Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
ne každá krása je pravá a ne každá pravda je krásná
Autor: tkadlec (Občasný) - publikováno 7.10.2001 (00:12:02), v časopise 12.10.2001
,,Ne každá krása je pravá a ne každá pravda je krásná."
Tento citát se mi nedávno poštěstilo přečíst a doslova mi vzal dech. Mě neznámý autor zde krásně vyjádřil myšlenku , která mi už dlouho vrtala hlavou , již jsem však popsat nedokázal.Myšlenku o pravdě a lži , přetvářce a upřímnosti .
Ne každá krása je pravá.Jak věrně vystihuje tahle věta chování většiny z nás.Ve snaze být ostatním milí a ,,krásní /nemyšleno vzhledově/" souhlasíme kolikrát s jejich názory,třebaže naše jsou úplně jiné
, chválíme ,cosi chválu nezaslouží,jen abychom udělali blízkým radost,a pomalu začínáme žít přetvář-
kou.sami sobě uzavíráme zadní vrátka a necháváme se pohlcovat šlupkou přetvářky.Každý večer se bojím , že se ráno probudím a budu tou šlupkou pohlcen úplně .Že už nebudu vědět, kdo jsem doopravdy zač ,že své vlastní názory nebudu už vůbec umět vyjádřit ba že je možná ani nebudu znát.
Že se stanu loutkou okolí neschopnou vnímat věci vlastní hlavou.Jsou i lidé silní,upřímní a tvrdohlaví. Ti se toho bát nemusí,můžou se však bát něčeho jiného.Samoty.Neboť nemůže se snad stát , že , když nenarazí na ty správné lidi , nebude okolí schopno přijímat jejich upřímnost a pravdu.Že je zavrhnou a budou radši poslouchat podlézavce , kteří jim budou schopni říkat je to , co chtějí slyšet.
Neboť ne každá pravda je krásná.Je lepší říct příteli to , co chce slyšet, nebo být upřímný a říct mu pravdu? Anebo jednoduše mlčet? Asi nejde říct jednoznačné řešení, protože paradoxně právě ta jednoduchá pravda je strašně komplikovaná.Kdosi řekl , že pravda je jediná věc , které nikdo nevěří.
Není to však spíš tak , že věří úplně jiné pravdě? Zkusím vám dát jednoduchý ale starý příklad.
Řekněte věřícímu a zapřísáhlému bezvěrci , že Bůh neexistuje.Ten první vám bude oponovat, začne
se s vámi přít a podá vám spoustu důkazů o tom ,že nemáte pravdu.A bude mít pravdu.Ten druhý s vámi bude horlivě souhlasit.I on řekne spoustu argumentů tentokrát však na vaší obranu.I on bude mít pravdu.
Ti dva muži budou tvrdit cosi naprosto rozdílného a přesto budou mít oba pravdu.Jak je to možné? Neexistuje snad ta nejvyšší Pravda s velkým P,která platí vždy a všude? Asi ne. Ať už je pravda jaká chce určitě není jediná. Záleží jen na úhlu lidského pohledu a jestli to je pravda , to už si rozhodněte sami. -tkadlec-


Poznámky k tomuto příspěvku
Martina (Občasný) - 7.10.2001 > Velmi pěkná a pravdivá úvaha. K tomu se nedá napsat jedna jednoduchá věta. Myslím, že je to o odvaze, ale také vědomém rozhodnutí,... jak sám píšeš, mnohé lidi ztratit a opravdu v konečném důsledku možná být velmi osamocen. Velmi to bolí...a pak,... co je vlastně pravda, každý ze svého pohledu, či vlastní životní situace může mít vlastně pravdu... co je tedy pravda a hlavně kdy....to je asi velmi relativní...
Děkuji Ti za tuto upřímně napsanou úvahu, neboť je mi velmi blízká.
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 7.10.2001 > No, jak se to vezme. Mluvíš sice o pravdě, ale v úvodní výrok obsahuje též krásu. Co je krásu jsi neřekl a proto ti kdokoli může opponovat, že každá krása musí být pravdivá, protože nic nepravdivého nemůže být krásné. Není pravdivost jedna z hlavních vlastností, důležitý aspekt krásy?
Myslím, že není důležité, kolik je Pravd, ale jestli my žijeme v Pravdě nebo ne. A každý to ví, zda jedná pravdivě nebo ne, od toho tu je sebevědomí. Kromě toho, je tu rozdíl mezi pravdou a upřímností: např. si myslím o svém příteli, že něco dělá špatně, ale nemohu mu to říct, protože by mojí upřímnost nesnesl, nesrovnal by se s tím. V tom případě musím jeho nedostatek respektovat a na upřímnost ho "připravit". Ale to ještě nutně neznamená, že nežiji v Pravdě.
<reagovat 
MARYLA (Občasný) - 7.10.2001 > Dobré, až na ten příklad. Bůh existuje bez ohledu na to jestli v něho někdo věří. A to je pravda.
Body: 3
<reagovat 
romann (Občasný) - 8.10.2001 > to není špatné, citát opravdu platí, ale ještě má další význam. Jsou Pravdy, které nás bolí, když poznáme něco o čem jsme měli falešné iluzorní představy a nyní v meditaci vidíme, jak je to JINAK, to se až třesu jako kvakeři. to je už ezoterika, jež umí odpovědět na otázky, jimž se církev vyhýbá... MARYLA má pravdu, ale viděla boha, nebo ji ho vymyslela, to je velký rozdíl.
Body: 3
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 8.10.2001 > Dobrá úvaha.Každej má asi tu svojí Pravdu.
MARYLA:To bych se tedy hádal...:o)
Body: 5
<reagovat 
Stesi (Občasný) - 29.10.2001 > Každý má svou pravdu, takže vlastně nikoho nemůžem nařknout z toho, že lže, to může říct jen on sám, protože co když je to, co je pro nás jasná lež, pro něj pravda?... Vážně dobrá úvaha, mám zase jednou pořádně o čem přemýšlet, díky. Moc se mi líbí, jak píšeš. (ale asi mi bude chvíli trvat, než si přečtu všechno). Mimochodem, dostal jsi mail? :o) Ahoj J.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter