Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kontemplace čaje 1
Autor: Ondřej Prokop (Občasný) - publikováno 14.11.2005 (12:55:22)
 

Čajová hladina.

Nad ní ptáci

lístků smáčených

odlétají...


To my

nalézáme se

v temnu na dnu

a srkáme z vroucích nebes

přiklopeni klenbou šálku.



Poznámky k tomuto příspěvku
drfaust (Občasný) - 14.11.2005 > 3+
Body: 3
<reagovat 
jano (Občasný) - 16.11.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 17.11.2005 > Tak pro mě tahle tedy sakra ano. Kdyby tu byla jen první část, dám i doporučení.
Body: 5
<reagovat 
pořezaná_sluncem (Občasný) - 18.11.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 20.11.2005 >
Body: 4
<reagovat 
Smetiprach (Občasný) - 21.11.2005 > V temnu na dnu ??? Pozoruhodné, že to nikomu nepřijde divné... při takové koncentraci redaktorů... :-)
Jinak mi přijde, že tyhle čajové povídánky píšete všichni na jedno brdo. Mimochodem, kontemplace čaje? Myslíš tím, že dotyčný čaj si kontempluje ? Nebo je to prostě blbina, co se tváří zajímavě? A ještě něco, když budeme přiklopeni klenbou šálku, nebude co srkat, poněváč se nám vroucí, kontemplující nebesa vylejou...
1-2
Body: 2
<reagovat 
 Ondřej Prokop (Občasný) - 21.11.2005 > Smetiprach> Tvar "na dnu" není nic, co by si člověk nemohl v básničce dovolit, když srozumitelnost zůstává. Prostě se mi "v temnu na dně" zvukově nelíbilo. Myslím, že v poezii (ne že bych nutně musel o svém psaní říkat, že je to poezie a že jsem básník :))) se při práci se slovem mmůže se slovem pracovat i tak (a běžně se to dělává), že se použije méně obvyklý tvar - zastaralý, nový, nářeční - jsem přesvědčen, že v tomhle má panovat svoboda, zvlášť když je tu dobrý důvod. Nebo si, Smetiprachu, představuješ, že budu psát s Pravidly českého pravopisu v jedné a s akademickou mluvnicí v druhé ruce?
Ke "kontemplaci čaje": Samozřejmě jsem myslel na předmět kontemplace, jímž je čaj - kontempluji čaj, tedy v překladu "rozjímám ho". Asi myslíš, že správně má být "konteplace nad čajem". Ale v duchovní literatuře se vcelku běžně používá vazba "kontemplovat něco", ale i "rozjímat něco". A to z toho důvodu, že kontemplace je zaměřená na předmět. Dík za dvojku.
<reagovat 
 Smetiprach (Občasný) - 21.11.2005 > Ondřej Prokop> Promiň, ale zakrývat nedostatečnou slovní zásobu a nedostatek obraznosti vymýšlením patvarů mi nepřijde nijak běžné, spíše nešikovné. Byl bych rád, kdybys mi řekl, jestli tvar "na dnu" je hovorový nebo nářeční nebo zastaralý nebo... myslím, že ani jedno.Rozjímání, přemýšlení, uvažování to všechno je kontemplace. Rozjímat něco je sice roztomilé a nepochybuji, žes to někde četl, ovšem pokud píšeš česky... mě je totiž celkem fuk, jak se tahle vazba používá v tom co označuješ za duchovní literaturu, jako čtenáři je mi to fuk. A jako čtenář hodnotím. Asi tolik... ;-)
<reagovat 
 Ondřej Prokop (Občasný) - 22.11.2005 > Smetiprach> To, že Ti nepřijdou novotvary v poezii běžné bude asi Tvůj problém. Já se s tím jevem setkávám vcelku běžně, i když to samozřejmě nikdo nedělá na běžícím pásu. V případě (nebo snad v případu? :), který tady spolu rozebíráme, jde však o něco jiného. Jak jsem řekl, zvukově se mi nelíbila koncovka tvaru "na dně". Zda se jedná o hovorový, nářeční nebo archaický tvar, nejsem nyní sto zodpovědět, protože nemám po ruce příslušnou literaturu. Ale jedná se o zcela přípustný SPISOVNÝ tvar podstatného jména středního rodu v jednotném čísle v 6. pádu (nebo snad pádě? :), který se skloňuje podle vzoru město: (na, o, v) kom, čem - městě, městu. Co se týče konteplace, to jsem zdůvodňoval, protože jsi na to narážel ve své poznámce, tak se vůči tomu neošívej, jako bych Ti něco vnucoval. Nebo jsi šťoura za každou cenu?
<reagovat 
 Smetiprach (Občasný) - 22.11.2005 > Ondřej Prokop> Budu se ještě jednou opakovat, měl by ses naučit rozlišovat mezi novotvarem a patvarem... toť vše. Představa, že bydlíš v městu je fakt veselá, ale u někoho, komu nevadí, že kontempluje rozlitý čaj... Navíc mi tvůj způsob diskuse velmi silně připomíná Filipa Sklenáře, takže ji tímto končím...
<reagovat 
 Ondřej Prokop (Občasný) - 24.11.2005 > Smetiprach> To je vynikající nápad! Fakt se nenuť do něčeho, co Ti opravdu nejde (diskutovat), z toho je pak blbá nálada. :)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter