Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Skupina ,týmový duch ,vůdce z kolekce Přemítání za nočního klidu
Autor: 3022 (Občasný) - publikováno 24.9.2001 (00:13:33), v časopise 5.10.2001
další>
Skupiny vznikají z několika důvodů. Především jde všeobecný prospěch plynoucí z vzájemné spolupráce a poskytování životních jistot jedinci. Určujícím faktorem síly skupiny není její velikost ,ale osobní kvality a vzájemné vztahy mezi jedinci. Pokud by síla skupiny spočívala pouze v počtu ,bude dříve či později rozdrcena mocnějšími silami. Oproti tomu ,malé ale sehrané tými ,dokáží úspěšně čelit libovolné situaci ,dokáží-li zůstat pružnými a přizpůsobivými.

Vzájemná spolupráce je hlavním důvodem existence skupiny. Stojí-li tedy před skupinou závažný úkol ,je jen pochopitelné ,že se na jeho řešení mají podílet všichni. Člena skupiny by měla definovat snaha podpořit ostatní a přispět k realizaci společného cíle ,nikoliv jen čestný dekret ,uniforma nebo stranický odznak. V týmu se každý částečně vzdává svého "já" ,a nahrazuje ho všeobjímajícím "my". Každý člen má své místo v týmu a měl by být vědom ,že stejně tak jako jeho život závisí na ostatních i ostatní závisí na něm. Měl by tedy být připraven cosi obětovat pro skupinu ,čeká-li totéž od druhých. Vzájemná důvěra je proto nezastupitelná. Jakmile má jedinec dojem ,že se jeho cesta liší od cesty ostatních ,měl by je při nejbližší vhodné příležitosti opustit. Od té chvíle totiž nemůže být pro skupinu přínosem.

Každá skupina je jen tak dobrá ,jak dobří jsou ti kteří ji tvoří. Schopnosti jedinců utvářejí schopnosti týmu. Na schopnostech týmu závisí život jeho členů. Schopnosti jedince je tedy nutné svým způsobem chápat i jako záležitost týmu. Od každého jedince bychom měly očekávat ,že bude tak dobrý ,jak jen může být. Od každého bychom měly očekávat ,že bude mít snahu se učit a dělit o své vědomosti s ostatními. Na druhou stranu ,žádný člen týmu ,má-li tým ve svém srdci ,pro něj nemůže být přítěží. I ten nejubožejší tvor může skupině cosi přinést ,je-li jeho potenciál dobře využit a je-li jí skutečně oddaný. Jedinci se musí učit využívat silných stránek svých kolegů a pokrývat jeich slabá místa.

Osobnost vůdce je pro tým nesmírně důležitá. Vůdce je ústřední postavou ,tmelem který spojuje všechny členy ,hybnou silou. Nikde není místo pro neschopného vůdce. Naopak ,vůdci by se měli stávat vždy jen ti nejlepší. Jen tehdy je možné vést ostatní osobním svým příkladem ,vzorem hodným následování. Ostatní koneckonců nikdy nepůjdou tam ,kam jim to kdosi nařídí ,ale tam ,kam se jej sami rozhodnou následovat. Proto je tento způsob nejúčinnějším.

Když se skupina dá do pohybu a naráží na nepředvídané problémy ,nikdo však nemůže zcela kontrolovat každý její krok a příjmat adekvátní rozhodnutí. Vedení v akci tedy nemůže a nesmí být jen v rukou vůdce. Členové skupiny musí operovat víceméně svobodně ,neboť jen tak mohou sami ,na místě a bez dlouhých průtahů učinit to nejlepší pro společné dílo. To co zajišťuje vzájemnou spolupráci a koordinaci není autorita vůce ,ale společný cíl ,týmový duch a osobní angažovanost všech. Rozhodnutí jednotlivců nemusí vést k oslabení autority vůdce. Ten si jen musí uvědomit ,že nemůže být všude a vědět vše nejlíp.


Poznámky k tomuto příspěvku
romann (Občasný) - 25.9.2001 > skupina nemusí mít vůdce, nejlepší je vlastní intuice každého. To funguje u jasnovidců, hudebníků i vodáků.
Body: 3
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 25.9.2001 > romann> Dovolil bych si nesouhlasit. Co tehdy ,když je skupina sice stále soudržná ,ale mezi členy panují zásadně rozdílné představy o tom jak řešit tu kterou konkrétní situaci? Víc lidí se neschodne ani na tom jakou barvu má ho... je to přirozené. Nemyslím si však ,že by to měl být důvod k rozdělení skupiny ,protože každému intuice radí něco jiného. Nemyslím si také ,že by se to mělo řešit "demokraticky" ,prostě jít cestou většiny. Většina není zárukou pravdy. Určitě ne - jaderný fyzik jistě ví o fyzice víc než dav. Podle mě je vedení a vůdce od určité velikosti skupiny do jisté míry nezbytné. Je jen nutné zajistit aby byl vůdcem byl ten nejlepší a aby se nesnažil rozhodovat o tom ,co lépe zvládnou jiní. Pak v tom nevidím nic negativního.
<reagovat 
centaur (Občasný) - 25.9.2001 > také bych si dovolil nesouhlasit, ale s něčím jiným: vůdce je samozřejmě potřebný, s tím souhlasím, ale musí být vždy ten nejlepší ve skupině? Nestačí jen jisté organizační schopnosti? Nemusí být třeba specialista na nic, ale pokud umí lidi zorganisovat, tak je tým vědců, kteří jsou pod jeho vedením mnohem více produktivní než kdyby si vše mezi sebou museli domlouvat sami.
Prostě na vůdce se hodí určitý typ člověka a nemusí být zrovna nejstarší a nejzkušenější, nejlepší.
Navíc to, co popisuješ platí asi hlavně pro uměle vytvořené skupiny, jakou je třeba pracovní tým. Pro jiné sociální skupiny to podle mne platit nemusí.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 3.10.2001 > centaur> Ano ,jde o docela populární myšlenku a má v sobě zrnko pravdy. Bohužel je často zavádějící a zdřejmně i účelová. Problém je v tom ,že tento "dobrý organizátor" pravděpodobně nebude mít žádné předpoklady k tomu, přesvědčit ostatní ,že právě on by je měl vést (pomineme-li materiální předpoklady - finanční prostředky apod.) Mimo to mnoho vůdců tímto obhájuje svou neschopnost. Pokud je to pravda nevadí ,že je vůdce absolutní diletant ,pokud "to umí dobře zorganisovat". Souhlasím s tím ,že vůdce nemusí být jednička ve všem ,ani nemusí v jedné věci vinikat ,ovšem obecně ,v globále by měl převyšovat ty ,které chce vést. Organizační schopnosti jsou sami o sobě nedostatečné ,je třeba lidi umět motivovat ,přesvětčit ,znát jejich problémy ,schopnosti a spoustu jiných věcí... mimo jiné i vědět ,kdy nic neorganisovat a nechat to na "podřízených".
<reagovat 
romann (Občasný) - 26.9.2001 > 3022- vycházím z vlastních zkušeností, vždy jsem dával dohromady skupiny v plachtařině, kajacích, surfech, v paraglidingu. Jezdili jsme spolu, hodne srandy se užilo.
Specifikum vzniklo, když jsem dal dohromady lidí dělající channeling, to je komunikace s intuicí, anděly, Nadjá, Mistry, Bohem. To byli všechno superosobnosti, každý má přístup k Dokonalosti. Těm nemůžeš nakazovat, jen pomáhat tím, že do něj nahlédneš a pomůžeš mu přijmout, cos našel, třeba i bisexualitu... Do druhého je každý schopen vidět dokonale, ale do sebe ne vždy chce... Pak jsme se přeorientovali na mystiku - přímé prožívání božského a ještě to zesílilo. To může dělat jen moc málo kdo (ostatní nejsou schopni či ochotni). Opravdu nemáme žádného vedoucího, každý jen své božské Já. A To se dohodne se všemi a dokonale. Přesto zdaleka ne všichni spolu vycházejí dobře, jsou zcela jinak zaměřeni, a jejich minulé životy tomu odpovídaly. Každý dobře zná kvality těch druhých a je všem celkem jasné, kdo je nejdál (já to nejsem). Přesto to funguje a již se narodilo několik děti ze vztahů uvnitř skupiny, jež je ještě zvláštnější než Menza. Podrobněji v http://www.spirala.cz/dokumenty/mystika.zip
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 3.10.2001 > romann> Čily pokud tomu dobře rozumím ,pointa je podle tebe v umění porozumět a příjmout-využít lidí takových jací jsou?
<reagovat 
centaur (Občasný) - 3.10.2001 > 3022> a nepatri umeni motivace a presvedceni mezi organizacni schopnosti? Navic pokud je nekdo prirozeny vudce a ostatni ho uznavaji, muze byt i relativni diletant. Pokud se o vudcovsky post soutezi, pak vyhraje prirozene ten nejlepsi, to je logicke.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 3.10.2001 > centaur> Inu ,pokud pod organizačními schopnostmi rozumíš i spoustu jiných věcí ,bylo by je dobré specifikovat. Jinak pokud se o vudcovsky post soutěží nemusí vyhrát ten nejlepší. Zpravidla to je pouze ten nejoblíbenější ,nebo nějsilnější ,nebo tak. Důkazem toho může být spousta oblíbených vůdců ,kteří byly ve skutečnosti spíš diletanti než géniové - Lee ,Hitler ,Stalin ,Mc Arthur ,aj...
<reagovat 
romann (Občasný) - 3.10.2001 > rozhodně musís dokonale vybírat s kým pracovat, je jen velmi málo skutečně vhodných. Za 8 let jsem jich našel jen 12. Ale výsledek stojí za to, vnikla paralelní kultura lidí, kteří dobře znají Boha, ralitu, nebo jak to chces nazvat. IQ se jim hrne nahoru do závratných výšin...
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 3.10.2001 > romann> Nelíbí se mi to. Tvrdíš ,tedy že si musíš členy skupiny vybírat? Nesouhlasím. Rozhodně ne zcela. Podle mě je jediným kritériem ke kterému bychom měly přihédnut při kladení si otázky "vzít či nevzít" ,osobní motivace onoho jedince. Pokud někdo skutečně chce a má vůli pracovat na společném dílu ,charakter ,schopnosti nehrají roli. Dobrý vůdce ,dobrá skupina pro něj vždy najde využití.
<reagovat 
romann (Občasný) - 4.10.2001 > 3022- nesouhlasim, kdyby to byli takoví diletanti, nedosáhli by ničeho, ale za nimi šli miliony a oni ovlivnili svět... co bylo v Rusku možno jiného? Kapitalismus? Ani dnes tam nefunguje.
Nevybírat lidi? Také bys do kapely nebo na K2 vzal všechny co by chtěli? Asi ne, že. Nedopadlo by to dobře pro ně ani tebe. Ostatně zajdi za nami, uvidíš.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 5.10.2001 > romann> Inu ,nejprve ke schopnostem vůdců: je třeba si uvědomit ,že schopnosti člověka v jedné oblasti nemusí být příslibem jeho schopností v jiných oblastech. Právě to jsem měl ve skutečnosti na mysly a za poněkud pochybné podání své myšlenky se tímto omlouvám. Nelze popřít ,že všichni mnou jmenovaní "diletanti" nějaké zvláštní schopnosti určitě měly ,jinak by se na tak vysoká místa nedostaly a nedosáhly toho čeho dosáhly (jak jsi trefně poznamenal). Většinou to bylo umění zapůsobit na masy ,které je vyzdvihlo do do oněch pozic a dalo jim moc. Na druhou stranu je si třeba uvědomit ,že právě Hitlerovo a Stalinovo neustálé neodborné zasahování do vojenského plánování zavinilo většinu děsivých porážek a krvavých lázní kterých se dostalo jejich armádám. Jistě se nebudeme přít ,že v tomto ohledu by bylo lepší kdyby v té konkrétní chvíly velel spíše Žukov ,místo Stalina ,nebo Rommel ,případně Guderian místo Hitlera. Stejně tak bez Leea ,bezesporu skvělého vůdce a ideálu jižanského gentlemana ,by konfederace jistě nedosáhla toho ,čeho dosáhla ,ovšem naopak byl to právě on ,se svou čestností ,přímočarostí a bezelstností který vtáhl své armády do nejkrvavější bitvy americké historie - Gettysburgu. A nakonec McArthur sice přivedl americkou armádu k jednomu z největších a nejbrilantnějších vítězství v její historii vyloděním u Inčonu ,ovšem vzápětí ji ,oslněn dojmem o vlastní genialitě a neomylnosti ,vtáhl do konfliktu s rudou čínou a přivodil ji tak jednu z nejhorších porážek. Chci tím říci: rozhodneme-li se ,že vůdce bude volen ,vybírán ,či jakoliv jinak to chceme nazvat ,jsme si jisti ,že zvolíme toho ,kdo je skutečně jenschopnější? Nebude to naopak ten ,kdo je jen nejpopulárnější ,nejcharismatičtější a vyhovuje našim pořadavkům pouze v tento krátký okamžik? Nebude to nový Hitler ,Stalin ,Lee?

A dostáváme se k druhé otázce: vybírat lidi? Jistě ,souhlasím s tím ,že pokud bych chtěl zítra vyrazit na K2 ,nebo založit kapelu ,jistě bych si vybíral především podle jejich schopností. Ovšem pokud je čas (a vůle) získat potřebné schopnosti ,domívám se ,že účelnější je vybírat (a to je podle mě jediný výběr který je vhodný a jen mimochodem tím si neprotiřečím ,totéž jsem tvrdil už od začátku) ,především podle vůle ,zápalu či charakteru jedice. Tyto faktory totiž nelze rozvíjet. Skvělý muzikant který nechce hrát s vaší kapelou je na nic ,ale mizerný muzikant který děsně chce je vinikajícím "materiálem". Kromě toho ,i v případě založení kapely ,či výpravy na K2 nenaleznou uplatnění jen ti "tvrdí mistři" ,je potřeba mnoha jiných - manažerů ,plánovačů ,stěhováků a nosičů ,prostě dobrý vůdce a dobrá skupina umí (a měla by) využít každého kdo chce být její součástí. Pokud si vybíráš tím stylem ,že tyto lidi odmítáš ,jsi hlupák. Lidé vzhlíží k těm schopným a proto si také často myslí ,že především je by měly brát do svých skupin. Pravda je však taková ,že ti opravdu schopní a výjmeční zpravidla nepotřebují skupiny a mají jen zřídkakdy zájem přidat se k "těm břídilům dole". Naopak "malý lidé" ,zdánlivě bez moci a zvláštních schopností se rádi přidají a domívají se ,že by měly být vděční ,jsou pak věrnější a snaživější. Neříkám jedny brát ,druhé ne. Říkám využít u obou typů lidí ,lze-li je takto rozdělit ,oba mají co dát. Neexistuje neužitečný člověk - s jedinou výjmkou - člověka který nechce spolupracovat.

Rozumíme si?
<reagovat 
romann (Občasný) - 8.10.2001 > když chceš velet armádě, prosím. já bych takovou věc nedělal, mě vyhovuje naše skupina superosobností.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 8.10.2001 > romann> Jaké armádě prosím tě?

Mimochodem obávám se ,že pokud ti vyhovuje skupina "superosobností" ,pak jsi buď odsouzen žít osamotě ,nebo v sebeklamu.
<reagovat 
romann (Občasný) - 9.10.2001 > je nás už asi 14 a bude nas přes dvacet. denně se scházíme, to snad stačí, i pár dětí se už narodilo, jen se přijd podívat... Neslyšel jsi o zasvěcencích? eleuzíny, orifismus...
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 10.10.2001 > romann> Inu o ničem takovém jsem bohužel neslyšel. Nicméně vím ,že receptem na štěstí ,úspěch či spokojenost není přetváření světa ,vyhledávání ideálních podmínek ,nebo jednání v podobném duchu ,ale umění přijmout věci v celé jejich hloubce ,využít cosi i z toho zdánlivě negativního... ale to by bylo na dlouho...
<reagovat 
romann (Občasný) - 10.10.2001 > to nepopírám, my také svět nechceme změnit, jen své bloky.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 11.10.2001 > romann> Bloky?

Po pravdě řečeno ,nevím. Ale připadá mi ,že když ,jak ostatně sám tvrdíš ,je skupina založena na tom ,že její členy musíš pracně ,třeba několik let vyhledávat ,nemá příliš velké praktické využití ,rozhodně ne ve většíně oblastí lidské činnosti. Pokud potřebuješ skupinu třeba i k tomu ,abys vyřešil týdenní úkol ,budeš ji deset let vyhledávat? A vůbec ,stojí deset let tvého života za nalezení "superosobností"? Myslím ,že ne.
<reagovat 
romann (Občasný) - 11.10.2001 > stýkáme se denně, pomáháme si v mystickém procesu, ten bude trvat ještě mnoho životů, stále se budeme stýkat, desetitisíce let. Ještě si neodpověděl, zda máš zájem to zkusit. Nejlíp zavolej -02-21663471 do práce
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 11.10.2001 > romann> Díky za nabídku ,nicméně i za předpokladu ,že bychom se schodly ,nemyslím ,že je to to co pořebuji. Možná to vyzní trochu divně ,vzhledem k tomu ,že tu píšu o skupině ,ale osobně jsem spíš samotář a domívám se ,že spolupráce ,nebo pomoc od ostatních ,přátelé apod. člověka svým způsobem oslabují a činí jej závislým.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
2 (4) 5 12 13
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter