Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Černá a bílá z kolekce Přemítání za nočního klidu
Autor: 3022 (Občasný) - publikováno 25.10.2001 (07:07:16), v časopise 9.11.2001
další>
Věci které se nás osobně dotýkají vidíme zřídkakdy jasně. Okolí hodnotíme převážně podle toho jak na nás působí. Tento sklon daný vrozenou tendencí preferovat vlastních zájmy je jedním z přirozených mechanismů přežití jedince. Není na něm nic špatného. Často si však díky němu ,ani sami ani neuvědomujeme ,jak zkreslené je tím náše vnímání. Svět vnímáme zjednodušeně. To co nám škodí považujemě za zlé ,to co nám prospívá za dobré. Bohužel ,skutečnost není takhle jednoduchá. Svět není černobílý. Není jen dobro a zlo. Schceme-li skutečně prohlédnout ,nemůžeme okolí posuzovat jen podle toho ,jak na nás působí v současném okamžiku.

Vzájemné působění ,vztah vněmž se věcí nacházejí neukazuje jejich pravou podstatu ,jen o ní určitým způsobem vypovídá. Abychom plně porozuměly a byli schopni účinně jednat ,musíme proniknout hlouběji a hledat pravou přirozenost věcí. Ta se projevuje různě v rozdílných situacích. Výhody a nevýhody nejsou ve skutečnosti ničím jiným ,než naším osobním ,subjektivním hodnocením přirozených vlastností dané věci projevujících se v současných podmínkách. Co je pro nás v jednom okamžiku požehnáním ,může být v dalším prokletím. Diamantu si ceníme pro jeho tvrdost. Pryže pro její průžnost. Zdánlivě rozporuplných vlastností si ceníme ,protože je dokážeme využít k rozdílným účelům.

I to ,zda uspějeme ve svém díle,či ne ,také závisí především na tom ,zda dokážeme pochopit a využít přirozenosti věcí. Ani lidé nejsou zcela dobří či zlý. Takovým dojemem pouze působí v určitých situacích. To je si třeba uvědomit ,neboť právě díky tomuto principu je možné spolupracovat s každým ,cosi vytěžit z každé situace a měnit zdánlivé překážky ve výhody.

Pouze nestranní vidí jasně ,neovlivněni vlastními předsudky a zájmy. Ve věcech které ovlivnují náš život ,můžeme však jen obtížně zaujmout takto nezaujatou pozici. Chceme-li tedy skutečně pochopit situaci ,musíme se umět vcítit do role druhých a vnímat věci i tak ,jak je vidí oni. Kdo dokáže na okamžík odhlédnout od vlastního já a stát se někým jiným ,přemýšlet jako on ,cítit jako on ,jen ten může skutečně dosáhnout porozumění a neomezovat se pouze na vynášení pouhých osobních soudů.


Poznámky k tomuto příspěvku
karolinka (Občasný) - 26.10.2001 > To, zda uspějeme ve svém díle, mimo jiné záleží na tom, zda dokážeme správně používat nástroje - a to platí od počítače při práci na grafice, až po přitloukání hřebíku do cihlové zdi.
Není potom škoda, že nedokážeš do ruky pevně vzít kladívko češtiny a použít je tak, jak bys měl? Na celkovém smyslu věci by to možná nic nezměnilo, ale důvěryhodnost tvého myšlení to zkresluje.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 26.10.2001 > karolinka> Zběhlost v používání nástrojů je jistě chválihodná ,ovšem čas od času je dobré se ptát ,zda ovládnutí toho či onoho skutečně stojí za vynaloženou námahu. Kdo chápe vztah černé a bílé ,zdánlivé klady a zápory ,ví ,že nic není černobílé. Můj pravopis je bezesporu pochybný a nesprávný ,ale ptám se: je to má výhoda ,nebo nedostatek? S pravopisem mám problémy už od první třídy a jistě to nijak neprosplívá estetické kvalitě mého psaného projevu ,ovšem čas nutný k zvládnutí a pochopení pravopisných konvencí ,podle mě nestojí za vynaloženou námahu. Tan čas raději věnuju zajímavé knize. Koneckonců ,kdo chce porozumět mému textu ,bez větších obtíží jistě porozumí a pokud jde o první dojem ,netoužím nikoho oslňovat gramatikou.
<reagovat 
romann (Občasný) - 25.10.2001 > bez nadhledu se nedá vhlédnout, svět je složutější než naše myšlení...
Body: 1
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 26.10.2001 > romann> Bohužel ,opravdový nadhled je pro jedince ztěží dosažitelný. Věci můžeme jen těžko sledovat ze všech stran současně. Koneckonců ani to není potřeba. Docela postačí vnímat je z těch úhlů pohledu které jsou momentálně důležité. Stačí se naučit měnit úhel svého pohledu ,nic nepovažovat za absolutní ,zcela dobré nebo zlé.

Mimochodem ,domívám se ,že s myšlením je to ve skutečnosto právě naopak - naše myšlení je složitější než svět. Ten se skládá z bezpočtu naprosto jednoduchých mechanismů...
<reagovat 
Jarmila Svobodová (Občasný) - 25.10.2001 > Správná myšlenka byla dobře vyjádřena.
Body: 5
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 26.10.2001 > Jarmila Svobodová> Óóó... děkuji.
<reagovat 
karolinka (Občasný) - 27.10.2001 > Ano, přirozeně můžeš argumentovat i takhle a já jsem poslední, kdo by ti na to upíral právo; ačkoli osobně si myslím, že pokud se opravdu čas od času ptáš, jestli má cenu používat správný pravopis - případně se ho naučit - a pokaždé si odpovídáš "ne", pak před tvou lhostejností nelze než v uctivém tichu postát, smeknout pomyslný klobouk a odejít mlčky pryč. To je nicméně jen tvůj problém.
Potíž pak ale nastává v okamžiku, kdy hodláš se svými myšlenkami předstoupit před obecenstvo (i když je virtuální jako tady) a nést kůži na trh se vším všudy. V tom okamžiku je jasné, že ovládnutí češtiny za vynaloženou námahu stojí a tvé nezvládání pravopisu je tvůj obrovský nedostatek. Ne každý je dostatečně liberální na to, aby uznal, že jsi sice s pravopisem a formálním zpracováním textu na štíru (upřímně řečeno spíš na několika štírech), ale myšlenka díla je samospasitelná a natolik oslnivá, že se v její záři naprosto ztratí jakékoli podrobnosti.
Druhá otázka je samozřejmě důvěryhodnost myšlení autora, o které jsem se zmínila - je prostě hodně obtížné pokládat za jakoukoli autoritu člověka, který své myšlenky (ať už jsou sebemoudřejší a jakkoli chvályhodné) nedokáže vyjádřit obecně uznávaným a tím pádem stravitelným a pochopitelným způsobem.
Zajímavá kniha? Ano, četla jsem jich hodně. A z drtivé většiny se můžeš o správném vedení textu (i v pravopisné poloze) naučit právě tam.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 27.10.2001 > karolinka> Karolínko ,jakpak ti mám odpovědět? Otázkou je o co vlastně jde ,nad čím se mám zamyslet.

Psal jsem o černé a bílé a mám-li problém svého pravopisu posuzovat ve světle (nebo temnotě) této myšlenky ,ptám se kdo z nás dvou je na tom hůř? Ty která pravopis zvládáš a nepobuřuješ svým správným gramatickým podáním ostatní ,nebo já ,který sice pravopis očividně nezvládám ,ale nepobuřují mě jiní ,kteří jej také nezvládají a nemám při čtení jejich textů absolutně žádné problémy?

Mohu také podotknout (jako jsem již párkrát učinil při námotkách jiných) že při slovním podání bych pravopis k vyjádření svých myšlenek nepotřeboval. A pokud vycházím z toho ,že písmo je jen jiným druhem téhož a to komunikace ,není cosi špatně? Skutečně potřebuji vědět jaké i/y se kde píše ,když by to při řeči nikdo nezjistil a ani by jej to nezajímalo? Jistě moje myšlenky jsou nevyhnutelně neobjektivní ,ovlivněné faktem ,že gramatiku prostě nezvládám ,ale dosud jsem neslyšel jediný rozumný důvod proč se vůbec nějaké i/y píše ,nebo nepíše ,na základě jaké potřeby je to nezbytné. Vše mě utvrzuje v tom ,že jde jen o dogma ,zvyk ,konvenci ,která sama o sobě nemá žádný racionální základ ,nevznikla na základě skutečné potřeby ,nebo snad již ona potřeba dávno přestala existovat. Co tedy s tím? Mám opravdu zahodit desítky až stovky vzácných hodin jen kvůly objektivně neužitečným konvencím? Jak jsem již řekl ,to si raději přečtu nějakou pěknou knihu. Kdo ví ,možná jsem já o pár pěkných knih bohatší než ty na úkor svého pravopisu?

Souhlasím s tím ,že ne každý je dostatečně liberální na to aby uznal ,že pravopisná nevyzálost (nebo jakkoliv tomu chceme říkat) neznamená i nevyzrálost obsahovou ,případně duševní co se dispozic autora týče. Ovšem otázkou je ,zda já jako autor (heh! nějak mi to stouplo do hlavy) skutečně stojím o podobné čtenáře. Zdřejmně ne. Mám rád lidi kteří jsou tolerantní ,nesobečtí ,umí se vcítit do jiných a berou sebe sama s nadhledem. Pro ty to píšu. Nejde mi o to aby mě kdosi pokládal za autoritu ,či uctíval. Vyjádření myšlenek v první řadě vyžaduje ,abych si je sám srovnal v hlavě. To je první číst mé motivace. A pak ,když už je člověk má srovnané ,proč se s tím co se mu zdá dobré nepodělit s ostatními? To je druhá část mé motivace.

Ostatně nemyslím ,že by kdokoliv ,kdo nedokáže na okamžik odhlédnou od pravopisných konvencí ,dokázal ocenit úvahu na téma černá a bílá s tím co v ní bylo řečeno.

Musím říct ,že neustálou kritiku mé gramatiky vnímám po pravdě řečeno spíš jako nutné zlo. Cožpak se vám nezdá ,že o tom musím vědět a kdybych toužil po nápravě ,neobrátím se na vás ale na pravidla českého pravopisu? Přesto oceňuji formu podání krerou máš ty Karolínko ,setkal jsem se už i s pouhým pořváváním ve stylu "ty debile" apod. Takže je to vlastně přjemné spestření...
Body: 5
<reagovat 
karolinka (Občasný) - 28.10.2001 > Vidím, že v tom máš jasno a pokud se hodláš programově stavět proti zavedeným konvencím a pravopisným normám (případně na ně nebrat ohledy), musím jen opakovat, že je to tvoje věc.
A ti, kteří tvé myšlenky - které jsou tu i tam souvislé, koherentní a rozumné, to musím uznat - čtou a nevěřícně třeští oči nad pravopisem... nu, jsou to JEN čtenáři. Osobně dávám přednost tomu, aby se s nimi zacházelo poněkud uctivěji. Ale to je, jak se zdá, zase jen můj problém.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 30.10.2001 > karolinka> Nu nevím ,ale heleď vážně se ti nezdá ,že je na celý tý věci s gramatikou cosi špatně?

A ohledně toho třeštění očí - já to nechápu. Vážně ti tolik vadí když místo měkého i píšu tvrdé? Copak to tolik znamená? Mě je opravdu docela jedno ,jaké i kdo kde píše ,spíš se zajímám o to ,co tím chtěl dotyčný říct a v porozumění s tímto mi tedy gramatika nijak nepomáhá...

Nejde o to jestli se chci "programově stavět proti konvencím". Jde o to ,že mi tyto konvence v mnohém připadají neužitečné a jejich zvládnutí je pro mě obtížné... takže?
<reagovat 
romann (Občasný) - 30.10.2001 > nesouhlasim
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 31.10.2001 > romann> souhlasím

Eééé? Copak to mělo být? Tedy jsem potěšen ,pokud někdo má potřebu vyjádřit svůj názor ,ale bylo by také na místě říci ,proč. Pouhý souhlas nebo nesouhlas mi moc nepomůže a myslím ,že ani ostatní neobohatí...
<reagovat 
karolinka (Občasný) - 30.10.2001 > Víš, konvence jsou už prostě konvence a z toho vyplývá, že jsou dané a za známku kulturnosti je pokládáno jejich dodržování nebo přinejmenším neporušování, přinejhorším ozbrojený mír.
Chyby v i/y mě jako čtenáře, spotřebitele a přihlížejícího prostě uráží, protože poté, co jsem vyrůstala v příjemné společnosti knížek a sem tam si taky sama něco čmárnu, pro mě jazyk znamená opravdu hodně a budí ve mně úctu ti, kteří jím umí zacházet.
Pokud ti konvence připadají neužitečné a obtížné, pak je to jednoduché - já odejdu tudy a ty zase tudy. Ty budeš dál psát své - vlastním přesvědčením o zbytečnosti pravopisu podložené - příspěvky a já si budu psát zase svoje. Tak už to na síti (a prakticky i v obyčejném životě) chodí.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 31.10.2001 > karolinka> "konvence jsou už prostě konvence" - čily budou existovat dál ,ať už jsou užitečné nebo ne ,jen proto ,že to tak je už dlouho? Tohle jsi tím chtěla říci?

Inu lituji ,že v tobě nemohu budit úctu svou gramatickou zběhlostí ,nicméně musím opětovně podotkout ,že mi ani tentokrát nebylo vysvětleno k čemuže je jsou vlastně některá gramatická pravidla dobrá...

Zkus se na to podívat i z druhé strany (což je mimochodem základ myšlenky černé a bílé). Proč bych si neměl myslet ,že jen dogmaticky lpíte na naprosto nesmyslných pravidlech ,jen proto ,že vy už je zvládáte (což vás zdřejmě stálo nějaké to úsilý a bylo by nepříjemné uznat ,že zbytečně)? Jediných vysvětlení kterých se mi dostává je ,že je to prostě tak a ,že je součástí slušného vychování respektovat to. Zdřejmně se jaksi pozapomíná ,že pravidla slušného chování a společenské konvence vznikly ze skutečných potřeb společnosti a v případě jejich pominutí ,nebo změny se také změnily ,nebo zanikly.

Nečiní mi potíže přijmout to ,že máš na věc jiný názor než já a pravděpodobně se o té své pravdě druhého nepřesvědčíme. Co mi vadí je to ,že nikdo není ochoten si přiznat ,že některá pravidla na jejihž dodržování lpíte nemají žádný jiný ,nežly "tradiční" a snad i ryze teoretický význam...
<reagovat 
romann (Občasný) - 31.10.2001 > TAK DOBŘE--- Mimochodem ,domívám se ,že s myšlením je to ve skutečnosto právě naopak - naše myšlení je složitější než svět. Ten se skládá z bezpočtu naprosto jednoduchých mechanismů... ----TOHLE JE DOSLOVA SMĚŠNÉ, NEVÍŠ O ŽIVOTĚ NIC, JE NEKONEČNĚ SLOŽITÝ...
romann> Bohužel ,opravdový nadhled je pro jedince ztěží dosažitelný-------- DALŠÍ OMEZENOST. JSME OBRAZEM BOHA, SVOU PODSTATOU TEDY VŠEVĚDOUCÍ, JEN CHTÍT
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 1.11.2001 > romann> Nekonečně složitý svět - pročpak? Co ti na světě připadá tak složité? Já jej vnímám jako jednoduchý. Všechno je zcela jednoduché ,pokud si člověk uvědomí ,že události a věci jsou tvořeny několika jednoduchými skutečnosti ,principy ,věcmi. Uveď mi jakoukoliv událost a uvidíš ,že její podstata je jednoduchá...

Nadhled - éééé? Promiň kolego ,nemíním s tebou diskutovat o bohu ,protože já jsem s ním husy nepásal ,neviděl jsem ho ani jsem s ním nerozmlouval. Nevylučuji tím ,že existuje ,ale já osobně o něm vím velký kulový ,co o něm VÍŠ ty? Mimochodem pokud jsme svou podstatou vševědoucí ,proč je kolem nás tolik hloupých lidí? Co se týče nadhledu ,je bohužel pravda to co jsem řekl - opravdový nadhled je stěží dosažitelný. Jakpak se kupříkladu díváš na dnes populární problém teroristy Ben Ladina? Zcela určitě ne s nadhledem. A to je událost která se tě osobně příliš nedotýká (pokud vůbec).
<reagovat 
karolinka (Občasný) - 31.10.2001 > Budeš to mít patrně v životě lehké, když si takhle dokážeš přizpůsobit to, co se ti nehodí. Co bys dělal, kdybych ti prostě řekla, že se mi to líbí, že to mám pod kůží a že je to pro mě přirozené stejně jako to, že voda teče z kopce a slunce vychází na východě?
Ale asi bychom jen zbytečně omílali své a nic by se nevyřešilo. Čili já odcházím tudy a ty zase tudy. Hodně štěstí na cestě.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 1.11.2001 > karolinka> Přizpůsobit? Inu sice nechápu co tím myslíš ,protože se domívám ,že co se týče současného tématu nic si nepřizpůsobuji ,jen konstatuji fakta a mé myšlenkové pochody ,ale koneckonců co jen na přizpůsobování tak špatného? Spíš jde o pozitivum. Přiznej si prosím ,že pravidla tu jsou proto aby nám pomáhala ,nikoliv proto aby se dodržovala. Čily proč dodržovat
pravidla která žádný smysl nemají?

Inu ,je-li pravopis pro tebe přirozeností ,je to z hlediska přijatých konvencí jistě fajn ,nicméně zdůvodňovat tím jeho samotný účel ,nebo existenci je značně pofidérní. Myšlenka "bylo to tak a bude to tak" pro mě osobně není žádným zdůvodněním. K takovýmto argumentům obvykle vede nedostatek argumentů...

Inu ,souhlasím s tím ,že by se nic nevyřešilo. Nikdo z nás prostě není schopný odhlédnout od vlastního ,přijatého a zažitého názoru...
<reagovat 
romann (Občasný) - 1.11.2001 > tahle debata vážně nemá smysl. Prostě jsem prožíval Boha a kdo to nezažil, nepochopí.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(2) 4 5 12 13
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter