Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí O relaxaci? z kolekce Máminy moudrosti
Autor: Lian (Občasný) - publikováno 26.11.2001 (00:55:09), v časopise 10.12.2001
O relaxaci?



„Copak Fíďo? Sněží? Vážně? Miluju to ticho, kterým vločky zní. Pojď k oknu. Něco ti ukážu. Sedneme si na stůl. Neboj, vždyť víš, že občas takhle sedím, táta se zlobit nebude.“
Odhrnula záclonu a posadila se vedle mě se zvláštně zkříženýma nohama.
„Mami, proč takhle sedíš?“
„To je siddhásana, takhle sedávají lidi, co chtějí meditovat, ale samozřejmě můžeš sedět normálně nebo ležet. Ale pozor, v leže se ti chce většinou dost spát. No, to jsem odbočila. Ve mně tahle pozice vyvolává zvláštní pocit a hned mě uklidní, víš? Když se chci na něco soustředit, sedím takhle. Prostě jí mám ráda.
Nech toho, ublížíš si. Jestli chceš, někdy tě jí naučím, ale musel bys cvičit a to se ti nechce, viď?
Podívej se ven. Ne do tmy. K té lampě mezi stromy. Pozoruj ty krásné víly zimy, jak pomalu, s něhou a neskutečnou ladností plují k zemi.
Poslouchej, slyšíš to ticho, kterým zní? Není to nádherné? Na nic nemysli, klidně dýchej a jen se dívej a vnímej je…..
Líbí? To jsem ráda. Jsi po mně.
Tohle můžeš dělat kdykoliv, říká se tomu meditace, možná spíš jen relaxace, skutečná meditace vypadá trošku jinak, můžu tě to naučit, ale až budeš starší a budeš chtít, teď ti nechci motat hlavu.
Můžeš takhle relaxovat i když prší. Poslouchat to nenápadné ševelení deště, kovový zvuk našeho okapu….Nebo bouřka. Při té se mi moc dobře usíná, je to pro mě taková modlitba. Zkus to někdy…..“
Odmlčela se a pozorovala vločky. V jejích očích jsem viděl zvláštní klid a….asi ticho vloček, co se v ní zrcadlilo. Nenápadně jsem se sesunul ze stolu a odešel pozorovat vločky jinam.
Občas jí přistihnu, jak se takhle dívá, a už vím, že je radši sama.


Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 26.11.2001 >
Body: 1
<reagovat 
westfood (Občasný) - 26.11.2001 > čéče to zní normálně
Body: 5
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 26.11.2001 >
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 26.11.2001 > čéče ono to normální je, ale za meditací stojí především hodně práce, což maminka (s ohledem na synáčka) trochu zatajila
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 26.11.2001 > centaur> Tak to bych se docela hádal. V tom je podle mě právě to největší zlo nejrůznějších novodobých "mystiků a fylozofů" - naprosto obyčejné a přirozené věci skrývají za pláštíkem nějakých záhad, tajemného umění a mystéria.

Meditace podle mě JE právě to, co tu těť bylo velmi dobře popsáno. Když se k tomu ovšem dostane nějakej "odborník", má hned plno pindů o astrálním těle, čakrách, proudění energie, dvaceti nádeších pusou a šestačtyřiceti nosem a podobný hovadiny...

Vůbec celý to slovo meditace bych zakázal. Vsadím se, že devadesát procent lidí co "medituje", o tom vůbec neví. Maj s tímhle slovem totiž spojený podobný bláboly...
<reagovat 
3022 (Občasný) - 26.11.2001 > Aj. ještě oznámkovat dílko... 1 pochopitelně
Body: 5
<reagovat 
Martina (Občasný) - 27.11.2001 > 3022: souhlas - mnoho lidí o tom, že vlastně meditují ani neví...
Ale přesto takhle lehké to asi nebude.
Je to trošku zjednodušené a zidealizované. :)))
Body: 3
<reagovat 
centaur (Občasný) - 27.11.2001 > 3022: Začínáš mi být trochu nepříjemný svojí demagogií. Nejdřív bych tě rád poprosil (když už tolik bojuješ o to aby nikdo nepindal nesmysly) abys nepsal "fylozof", to je hrubé. Píše se filosof nebo filozof, ale rozhodně tam hraje roli filein - milovat. No nic. K tématu:
Já o čakrách, ani složitosti nemluvil. Nejsem odborník, meditaci se věnuji sice povrchně, ale přesto. Nevím jak pro tebe, ale pro mě je meditace ve smyslu relaxace, ať už buddhistické, či jakékoli jiné (každopádně pohroužení) dost těžká. Můžeš si počkat, až sem napíšu, jak chápe meditaci filosof (pro tebe odborník - pindálista) Karl Jaspers.
Příště se snaž, prosím, pochopit, co druzí myslí a nemusíš apriori útočit na něco, co ani neřekli.
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 28.11.2001 > centaur> Nejsi odborník a přesto pindáš pitomosti o jakémsi umění meditace. Pokud je meditace relaxací (což nebude úplně přesné, ale v jistém smyslu to tak určitě je) pak nemůže jít o nějaký druh práce nebo umění ,ale musí jít o činnost (nebo děj) ke kterému má přirozený sklon každý jedinec instinktivně a který nevyžaduje námahu. Jinak by totiž z hlediska člověka jako živého tvora naprosto neměla smysl - když jsi unavený je ti náročný a obtížný "odpočinek" k ničemu.

Prostě čti míň knih ve kterých se pitomci (nemyslím toho tvého Jasperse) snaží udělat dojem svým vysvětlováním a víc "medituj". Možná nakonec zjistíš, že meditace nevyžaduje žádnou námahu, umění, nebo znalosti. Prostě jen necháš tvůj organismus (nebo ducha, chceš-li) aby udělal onu "práci" za tebe. V budhistickém klášteře mnichy taky nikdo neučí meditovat.
<reagovat 
centaur (Občasný) - 28.11.2001 > 3022: A jak jsi na tom ty s meditaci? Jde ti to proste samo, bez namahy, bez jakekoli praxe? Kdyz jsi meditoval poprve, bylo to stejne jako po ste? Nebo je v tom snad nejaky rozdil, ktery by poukazoval na fakt, zes behem te doby prodelal nejakou kvalitativni zmenu, co se tyce schopnosti meditovat? Mimochodem, zadne knihy o meditaci jsem necetl, proste jen praxi a rozhovory s lidmi, kteri take medituji. Nerikam, ze meditace vyzaduje odborne znalosti, ale tvrdim, ze i na meditaci se da leccos zlepsovat. A to ze nekdo nevyklada jak a co ma delat jeste neznamena, ze ho neuci (viz tva poznamka o mnichu b budd. klastere)
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 29.11.2001 > centaur> Změna a pokrok tam pochopitelně je, ovšem o ní to není. To je jen vedlejší produkt abych tak řekl. Cílem meditace není vyhrát nějaký body, nebo dosáhnout nějaký úrovně. To by bylo to samí, jako kdybys kupříkladu považoval sex za soutěžní disciplýnu.
Meditace je prostě proces kterej má řekněme přiznivý a příjemný účinky. Ovšem je tomu tak proto, že se při tom lidská mysl... no řekněme uklidní. "Snažit", nebo "namáhat se" je naprostá pitomost. To je přesnej opak. Stejně tak se můžeš "snažit" usnout, nezabere to.

<reagovat 
 Lian (Občasný) - 29.11.2001 > 3022> Děkuju všem. K centaurovi a 3022, asi to bude trošku zmatený,snad si to přeberete. Pravdu máte oba. Je rozdíl mezi relaxací a meditací. Relaxaci umí každej a nemá při ní vyšší cíle, než zregenerovat svý síly. Meditace vyžaduje úsilí. Záleží na tom, co dotyčný chce. Jestli chce získávat nějaký schopnosti a postupovat "výš", musí makat, a je to strašná dřina, která dlouho nemá žádný výsledky, nebo je nepozoruje. Jestli chce jen klid mysli, stačí si sednout a dýchat atd....takže je to něco mezi relaxací a mírnou meditací. Jak říkám, pravdu máte oba, záleží na tom, o co komu jde.
Tohle je samozřejmě jen můj skromný názor ovlivněný osobní zkušeností.
Díky za ty vaše.
Lian
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 30.11.2001 > Lian> Nesouhlasím. Pochopitelně že relaxace a meditace jsou dvě rozdílné věci. To že má meditace řekněme "relaxační účinky" (fuj, to ale zní blbě) neznamená, že je "jen" odpočinkem. Obávám se, že kdybych měl meditaci úplně přesně popsat, skončil bych asi u toho, že je to prostě meditace.

Myslím, že meditace je přirozenou schopností každého člověka.

Myslím, že vůbec nejde o to "získávat nějaký schopnosti a postupovat výš".

Opravdu záleží na tom, o co komu jde. Ovšem pokud člověku jde o "meditaci", pak mu nejde o nic jiného než o "klid mysly". Všechno ostatní je snůška nesmyslů, nebo při nejlepším vedlejší produkt. Nechápu jak někdo, kdo alespoň částečně chápe rozdílnost evropského a asijského pohledu na svět, nemůže pochopit co to meditace skutečně je.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 7.12.2001 > Chvilka a hezky propracovaně napsaná...:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pisisvor (Občasný,Redaktor) - 11.12.2001 > Je to pěkné Lian, už samo o sobě je to relaxační, když to člověk čte :))
Myslím že někteří lidě neumí ani relaxovat v tom smyslu, v jakém jsi to popisovala... neumí se zklidnit - pořád se musí něčím zabývat, neumí být sami a neustále potřebují nějakou společnost, nechtějí přemýšlet o hlubších věcech...
ale i tihle lidé musí někde čerpat svojí energii... tak si myslím, že asi relaxují trochu jinak, jenže ti ostatní to nepoznají...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 22.12.2002 > Pěkné! Prosté a krásné, prostě krásné.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 (5)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter