Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 17.5.
Aneta
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Úsměv slečny Huang
Autor: annandale (Občasný) - publikováno 4.1.2006 (17:25:58)

 

 

Jestliže spolu strávíme více času než je naše křehke přátelství schopno unést, Huang  zpomalí, až se ustálí na deseti krocích za mnou, a vytočí, či zvedne nějaké číslo, které se obvykle spolehlivě ohlásí v té její kapesní mašince líbeznou melodií. Pak s mobilem přilepeným k uchu sdílí nějaké dlouhé příběhy v Mandarínštině s jejími neviditelnými. Je na ně neustále napojena jako pavouk úzkostlivě chránící svou síť. Nemám ponětí co s nimi pořád rozebírá v té nepchopitelné slovní změti. Jen hádám, že se potřebuje ujistit, zda všechna vlákna jsou na správném místě, protože tenhle svět, ve kterém se ocitla, by mohl otřást její stabilitou. A já jí to nijak neulehčuji. Není to moje přirozenost. To jsem ještě věřila, že jsme se nepotkaly jen pro Boží pobavení.

Její svět ukrytý v mobilu je, zdá se, realističtější než svět, ve kterém chodí a  dýchá. Když zvedne telefon, všechno okolo zmizí, jakoby to byla jen nějaká legrační počítačová hra, v níž má také další, nereálné, anglické jméno. Vicky.   

 

Když Vicky zmizí za mými zády, cítím se náhle svobodněji ale také osaměleji. Zvolním krok, po očku sleduji cvrkot a držím směr cesty, s Vicky v závěsu. Nepotřebuji nikomu volat a žvanit. Jsem smířená s tím, kde jsem.

 

Jednoho dne, když se zase přesunula svých pět metrů za mě, moje kroky se náhle otočily do dveří s nápisem Video EZY.

Půjčíme si totiž film.

Pochoduji mezi naštosovanými dvd's, Vicky neomylně slyším o regál pozadu, jak stále vyluzuje ty svoje čínské pazvuky. Jdu na jisto. Nahmátnu disk s titulem, o kterém se domnívám, že by ho měla vidět. Přesněji řečeno, který chci, aby viděla. Ano, uznávám, že prvotní motiv mohl pramenit taktéž z mé poťouchlosti.

 

Už jsme o těch citlivých otázkách s Vicky mluvily. A tehdy poprvé jsem jí ukázala tu propast mezi námi. Koukaly jsme do ní, každá ze svého okraje a já si najednou uvědomila, jak jsem ji tím zraňovala.  Ve svých slovech jen ustupovala do bezpečné vzdálenosti, jakobych ji snad chtěla shodit na dno mých tvrdých pravd. Měla jsem navrch. Měla jsem fakta, o nichž ona neměla potuchy a nemohla se bránit. Tenkrát jsem se rozhodla že s citlivými tématy už nebudu začínat.  Nemůžu ji přesvědčovat. Musí sama toužit po pravdě. Sama se ptát. Otázky ji musí napadat tak nějak... přirozeně, takže proč tomu nenapomoci, touhle lekcí, říkala jsem si teď, o pár dní později, třímajíce titul v ruce.

 

“Sedm let v Tibetu?” prohlížela si obal, když jsme vyšli na ulici a ona konečně uložila svou mluvící mašinku do kabelky, “tak to neznám. Akorát toho herce, ten se mi moc líbí. Prej je to nejhezčí mužskej na světě.”

Oči se mi chce otočit vsloup, ale ovládnu se. Ona přece nemůže za to, že v její zemi se ividuální názory a vkus zrovna moc nepodporují.

“Myslíš že opravdu je?” ptám se tedy chápavě, ve snaze zapojit její vlastní úsudek. 

“Myslím že jo. Každýmu se líbí. A tobě?” reaguje neotřele.

“Já nevím. Každej herec musí bejt nějak fotogenickej.” Zase jsem ji utřela, aniž bych chtěla, vidím to na jejím zardělém pohledu.   

 

Ten večer už netelefonovala, tedy po dobu, co byl na obrazovce ten se žlutýma vlasama.

Brad Pitt se již dostal do Tibetu a Vicky s nadšením pojmenovávala a stručně vysvětlovala tibetské rituální propriety jež byly součástí jejího světa. Tibetský buddhismus ji děsí. Používají se v něm jedy a černá magie. Je tam tolik nevysvětlitelného. Říká to tak, že bych tomu málem věřila. Než si uvědomím, že se to dověděla ve škole.

Náhle jakýsi filmový Tibeťan začne mluvit o Tibetu jako o samostaném státu, načež se dostavil první účinek mé osvětové lekce.

“Co to plácá... Tibet je přece součástí Číny přes tisíc let,” zavrtěla Vicky pobaveně hlavou.

Polkla jsem naprázdno. Nebudu na to reagovat. Dneska nebudu reagovat na nic.

Vicky se nevinně usmívala, hltala žlutou hlavu Brada Pitta, až konečně Čínská armáda na obrazovce vtrhla do Tibetu a začala téct krev.

V obýváku se rozhostilo mrazivé ticho.

Vicky svraštila čelíčko.

“To není pravda! Tohle se nikdy nestalo. Tibet byl součástí Číny po tisíc let. Jak by teda mohl bejt obsazenej. Tohle se nestalo, co mi to zase tvrdíš.”

Ve snaze nereagovat, mlčky jsem vrtěla hlavou. Domnívala jsem se, že až pomine prvotní šok z viděného, Vicky se sklidní a zapojí svou chytrou a vzdělanou hlavinku. Vicky však dál třásla znepokojeně hlavou:

“Ty si myslíš že Čínská vláda je špatná, nevidíš nic dobrýho, ale ty nevíš všechno! Já to přece musím vědět líp, já jsem z Číny! Oni by tohle Tibeťanům nikdy neudělali. Vláda se k nim chová líp než k nám, Číňanům, abys věděla. Nebejt vlády, tak umírají hlady. Ale mají nový školy, silnice a technologie. Všechno co potřebujou. Studujou v Číně, já je znám, s některýma jsem byla na Universitě a všichni říkají, jak jsou šťastný a jsou s vládou spokojený. Proč ty pořád tvrdíš opak,  proč ty se nezajímáš o Japonsko, kdybys jenom věděla jak se Japonci chovali k Číňanům, tak bys nikdy nemohla bejt proti naší vládě zaujatá.  A kdybys se mnou jela do Číny, tak bys viděla, jak je to úžasná země!”

Vicky v rozčílení natahovala angličtinu ve svém mňoukavém akcentu až to uši rvalo, fracek jeden rozmazlenej uječenej komunistickej, myslela jsem si, s tolerancí v koncích, a snažila se ovládnout.

Na obrazovce se to mydlilo hlava nehlava a Vicky ne a ne skončit. Chtělo se mi zařvat Shut up!

“PSSSST, Vicky.”

“Proč bych měla bejt zticha. Je to jenom film a ty tomu věříš…”

Pokouším se oddálit další salvu slovních granátů:

“Ten příběh toho horolezce nemusí bejt úplná pravda, ale ten historickej background si nevymysleli v Hollywoodu. Tak jako si nevymysleli druhou světovou válku, tak si nevymysleli ani Čínskou okupaci. Chápeš?”

“Jenomže oni v tom Hollywoodu taky nemusí vědět všechno, nehledě na to, že to tak natočili účelově, protože Američani nemají Čínu rádi a chtějí ji pošpinit. Proč to Amerika dělá? To mi teda řekni PROČ? Proč by totiž jinak točili takový nesmysly, a jestli ty tomu věříš, tak já …" nabíral Vickyin hlas zase obrátky. V levém spánku jsem pocítila tupou bolest, která se rozlévala směrem k zátylku.

“Zklapni!” Zahřmělo náhle z mého hrdla a konečně nastalo ticho, rušené jen bojovým povykem z televize. Vicky zamrkala očičkama a pootevřela pusinku.

"A teď mě poslouchej. Tvoje Čínská vláda mě zrovna teď moc nezajímá, nehádám se s tebou. Jenom jsem ti pustila film, o jehož existenci jsi neměla ponětí, protože v Číně ho máte nejspíš zamknutej v trezoru. Kdyby tě náhodou zajímalo proč, tak se můžeš podívat na internet, nebo do tvý universitní knihovny, protože až se vrátíš k vám domů, moc nových věcí se už Číně nedovíš. Internet máte totiž dost osekanej..."

....“Víš proč jsem ten film nemohla v Číne vidět? skočila mi zase do řeči, "protože asi není pravdivej a pomlouvá vládu. To je jasný, že vláda musí chránit lidi od takových věcí. Nemůže si dovolit zpochybňovat svoji moc. Ale ty mi pořád budeš…”

Spínám ruce a začínám být dramaticky klidná. “Jak můžeš vůbec přemejšlet, když nedokážeš bejt ani chvilku ticho. Já ti na nic odpovídat nebudu. Najdi si svoje otázky a sama si na ně taky odpověz."

Odcházím pomalu a tiše na záchod. Nasraná do bezvědomí.  

     

Běží závěrečné titulky, Vicky mizí z dohledu, jen její hlas je slyšet z rohu obýváku, jak sedí na zemi a telefonuje. Tentokrát je jasné kdo je na druhém konci. V moři nesrozumitelných zvuků  Mandarinštiny rozumím jen “Tibet”,”China”, “Seven years in Tibet,” a několikrát i moje jméno.

Cítím do hloubi duše, že jsem teď destruktivně smýšlející nepřítel číslo jedna. Ona je malá holčička co si stěžuje do kouzelného sluchátka. Tak moc jí v tom světě ubližují. Je mi na nic. Co jsem to jenom udělala? Půjčovat si takovej film. A ještě jí ho ukazovat. To bylo ode mně opravdu podlý. Možná jsem fakt špatná, zlomyslná. Proč si nedám pokoj? Jedna zhroucená Číňanka přece svět nespasí. A je to stejně hodná holka. Nikomu nic neudělala. O politiku se nestará. Je to koneckonců citlivé téma. Chce jenom hezky žít, dobře se vdát a najít nějaké pěkné zaměstnání.  Normální holka z davu, vděčná svým zploditelům že ji nenechali potratit, a ještě  jí zaplatili sto tisíc dolarů na nejprestižnější universitě ve Vesmíru. Proč by jim tedy měla dělat problémy? Ničit si život? Ne, Vicky se universitou v zámoří splnil sen, težko však říci, zda byl její.  

Za chvíli položila sluchátko. O čem taky ještě mluvit, když je to odposlouchávaný.

Z Vicky sálala znovunabitá pohoda. Posilněná o očistné idee z první ruky, sebevědomě se usmívala.

“Tak jsem mluvila s tátou. Říkal, že nic co bylo v tom filmu, není pravda. Můžu ti to vysvětlit jestli chceš.“

Najednou jsem si toho všimla. Toho pohrdání v jejím pohledu. Takhle se na mě ještě nikdy nekoukala. Takhle svrchu. Jako na idiota.

Snad jsem se jí i chvíli bála. Oni jsou vážně nebezpeční. Rozpínaví. A já, tak malá a sama proti celé té obrovské mocné Číně, kterou měla v zádech i s tím jejich rudým praporem,  mohla jsem se jít s celým filmem zahrabat. Nikoho si na posilu nevolám. Já jsem svobodná a nezávislá. A bolí mě hlava.

 

A ještě něco tam bylo, v těch jejích přivřených, lišáckých  očích. Taková ta třpytivá, hrdá, neotřesitelná, upřímná víra.  

To byl přímý zásah. Náhlé osvícení. Jak namyšlená a naivní jsem byla! Vážně jsem si myslela, že dávám lekci já jí. 

 

Vicky (Huang) je vzdělaná 27 letá dívka, dcera vysokoškolské učitelky a obchodníka. Má o pět let mladší sestru. Restrikce nedovolují Čínským rodičům mít více než jedno dítě, je však povoleno za možnost mít více dětí zaplatit. Jedno dítě stojí zhruba 19000 dolarů. Mít dvě a více dětí je tedy znakem prosperity.

Vicky v Číně vystudovala medicínu a poté absolvovala bakalářské studium Mezinárodního obchodu na University of Sydney a nedávno se šťastně vrátila zpět do své rodné vlasti.  Internetové stránky s příběhy v současnosti vězněných Tibetských politických vězňů, jež dostala k dispozici, jen zběžně prolistovala s námitkou, že si to zaslouží, protože neměli provokovat. Podobně rychlé vysvětlení měla i pro mučení a vraždění členů hnutí Falung Gong.

Vicky nemá žádné speciální zájmy, veškerý volný čas dosud trávila nad učebnicemi a občas s přáteli na parties nebo shoping centrech. Mezinárodní obchod ji nebaví, ale je to výhodný obor. Vystudovala s nadprůměrnými výsledky a o semestr dříve než bylo nutné.  Nemá už totiž moc času. Její velkou starostí je nyní najít dobře situovaného partnera přiměřeného věku a provdat se. Většina jejích vrstevnic je už totiž vdaná nebo má vážnou známost. S ní se přítel rozešel na nátlak jeho matky. Nesluší se aby byla nevěsta starší, a to ani o rok. Ješte větším hříchem je ale  neposlechnout rodiče. Vztah byl ukončen po telefonu.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Rony Rubinek (Občasný) - 5.1.2006 > Ty brďo! Tyhle její mylšenkový pochody nikdy nepochopim. Skoro se mi nechtělo věřit, že by jim vláda tajila historii, nebo takhle nějak překroutila. Pocity jsem měla shodné s vypravěčkou, nicméně věřím, že Vicky je fajn, ale mně by asi nesedla.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 5.1.2006 > Rony Rubinek> Me se tomu taky nechtelo verit ale v pripade Vicky je to fakt. Vic me sokoval ten nezajem dovedet se vic, kdyz uz byla ve svobodne zemi, a mela tu sanci. Jenomze ona byla v tomto smeru cista, jinym smyslenim nedotcena, hodna dcera Ciny a svych rodicu. Na druhou stranu musi byt strasne tezke se z tohoto vymanit, je to opravdu jako kdyz mas vymyty mozek. Nejakym zpusobem ji dokazu chapat, ale asi spis proto, ze jsem ji poznala osobneji.
Jinak dekuji, ze te to zaujalo.
<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 4.1.2006 > Vynikající dílo..., po všech stránkách zvládnuté.., vyprávění, sloh, subjektivní přístup a názor každé postavy.

"Jak namyšlená a naivní jsem byla! Vážně jsem si myslela, že dávám lekci já jí."

Je to autentické, reálné, působivé...žádný děj, a přesto velká myšlenka..Jen tak dál..Vím o Vás..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 5.1.2006 > WhiteShadow> no dekuji, jen me neprechval, nebo zpychnu:-)))
Jsem rada ze te to zaujalo. Ani ne tak zabavne, jako dulezite tema, si myslim.
<reagovat 
celej on (Občasný) - 6.1.2006 > Jo tak to se mi líbilo...povedený rozbor. Povídka dvou stran - o lidech z dvou světů. Možná bych ji trošku vyvážil. Přece jenom, kde bereš záruku, že ten náš svět je naprosto pravidvý a jejich založený na Iluzi. Musím se přiznat, že já bych sebedůvěru vypravěče něměl...já bych se sám sebe ptal: "Co kdyby..."
Ty si nabídla pohled očima našeho světu a zbytečně si odsudila její. Já věřím, že i na jejim světě něco bude (svět, kde tradice něco znamnají...).
Ale i tak si té povídce podařilo ukázat jak si oba světy stojí za svým. Vidí jen to svoje. A tady mě to šokovalo...v tom mi to příjde šokokující příběh...že se Ona nesnažila pochopit...podívat se na ten net...překročit tu hranici a snažit se o objektivnost. A ani vypravěčka se nechtěla pořádně vžít do jejího postavení(jen přemýšlala jak je chudinka zmanipulovaná atd.).

K technice: Skvěle rozepsaná myšlenkové pochody...opravdu pěkné a reálné. Co mě trošku rušilo...byl ta english...
Pocházím z rodiny Švédského emigranta a moji sourozenici doposud žijí ve švédsku...jsem na to zvyklý. Ale ted to přichází...bud jich tam dej a hodíš tomu slang...a nebo je tam nedávej vůbec.
Já měl pocit, že spíš nemůžeš najít české synonimum...bral bych ještě dvd´s a parties (tu už je snad oficiální termín) ale background - ten mi fakt vyzněl, že nevíš co místo něj...a to je celkem smutné.

Jinak mě dostala poslední věta, fakt bezvadná třešnička:) (u nás kdysi taky bydleli čínani a v noci chodili před barák telefonovat, každý den...jejich vztah k mobilu jsem taky zažil:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 7.1.2006 > DondedoG> zapomela jsem "zareagovat" primo na tvou pripominku, takze si prosim otevri celou povidku a dole to najdes...uf:-)
<reagovat 
annandale (Občasný) - 7.1.2006 > Samozrejme na jejich svetu je hodne zajimaveho, tradice, buddhismus, lecitelstvi atd...zajima me to, a rozhodne to nezavrhuji. Jenomze to nebylo tematem povidky. (pak ti k tomu jeste neco povim). Pro me jdou vsechny tyto krasny veci trochu stranou, jakmile vim, co se v te zemi pacha za zverstva. To jsou fakta. Ja nehajim demokracii, nas "zapadni svet", ale lidska prava, a ty Cina porusuje v mnoha smerech. A uprimne me serou zapadni politici, kteri to nechteji dost dobre videt, jelikoz Cina cim dal vice prosperuje a je tedy vyhodne udrzovat dobry vztahy. Pak se pro me ty bohate tradice tajupne Ciny stavaji jen jakymsi turistickym pozlatkem, lakadlem. Byla jsem do Ciny pozvana a rozhodla jsem se, ze nepojedu. Mozna jsem hloupa takovou moznost nevyuzit, ale nejak se mi prici tou cestou podporovat jejich komunismus, jejich smysleni. Do Tibetu bych se stejne nedostala, a protoze Vicky zila "na zapade", mely bychom tam problemy a s ni bych se ani daleko nedostala, protoze je to proste hodna holka, a ja ji v urcitem smeru neduveruju. A jeste k tem tradicim , buddhismu a lecitelstvi- Pro mnoho mladych Cinanu, alespon jak jsem odpozorovala, v beznem zivote tyto tradice nemaji vyznam. Je to pro ne muzeum. Pro zapad je to mnohem pritazlivejsi a aktualnejsi.
Vicky napriklad neveri Cinske tradicni medicine. Sama vystudovala medicinu, pravdepodobne hodne podobnou, jakou se uci nasi medici. O buddhismu coby filosofii toho pravdepodobne vim ja vic nez ona. Napriklad nemela poneti co to je Tibetska kniha mrtvych,... o zivote a smrti... atd. Ale co se tyka realii buddhismu, ruznych, propriet, Cinskych symbolu, pribehu atd...samozrejme je zajimavy se od ni neco dovedet, to ma proste v sobe.
...
English- ani jsem si nejak neuvedomila, ze tam nejaka vyrazne je. Nevim, co mas presne na mysli- kam bych mela davat slang. Je to cely v Cestine, ne... a o "backgroundu" jsem fakt nepremejslela, ja to slovo pouzivala jeste v Cechach, hlavne v praci to bylo dost bezny, nevim, zdalo se mi to ujaty...
...
To jeji slozite postaveni chapu, a je to tam i naznaceno- mozna trochu z rychliku, to je fakt.
A jinak ta tresnicka na dortu jak jsi to nazval- to je vlastne hlavni tema te povidky- moje naivita, moje jakasi pycha, ze ja udilim lekci. Pro me to ma v tomto smyslu i trochu duchovni rozmer. Protoze jak spravne rikas-ja nejsem ta posledni spravedliva.
Tak jsem se zase vykecala, a mohu jit zase v klidu marodit:-) Dekuji za pozornost a kritiku.
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 8.1.2006 > annandale> Doufám, že jsem nevyzněl jako "pro čínský"...taky jejich politiku nemusím. Třeba jsem viděl skvělý dokument a komunistické propagandě a bylo tam čínské podání Tibetu: Záběry vyzáblích dětí radujících se, při stavění škol, socialističtí bohatýrové, jak stavějí silnici a podobně...a realita byla, že jim tam vybombardovali chrámy a nahnali je na stavbu silnic kde většina mužů zahynula...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 11.1.2006 > DondedoG má v tomhle pravdu, ale je logické, že v povídce musel být vypravěč jedné straně přikloněn, když byl v příběhu přímo přítomen

je to zajímavě napsané, ovšem "beletrický" je v tom textu pouze poslední odstavec (kterým nemyslím ten "poučující" závěr)

jinak je to spíše tvá úvaha, ze které je patrna tvá neobjektivita (rozvinuta dále v poznámkách), než povídka

prostě jsi měla na návštěvě čínksou studentku, tohle všechno se stalo a tys to zapsala. Perotože umíš slušně psát, tak se to dobře čte, ale to z toho povídku neudělá. Za to bod dolů.

PS: Nevím na co někteří čtenáři čumí jak **** na nový vrata, nevím z čeho je kdo šokovaný, já v povídce nic, co bych nevěděl, nenašel.

PPS: Film Sedm let v Tibetu je pohádka pro fanynky Brada Pitta - to především. Chtít tím otevírat někomu oči v otázce Tibetu bylo od tebe přinejmenším naivní ;-)
Body: 4
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 12.1.2006 > Václav Mráz> Vaclave, klasicka povidka by musela mit kompozici, zapletku, rozuzleni... to jsi tim chtel rict?

Do uvahy jsem to nezaradila prave pro to, ze jsem se nenamahala objekt sve uvahy videt z ruznych perspektiv, nybrz z uzce vymezeneho pohledu cloveka, ktery je druhe strane, take se zkusenostmi s komunistickou ideologii a "vymyvanim mozku" od detskeho veku. (ackoli ta perspektiva objektu tam nacrtnuta je) Nechtela jsem asi psat uvahu s nejakym zaverecnym "rozsudkem," ci "poucenim."

Mozna je matouci, ze je to psane na zaklade zivotnich zkusenosti, s osobnim, kritickym postojem, coz je znak uvahy. To mas recht.

Takze kam s ni... v jenom casaku to berou a nejak jsme nemuseli rozebirat zda je to uvaha, ci povidka... mozna to neni tak dulezite, nevim.

Jinak z tveho komentare se mi zda ze jsi to snad cetl, z velkeho rychliku, a mozna jsi tak docela nepochopil, co je myslenkou. Nepochybuji totiz, ze bys nevedel nic o Tibetu a komunisticke Cine, nebo ze bys snad veril ze Sedm let v Tibetu je dokumentarni film. Povidka prave vyzaduje, abys o tom neco malo vedel. To dalsi uz je na tobe.
Pokud jsi tedy uz v dospelejsim veku zazil komunismus a pak ses s nim nahodou stretl 16 let pote v ciste, nezredene podobe v nejake absurdni zivotni situaci, muselo te to vypraveni nutne zklamat...nic noveho, co bys nevedel, jak jsi psal.

Ja nikoho na navsteve nemela, napriklad.
Poucujici zaver- tim mas na mysli co? Tu sebeironickou noticku?

P.S. Priznam se, ze jsem byla tou mirou ignorance a nezdolnou virou v urcitou ideologii podporenou absenci a odmitani informaci take vyvedena z miry.
PPS: Jiste, je to pohadka pro fanynky Brada Pitta, jak ostatne bylo naznaceno v povidce bezprostredni reakci Vicky, ale jak vidis, ani ta pohadka nestacila. Na zapade je to volne dostupny film, naprosto normalni legitimni zalezitost, neznam, kdo by to nevidel, ale pro nekoho je to trezorova, skodliva vec, protoze se tam bezdecne ukazuje (fakticka) okupace Tibetu.
Ty by ses nad tim vazne nepozastavil?
Naivni to rozhodne nebylo. Pustit ji primo dokument na to tema - to uz by vypadalo ucelove, nekoukala by se na to vubec.

Takze tak, promin, jestli otravuju zdlouhavou reakci, ale mela jsem potrebu se k tomu vyjadrit.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 12.1.2006 > annandale> reakce je v pohodě,

jinak ale myslím, že už není moc o čem diskutovat

nešlo mi ani tak o zařazení textu, jako o to, že mi tohle prostě nestačí - tj. literární úvod, literární závěr s pointou a mezi tím zdlouhavě převyprávěná diskuze mezi vypravěčkou a Vicky, přičemž repliky každé z těchto postav jsou zcela předvídatelné - co taky čekat jiného, že ano

a právě to mi vadí, necítil jsem se textem nijak obohacen - nepotřebuji bý obohacen z hlediska vědomostního nebo tak nějak, ale minimálně z hlediska zážitku, a ten se tady logicky, po tom, co jsem zmínil výše, dostavit nemohl
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 12.1.2006 >

Mám podobný pohled jako Vašek. Tenhle příběh na mě působil jako díl nějakého seriálu angloamerické provenience. Cítila jsem nějaký děj, udržel si mou pozornost, ale i tak bylo patrné, že navrch má nějaká (tvoje?) myšlenka. – Tomu odpovídá i ten vysvětlující “konec”, (který se mi líbí).Mohl by z toho být dobrej fejeton.

 

Mám jednu nejasnost: Její svět ukrytý v mobilu je, zdá se, realističtější než svět, ve kterém chodí a dýchá. Když zvedne telefon, všechno okolo zmizí, jakoby to byla jen nějaká legrační počítačová hra, v níž má také další, nereálné, anglické jméno. Vicky. – Máš v tomhle případě skutečně na mysli slovo realističtější = pragmatičtější, nebo spíš reálnější, skutečnější?

 

A pak dvě výtky, které mě rušily: jednak si dávej pozor na psaní velkých/malých písmen (mandarínština, čínská vláda, univerzita (X vláda Čínské lidové republiky), vesmír, čínští, tibetský), prostě nejedná-li se o název, malá. . A nepěkné mi přišly i anglicismy – termín parties se sice v češtině používá, ale dvd's, shoping centra, to ej fakt odporný.

Jinak víc než Sedm let v Tibetu se mi líbil Kundun.

 

 

 

 

 

 


Body: 4
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 12.1.2006 > Ztratila> no jo diky, tady jsou tak posedly velkyma pismenama, ze jsem z toho popletena.

Jakou nejakou(moji?) myslenku, co ma navrch, mas na mysli?
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 12.1.2006 > Ztratila> no jo diky, tady jsou tak posedly velkyma pismenama, ze jsem z toho popletena.

Jakou nejakou(moji?) myslenku, co ma navrch, mas na mysli?
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 13.1.2006 >

Podívej, já jsem to nemyslela jako urážku, vím, že to myslíš dobře.

 

Na druhou stranu tu vidím text o dvou australských studentkách zahraničního obchodu, z nichž jedna je ze severní, demokratické polokoule a druhá pochází z Číny. Demokratka Číňance částečně škodolibě, částečně z výchovných důvodů podstrčí videokazetu s filmem Sedm dní v Tibetu. Číňanka, která vyrostla v diktatuře, není schopna tuhle prezentaci své země akceptovat a a jedná přesně jako produkt diktatury.

Samozřejmě tu je zmíněna čínská okupace Tibetu a nedemokratičnost Číny, ale o ní text není. Respektive ten problém (o němž vím, který respektuju) není pojednán natolik obšírně a fundovaně, aby si čtenář po přečtení strhal oděv z těla a šel demonstrovat před ambasádu. A jak už přede mnou podotkl Vašek, opakuješ jen fakta, která zná každý středoškolák. Čína je nesvobodná, okupuje Tibet a Bratt Pitt je blond.

 

 


<reagovat 
 annandale (Občasný) - 13.1.2006 > Ztratila> Nech to bejt. Proste si s tim nerozumis.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 13.1.2006 > Ne, já si s tím rozumím. Jen v tom nevidím úplně to všechno, co tam vidíš ty. A je otázka, ač to téma uvažuješ do šíře i hloubky, jestli se ti to podařilo zachytit. A jestli je vůbec možné, aby to takhle krátký text svedl. Jinak souhlasím - nechme bejt.)
<reagovat 
Čtenář - 18.1.2006 > Ale špatný to fakt není.
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 13.2.2006 >

Jsem ještě okouzlenej ze Zenové Matky, kterážto věc mi přijde nepřekonatelná.

Ale tohle je taky moc dobře napsaný. Ten rozdíl mezi těma dvěma, jednou zblblou komunistama, jsi vystihla úžasně.

Jsem jednou obcházel, když jsem chvililinku dělal pro Festival spisovatelů Praha, v Praze čínské restaurace, že jim jako nabídnu pozvánku na vystoupení disidentského básníka jménem tuším Bei Dao, a to bys měla vidět, jak mě hnali... nebyl to šťastný nápad, jsou příšerně indoktrinovaný...    

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
annandale (Občasný) - 17.2.2006 > Me to fascinuje. POmalu v kazdym state na svete mas nejaky China Town - misto, kde zijou jenom Cinani. Nechteji se asimilovat. Tady jsou ctvrti, kde zijou treba tricet let a za tu dobu se nenaucili ani zaklady anglictiny a vubec jim to nevadi, neprekazi, protoze to v tech "gethech" nepotrebuji. Proc teda nezustali v Cine, kdyz je komunismus tak super... pred cim, nebo za cim teda emigrujou, kdyz si jenom stehuji svoji "Cinu" do cizich zemi... to mi nejde na rozum. Jenomze kdyz se tady nejakej obcan ci politik ozve, hned je chudak narcenej z rasismu.

<reagovat 
sibyla (Občasný) - 15.3.2006 > Jo a jelikož se po léta zajímám o lidská práva, tak ... opravdu jim asi čínská vláda tají kde co a ve škole se tam učí určitě ne úplná pravda. Někteří lidi jdou raději s davem. :-( Bohužel, ale zase hodně lidí ne a to je dobře. :-)

Myslím, že umíš dobře vystihnout myšlenku a sepsat příběh. No nakonec mě to nedalo a musím ještě doplnit. Já sama mám léčitelské schopnosti a o tibetský lamaismus se zajímám docela dost dlouho. Osobně mě okupace Tibetu a vyvražďování mnichů dost vadí. Ale každý si o tom může v dnešní době myslím zjistit informaci až dost. Rozhodně film "Sedm let v Tibetu" byl ještě slabý odvar toho, co se při okupaci Tibetu Čínou skutečně dělo.
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 13.1.2006 >

Především pro americké seriály je typické, že mají vedle prostého vyprávění ještě téměř vždy ambici diváka poučit, upozornit na nějaký problém, celospolečenský, nebo i intimní, který ho může potkat: domácí násilí, bulimie, alkohol za volantem, kriminalita mladistvých, závislost na nakupování, terorismus. Obdobně ty tu vyprávíš dejme tomu příběh z australskýho univerzitního prostředí, ale přesto tomu dominuje ten poukaz na "produkty" čínské diktatury. Tak jsem to myslela. Není to žádná invektiva.)  


<reagovat 
 annandale (Občasný) - 13.1.2006 > Ztratila> Tebe taky nechava chladnou, ze lidi chcipaji v bezpravi? Netyka se te to?

To je jak stat pred horicim barakem a misto tahani lidi ven debatovat o tom, jakej serial nam to pripomina. To nemyslim ve zlem.

Ale ano, ono to na neco upozornuje, proc by nemelo. A kazdeho to upozorni na to, co si vybere. Tebe to upozornilo na "produkty" Cinske diktatury. Zajimavy.
<reagovat 
 Čtenář - 18.1.2006 > annandale> Když vidím, že ty lidi z baráku taháš ty, jsem už klidný a jdu dál, je o ně dobře postaráno.
<reagovat 
 Čtenář - 18.1.2006 > annandale> Když vidím, že ty lidi z baráku taháš ty, jsem už klidný a jdu dál, je o ně dobře postaráno.
<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 15.3.2006 > annandale> Asi se nemá cenu s určitýma lidma přít. Mě bezpraví chladnou nenechává, ale taky se snažím v tom něco dělat. A zrovna okupace Tibetu - s tím naprosto nesouhlasím. Zrovna teď jsem něco přispívala na kláštery v Tibetu, sice málo, ale ono i málo přispět je dobré.
Čína potlačuje individualitu a duchovnost, ale naštěstí toto tisíciletí je obnova duchovna a věřím, že i Tibet se jednou osvobodí.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 15.3.2006 > :-) Mě se líbilo. I ten film jsem viděla několikrát a o problematiku Tibetu se osobně zajímám už několik let.

:-))) Názory ostatních jsem nečetla, teď na to nemám nějak ani čas a ani chuť.

Mě se zpracování líbilo. Jediná věc, co jsem úplně nepochopila ... ta poslední věta.

--- Vztah byl ukončen po telefonu. Jestli mezi těma dvěma studentkama nebo Vicky vztah s přítelem?
Body: 5
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 15.3.2006 > sibyla> ...mezi tema dvema. Zitra mam s Vicky spicha, jen tak mimochodem. A diky za reakci;-)
<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 16.3.2006 > annandale> Aha.
A ty píšeš z Austrálie nebo jsi příběh zasadila do jiného prostředí?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter