky. Hnojil je, zaléval a stříhal. Občas jsem ho vídával, jak k nim i promlouvá. Vedl s nimi diskuse o počasí a přírodě. Jednou, když byl zvláštní teplý večer a stmívalo se, s nimi hovořil dokonce o ženách.

Časem ta vášeň přerostla v posedlost. Neznal nic jiného. Přestal chodit do sadů a staral se pouze o své vyvolené. Zašlo to příliš daleko. Odstěhoval se od své rodiny, od nás.

Sem tam jsem ho jezdil navštěvovat do jeho nového domku. Téměř v něm nežil. Celé dny i noci pobýval venku se svými ovocnými stromy. Jednoho dne se omezil pouze na jabloně. Když jsem se ho zeptal proč, odpověděl mi, že se s ostatními pohádal. Nechápal jsem ho. City, které dříve choval ke všem stromům zaměřil pouze na jabloně. A ve své lásce zašel ještě dál. Přestal vnímat jakékoliv rozdíly a chápal je stejně rovné člověku. Zahradník by jeho nově zavedenou činnost nazval roubení, ale táta tomu říkal seznamování. Prý vyhlížel stromy, které si byly sympatické a ty mísil v jedny. Zmínil se i o jedné mladé jablůňce, ke které začal chovat sympatie on sám.

Tehdy jsem poznal jak moc ztracený je, když mi to s nadšením vyprávěl. To jsem se u něj stavoval naposledy. Přestal jsem se s ním úplně stýkat a nechal ho svému osudu. Ještě mi poslal nesmyslné psaní, v kterém se tajuplně zmiňoval o nějakým jeho pokladu. Chtěl jsem zapomenout.

Po letech mi přišlo oznámení o jeho úmrtí. Stalo se to v zimě. Našli ho schouleného ve sněhu u nějaké jabloně. Umrzl. Myslel jsem si, že na mě zapomněl, stejně jako já jsem se snažil zapomenout. Býval bych odpřísáhl, když jsem od něj odjížděl naposledy, že už ani neví, že jsem jeho syn. Svět lidí dávno přehlížel. Ale on nezapomněl.

Odkázal mi, jak uvedl, své nejlepší přátelé na starost, a k tomu, jakožto pro něj přehlíženou skutečnost, i dům. V té době jsme se ženou zrovna hledali bydlení a tohle otcovo dědictví nám přišlo nesmírně vhod.

Když jsme se konečně nastěhovali, zašel jsem si pořádně obhlédnout zahradu. Nikde nerostlo nic jiného než jabloně, porůznu rozseté po celém pozemku. Všechny mohutně rozrostlé, silné a zdravé. Jen jedna jablůňka se krčila pouze do výšky zhruba tří metrů. Nevěnoval jsme tomu zvláštní pozornost.

Až časem, když začaly plodit, jsem zjistil, že na ní rostou ty nejhezčí a nejsladší jablka. Chuť těchto plodů se vůbec nedala srovnávat s chutí kteréhokoliv jiného jablka. Všechny ty esence vyznívaly daleko silněji. Plody byly daleko šťavnatější, sladčí, voňavější. Bohužel nevábily jenom lidi, ale i veškeré zvířectvo. Slétávaly se na ně včely, vosy ale i sršně. Na vlastní oči jsem viděl dokonce kočku, jak pojídá spadlé jablko z této jabloně.

Jednoho dne přišla žena s nápadem, abychom jablka z této jabloně poslali na výstavu. Nebylo ani třeba nějak zvlášť vybírat. Utrhl jsem pět kousků, které jsem měl nejblíže a poslal je do soutěže o nejlepší chuť. Nad všemi těmi hnojenými a sycenými plody s přehledem zvítězily.

Postupně nás ta jablka začala živit a já si uvědomil, že to je ten otcův poklad, o kterém se zmiňoval v psaní. Nemuseli jsme se ženou pracovat. Peníze, které nám ta jablka vyhrávala nám bohatě stačily.

Časem se z naší jabloně stala legenda. Různí lidé k nám jezdili a chtěli si odkopnout řízek. Později se začali zajímat i velké jablečné sady. Jelikož jsme se ženou vystačili, veškeré nabídky jsme odmítali. Lidé začali být velmi neodbytní, až se rozhodli nás obejít. Po nocích se snažili odstřihnout větvičku z jabloně. Jiní ti zlejší, chtěli stromek zapálit. Musel jsem jabloň začít hlídat. Pořídil jsem si vzduchovku a spával jsem u stromu. Přes celé jaro se to zvládalo. Nebyla velká zima a lidi jsem stíhal odhánět. Nikdo mi náš poklad nedokázal ukrást. S létem se vrátily vosy. I ty jsem přemohl. Vydržel jsem takto hlídat dlouhá léta. Mé děti vyrostli. Bohužel jsem je vídal, jen když přišli za mnou ke stromku.

Otcův poklad jsem hlídal po zbytek svého života. Zemřel jsem stár ale předčasně. Jednoho dne jsem podlehl bodancům od sršňů. Přesto se mi povedlo zachovat unikátnost té jabloně pro potomky, kteří budou muset převzít mojí povinnost.



Poznámky k tomuto příspěvku
zirael (Občasný) - 5.9.2005 > zajímavý - jablka teď nechci vidět minimálně týden. je jich tam ňák k přežrání. a taky "děti vyrostly", prosím. na druhé stráňce to má celkem slušnou pointu, čekala jsem spíš něco jako "a já jsem se do té jablůňky zamiloval - měla tak půvabné suky". jeden si skoro začal představovat nějakej stromovej incest. hm. chtěla jsem dát 2, ale radši nedám nic.
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.9.2005 > zirael> Zcela naschával jsem to přepočítal:) Uznám, že jabloní tam je celý sad ale jablek není ani na štrůdl:)
Menší inces mezi řádky tam byl...abych oslovil čtenářskou obec zvrhlíků:)
Děti jsem opravil děkuji...vím to je ta školácká chyba, kterou mi neúspěšně vtloukali do hlavy.
Děkuji za názor.
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 5.9.2005 > Já jsem zase právě čekala, že zdědí tu posedlost. Tohle předělaný se mi líbí víc. S těma jablkama si to myslim taky, ale jinak mě se líbí nápad. Rozhodně pro mě víc než dva, ale já fakt nevim. Pošpekuluju:-)))Zatim sem dam D, zajímají mě názory ostatních.
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.9.2005 > Rony Rubinek> Díky moc...pošpekuluj( slovo jablko použito celkem 5krát, nepočítam však Jabloň...:)

Teda já doufám, že posedlost se nedědí...to bych dopadl špatně:)
<reagovat 
 Rony Rubinek (Občasný) - 5.9.2005 > DondedoG> jejda, zrovna o ní píšu. A tam se teda dědí. Ale ve skutečnosti snad ne, neboj:-))
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.9.2005 > Rony Rubinek> no doufám-ty teda umíš nahnat hrůzu...brrr
Víš co by to pro mě znamenalo?
<reagovat 
 Rony Rubinek (Občasný) - 5.9.2005 > DondedoG> Šlechtil bys jabka a pak by sis koupil byt v Podolí:-))
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.9.2005 > Rony Rubinek> něco daleko horšího!! Skladoval bych staré rezivé kočárky, abych v nich mohl vozit kořeny z lesa, který bych si vystavoval. K tomu bych se obklopoval neskutečnou haldou dřeva, které by bylo mojí vášní( hlavně ten akt nočního kradení z lesa)
<reagovat 
 Rony Rubinek (Občasný) - 5.9.2005 > DondedoG> Uf! Já zase pytlačila v sádkách:-)) No, hlavně žeti taťku nechytili:-)) Jinak dobrou, dneska už jsem grogy a mam v hlavě matlajz.:-))Měj se.
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 6.9.2005 >
Body: 2
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 6.9.2005 >

no mně to příde jako taková průměrná, průměrně dobrá povídka, na který vlastně nic nepřekvapí, line se tak, jak by se dalo předpokládat a končí tak jak by se dalo čekat a bohužel, ten styl, jakým je to napsáno to nějak zvlášť nevyzvedává do nějaké "vyšší" úrovně a navíc ten temně zelený podklad... ono se to vážně pak čte docela špatně

howg


Body: 3
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 6.9.2005 > Quotidiana> 

Chtěl jsem napsat průměrně průměrnou ale i s průměrně dobrou se spokojím:)


<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 6.9.2005 > Hezký příběh s dobrou pointou. Kdybys k tomu přidal ještě trochu hororový-mystický nádech, bylo by to jak od Rony;) Trošku mi tam vadila spisovnost: "kočka, jak pojídá ...", ale to je detail;) já bych to viděěla mezi 3-4, ale ke stromům (a zvlášť k jabloním) mám vřelý vztah tak za 4.
Body: 4
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 6.9.2005 > Lamarski> 

To nemohl být horor...takhle jsem si pohrál s nedělí:) Nedal jsem tomu ani hodinku ale chtěl jsem  to sem dát, abych nebyl monotóní:) Díky za názor.


<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 6.9.2005 > DondedoG> No tak za hodinku práce to jde:)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 6.9.2005 > fajn příběh, jazyk slabší
Body: 3
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 6.9.2005 > Václav Mráz> Díky. Je fakt že jsem se s tím moc nepomazlil.
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 6.9.2005 >
Body: 4
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 6.9.2005 > Rony Rubinek> Děkuji za hodnocení i názor
<reagovat 
Fleur16 (Občasný) - 5.9.2005 > Díky:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Mně se to jako vždy mooooooooc líbí!!!!!!!
Body: 5
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.9.2005 > Fleur16> Nedělní můza:) Ještě to dopiluji ale snažím se plnit sliby:)
<reagovat 
 Fleur16 (Občasný) - 5.9.2005 > DondedoG> Taky bych nějakou tu můzu potřebovala i když vlastně nemám moc čas....
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.9.2005 > Fleur16> Ted jsem trošku překousal konec:) Co ty na to?
<reagovat 
 Fleur16 (Občasný) - 6.9.2005 > DondedoG> jo je to lepsi....me se to líbí..Líbí se mi to protože se to dobře čte..při tomhle se člověk dobře naladí...
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 7.9.2005 > Jo , tohle se dá číst . Kdy necháš narodit démona ??
Body: 5
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 7.9.2005 > jiri-jirik> Díky. Démona? Někdy by se mohl narodit...to je fakt chudák beztělná. Musím mu dát v hlavě rozmět a pak se do toho pustím. děkuji za připomenutí.
<reagovat 
Rabb (Občasný) - 8.9.2005 > Bez komentáře...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 8.9.2005 > Rabb> děkuji
<reagovat 
Smetiprach (Občasný) - 11.9.2005 > To můžu. :-)Ale kritizovat neumím, ani mělce, promiň.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 11.9.2005 > Smetiprach> Díky moc
<reagovat 
Balcarka (Občasný) - 5.10.2005 > trochu jazykové problémy, ale pointa je roztomilá
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 5.10.2005 > Balcarka> jazykové problémy ty já mám...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter