Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Amygdala z kolekce Těsna
Autor: drfaust (Občasný) - publikováno 16.9.2005 (16:10:10)
další ve sbírce>

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Amygdala
(TY: polykala sebe samou za své účasti)


V noci se déšť staral o zem
tak,
že ráno se hlína rozpouštěla
a mizela v sobě.

Polykala stopy
svého vlastního zvířete,
obličeje sunoucího se chodidly na dél
a především na výš.

Pak zapadla hloubkou očních jam.

Vědomí, že ústy sahá především do sebe, vědomí
očních jam a paměti
stop.

Hlína, zaskočená vlastním strachem,
jak přikrýt to jiné,
to cizí,
dřevěné
někde v hloubce, jámě,

pod povrchem jen několik stop.

A vědomí se vrstvilo,
čistě ústrojně a zážitečně
zažívalo trakt.

Vedl se špičkou jazyka kamsi k játrům,
jádrům žluči
stop.

A vrstvilo se,
jako hlína sama sobě,
jako strach,
jako dřevěné
a v rozích kovy žihadel.

A spouštělo se, zvíře,
pouštělo se,
vědíc že strach je zvíře ústrojí.

A strach, ústrojí
náhle párové, se tak stal

ze sebe strach, orgán
samodružný pro tvé vědomí.





______________________________________________________________________________________________________________

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 16.9.2005 > Zhruba před týdnem uveřejnila dílo se stejným názvem autorka Craerassy na jednom nejmenovaném serveru. Přestože se jednalo o dva úplně rozdílné texty, jedno mají společné. Schopnost velmi dobře popsat pocity.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 16.9.2005 > neznám, nečetl jsem. Každopádně na tom není nic zvláštního... textů o srdci je tu celá záplava, tak proč by nemohlo být o amygdale nebo třeba hypotalamu (sou to kánmoši).
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 16.9.2005 > jinak víc se dozví člověk asi ze standardní učebnice fyziologie
<reagovat 
ariel (Občasný) - 16.9.2005 > nevím, jestli se dá říct samou a ne jen samu, ale nechce se mi dívat
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 16.9.2005 > Dvě mozková paměťová cetra:
Hyppocampus - uchovává konkrétní údaje (znalosti...)
Amygdala - uchovává pocity (smutek, radost...)

Chápu, že Amygdala je básníkovu srdci tematicky bližší :o)

Dík za odpověď.
<reagovat 
fff (Občasný) - 16.9.2005 > a telegrafní dráty, hrajou tu už léta, to nekonečně dlouhý, monotónní blues...


můj názor:

(přečetl jsem to až napočtvrtý. nahlas. nelíbí se mi styl - nastavení tématu a jeho následný /asociativní? - jenže já si vážně nedokážu představit, jak někdo někomu jinýmu chodí po ksichtě.../ rozvětvování, což je nemoc, který se taky někdy nedokážu ubránit. nelíbí se mi četnost opakování, je sice hezky podmanivá, přesto mam dojem, že až moc na efekt. a taky se mi nelíbí, že játra nejsou žlučník. a lacinný hraní s pojmy /zažívalo trakt/ se mi nelíbí obecně. vědomí, vědomí, vědomí, vědomí....)

škoda skvělejch obrazů (např. V noci se déšť staral o zem / tak, / že ráno se hlína rozpouštěla / a mizela v sobě.) v tak nepovedenym podání...

j
Body: 3
<reagovat 
anae (Občasný) - 16.9.2005 > tvá báseň mne inspirovala ...asi tu skládačku kostry  přece jenom koupím .... je dobré vědět, kde co v těle je ...  a zas oprášim Junga .... na mě moc nemocničních pojmů
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 16.9.2005 >

no, až takhle to není... na paměti se podílejí především asociační centra v neokortexu... (pokud je mi známo)

 

hippcampus (hipokampus - je to od koníka, takže i, nikoli y, s předponou "pod" to nemá co dělat) a amygdala jsou základem tzv. limbického systému, který se vyvinul ze systému čichového... kdysi měl čich rozhodující roli při poznávání nových věcí (sexualita - vhodný partner, rozeznávání nebezpečí ap.), časem se role čichu potlačila a vznikl samostaný nástroj, limbický systém...

 

amygdala je za tvorbu těch emocí zodpovědná, ale není v tom sama... celý je to dost spojený s endokrinním systémem, proto zmiňuji ten hypotalamus...


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 16.9.2005 > drfaust> Až takhle do hlavy nevidim :o) Pamatuju si jen matné úryvky ze školy :o)
Dík za osvětlení.
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 16.9.2005 > Jsem rád, že se dozvěděl něco nového.Jinak na mně báseň působí dosti depresivně.(dost "dosti")
Body: 5
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 16.9.2005 > líbí se nám...

ale ten název no...

mandlovcovitá = amygdaloidní textura hornin - původní dutinky (plynové bubliny) byly druhotně vyplněny minerály vysráženými z roztoků (např. kalcitové, chloritové, křemenné i achátové mandle v podkrkonošských "melafyrech"

tvou hlavu bychom mít nechtěli... :o)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 17.9.2005 > má hlava taky není na rozdávání! :)) čéče ani nějak nevím, jestli ji sám chci:)) no nic jiného mi nezbývá...
<reagovat 
Barča (Občasný) - 18.9.2005 > Začátek básně se mi moc líbí, druhá polovina na mne působí už nějak moc intelektuálně --- což je asi moje chyba ....
Body: 5
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 17.9.2005 >

jenže já si vážně nedokážu představit, jak někdo někomu jinýmu chodí po ksichtě... Tak třeba tohle v tom textu není... je tam přece explicitně napsáno, že... drž se textu v interpretaci...

 

jinak básnička se neměla líbit, to rozhodně ne; naopak - měla být nepříjemnám, nehezká, odpudivá... což se snad povedlo.

 

co je naefekt o tom nic nevím... myslím, že do toho moc vkládáš sebe či co... já tyhle způsoby uchopovábní textu, jaké předvádíš třeba ty nebo Emmet, vůbec nechápu... já to mám s poezií úplně jinak. To vůbec neznamená, že bys to tak nemohl mít, klidně si měj, to je tvá věc, tvé čtení... určitě to má své důvody.


<reagovat 
 fff (Občasný) - 19.9.2005 > drfaust> jistěže to tam napsaný neni, ale obličej v chodidlech tam je:o)))
<reagovat 
Bix (Občasný) - 22.9.2005 > Vtiahlo ma to.
Body: 4
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 23.9.2005 > líbí se mi
"Polykala stopy
svého vlastního zvířete,
obličeje sunoucího se chodidly na dél
a především na výš."

a ještě "A strach, ústrojí
náhle párové"

zbytek se mi nelíbí... ne proto, že je o nelíbivých věcech - prostě se mi nelíbí, jak je to napsané...
asi nemám v poezii moc ráda tyhle obecné pojmy jako strach, vědomí... na jednu stranu jimi přesně definuješ, o co jde, ale na druhou stranu jsou pro mě jakoby prázdné, neosobní--- moc velká abstrakce, no :o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 3 5 (6) 7
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter