Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Slabomyslný verš
Autor: WhiteShadow (Občasný) - publikováno 30.12.2005 (18:53:22)

Seděl v okně třetího patra školní budovy a přemítal o svém životě.
Tohle já přece nejsem, říkal si zas a znovu. Stále stejné prázdné dny před popsanou tabulí, stále ta samá prázdná slova, falešná morálka a mrtví lidé.
Buď jsem nemocný já anebo všichni ostatní, napadlo ho. Co z toho je pravděpodobnější?
Točila se mu hlava a někde uvnitř plakal.
Já přece nejsem snílek..,nejsem! vypouštěl ze sebe němá slova.
Cítil se smutný a nepochopený. Chtěl změnit svět, ale svět měnil ho. Občas cítil ráj na zemi - byl tak blízko, že se zdálo snadné se ho dotknout, prožít ho, alespon na chvíli. Něco hluboko v něm však vědělo, že jakmile by to udělal, přestal by v jednom z těchto dvou světů existovat. Zatímco při současném průběhu mohl přežívat v obou.
Přeskočila jiskra a ve slabé chvilce melancholie zašeptal -" Jsem básník". Jeho srdce křičelo znovu a znovu tichou depeši..- "Jsem básník. Básník je to, kým jsem".
Ani se nenadál a už na kousek papíru tisknul svá slova plná energie, psal o průzračné vodě, o větru, co rozechvívá listí, o tom, co viděl v očích dívky, kterou miloval. Ve čtyřech dvouřádkových verších obsáhnul všechno a nic. Bylo to
o světě, který miloval i o světě, který ho ničil.
Mohl psát dál a dál, avšak náhle si uvědomil jak je zranitelný.
Musím být silný. Jen silní přežijou, promlouval sám k sobě, načež z popsaného papíru začal skládat jednoduchou vlaštovku. Když bylo dílko hotovo, jen ji prostě vyhodil a bez sebemenšího pohnutí sledoval, jak se vlaštovka vzdaluje. Díky menšímu větru se držela dlouho docela vysoko. Pak už jen viděl jak krouživým pohybem pomalu klesá, aby nakonec dopadla někam tam dál za vysokými budovami.
Vlaštovka dopadla k nohám ženy s fotoaparátem na krku. Ta ji překvapeně zvedla, rozhlédla se a začala číst jeden verš po druhém. Nedalo se tomu uniknout. Těm veršům nešlo nerozumět. Tak obratně volená slova, takové čisté sdělení - to vše s úctou a pokorou útočilo na její city a svědomí. Jelikož žena byla fotografkou místních novin, nebylo tak těžké, aby se básni dostalo trochu publicity.
A tak se stalo, že anonymní verš vyšel ještě téhož týdne v pravidelné víkendové příloze pod titulem - Verš, který spadnul z nebes.
Reakce čtenářů byly nevídané. Psali i lidé, kteří poezii nikdy dříve nečetli, jejichž přístup se však teď změnil. Bylo prakticky nemožné najít skutečného autora, pokud by se sám nepřihlásil.
Básni se dostávalo stále většího uznání. Byla otištěna v několika celostátních novinách. Televizní moderátorka kulturních zpráv ji uvedla jako -" neobyčejnou báseň se silným citovým, politickým, sociálním i estetickým podtextem ".
Verš vyšel v několika básnických sbírkách, byl přeložen do 13 jazyků, vyhrál 4 mezinárodní soutěže a dokonce se stal Básní roku pro Evropu. Nakonec, jednoho dne k závěru roku byla báseň přepsána do Velké bílé knihy mírových poselství a humanitního dědictví. Dostala v ní název - Verš, který změnil svět.
Toho dne chlapec s krásnýma očima zase seděl v tom okně. Tentokráte skočil...



Poznámky k tomuto příspěvku
Bílý Tesák (Občasný) - 30.12.2005 > no vzhledem ke konfrontaci která mezi náma před chvílí nastala (už proti tobě nic nemám,když si to teda nemyslel tak, jak to vyznívalo) nebudu kritizovat, protože by to nemohlo být bráno jako objektivní
<reagovat 
 WhiteShadow (Občasný) - 30.12.2005 > Dog.White> Pokud chceš kritizovat, tedy pokud máš co říct, tak to udělej. Já jsem otevřený jakékoliv kritice, at už je plusová nebo minusová, obě jsou konstruktivní.

<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 30.12.2005 >
Body: 1
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 31.12.2005 > Max Bubakoff> to nechápu, co se ti na tom nelíbí, dyť je to nářez. a dojemný taky. pointa jak brno. poslání to má. jazyk krásně uvolněný, žádná křeč...
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 31.12.2005 > čtyři dvouřádkové verše!!!! a co natropily neplechy... po ránu výtečná četba. jsem pohnutej...
Body: 5
<reagovat 
annandale (Občasný) - 31.12.2005 > Vtipne:-)
Body: 4
<reagovat 
skold (Občasný) - 1.1.2006 > Nevím,zda existuje soutěž o nejlepší báseň Evropy,ale tahle povídka se mi moc líbí a moc mi říká...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
c212h (Občasný) - 2.1.2006 > bez komentáře
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 2.1.2006 > Styl psaní mi přijde kultivovaný, téma zvláštní, ta část o celosvětovém verši se mi zdá nepravděpodobná, ale jen můj názor;) Jinak nějak se tu množí konce se sebevraždou... 3+

Body: 3
<reagovat 
zirael (Občasný) - 2.1.2006 > představa "básně se silným citovým, politickým, sociálním i estetickým podtextem" mě trochu děsí. nesní náhodou autor, že je básníkem s krásnýma očima? no, asi tě z toho život vyléčí. bohužel. bohudík.
<reagovat 
čtenář Brundi - 2.1.2006 > Co je to dvouradkovy vers? Jak se muze do ctyr (byt tedy dvouradkovych - kdyz autor jinak neda) vejit "silný citový, politický, sociální i estetickým podtext? ;-o
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 3.1.2006 >

Hezky napsané, to jo, i ten konec je dost dobrej, ale nějak mě to nezaujalo, nevim proč, přišlo mi to takový přitažený za vlasy. Snad jsem se tě nedotkla, to by mě mrzelo, ale předchozí nadšení ostatních nesdílim, promiň, zřejmě chyba na mém přijímači.


<reagovat 
kidal (Občasný) - 3.1.2006 > líbí a proč? to nevím...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Čtenář - 5.1.2006 > je to shit
<reagovat 
KrtiCa (Občasný) - 5.1.2006 > Krásná dějová linie, volnost vyjádření. Jen mě mate, proč nezůstal i nadále přežívat v obou světech.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 5.1.2006 > interpunkce (např. chybějící čárka před anebo), prostinká stylistika ("Občas cítil ráj na zemi"), pointu to má, pointu to má slušnou, ale uvítal bych, kdyby to bylo napsáno s větším odstupem, takhle si prostě nemohu pomoct, ale hlavní postava (budu-li zjednodušovat a brát za ni toho chlapce) mi připadá jako kokot a povídka jako přecitlivělý blábol, s prominutím


<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 5.1.2006 > Ahoj Krtičko, děkuju za pěkný koment..Proč? Snad proto, že by zůstával vevnitř rozervaný. Asi ti jde o to, proč skočil? Inu byl mladý a nevěděl jak z toho ven..I Já jsem jednou byl mladý..
<reagovat 
celej on (Občasný) - 1.1.2006 > Pěkná pointa a sebevražda nakonec:))
Mě se to fakt líbilo, pobavilo, a oslovilo. Krátké a výmluvné. Bez zbytečných odboček.

Jen nějaká ta drobnost: Například - "nejsem snílek..,nejsem" - gramatika dovoluje psát jen trojtečku a s čárkou si jistý taky nejsem.
A potom mi přišlo trošku nelogické jak tam popisuješ že ho tenhle svět ničí a občas cítil ráj a kdyby se ho dotknul přestal by existovat v jednom ze světů - a tady mi příjde menší nelogičnost...s vztahem jaký má k normálnímu světu by to asi risknul ne? - Jen že mě to napadlo, když jsem to četl.

Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Alisha Šlesinger (Občasný) - 2.1.2006 > DondedoG> no ja jsem to pochopila tak ze raj je zde jakymsi blaznovstvim bez hranic, pokud by zboril uplne vsechny hranice, v tom normalnim svete by nemel sanci na normalni socialni postaveni..blazince,kazajka,pohorseni :-)

jinak me se to libi, prijemne se to cte,pointu to ma urcite, az na tu kratkou basen ktera obletela svet, bych ji chtela teda videt, strasne to rusi nadech reality, fakt

doporucuju tu genialni basnicku vymenit za neco jineho nebo aspon za nejakou ktera nema dva radky...
Doporučil 
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 5.1.2006 > Pitoma kaca> spíš si ty zkus ujasnit, co to znamená, když se řekne "čtyři dvouřádkové verše" ;-)
<reagovat 
 Alisha Šlesinger (Občasný) - 5.1.2006 > Václav Mráz> dva dlouhe radky no...
<reagovat 
 KrtiCa (Občasný) - 5.1.2006 > Pitoma kaca> holka jedna, co máš z matiky? 4 dvouřádkové verše je přece 4x2 = 8!!!
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 9.1.2006 > Pitoma kaca> gratuluji ke zvolení příhodného nicku
<reagovat 
 Alisha Šlesinger (Občasný) - 9.1.2006 > Václav Mráz> No ja bych osobne radsi zustala u te pitomosti, nez u toho vrazdeni, hehe :-)
<reagovat 
zajik (Občasný) - 20.1.2006 > už jsem to četla několikrát, ale pořád to čtu ráda.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Bell (Občasný) - 20.1.2006 > Ano, tohle mohu a líbí se mi to, viz zajik 
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kolibřík (Občasný) - 20.1.2006 >

Ahojda Whitie  Přečetla jsem si tu povídku asi třikrát a moc se mi líbí. Svým způsobem se mi líbí ten konec. Mám ráda všechny příběhy, který skončej nepředvídatelně a to tenhle skončil... básník se mohl přihlásit a být slavný, prostě klišé... ale ty si ho nechal skončit, tak jak si to on sám přál. Omlouvám se, ale neumím psát komentáře , chci jen říct, že se mi to moc líbilo a vážím si toho, že ti mohu napsat a taky tvých milých komentářů, které si vždy ráda přečtu...zatím ahoj, těším se na další povídky


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 16.3.2006 > Dojemné. :-) Jen ten konec mě k Tobě nějak moc nesedí, v ostatních dílech máš více naděje. Proto dávám 4 body, jinak bych dala 5. A souhlasím s Lamarski, ty sebevražedný konce jsem tu taky zahlédla.


Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
Koště (Občasný) - 8.4.2006 >

Tuhle povídku znám již dlouho...opakovaně ji čtu...a dosud pro mě neztratila nic ze svého citu...

Jestli jsem někdy děkoval oprávněně...je to ted a za tuhle povídku...


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 12.7.2006 > Ovšem, a to tě může těšit, tady se vás sešla slušná parta. A to je vlastně smutný příběh.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter