Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Smrtibrácha
Autor: mezon (Občasný) - publikováno 1.2.2006 (18:04:45)
Nemám rád smrt. Ne že bych se jí zrovna bál, spíš z ní mám respekt. Když se to vezme kolem a kolem, asi je to opravdu ta jediná jistota, kterou v životě máme. Tyhle paradoxy mě někdy docela dojímají. Ale o tom, že to není klišé, vás přesvědčí každý majitel pohřebního ústavu, když mu jdete zaplatit za poskytnuté služby. A jestli si v tu chvíli, když čekáte na stvrzenku ve studené kanceláři, myslíte, že jste hodně blízko smrti, je to jen další z řady omylů, kterými si sami zpříjemňujete život. To ticho, ten chlad a klid, vůbec neznamenají její přítomnost. Dokonce ani dutý zvuk rakve, která při spouštění naráží do stěn hrobu, nemá se smrtí nic společného. Už ne. Smrt si udělala své a v ten moment už jí bylo třeba jinde. Na jiném místě v ten samý čas.
Jak už jsem napsal na začátku, nemám rád smrt. A já vím, proč ji nemám rád. Pro mě to není jen všeobjímajíci a přitom nicneříkající pojem. Bylo mi totiž před nedávnem dopřáno toho potěšení, se s ní setkat. Taková celkem banální záležitost s letními pneumatikami a ranní námrazou a najednou jsem si docela jasně a zřetelně uvědomoval, jak mi promáčklé dveře lámou levou klíční kost, pak jedno žebro, lup, a ještě dvě, lup lup, dokonce ani srdce, ledviny, játra a určitě i slezina nebyly nijak nadšeny z té náhle změny směru pohybu a evidentně se jim zpátky nechtělo. A v ten moment, kdy se hlava právě chystala narazit spánkem do kmenu stromu za tříštícím se bočním okénkem, jsem si v zrcátku všiml, že na zadních sedadlech někdo sedí.
Dlouhovlasá brunetka tak kolem pětatřiceti, co jsem si stačil zorným polem zrcátka všimnout tak v perfektně padnoucím jemně proužkovaném tmavě šedém kostýmku, a kdyby nebyla tak bledá, řekl bych, že vypadala sexy. Přestože se už pomalu, ale jistě, s rachotem a skřípěním plechů zmenšoval vnitřní prostor mého auta, s ní to ani nehnulo, a s lehoučkým úsměvem se mi skoro až flegamaticky dívala přes zrcátko do očí.
To ten mladík co seděl vedle ní, to bylo něco úplně jiného. Asi tak pětadvacetiletý hejsek s nagelovaným ježkem na hlavě a stříbrným kroužkem v levé nosní dírce, v ošoupané kožené bundě a v džínách silně poznamenaných nespočetnýmy mejdany, v ruce s láhví třetinkového piva a řekl bych se šťastným úsměvem a neuvěřitelnou jiskrou v očích, skoro jako by křičel: to je jízda!
„No ták, ségra, nedělej pupínky, tohodle mi nech!“, vykřikl hejsek a loktem vrazil do své sousedky, až z lahve vyskočilo pár kapek piva a ty se pomalu rozpíjely na šedých kalhotech. Dáma zvedla rozvážně oči od tmavých skvrnek na svém oděvu a pohlédla káravě na hejska.
„Sorry, sorry, dyť se zas tak moc nestalo. Nebuď na ty svý hadry taková ciltivka“, hájil se mladík a snažil se celou situaci zlehčit hlasitým smíchem.
„Tak co bude? Necháš mi ho teda, nebo ne? Prosím tě, co by ti to udělalo? Sakra řekni něco! Nebo to skonči, ale ať už vocaď vypadnem.“
Dáma pomalu pohlédla do zrcátka, kde se naše pohledy opět setkaly, a pak, aniž by ode mne svůj zrak odvrátila, překvapivě hlubokým a příjemně chlácholivým hlasem promluvila k mladíkovi.
„Bratříčku, tohle je naposledy, co jsem ti dovolila být celý den v mojí blízkosti. Sám vidíš, že to nedělá dobrotu.“
Ústa se jí sotva pohybovala, přesto bylo zřetelně slyšet každé slovo.
„Co na něm, prosím tě, vidíš? Obyčejný člověk, ničím vyjímečný, nazajímavý, prostě nula. Nicka, kterých ve válkách vydeche třeba tisíc ve zlomku času.“ Stále mi přitom hleděla do očí, bez výrazu, chladně.
„Dobře tedy. Řekni mi, bratříčku, jeden jediný důvod, proč bych ho neměla poslat pryč a je tvůj.“ Pohlédla na mladíka a najednou jsem jí v očích zahlédl něco, co tam doposud nebylo. Snad otázku, možná zvědavost, s čím se na ni ten rozesmátý týpek vytasí. Mladík mi nedal šanci tu jemnou nianci v pohledu dále sledovat a okamžitě vyhrkl:
„Proč?! Proč!?! No přece …“, zaťal rty a zamyslel se, a já už ani nevím, jestli jsem si přál, aby ten důvod znal nebo ne. V tu chvíli mi totiž vůbec nedocházelo, co se to na zadním sedadle mého pomalu se deformujícího auta odehrává.
„Hahááá, už to mám!!!“, zamával rukama až pivo zase vystříklo, poposedl si aby na svou společnici lépe viděl a s rozjařeným pohledem skoro až křičel: „Tak víš, proč? Víš proč, co? Fakt to chceš slyšet?“, a poskakoval přitom na sedadle jak malé děcko.
„No to bych moc ráda“, řekla bez známky vzrušení a opět se naše oči setkaly ve zpětném zrcátku, které už začínalo z levé strany trochu praskat.
„No tak já ti to teda řeknu, hehe … hehehe …“ Zvedl ruku, aby se napil piva, ale dáma ho lehkým pohybem ruky chytla za loket a zarazila ho v jeho počínání dřív, než si přiložil láhev k ústům. Jiný na jejím místě by už zřejmě projevil známky netrpělivosti, ale ona ne. Z jejího chování bylo patrné převážně to, že má dost času, i když to tak momentálně nevypadalo.
„Buď, prosím tě, té dobroty a sděl mi ten důvod. Jistě bude jedinečný, ostatně jako vždy.“
„Tak teda … víš proč? Protože … protože …protože, proč ne?“ Vítězoslavně na ni pohlédl a bylo na něm zřetelně vidět napětí, s jakým očekával její reakci.
Ani to s ní nehnulo. „To jsem si mohla myslet, že to bude něco extra. Začínaš mě nudit, bratříčku. Já si nemůžu dovolit takové rozmary. To mileráda přenechám tobě. Já jsem smrt a ty jsi smrtibrácha. Tak to je a tak to bude. O tom kdo a kdy, rozhoduji jenom a jenom já a ta tvoje hra mě už vážně nebaví.“
„Co by ti to, prosím tě, udělalo? Dneska poslední, jo?“ a s prosbou na ni pohlédl, skoro tak, jako se dokáže dívat jedině basset.
V jejím pohledu bylo najednou vidět, jak moc se jí nechce vyhovět, že by raději držela otěže pevně ve svých rukou, vždyť ona je přece paní situace, ona je ta jediná spravedlivá.
„Ale dneska naposledy. Tak mu to teda pusť a já pokračuju, víš kde mě najdeš.“
„Počkej, počkej! Nechceš se dívat s náma?“
Pousmála se, víc než kdykoliv před tím a pohladila mladíka po tváři. „Vždyť víš, že mne to vůbec nezajímá. Promítáš jim jejich životy a mě ne-za-jí-má ničí život. To je tvoje záliba. Nezdržuj se dlouho.“
Aniž by se s ním rozloučila, začala se najednou rozplývat a ještě než zmizela úplně, natáhla ruku otočenou dlaní ke mně a lehce pokrčila prsty. Pak už nebyla. A v ten stejný okamžik jsem zaslechl výstřel patrony mého bočního airbagu a hejsek mě poklepal na rameno.
„Sedíme pohodlně? Je všechno oukej? Sorry, spěchám, takže je to bez popcornu. Voiláá, začínáme.“
A před očima se mi začal odvíjet celý můj život. Všechny pro mě už dávno zapomenuté okamžiky, mi vyskakovaly v mysli obraz po obraze, cesta ze školky s maminkou, se starším bráchou na třešních u dědy, s tátou si hrajeme ve vodě na prázdninách u moře, vyhazuje mne do výšky a zase chytá a oba se moc smějeme (tohle přece můj táta nikdy nedělal, ten se na mě přece vykašlal, tomu nerozumím), a další a další obrazy, cesta z diskotéky se Zuzanou (na tu už jsem vážně skoro zapomněl) za ruku a pak první pusa, a další a další, návrat z vojny a já zvracím z okna jedoucího vlaku (jó, to byly časy), a film letí jak splašený, svatba, děti, hádky, rozvod, a zase svatba, maminka v nemocnici, pohřeb, já s tátou jak dva cizí lidi vedle sebe v černých kabátech, pak najednou dnešní ráno, dávám dcerce a manželce pusu a sedám do auta …
Vtom zaslechnu vzdálený hejskův hlas: „Tak to bysme měli. Já už musím, ale loučit se nebudu. Jestli se ti něco z toho filmu nelíbilo, tvoje věc.“
Cítím jak se mi hlava pomalu a bezpečně boří do nafouknutého airbagu, v uších mi zazněl neuvěřitelně hlasitý zvuk, skoro jak úder do kytary, a pak už jen tma. A ticho.

Probral jsem se v nemocničním pokoji, v nose hadičku a nad sebou uplakanou manželku. Sotva jsem ji viděl, jedno oko zalepené a druhé zalité slzami, naklonila se ke mně aby mě políbila. Zkusil jsem pohnout rty a vydat ze sebe nějaký zvuk. Šlo to. Manželka si všimla, že se pokouším něco říct a naklonila se ke mně.
Ze všech sil jsem ze sebe sípavě vytlačil dvě slova: „Zavolej tátu.“
Usmála se a se slzami v očích vyndala z kabelky mobil.


Poznámky k tomuto příspěvku
KrtiCa (Občasný) - 1.2.2006 > No chlape, už jsem tě objevila i na jiném servru a tak se těším, jak si i tam počtu!  Tahle ta, by stála za vydání!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > KrtiCa> Nepíšu jen tady, zkouším to všemožně. Je zajímavé, jak na různá díla reagují různí lidé v různých komunitách (literárních serverech). Zatím v tom mám docela hokej, ale až na to přijdu, co všecky ty lidi názorově spojuje, tak se teprv máte na co těšit ... hehe ...

Děkuji moc za hezká slova, ale prozatím zůstávám nohama na zemi.
<reagovat 
fanýs (Občasný) - 1.2.2006 > Opravdu dobré.
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > fanýs> Dík. Taky si myslím.
<reagovat 
annandale (Občasný) - 2.2.2006 > opravdu dobra. Jenom te manzelce bych dala jmeno, zni to tak nejak formalne a neosobne v tehle situaci
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > annandale> Nad tím jménem jsem taky uvažoval, ale všechny mi tam zněly blbě, tak nějak až příliš osobně. Prostě jsem se od toho nedokázal odpoutat. To se mi čas od času stane, že se někde zabejčím a nehnu s tím i kdyby já nevím co. Možná to zkusím časem.

A děkuji.
<reagovat 
SammyE (Občasný) - 2.2.2006 > Trefně jsi vykreslil smrt - neosobní a vyčkávající, přesto víš, že se s ní setkáš. Moc dobré...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > SammyE> Ono už to zní jako strašný klišé, ale smrt je ta jediná jistota, která nás v životě čeká. Všechny. Bez rozdílu. Ale smrt jako taková pro mě není fenoménem. Vnímám ji jenom jako nepřebernou škálu defitivních a neodvolatelných konců. Ale život, to je jiný kafe. Ten já miluju.

A děkuji.
<reagovat 
Ozka (Občasný) - 3.2.2006 > brácha se mi líbí :o)
Body: 5
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > Ozka> Mě taky. Dík.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 3.2.2006 >
Body: 4
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > zirael> ... hodina Sirael udeřila ...

Dík
<reagovat 
Bell (Občasný) - 1.2.2006 > Jestli se ti něco z toho filmu nelíbilo, tvoje věc. - ano, tak to nemá chybu. Líbilo moc - je moc škoda, že je to jen tady , měl bys jít do světa
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > Bell> Dík za slova uznání, opravdu mě potěšila, ale do světa se mi moc nechce.
Ja su radši doma. Na peci. Mamčine bochte sů nejlepčí.
<reagovat 
 Bell (Občasný) - 3.2.2006 > mezon> To mije jasné, domácí je domácí . Já myslela, že bys to mohl někde udat ve světě - píšeš fakt bezva
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > Bell> Jsem rád, že se ti moje psaní líbí. Škoda, že to jsou jenom takové chvilkové záchvaty. Třeba teď zrovna nemám inspiraci, kebule jak vymytená.
<reagovat 
Čtenář - 5.2.2006 > Já tím textem nejsem nijak nadšený, moc mě to nebavilo - téma je sice silné, ale zpracování mně připadá rozvláčné (když se člověk probere z působení představy blízké smrti), bez zajímavějšího nápadu, použitý film je taky poněkud obehraný vyjadřovací prostředek.
<reagovat 
Ron (Občasný) - 5.2.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 5.2.2006 > Ron> Dík.
<reagovat 
Lenki (Občasný) - 1.2.2006 >

Dost dobrý... Hele, a to se fakt stalo?


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 3.2.2006 > Lenki> Dík za návštěvu i za korekturu.

No to si piš, že se to stalo! Teda, myslím že jo. No, možná jenom něco. No a co jako? To se snad může, né? Já taky Němcový nezbaštil Karkulku.
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 4.2.2006 > mezon> Copak Nemcovca napsala Karkulku? :-))
<reagovat 
 Lenki (Občasný) - 3.2.2006 > mezon> Já neřikám, že se to nemůže... Je to fajn;)
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 4.2.2006 > annandale> A nenapsala?
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 5.2.2006 > mezon> Nenapsala. Taky je to dost divna pohadka a jeji puvod neni jasny ani zahadologum.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.2.2006 > Je to mezi 4-5. Myslím, že napsané je to slušně, něco mě na tom zaujalo, ale zároveŇ mi něco brání říct: jo, nic tomu nechybí... Možná to na mě působí moc unyle?
Body: 4
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 6.2.2006 > Ztratila> Dík za návštěvu i za kritiku.
Možná to na tebe působí unyle proto, že je to unylé.
<reagovat 
Luban (Občasný) - 5.2.2006 > Čtenář - 5.2. > Já tím textem nejsem nijak nadšený, moc mě to nebavilo - téma je sice silné, ale zpracování mně připadá rozvláčné (když se člověk probere z působení představy blízké smrti), bez zajímavějšího nápadu, použitý film je taky poněkud obehraný vyjadřovací prostředek.

Body: 3
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 5.2.2006 > Luban> Dík za návštěvu i za kritiku. Ten film je tam zcela záměrně, odkaz na něj jsem použil dokonce i v úvodníku a měl by být takovou skrytou pointou celého dílka. Zjednodušeně řečeno - komu v takovém kritickém okamžiku neprobíhá jeho život před očima, je pro život ztracený a smrt je pro něj jediné vysvobození. Naproti tomu uvědomění si toho "filmu" znamená přítomnost smrtibráchy který si v tu konkrétní chvíli vyškemral pro zachování dalšího člověka na své sestřičce a aktér má tím pádem jistotu přežití. Alespoň tedy pro ten daný okamžik.
Balanc na hranici mezi životem a smrtí je obyčejná hra, rozmar sourozenecké dvojice.
<reagovat 
 Luban (Občasný) - 5.2.2006 > mezon> Já ti rozumím, možná jsi i něco z toho zažil a každé písmeno je pro tebe důležité. Ale když to čtu, uvedl jsem připomínky ke zpracování (ten nápad se smrtibráchou je dobrej, text je ale vůči silnému tématu málo nabitý, za pointou to kulhá). A film? Je to na můj vkus často používané a když to člověk přežije, včichni se hned zajímaj : tak cos viděl?
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 5.2.2006 > Luban> Text je málo nabitý možná proto, že jsem založením tak trochu minimalista a nechci se pouštět do něčeho rozsáhlejšího. Jednoduchý děj, jednoduché popisy, jednoduché dialogy. Zřejmě dělám chybu, že přemýšlím za čtenáře a když už se málem hodlám trochu víc rozepsat, řeknu si, že to by asi každého muselo začít nudit a otravovat a vrátím se k původnímu (stručnému) pojetí.



Něco podobného jsem zažil, když se mi podařilo přehlédnout červenou a z boku to do mě asi tak v šedesátce nahulil tranzit. Byl to takovej fofr, že nikdo z nás ani nestih šlápnout na brzdu, moje stopětka se roztočila jak káča a skončila po několika metrech zapasovaná čumákem pod zaparkovanou liazkou. Jediný, co jsem viděl, co si teda pamatuju, bylo jak odlítá čelní sklo a v hlavě mi znělo akorát strašně hlasitý: "KURVÁÁÁ!!!". Možná to nebyl ten kritickej moment, protože to skončilo jenom výronem pravýho kotníku, hejblou krční páteří a otřesem mozku. Kdo ví ...
<reagovat 
 Luban (Občasný) - 6.2.2006 > mezon> 

Já mám taky rád minimalismus - nešlo by to teda ještě víc zminimalizovat? To by mohl být fofr! 

Ale víš co, nejlepší je to tak, jak to z tebe vypadne. Pokud se mně to, co napíšu, jednoznačně líbí, tak neměním ani čárku. Něco jiného je, když si tím nejsem zas až tak jistý, to pak je fajn posbírat reakce a hledat cestu textem, kudy ven


<reagovat 
Čtenář - 8.2.2006 > bylo to moc hezký
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 8.2.2006 > řekl bych něco jako Ztratila.   
Body: 4
<reagovat 
zvedava (Občasný) - 12.2.2006 > Smrtibrácha.To byl fakt dobrej nápad.Taky bych takovej pořebovala.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 23.2.2006 > beru

hlavně za "zavolej tátu" - si holt nemůžu pomoct :-) Ale souhlasím s tím, že to mohlo být lepší
Body: 5
<reagovat 
Cyber (Občasný) - 23.2.2006 > Me se moc libil ten kontrast mezi smrti a smrtibrachou, spojeny s postupnou destrukci okoli. Uz jenom ten nazev me opravdu dostava. Rozhodne nejsem zadnej spisovatel ovsem cteni mi je ve vsech smerech po chuti. A tak mi muze byt jen lito, ze takhle psane knizky v knihkupectvich nepotkavam. Moc se mi to libilo.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter