Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Doblba!
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 9.10.2005 (22:52:00)

 rozšířená verze článku, vydaného 25.října v týdeníku Naše rodina

 

 

  První film Petra Vachlera sliboval zábavnou, mírně morbidní oddychovou podívanou, opírající se o komiky Jaroslava Duška a Petra Čtvrníčka. Naplnit tento záměr se však bohužel tvůrcům nepodařilo.

  A přitom měli našlápnuto dobře. První ukázky ze života rodiny Mukových, kterou kromě tří dospělých bratrů, dvou manželek a jedné dcerušky tvoří rázovitý venkovský otec, maminka a devadesátiletá babička, dávaly slibovat dobrou zábavu. Když nejstarší z bratrů v Duškově podání plánuje, jak by se do babičkou zděděné majestátní hrobky všichni pěkně poskládali, zdá se, že nás očekávají příjemně strávené dvě hodiny.

  V lehkém tempu plyne celá první část filmu - ať už jde o snahu ošidit babičku a hrobku prodat, manželskou erotiku za úplatu, patálie s králíčkem pro dcerku  či dohady dvou bratrů (Duška a Marka Daniele) o smyslu duchovního hledání. Pěkné rozhovory typu: „Tím králíkem by sis mohl vylepšit karmu!“ „Proč bych měl opravovat králíkem karmu?“ nebo poznámky jako „To je kanibalismus, jíst někoho se jménem!“ se tu snadno zadřou pod kůži. Do značné míry se tak děje zásluhou představitelů - velmi slušní jsou tu herecky kromě zmiňované dvojice také Lenka Krobotová jako chladná Duškova manželka a Vlastimil Dušek jako otec rodiny, jehož civilní projev tvoří příjemný kontrast k projevu ostatních. (Spolu s projevem někdejší taktéž neherečky, zajímavě vyzrálé krasavice filmů 60.let Věry Křesadlové, v roli jeho ženy.)

  Někde před polovinou se ovšem film láme, dostává do křeče, ze které už do konce nevybředne. Ve chvíli, kdy se část rodiny sejde k vánočnímu posezení u tatínka na venkově, se situace začnou neúnosně natahovat, příběh ztrácí tempo a bohužel i humor. Nekonečné hádky rodiny s bratrem vegetariánem, který odmítá jíst rybu, střídá rádoby absurdní situace, kdy otec na ulici zemře a bratři pak usazují ke stolu jeho mrtvolu. Nikterak nový motiv (u nás vyzkoušený například v „Braku“ Karla Spěváčka), navíc nepojatý nijak originálně.

  Vzápětí umírá i Duškův hrdina - sražen autem třetího bratra, Petra Čtvrtníčka, který se tak konečně dostává na scénu. Domněle mrtvý bratr se ale v krematoriu probírá a získává tak svůj „přesčas,“ kdy zjišťuje manželčinu nevěru, podívá se na situace z odstupu a začne nový život. Toto vážně míněné mravokárné ladění se ovšem zcela míjí s původním duchem filmu.

  Vachler vytahuje na povrch nejrůznější rekvizity, na scéně se objevují nové postavy včetně břišní tanečnice, jasnovidky, konferenciéra kabaretu v podání Martina Zbrožka a také zcela zbytečného druhého milence Mukovy ženy (Tomáš Matonoha). Všechno to ale nikam nesměřuje, veškeré hemžení ukazuje jen na režisérovo zahledění do sebe a možná také okouzlení tím, že vůbec točí celovečerní film. Konečně se objevivší Petr Čtvrtníček je zde potom tak matný, až se nechce věřit, že se díváme na komika. Rovněž Krobotová ztrácí svůj ironický nadhled z první části a stává se jen půvabnou dekorací.

  Taktéž ony vtipné výroky už tu téměř vymizely, a nemnohé pokusy o ně vyznívají dosti rozpačitě (babiččina reakce na větu „Zavoláme havrany“ slovy „My máme cvičený havrany?“).

 Až samotný závěr podává aspoň jakés takés dovysvětlení a shrnutí některých roztříštěných motivů. Co je to však platno, když více než polovinu filmu čeká na diváky jen a jen nuda.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Rimmer (Občasný) - 10.10.2005 > Souhlasím takřka z každým slovem. Co se dá dělat? Ne vždy se investice do lístků do kina vyplatí.
Body: 4
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 17.10.2005 > Ta poslední věta (tedy nejen)má trochu vyšinutou logiku, ne? To ta "nuda" po půlce nezdařeného čekání před sálem jde za diváky dovnitř? Myslím, že máš talent k zašmodrchaným vyjádřením. Některé tvé věty mě tak okouzlily, že jsem nad nimi přemýšlel i několik minut - docela zábava. Třeba s tím autem třetího bratra. Nebo "nikterak nový motiv, nepojatý nijak originálně". To je dokonalý. Tvůj styl se mi líbí. Taková osmisměrka. Co věta, to skoro záhada.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 17.10.2005 >
Body: 4
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 17.10.2005 > Jak myslíš. Asi nejhorší vizitka, jakou jsem kdy od koho za recenzi dostala. Vzhledem k tomu, že právě začínám pracovat jako novinářka, to opravdu není povzbudivé. Zamrzí to, samozřejmě se snažím psát jasně, aby každý všechno chápal.
I když zrovna spojení, které se Ti nelíbí, mi připadá srozumitelné. Motiv není ničím nový, jeho zpracování též ne. Co je na tom nejasného?
U té druhé věci jsem si to, co se Ti nezdá, neuvědomila, až při druhém čtení. Tahle interpretace mě opravdu nenapadla. Zkusím zjistit, jestli to tak připadá ještě někomu jinému.
Každopádně se na to podívám znova. Možná bychom si mohli víc pokonverzovat o tom, co se Ti nelíbí. Píšu přece pro lidi, a záleží mi na tom, aby všemu dobře rozuměli.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 18.10.2005 > Oplatka> No, na začínajíví novinářku je to celkem slušný výkon. Ale nebudu ironickej. Vlastně jsem tu reakci na tvůj článek nemyslel nijak zle, a tys to, myslím, pochopila. Podle mého názoru, není ani tak problém v tom, že bys řekla, že "Motiv není ničím nový, jeho zpracování též ne." ačkoliv i tohle vylepšené tvrzení zní tak trochu bleskově rezolutně. Vtip tamté tvé původní věty je v předponách. jinak obecně, já vím, co jsi chtěla říci, natolik tvůj text opravdu není nesrozumitelný a ani hluboký. Problém je spíš v tom, co jsi napsala sama: "U té druhé věci jsem si to, co se Ti nezdá, neuvědomila, až při druhém čtení. Tahle interpretace mě opravdu nenapadla." Když si ten text přečteš pětkrát a pomalu, tak toho objevíš daleko víc. a kdybys se v tom chtěla ponimrat,tak neobstojí skoro nic. Ale tím netrvdim, že se najde spoustu lidí, kteří to přežvejknou bez problému. Jinak, oplatko, nic ve zlém.Je to jen názor jednoho.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 18.10.2005 > Oplatka> První film Petra Vachlera sliboval zábavnou, mírně morbidní oddychovou podívanou, opírající se o komiky Jaroslava Duška a Petra Čtvrníčka. Naplnit tento záměr se však bohužel tvůrcům nepodařilo.
Spojení "první film" vzbuzuje dojem, že režisér natočil filmů více, a ty připomínáš ten první a pak budeš psát nejspíš o druhém, nebo třetím. Nemyslíš?
slova zábavný a oddychový jsou téměř synonyma (nějaké z nich je tam navíc)? ale na tom úplně netrvám. Nakonec proč ne. Ale film sliboval...a naplnit tento záměr se nepodařilo- slib a záměr k sobě úplně nejdou. Spíš bych řekl: tento slib ale nenaplnili - co myslíš?
Ty rozdíly mezi zajímavým a rozháraným textem jsou také!!! v drobnostech.
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 17.10.2005 > P.S. Při druhém čtení jsem se zaměřil, abych v tvém článku našel alespoň jednu jedinou normální větu a -nenašel jsem ani jednu! Ukládám!
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 17.10.2005 > Opíječ tchýní> Cože? Já jsem před kinem a jestli venku je nudapláž , tak já se fakt nesvlíkám a jestli za mnou naháči vlezou do sálu tak si to třeba nechám líbit, ale prostě se nesvlíkám, nesvlíkám, nesvlíkám což je pravej opak projevu reverze než jsem projevovala ve třech letech, páč to jsem ze sebe rvala šaty i ve vlaku . Ale prasáku, ty taky myslíš jenom na ty nahotiny koukám, máš tu recenzi recenzi a vono se to kouká na poslední větu a vymejšlí nahotiny v sále:o)))))
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 18.10.2005 > Adina> Adinko, nejmilejší, jestli to tak cítíš, tak se rozhodně nesvlékej. Nerad bych, abys z toho měla trauma do šedesáti - za to to přece nestojí!
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 21.10.2005 > Opíječ tchýní> Ne! Já to dokážu! Svléknu se:))
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 22.10.2005 > Adina> V tom případě jen na vlastní riziko! Já o to nestál!
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 22.10.2005 > Opíječ tchýní> Vždycky se svlékám jen na vlastní riziko:)
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 7.11.2005 > Ahoj Opíječi, tak se konečně dostávám k diskusi s Tebou pod mými díly. Řeknu Ti - Ty bys měl jít přednášet na žurnalistiku. Myslím, že víc než polovina studentů by po Tvých kritikách odpadla. Kam se na Tebe hrabe šéfredaktor Reflexu, co nás měl na tvůrčí dílny. Nicméně, jednou už tu novinářku dělám, tak se budu snažit o to, vytěžit ze svých schopností maximum.
Znovu jsem si to všechno přečetla a zkusím s Tebou polemizovat. Když někdo napíše "první film Petra Vachlera", tak promiň, ale žádná očekávání, že je první v řadě, to ve mně nevzbuzuje. Jak chceš jinak napsat, že je to jeho debut? Zvláště když je to vyjádření k aktuálnímu filmu, kdy je každému jasné, že to musí být snímek jediný. Připadá mi, že v tomto jsi opravdu hyperkritický. Stejně jako v tom hodnocení poslední věty - opravdu si myslím, že v tom hledáš další plán, který většinu čtenářů rozhodně při bežném čtení nenapadne, jak už jsem říkala. (Sama jsem ho tam chvíli musela hledat, že.)
Vtip věty "Nikterak nový motiv (u nás vyzkoušený například v „Braku“ Karla Spěváčka), navíc nepojatý nijak originálně," je v předponách? Jak to myslíš? Asu tak, že "nijak" a "nikterak" jsou v jedné větě moc? (Usoudila jsem teď po několikátém čtení, při zběžném by mne to vůbec nenapadlo.) Ano, možná by se o tom dalo přemýšlet, v rámci větší pestrosti vyjádření.
Nemyslím si, že "zábavný" a "oddychový" jsou synonyma, ale připouštím, že jde o jistý druh pleonasmu, sloužící k posílení významu a také k tomu, aby ta věta byla jaksi košatější, ne tak holá. Dělá se to tak v novinařině běžně, ale samozřejmě se Ti to nemusí líbit.
Slib a záměr - nad tím se ještě trochu zamyslím. Opět se jedná o věc, která by mě na první (ani druhý, četla jsem to samozřejmě víckrát) pohled nenapadla, ale popřemýšlím o tom.
A ještě "auto třetího bratra" - můžeš mi prozradit, nad čím jsi tam přemýšlel? Kdo je ten třetí bratr?
Pak se tu ještě přiznám, že při čtení jsem objevila jeden velký nedostatek, na který jsi mě ani neupozornil - u hodnocení V.Duška a Křesadlové se mi třikrát během dvou vět opakuje slovo "projev," což by se opravdu novináři stávat nemělo.
Jinak mě docela pobavilo, když jsem si znovu přečetla, že nad některými mými větami jsi přemýšlel i několik minut - já zase někdy dlouho přemýšlím nad tím, co se Ti na nich nelíbilo. Alespoň jeden druhého učíme myslet, haha.
Tady končím a přecházím na Noční hlídku.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter