Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Svědomí z kolekce Máminy moudrosti
Autor: Lian (Občasný) - publikováno 15.11.2001 (13:28:55), v časopise 28.11.2001
další>
Svědomí



„Svědomí? Ty seš zvíře! Takovýhle otázky…a vždycky zrovna když máš jít spát. Jo už vím, tobě se při tom mým monotónním breptání dobře usíná, co?….No jo, seš mazanej. Po mně.
Svědomí….., to je složitý. Neznám žádnou definici. Prostě máš v sobě takovýho malýho človíčka, kterej se ti ozve, když děláš něco, co se jemu nelíbí. Rozsvítí ti tam takovej varovnej nápis, víš? Jako v tramvaji, když při zavírání dveří svítí to oranžový světýlko a říká ti, nelez tam!! No, tak ten človíček taky. Někdy jen šeptá, že si toho třeba pořádně ani nevšimneš. Jindy, a to je horší, je sice dost hlasitej, ale ty ho ignoruješ, schválně. Protože to, co chceš udělat vede k něčemu, co je pro tebe tak důležitý, že nějakej malej človíček ti může bejt ukradenej. No jo, ale když to uděláš, on nepřestane a pořád ti to připomíná. Promění se v malýho blikajícího červíčka a hlodá v tobě, takže, ono to za ten pocit někdy ani nestojí. Je lepší ho poslouchat, ušetříš si tím spoustu problémů. Může se stát, a stává se to, že lidi toho človíčka v sobě tak ubíjej, až ho úplně zabijou a tím zabijou v sobě všechno to dobrý.
A to ještě není všechno. Svědomí je někdy strašně pružný. Víš, natahovací……“
„Jako holínky, mami?“
Ach jo, myslela jsem, že už spíš, a ty místo toho zase blbneš. To máš taky po mně.
Zní to divně, já vím a těžko se to vysvětluje, ale jednou to taky poznáš. To je stav, kdy něco chceš tak strašně moc, že toho človíčka, kterej ví, že to co chceš udělat není v pořádku, neumlčíš, ale ukecáš. Prostě mu to podáš tak, že on musí být zticha, ať se mu to líbí nebo ne, protože už na to nemá žádný argumenty. Ale on ví……..a ty pak taky……“
„A co je to agrument, mami?“
To ti povím někdy jindy. Maminka měla moc těžký a den a čeká jí ještě spousta práce, víš? Zase zítra.
Dobrou noc, Fíďo. A hezký sny.“



Poznámky k tomuto příspěvku
Abendstern (Občasný) - 15.11.2001 > Tobe taky preju hezky sny!! Je to nadherne zklidneni po vsudypritomnem ... ale co bych zbytecne placal. Vyborne!!
Body: 5
<reagovat 
Martina (Občasný) - 15.11.2001 > Krásné...mnohokrát děkuji, je to velmi hezky, mile, pravdivě, citlivě napsané! :O)
Body: 5
<reagovat 
Buchtís (Občasný) - 15.11.2001 > Moc pěkně vyjádřený. Líbí moc.
Body: 5
<reagovat 
Raduna (Občasný) - 15.11.2001 > Má to myšlenku někdy bych potřeboval někoho kdo mi bude o svědomí povídat zrovna v tu chvíli když mně trápí...
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 15.11.2001 > styl je moc pěkný, stálo by za to dovést ho do dokonalosti, mně se třeba nejvíc líbil moment s holinkou. Protože samotná úvaha je pohádková, pro dítě. Bojím se, že v moderním světě a ve světě akademických formulací (-> a akademických lží) tato úvaha špatně obstojí a to i v člověku. Např by stálo za to poukázat na možnost vychovávat onoho človíčka v sobě, zdůraznit ten vztah, není to podle mne človíček (tou zdrobnělinou to vypadá, že je menší, podřazený), ale člověk, rovnocenný partner při rozhodování. Je tu totiž nutnost usilovat o to, aby naše svědomí nebylo pokřivené, pomýlené, protože pak ho můžu nakrásno poslouchat a ono nebude nic říkat, protože bude jiné, změněné, pokřivené. Na to pozor.
<reagovat 
pavouk (Občasný) - 16.11.2001 > hezky
taky mas tak rada deti ?
nekdo je ma rad jen na paprice
a nekdo ma to stesti ze umi vy[ravet pohadky
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 16.11.2001 >
Body: 1
<reagovat 
3022 (Občasný) - 17.11.2001 > Moc pěkně vyjádřený. Líbí moc.

Body: 5
<reagovat 
Buick (Občasný) - 19.11.2001 > Ale jo.
Body: 5
<reagovat 
Lian (Občasný) - 19.11.2001 > Díky, díky, díky. Centaure, zajímavý názory, já mám zas svý. Pavouku: Pohádky vyprávět neumím, zvrtly by se mi vždycky do vražd a jinejch násilností a končily by špatně, protože proč dětem lhát:-) A děti ráda nemám, nic osobního, prostě ne.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.11.2001 > Skvělý, musím vyjímečně nesouhlasit, centaure, zrovna tenhle odlehčený, dětský styl, včetně zdrobnělin je velmi osvěžující, ty to bereš moc akademicky :o) Hezké. (Ale, Lian, to s těma dětma, oj, oj..., to bychom se neshodli, to je na mě moc drsné, ale každý jsme nějaký a i takovýhle názor už chápu!) Čus.
Body: 5
<reagovat 
stín (Občasný) - 28.11.2001 > Je to plné klidu. Moc se mi to líbí.
Body: 5
<reagovat 
silent fighter (Občasný) - 3.2.2002 > Já sice děti nemám a asi si na to ještě chvilku počkám, ale asi by bylo pěkný jim od malička takhle vysvětlovat všechny složitosti a nástrahy života. Ovšem dospělý jedinec se asi tímhle obalamutit nenechá. Zajímalo by mě, co tobě, Lian, říká slovo svědomí? Mohli bychom si o tom někdy popovídat. Vypadá to, že asi víš, o čem mluvíš, když o tom tak hezky píšeš. Rád bych tě poznal i z jiné stránky. Rád píšu o lidech, třeba bys mohla být dobrou ispirací. Jestli máš zájem a nějak jsem tě nevystrašil, pošli mi něco ze sebe. Třeba nějakou osobní zpověď.
Body: 5
<reagovat 
zeměkoulan (Občasný) - 28.5.2003 > super nádhera!!
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3) 5
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter