Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Blizi se pomalu vanoce
Autor: Vanek (Občasný) - publikováno 30.11.2001 (12:03:49), v časopise 20.12.2001


BLÍŽÍ SE POMALU VÁNOCE…

Jirka Vanek, Sydney
Blizi se pomalu vanoce, na ktere jsem se vzdycky tesil. Spousty bramboroveho salatu, rizky, kapr, vanocka a hlavne vanocni stromecek, na kterem horely svicky a pod horicima prskavkama darky. Ale strasne nerad vzpominam na vanoce v padesatem druhem a sedmdesatem devatem roce.

Ty prvni smutne vanoce byli bez meho taty, ktery byl komunistickymi grazly odvlecen. Byt, v kterem jsme bydleli, byl prakticky zdemolovan po domovni prohlidce a tak v teto dobe, ve svých deviti letech, jsem se poprve ocitl tvari v tvar komunisticke politice. Jako devitilety kluk jsem nemohl pochopit vyznam nadavani meho dedecka, on byl stary tramwajak a ja jeho velky obdivovatel. Babicka me vzala na Palmovce na zastavku a ja jen s napetim koukal, jestli prijizdi tramwaj, kterou ridi muj hrdina. Tramwaj se rozjela, ja samozrejme sedel dedeckovi na kline a ridil tramwaj. Po hodine me babicka zase vyzvedla a ja se tesil, az zase nekdy pojedu a „sam“ budu ridit. Ale v tom 52. roce, dedecek se stal pro mne vzorem. Kudy chodil, vsude nadaval a dokonce hlasite vykrikoval: Ty kurvy komunisticky. A neodpustil si to ani pri stedrovecerni veceri, kdyz moje mama brecela, stejne jako brecela cele dva roky. Ona brecela nejenom proto, ze tatu zavreli a my nevedeli, kde je, nebo jestli vubec zije, ale brecela taky proto, ze nasi sousedi zakazali svym detem si se mnou hrat, ja byl syn kriminalnika…

Po dvouch letech, nas pes, jmenoval se Kaca, zacal strasne knucet, skakat na dvere, moje mama me pozadala, jestli bych ho nesel vyvencit. Tak jsem se zacal do toho sychravyho pocasi oblekat a nekdo zatukal na dvere.Sel jsem otevrit, pes silel, ja se zeptal kdopak to za tema dverma je a ozvalo se jen: „Ja, tata.“ To byl muj nejhezci vanocni darek, o kterem se mi mnohokrat zdalo. A tyhle vanoce nam nezkazili ani komousi i když se o to snazili. Oni totiz panove v dlouhych kozenych kabatech prisli asi za dve hodiny pote, co se vratil tata z komunistickyho koncetraku, tatu zkontrolovat, jestli ma vsechny propousteci papiry v poradku.

A pak slo vsechno v normalnich komunistickych koleji. Me nevzali do pionyra, ne ze bych tam chtel, abych byl soucast mladeze nove, Gottwaldove, ale oni si tam hrali, jezdili na tabory, atd. Moje dve dcery samozrejme za tak zvane normalizace po 68. roce do pionyra take nevzali, za coz jsem jim, komousum, ted vdecny.

V 78. roce, po zbaveni Cs. obcanstvi, jsem s manzelkou a dcerama odjel do Rakouska. Za par mesicu jsem poslal pozvani k navsteve rodicu, samozrejme potvrzene z Cs. Konzulatu ve Vidni. Pustili jen mamu. Za dalsich par mesicu pustili jen tatu. Proc je nepustili oba dva najednou? Holky to nemohly pochopit, proc dedecek nemuze prijet. Ted uz to chapou, v jakem komunistickym teroru jsme zili.

V roce 1979 mel prijet na vanoce muj tata. Bohuzel neprijel, umrel 2. prosince. Po kratkem rozvazovanim jsem si rekl, ze se ponizim a pujdu na Cs. velvyslanectvi ve Vidni pozadat o viza, abych mohl jet otci na pohreb. Jen na jediny den. Viza mi nedali. Tenkrat jsem probrecel nekolik tydnu, to byly strasny vanoce. Mama ve Varech, sama, my ve Vidni…

Kolik tech komunistickych grazlu, kteri pracovali za Husaka v diplomatickych sluzbach, pracuje na zastupitelskych uradech dnes? Kolik diplomatu pracujicich dnes na ruznych ambasadach po celem svete, studovalo v Moskve, kde se ucili tyto teroristicke a nelidske metody? Mam dojem, ze pokud nahodou neumreli, tak skoro vsichni maji zase jako svého zamestnavatele Ministerstvo zahranicnich věci CR, nebo jim plati mzdu Ceska rozvedka nebo kontrarozvedka. Ale neni se cemu divit, ze se to deje ve state, kde prezidentem je clovek, ktery sam byl clenem komunisticke strany. A ktery na vysmech vsech poctivych obcanu svym rozhodnutim o lustracnim zakonu prakticky umoznuje pozvolny prechod moci zpet do komunistickych rukou.

V lednu v roce 1990 jsem dostal dopis z Cs. konzulatu v Sydney, kde mi nabidly zpet Cs. obcanstvi. Zapomnel jsem jim podekovat. Takze vyuzivam teto prilezitosti, diky za nabidku, soudruzi. Jsem rad, ze jsem se nestal znovu obcanem zeme, kterou mam porad rad, ale ktera je vedena zlocinci, kteri by jednou meli skoncit na lavicich obzalovanych.



Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 1.12.2001 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 14.1.2002 >
Body: 5
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 6.7.2005 >

páči sa mi záver, kde si zistil, že to vôbec nie je o režime

grázly stále vedia dobre, ako na to :)

 


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter