Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Veroniko!
Autor: Kapucín (Občasný) - publikováno 22.10.2001 (07:36:05), v časopise 7.11.2001
Hřbitovy jsou smutné za každého počasí. Dokonce ani krásné podzimní odpoledne, prosluněné, jiskřivé, voňavé po hlíně a tlejícím listí nedokáže přehlušit tu truchlivost, která vyzařuje z šedých náhrobků a hořících svíček. Hřbitovy. Pohřebiště lásek, nadějí i nenávisti.
Nikdy jsem je neměl rád.
Jdu po stezce vyšlapané do trávy mezi hroby a míjím shrbenou babičku s šátkem přes stříbrné vlasy. Usmála se. Já ne, nemůžu. Všude kolem jména cizích lidí, vytesaná do kamene, otcové, matky, něčí rodiče a děti. Sem úsměvy nepatří. Tohle je místo zasvěcené slzám a smutku. Smát se tu je… divné. Nepatřičné.
Tady je to. Hrob číslo 843. Bílá plechová tabulka s černými číslicemi. Dívám se na ni a myslím na to, že se hrozně nehodí k té leštěné mramorové desce. Bílé cifry na černém podkladě, to by bylo lepší, vhodnější. Ona by nejspíš řekla ´hezčejší´. Jako bych ji slyšel. Mramor a malý kovový kahánek na věčné světlo by se jí líbily, ale ta nápadná cedulka by ji štvala. Určitě.
Obrázek se jim zato povedl hodně, to ano, umělecké fotografie měla moc ráda. Na černobílém portrétu vypadá trochu vážnější, než jak si ji pamatuju, ale vlastně jí to docela sluší. Moc jí to sluší. Chtěl bych jí to říct. Že se mi ten obrázek líbí. Chtěl bych, aby tu byla se mnou, držela mě za ruku jako dřív. Chtěl bych…
Náhle si uvědomím, že mluvím nahlas, tak se raději shýbnu a smetu z mramoru pár uschlých lístků. Její pohled mě sleduje z fotky, škoda, že na ní není vidět jeho krásná šedozelená barva. Měla tak nádherné oči.
Pokládám na hrob napůl uvadlou růži. Máš radši narcisky a fialky, já vím, ale na ty si musíš počkat do jara. Budou se tu hezky vyjímat, žlutá a fialová na těžkém černém kameni, pod kterým… Tak to vidíš – už zase brečím, jako už tolikrát od chvíle, co jsi odešla. Tečou mi slzy a z růže je jenom červený flek a já vůbec nevím, jak to tady bez tebe přežiju.
Tak strašně mi chybíš, Veroniko!


Poznámky k tomuto příspěvku
centaur (Občasný) - 22.10.2001 > No, fejeton to není, ale je to citlivě napsané, na začátku se to sice pohybuje na pokraji kýče, ale naštěstí se to převážilo na tu správnou stranu.
<reagovat 
Rezi (Občasný) - 17.11.2001 > Jako fejeton bych to neoznačila, špatně vybraná rubrika.
V zásadě bych čekala něco spíš o té babičce. Trošku na mě působí kýčovitě již tolikrát opsané téma o tom, jak nám odešel partner,partnerka,vím, že se to stává a je to kruté, ale buď je to tedy osobní zážitek, který je lepší nechat v šuplíku nebo si vybrat trošku jiný hřbitovní příběh. Tolik k obsahu.
Text je jinak napsaný pěkně. Vyčetla bych mu trošku občas zbytečné to, tu, a byl, bylo, je a že.
Rovněž věta Já ne, nemůžu.... mi nesedí, vzhledem k dvojímu záporu, ale jinak dobré...
Body: 1
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 23.11.2001 >
Body: 1
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 23.11.2001 > :-/
<reagovat 
čtenář David - 11.3.2002 > fejeton to pochopitelne neni....je to sentimentalni,citlive,ale kycovite....uz to tady
bylo mnohokrat a v lepsim podani.proste se mi to zda slabe.Jenom smutne a nic vic.
<reagovat 
 Kapucín (Občasný) - 11.3.2002 > čtenář> Jo, jo... V každém případě dík za názor.
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 3.8.2002 > Vynikající. Hodně ohrané téma (já už jsem ho zpracoval v "A tak tam má u hrobu živou sochu", ale tohle mi fakticky přijde skvělé.
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 17.9.2002 > Já proti Tvému vyjadřování a jazyku nemám ale lautr nic, naopak, to co hodnotí Rezi jako zápor, já vidím spíš jako klad, podobá se to díky tomu lidské řeči a ne nějaký slohový práci...
Dílko je to výborný, sdělný a o normálních lidských věcech a ne nějakých vykonstruovanostech, fakt se mi to líbí...
Body: 5
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 18.9.2002 > Rawen, Hubert > Díky, moc jste mě potěšili. Fakt děkuju. :o)


<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 30.12.2002 > Ty jo, to je síla Kapucíne...je v tom pocit...i když smutný, bezva zachycený, jak má u hrobu asi být...
Body: 5
<reagovat 
Minehava (Občasný) - 9.9.2003 > Ahoj Kapucíne, někdy se ptám, proč žena píše jako muž a naopak. V tomhle textu to tedy moc nechápu...?
Jinak ni/ní, ji/jí - chybky rušily.
Ale píšeš procítěně, nestylizuješ se. Dobrý začátek psaní...:-)
Body: 3
<reagovat 
 Kapucín (Občasný) - 9.9.2003 > Minehava> Děkuju za připomínky, chybky už jsou (kajícně) opraveny. S tím psaním v mužské ich-formě... asi že změna je život, jiný argument mě nenapadá. Tohle je koneckonců fiktivní záležitost, takže - proč ne? :o)


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter