Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
"Děkuji..."
Autor: Folëa (Občasný) - publikováno 9.8.2006 (11:15:18)

Rádio zachraptělo a po chvíli se v něm ozval melodický mužský hlas, jaký očekávate v rádiu, nenávidíte ho a přesto ho posloucháte.
" Včera ve večerních hodinách došlo na silnici u obce Površí k tragické dopravní nehodě. Osobní auto z boku srazilo motocykl, jehož řidič byl na místě mrtev. Spolujezdkyně, která jela bez helmy, nyní bojuje o život v nemocnici v Liberci. Řidiči automobilu, který byl podnapilý, se nic nestalo. Policie zatím nepodala další informace a vše vyšetřuje."
Mužský hlas nahradil ženský slaďák, který nabízel další písničku, jednu z těch horkých letních hitovek.
Stará babička se zastavila ve škrabání brambor na nedělní oběd. "Panenko Maria, zase nějací mladíci zahynou a my staří tu zůstáváme!" Zavrtí nechápavě hlavou, brzy ale zapomene, co se stalo a její myšlenky se upnou na bramboru, která se leskne v poledním slunci.

Večer byl krásný, vlahý, přesně jak se psalo v těch románcích, co s oblibou četla. Roman na ni čekla před domem.
"Tak pojď, už beztak jedeme pozdě," pobízel ji hlasem. Přestala okukovat hvězdy a nasedla za něj na motorku. Objala ho, otočil se k ní a políbil ji.
"Děkuji ti za krásný den, mám tě rád," řekl jí, nasadil si helmu a pomalu se rozjeli po úzké silničce.
Vždycky říkal takové věci náhodou, když to nečekala. O to víc ji ta slova hřála.

 

 

"Ještě jednoho!" křikl chraplavým hlasem a bouchl do stolku.
"Pane, je mi líto, už vám nenaliju," zdvořile mu odpověděl číšník a vzal od něho sklenici. Šel k baru a uvědomoval si, jak ho zlostně probodávají oči hosta. Ten pomalu vstal s myšlenkou rozmlátit tomu ukecanému číšníkovi jeho pitomou hlavu o bar. Číšník mrkl na muže v černém přiléhavém tílku. Ten přikročil k hostovi, na svalech se blýskal pot, v baru bylo nesnesitelné horko.
"Ale no tak, žádné výtržnosti," promluvil na něho mile, teda snažil se.
Opilého rychle přešla chuť projevovat svoji velkou sílu, mávl rukou, vytáhl bankovu a nacpal ji svalovci za tílko. Ten se ani nehnul. Potom vyšel ven, byl vlahý večer ... přesně jak to píší v těch slaďácích, pomyslel si. Začal hledat klíčky od auta.
"K sakru, k sakru, kde jsou?" rozčiloval se, ale nakonec je našel v kapse u košile. Několik minut se pokoušel auto odemknout, asi po padesáté se mu to povedlo. Neobratně do něho nasedl, nastartoval a zařadil zpátečku.
"Do háje!" vykřikl, když srazil popelnici protějšího domku. V domě se rozsvítilo světlo. Na nic nečekal, sešlápl plyn a rychle se rozjel do tmy. Jen pryč, pryč odtud.

 

 

Zazvonil telefon. Pak ještě. A ještě. Z gauče v potemnělé místnosti vstal starší muž v bílém. Zvedl sluchátko a ospale se ohlásil: "Doktor Novotný, prosím?"
Chvíli tiše naslouchal a pak již zcela probuzeným hlasem odpověděl: "Hned jsem tam, připravte sál."
Chvatně si nasadil plášť a vyběhl pryč.
Asi po třech hodinách se vrátil, zpocený, zničený a rozmrzelý. Byla to dlouhá operace. Vnitřní krvácení, dlouhá cesta sem, tohle ta dívka těžko přežije. Ale zatím, zatím je naživu. Někdo zaklepal na dveře.
"Dále!" řekl unaveným hlasem.
Byla to sestra. "Budete si něco přát, pane doktore?"
"Ano, kávu. Jdu do sprchy. Nezapomeňte kontrolovat tu novou."
"Jistě, pane doktore," odpověděla a tiše zavřela.
Jak se vůbec jmenovala, napadlo lékaře.

 

 

Byla to pro ně těžká rána, když se to dozvěděli. Asi kolem druhé v noci jim zavolali z Liberce. Maminka seděla v křesle a plakala. Tatínek stál na terase a po třiceti letech si znovu zapálil. Lékař jim jasně řekl, že nemá cenu aby teď jezdili. Stačí až ráno, jestli ... jestli to bude mít vůbec cenu. Venku byl klid, v dálce občas zaštěkal pes.
Proč zrovna naše holka? Proč ona musela vletět tomu bláznovi pod kola? A proč, proč se jemu nic nestalo???
Poprvé, kdy si člověk přeje smrt druhého a přesto vrah není.
Nebo je?
Vrátil se radši domů, sedl si k ženě a objal ji. Mezi jejími vzlyky uslyšel jedno slovo.
"Děkuji."

 

 

Kráčeli ztichlou chodbou. Byla sice doba návštěv, ale většina se zdržovala venku. Doktor jim už všechno řekl. Umírala. Nic víc se nedalo dělat. Jen čekat, čekat na smrt.
Sestra je uvedla do pokoje. Všude spousta přístrojů. Zatím pípaly střídavě, to je přeci dobré, pomyslel si otec.
"Můžete tu zůstat, jak dlouho chcete," řekla sestra.
Tedy až do konce, do její smrti, přeložila si to matka. Slzy jí klouzaly po unavené tváři. Jakoby jí přes noc zestárla o několik let.
Posadila se na postel a otec se postavil za ní. Hleděli na její tvář, byla tak klidná, skoro jako by se usmívala. Vlasy měla čisté, rozčesané.
Seděli tam dlouho. Nemluvili. Jen se na ni dívali.
Doktor ani sestra nepřišli. Nebylo proč.
Přístroje rytmicky pípaly.
Pak otevřela oči, zlehka, jakoby vzduch je mohl zranit. Uviděla je, jak tam sedí. Byla šťastná, byli tu s ní. Slza jí klouzala po tváři, hřála a lechtala.
Maminka ji políbila na čelo a pak i na tvář, aby zachytila stékající slzičku.
Ucho měla blízko jejích úst. Uslyšela jedno slůvko.
"Děkuji." Zašeptala ho s velkou námahou.
Přístroj přešel do jednotvárného pípání.



Poznámky k tomuto příspěvku
Bronty (Občasný) - 9.8.2006 > Pěkný
<reagovat 
Bronty (Občasný) - 9.8.2006 > Zapoměl jsem dát body
Body: 4
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 9.8.2006 > Zajímalo by mě, jak rozlišuješ povídky na jednudušší a složitější:)
<reagovat 
 Folëa (Občasný) - 9.8.2006 > ztratila> Upřímně, sama v tom mám zmatek. Možná podle toho, jak to cítím, jiné rozlišení zatím nemám.:o)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 9.8.2006 > Líbilo se mi to, používáš filmový střih, to mám taky ráda - vyznění balancuje, na jednu stranu mě to dojalo (a říkala jsem si, proč proboha takovýmu textu dáváš přívlastek jednoduchý), na druhou stranu to trochu připomnělo takový ty příběhy z obrázkových časopisů a vyznělo to prvoplánově, nepřekvapivě. Plus další věc: jeí přítel se kamsi nelogicky ztratil, to mohla jet na motorce klidně sama...
Body: 4
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 10.8.2006 > Booože, ty píšeš jako sexista:))) - a ano, podobný příběhy jsou dneska součástí řady časopisu, bulváru společenskýho, pro teeenegery atp., vycházejí i specializovaný tituly...
<reagovat 
 Folëa (Občasný) - 10.8.2006 > rýp> Jojo..nepleteš se, jsem žena.:o) No popravdě, šlo mi o to, aby to bylo jak z těch časáků, takový ten dojímavý ale ne moc složitý příběh. Ale jen doufám, že u takový věcí neskončím.:o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter