Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Jak je to?
Autor: romann (Občasný) - publikováno 11.7.2001 (10:26:10), v časopise 11.7.2001
Včera jsem se začetl do knihy dr.Bruntona Pokročilá kontemplace. Opět jsem si uvědomil, že všichni autoři počínajíc Budhou popsali božské podobně – jako klid, mír, prázdno, nic se tam neděje. Znám mnoho lidí, jež v mystické meditaci zažili božské. Někteří popsali své zážitky na www.ayahuasca.cz Z nich naopak vyplývá, že v božském se toho děje hodně. Poznali Jeho božskou Hru. Není Tam prázdno, ale plnost Tvorby. Stále hledá Nové a Nové vyjádření Sebe, Své Dokonalosti. Je to logické, vždyť On nás stvořil a stále tvoří! Vše je Jeho dílem, takže v klidu být ani nemůže, Stvoření je dynamické. Je tu tedy zřejmý rozpor, není však jediný. Ono je vůbec těžké popsat božské lidskými slovy, ani se to bez zkreslení nedá, proto to Bůh v přikázání zakázal. Pokud bych to měl popsat, řekl bych, že víří v archetypech (symbolech), které mají fraktální (tj. nekonečně složitou) vnitřní strukturu. Je to Nekonečno v Nekonečnu spojené se Vším ostatním v kruzích archetypů vyplňujících kouli. Má to, o čem ta kniha vůbec nepíše, tj. absolutní Vševědoucnost a Všemohoucnost a tu také stále projevuje, vždyť je tak snadné s Ním hovořit!
Budha říkal, že v nirváně není utrpení. To není pravda už tím, že utrpení je jeden ze základních archetypů a podle principu podobnosti (jak dole tak i Nahoře) ho znát musí. Existují přece nadnirvanické úrovně a je jich hodně. Nirvána tedy není koncem vývoje, i Ona se musí učit a postupovat a to přináší utrpení jako každé učení. Musí nás také vnímat a to také bolí. Vždyť v bibli se popisuje dosti podrobně, jak JHWH působil na židovský národ přes proroky. Vůbec z toho nevyplývá, že by byl nečinný, nebo netrpěl. I Bůh Otec v Novém zákoně trpěl, když ukřižovali Krista, to byl důvod tmy a zemětřesení.
Chybou je i názor, že v Bohu a nirváně mizí individualita. Není to tak úplně pravda. Individualita není ego. Tu nám dalo Absolutno při našem stvoření jako kombinaci kořenových archetypů a s tou se vrátíme až Tam. Božské může ovšem přepnout své vnímání tak, že se Vše změní a Vše je Jinak. Není také Bůh a my, ale existuje obrovské množství mezistupňů, jež budeme postupně procházet. Bůh také není jeden, ale je Jich nekonečně a každý jiný. On Tvoří, ale Sám je Tvořen Absolutnem, podstatou Všeho.
Kniha také nepopisují základní věc – že meditace není nic jiného než rozšířené vědomí, zkomprimovaným životem, jež slouží pro transformací obrovského množství částí (vlastně osob v nás) pěkně postupně po schodech Nahoru.
Dr.Brunton také chybně kritizuje Ginsberga a ostatní za jejich pokusy s marihuanou, i když píše, že prožili věčnost. Pozastavuje se, že to na ně nemělo trvale kladný vliv. Přitom je známé, že mystika je na počátku charakteristická zhoršením téměř všech problémů, které se dařilo téměř věčně potlačovat. Nelze přece očekávat, že po jedné meditaci jsme trvale osvíceni. Stále však opakuje nepřesvědčivé tvrzení o dlouhé a krátké stezce, kterou si můžeme zvolit. Božské přece vede proces podle našich možností, ne my! Z čtení mystických knih tak vzniká zcela mylný dojem, že božské je pasivní i k člověku a je téměř náhoda, že se prožitek opravdu dostaví. Ono však není pasivní vůbec, naopak, skrytě nás postrkuje a pomáhá a lze se s Ním dohodnout na návštěvě božského světa.
Kniha také popisuje mystiku nesprávně jako selanku. Ona je však dosti bolavá. Bolí nejen očista v temné noci duše, ale i ohromení poznáním božského, jež je tak jiné než náš svět! Kvakeři se také nazývají podle toho, jak s jejich myšlením božské otřásalo. Rovněž i transformační procesy a žití současně v božském a lidském. Ego se také nevzdává svého postavení snadno, na to ho známe dobře. Ani to není vše, ale dostáváme se do ezoteriky, která by se opravdu neměla říkat každému.
Říkám to hlavně proto, že to bolí, když pak v meditaci vidíte, že je Vše Jinak. Chápu ovšem důvody, jež k tomu vedly, v obecné škole nám také nic neříkali o kvantové mechanice i relativitě. Myslím, že pomalu nastává čas, aby o tom začalo mluvit, vždyť Minařík a dr.Tomáš se ženou jistě nejsou konečnými autoritami. I ve vědě jde vývoj cestou zpochybňování starého a hledání nového a je to tak správně. Navíc bible mnoho věcí vlastně říká správně a i hinduističtí bohové leccos napovídají.


Poznámky k tomuto příspěvku
kuato (Občasný) - 20.9.2001 > na buddhistické statické meditaci nevidím nic špatného. jako nehybné plátno, na kterém je pohyb mysli patrnější. někomu to vyhovuje. někomu ne. nicméně člověk by měl dospět do stavu, kdy má aktivita stejnou cenu jako pasivita. děj se vůle tvá, pane. jestli chceš, půjdu pracovat do kamenolomu. nebo tu taky můžu sedět na prdeli a koukat do zdi. nitra se to nedotýká.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 11.7.2001 > Abych se Ti pravdu Romane přiznal, místy jsem se významově ztrácel, cos chtěl říci. Nicméně pokud tomu dobře rozumím, ta kniha hovoří o nějakých mezistupních k Bohu a navíc ještě i rozebírá, jaký je Bůh uvnitř atp. Podobné názory jsem slyšel už z více stran, jak se Bůh cítí, jak myslí atp., nicméně nejedná se o nesmyslné úvahy? Tak se mi totiž zdá, že se člověk mermomocí snaží povýšit na nadčlověka, kašle na problémy, kterými by se měl zaobírat a teď vymýšlí, místo toho aby něco konal pro druhého člověka, což má za úkol, takovéto své teorie. Podle mého názoru tu má člověk nějaké své úkoly, od kterých by neměl takto unikat a zabývat se věcmi, po kterých nejen, že mu nic není, ale které se ani nemůže nikdy zaručeně pravdivě dozvědět. Tuto svoji teorii nemohu samozřejmě potvrdit, jako mi ji nikdo nemůže také vyvrátit, ale mám na celou věc takovýto názor...jak se na to díváš?
<reagovat 
romann (Občasný) - 12.7.2001 > Martine - ne, Brunton jen opakuje to, co píší klasičtí autoři, vlastně pohádky.
Když v meditaci prožíváš Boha, můžeš o Něm něco napsat, i když to není přesný popis. Právě tím, že se zabýváš vyšším pohledem na věc vidíš i své problémy daleko dokonaleji a můžeš s nimi lépe pracovat, to je důvod duchovního vývoje.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 12.7.2001 > Vyšší pohled na věc Romane není, alespoň zase z mého pohledu, je to, jako by ses chtěl z roviny dívat z výšky na rovinu. Nicméně podle mne tu jde jen o nedorozumění, souhlasím s Tebou, když něco či někoho chceme plně vnímat, musíme se přirozeně na to či na něj hluboce soustředit.
<reagovat 
zemlbaba () - 12.7.2001 > Nevím co je po Nirváně, poslední dobou pochybuji, zda je vůbec o co stát, ALE. Nirvána není absolutní stav, něco v čem jsi, ale je to struktura!, tedy nikoli forma, kterou se chováš. Kdyby to bylo něco absolutního, tak je to naprosto k ničemu. Nepochopil jsem zda to myslýš jako já.
<reagovat 
romann (Občasný) - 13.7.2001 > nekoukas se z roviny, ale z hory Hyperreality. Kuab - jak muzeš vědět co je v nirváně? Tys ji zažil? Mí kamarádi ano. Víš co je to koncentrovaná Dokonalost za Dokonalostí? Je to svět jako ten náš, ale o hodně dokonalejší. Vše ve Všem. Tuto diskusi jsem rozvířil článkem, který na základě zkušeností několika lidí i na spirále působících zpochybnil 2500 let staré dogma o statické mystické meditaci i dalších dogmatech, jež se v knihách dodnes opakují. Reakce byla spíš na jiné věci, to je divné, copak se dr.Tomáše nikdo nezastanete? Není přece tak snadné se zbavit mýtů! Ale abych mu nekřivdil, něco na tom je, o tom jsem hovořil včera s božskými silami: 1/Terapií nevyřešené přítomnosti se dostanu zase do vyšší dimenze? Nejen Tam, ale i něco mnohem důležitějšího, do Bytí samého. To je bez činnosti? Téměř by se to tak mohlo říci, ale ona Tam nějaká je. Jaký je tedy rozdíl? Kvalitativně je Jiná, nepopsatelná. Odpovídá to klasickému popisu statické nirvány? Zcela ne, to jsou jen slova. Popisují tedy skutečný stav, nebo iluzi? Něco takového skutečně je, ale je to mimo jakýkoliv popis. Znamená to, že ve vysoké božské dimenzi jsou možné i jiné stavy vnímání? Tam je vše spojeno, Vším se prochází postupně i současně, toho ses tak bál v meditaci. Je to tedy jedna z tváří Boha? Ano a ty o ní nic nevíš. 2/Pouze jsme teď přijali Hru života, kde žijeme lineární čas, ale naše podstata je Jinde, v Absolutnu, mimo cokoliv známé.
<reagovat 
zemlbaba () - 15.7.2001 > Neodpověděl jsi na mou otázku. A to s tou statickou meditací - no myslim, že máte rozhodně pravdu vy dinamisté. Aktivita je to jedniné správné a to je věc už od Buddhy, takže to zas tak moc nové není, nebo ano?
<reagovat 
zemlbaba () - 16.7.2001 > Ještě odpověď - já nevím, ale mylsím si to, je to výsledek mojí analýzi toho co by mohlo přijít. Fakt to nevím! Ale jestli je to špatně tak mě nějak nasměruj, ale nějak tak, abych na to byl schopnej přijít. Víš že jsem "omezenej" rozumem.
<reagovat 
romann (Občasný) - 16.7.2001 > a kterou? Kdyz tak mi zavolej. Budha ale zacal se statickou meditaci, i jeho 8 pravd je spornych...
<reagovat 
Dědouch (Občasný) - 30.8.2001 > Milý autore,tvá slova jsou nade vší pochybnost absolutně pravdivá.Bezpochyby naprosto přesně zachycují to o čem přemýšlíš, to jak se díváš na ono "nad námi" a také to, jak (možná nevědomky) toužíš nalézt odpověď i za cenu toho že svoji vlastní cestu určuješ někdy podle značek, které zanechali jiní, bezpochyby moudří a zkušení.Problém je v jediném: používáme pouze slova. Je to podobné jako když astronom na kus papíru načrtne "červí díru" : představu to dá, ale fungovat to nemůže :-)A tak si myslím že nakonec nám každému zbude zas jen to jediné: poznávat vesmír pouze a výhradně skrze nás samotné.Riziko nepřesnosti je u slov tak velké, že jakákoli alespoň nepatrně jednoznačná odpověď se spolehlivě ztrácí pod sutinami jejich mnohovýznamovosti...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter