Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dárek
Autor: Rix (Občasný) - publikováno 14.1.2006 (02:29:36)

Dárek


Probudila jsem se asi v devět hodin. Kubík ve své kleci už neposedně posedával na bidýlku a kloval do zbytku sepie. Toho papouška mi dal přesně před rokem, k šestnáctinám, Tomáš. Je to Agapornis, prý jako Agapé - láska a ornis - pták. Říkají mu „pták lásky“. Tomáš tohle věděl když mi do dával, a já už v tu chvíli věděla, jaký dárek pro něho přichystám za rok já. Chtěla jsem aby se to stalo až po mých sedmnáctých narozeninách. A dnes je ten správný den. Budeme se milovat.


Na posteli jsem uviděla spoustu svých plyšáků a najednou mi došlo že je musím všechny schovat. Nastrkala jsem je snad všude. Tomáš už u mě mnohokrát byl a plyšáky viděl, ale na dnešní den mám připravné víno, svíčky, vonné tyčinky a nové krajkové prádlo. Mezi plyšáky se moje prádlo rozhodně nehodí.


Taťka moc dobře ví, že tu dnes Tomáš přespí. I když jsem mu to neřekla Vždy dokáže poznat co právě chci. Proto už od úterý přemlouvá mámu, aby hned po mé oslavě - sobotním obědě, odjeli na zbytek víkendu na chatu. Máma se ale poslední týden tváří tak, jako by chata bylo nějaké utrpení. Přitom tam jezdila tak ráda. Když byl brácha malý bývala s ním na chatě přes léto sama a taťka za ní jezdíval na víkend.


Těsně před obědem mě brácha zatáhl k sobě do pokoje. Měl pro mě dárek, co mi nechtěl ukázat před rodiči. Malého plyšového klokana s kapsou plnou kondomů. Brácha je o dva roky starší a vždycky jsme si rozuměli a nemáme před sebou jediné tajemství. Hned jak naši odjedou popadne kytaru a vyrazí z domu taky.


Bytem už voní moje milovaný jídlo. Tatínek balí věci na chatu a maminka vypadá u plotny nějak ustarně. „Že by se pohádali?“ napadlo mě. To se pak ale tváří většinou takhle oba.


Stejně jsem si vždy víc rozumněla s tatínkem. Vzpomínám, jak jsme spolu jezdili na lyže, dokonce se kvůlí mě před dvěma lety začal učit na snowboardu. Když jsem byla úplně malinká nahrabal sníh z celé zahrady na hromadu abych mohla vyzkoušet nově lyžičky s liškou na špičce.


Jsem ráda, že táta mámu na chatu dnes vytáhl.


Oběd proběhl stejně jako všechny roky předtím. Brácha mi dal nový rukavice. Od rodičů jsem dostala nový prkno a vázání. Určitě to vybíral táta. Je prostě úžasný. To prkno. A vlastně táta taky.


Celý den mi Tom posílal nedočkavé smsky.


Táta začal nosit věci do auta a mamka začala mýt nádobí. Byla jsem nervozní a těšila se, už na Tomáše. Dnes je ten den kdy se to stane. Měla jsem pocit, že se můj život změní, že nic už nebude jako dřív. Tolik jsem se chtěla cítit dospělejší.


Máma pro mě měla ještě jeden dárek. Dárek který bych raději nedostala, dárek, který nejde vrátit nebo odmítnout. „Terezo sedni si“ zavřela dveře a začala šeptat. Tušila jsem přednášku na téma sexuální výchovy a v duchu se musela smát. To je tak trapný.

„Terezko, musím ti něco říc.“ špitala máma

„Čekala jsem s tím na tvé sedmnácté narozeniny. Až budeš větší a budeš to chápat.“

Táta s bráchou dál nakládali do auta a já se modlila aby už to měli hotové.

„Co mi chceš říct mami?“ podívala jsem se na ní a viděla jak se jí mluvit nechce.

„Víš, Terezko, před sedmnácti lety jsem na chatě poznala jednoho muže a ...“

„Mami a dál?“

„Táta není tvůj táta. Ctěla jsem abys to věděla. Máš právo to vědět a ...“


Z kuchyně jsem utekla. Schovala jsem se do postele a bez jediného plyšáka se v ní cítila neuvěřitelně opuštěná. Nemám tátu, ani bráchu. I jindy upovídaný papoušek mlčel jako by nevěděl co říct.


Od té doby opravdu nic nebylo jako dřív, od bráchy mě dělí tohle veliké tajemství, tatínkovi se nedokážu ani po letech podívat do očí. Nikdy nepochopím, proč mi tenhle dárek máma musela dát. Asi už neunesla sama tu tíhu tajemství a tak ho polovinu shodila i na mě. To jsem si nezaloužila.


Když přišel večer Tomáš našel mě ubrečenou a nešťastnou. Místo vína mi uvařil čaj, našel poschovávané plyšáky, celou noc mě objímal a teprve k ránu nás přemohl spánek. Ty narozeniny mi měly změnit život ale takhle jsem to nechtěla.



Poznámky k tomuto příspěvku
Šílená svině (Občasný) - 14.1.2006 > Spojení motivu prvního milování a první velké životní pravdy se mi líbí. Ale styl vyprávění je nezajímavý až nudný.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 14.1.2006 > nevím, částečně viz. Opíječ - ona je to asi daň za to, jak text působí autenticky, je to opravdu jako zápisek mladé holky, ale čeho je moc, toho je příliš

nicméně text nevnímám jako nepovedený
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 14.1.2006 > ano, spojení dvou motivů je velice dobré, , ale je to hodně odvyprávněné.Řekl bych, tři a půl bodu
<reagovat 
annandale (Občasný) - 14.1.2006 > Motiv je opravdu sila, citim to taky hodne archetipalne, povidka by to mohla byt brilatni, vedel-li by autor jak na to, a dokazal-li by zhodnotit ty perly, co tam ma (a vi-li o nich vubec) Forma je totis silena a pokud ona neumelost byla zamerem, je to hodne nezdarene.

A ted k tem archetypum jez mnoho lidi neodhali, protoze to kvuli forme ani nedocte:
Ten Cely den - priprava na ritual - divka se meni v zenu -vekove i psychicky. Plysaci jako symbol detstvi. (ac klise, v tomto pripade sedi) Sama nedospela matka ale proces dospivani sve dcery prekazi tim, ze na ni prenese tihu sve vlastni nezralosti a na ukor dcery si se tim ocistuje, ve snaze konecne dospet. (sveruje se s neverou). Matka tak nevedome krade dulezite zivotni obdobi (archetypalne- "ten den D") sve dceri, aby se vykoupila z "klatby". Dceru tak necha nadale v "pekle detstvi" a frustraci. Ritualni obrad (odpaneni, dite v zenu) se v noci nekona, dite zustava ditetem, vyndava plysaky a jako dite je take utesovano. Partner prebira roli otce, coz nici zdravy milenecky vztah.


Body: 4
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.1.2006 > annandale> přesně

a já si hlavně od včerejška lámu hlavu, z kama to znám, protože to rozhodně nečtu poprvé tady na Totemu - jen si nemůžu vybavit sakra kde

buď nějaký zavedený autor napsal něco podobného, nebo jsem se s touto povídkou setkal jinde

jinak soushlasím s tím, co jsi napsala, problém je právě ta autorova snaha o autenticitu, která ústí v to, že text je nakonec věrným kňouráním pubertální dívky svému deníčku - a taková forma je na škodu téměř vždy
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 14.1.2006 > souhlasím a annandale včetně hodnocení -
Body: 4
<reagovat 
zirael (Občasný) - 14.1.2006 > souhlas, tady to annandale trefila. snad bych byla ještě více skeptická s těmi archetypálními motivy... ony se při troše dobré vůle dají najít skoro ve všem. takže - méně oslněna archetypy - o bod dolů.
Body: 3
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 14.1.2006 > zirael> No, prave ze skoro ve vsem. Ale v cem, a proc ne uplne ve vsem...To je vubec kapitola sama o sobe, a hodne zajimava. Nechtel by o tom nekdo neco napsat? Nebo to zformulovat do fora?
<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 15.1.2006 > No líbilo se mi to. Ten závěr jsem nečekal, jak se ten " dárek " vybarví. Četlo se to dost dobře, naprosto přirozeně, má to v sobě i myšlenku. Motivačně hodnotím vysoce.
Otázkou zůstává - říct či neříct? Máš právo znát svůj původ a je dobré znát svůj původ. I když je mi jasné, že to hlavní hrdince narušilo rodinou idylku..
Body: 5
<reagovat 
celej on (Občasný) - 16.1.2006 > Asi jsem divný, ale nepřišlo mi to nudný...
Je to tady rozebrané dostatečně.
Já jsem mladý:), což mě možná omlouvá, že neznám architypy a tak se mi to líbilo...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter