Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Metabolický alibismus
Autor: Antiutilitaristka (Občasný) - publikováno 25.8.2006 (09:27:38)

 

Přišla dříve, než bývá zvykem, ráznými kroky a s pažemi přilepenými k tělu. Působila malinko směšně s tím nehybně odhodlaným, vážným výrazem odpovědnosti, který jí plaval v očním bělmu. Přišla, zkontrolovala, zda vše probíhá podle pravítka, sedla si na svět a bez skrupulí lascivně roztáhla nohy. Přišla a jakoby tady ani nebyla. Mám ji ráda, vždycky jsem měla, přiznávám, že z čistého alibismu...pro tu její věčnou milosrdnost, loajalitu, shovívavost. Ale noc už taková bývá. Tentokrát nebyla. Kapal z ní bezbřehý patos s pachutí zkaramelizovaných výčitek, popela z desáté cigarety, zvětralé ironie, tlejících rtů v květináči. Zprvu kapal, pak otočila kohoutkem, přetekl práh ložnice a začal se oddávat laciným hrátkám s kobercem. Rozladilo mě to, všechno bylo prázdné, všude jen mdlý cukrkandl. Žaludek nad ním hystericky poskakoval, v amoku zuřivě vyplivoval zbytky hlasivek, infantilně vzlykal a polykal vynucené slzy. Usínala jsem prázdná, posypaná cukrem jako nedělní bábovka. Po dlouhé době jsem vítala rigidní nebe časného rána. Noc si konečně sbalila svých pár přeslazených švestek. Relativně spokojená jsem se vydala vstříc novému dni. Předpokládala jsem, že mou nebetyčnou vyrovnanost jednou ranou rozdrtí titulní strana novin, kupodivu se tak nestalo. S lehce dementním úsměvem kličkuji mezi objevnými nadpisy, popíjím ostružinový čaj, poslouchám Ry Coodera a nevnímám text. Alibisticky.

 

Dopoledne jsem dohnala své několikadenní snažení do (s největší pravděpodobností) zapeklité situace, která si pro sebe dokonce sama urputně hledala pointu. Hlavou mi nekoordinovaně poletávalo množství krkolomných jazykolamů, prostoduchých, ale pro mé samolibé mozkové hemisféry naprosto nepochopitelných schémat, obrazců, jež mají budit dojem mnohaletého vědeckého bádání, má CNS je však vnímá spíše jako přinejmenším lechtivé. Ocitla jsem se obklopena horami rozličných poznámek, skript, knih, ohavně pestrých zvýrazňovačů, nepolapitelných myšlenek. Bezradně jsem očima běhala z jedné zdi na druhou, sevřená v naivních nadějích jsem hledala ono spásné stéblo. Náhle mi jakýsi ostrý zvuk prořízl pravý ušní bubínek. Plavala jsem ve flašce čehosi hořkého...asi fernetu.

 

„Mám tady pro vás balíček za devětsetčtyřicetšest korun,"prohlížel si mě zkoumavě mladý pošťák. Přibližně na čtyři okamžiky se ze mě stala tupá figurína z výlohy Kenvela. Šedá kůra mozková vydala maximální úsilí na to, aby eliminovala mou (mo)mentální retardaci alespoň na polovinu. Dihydrogenlipoylacetyltransferáza, napovídala. Kdybych v sobě v tu chvíli našla špetku přítomnosti, vlepila bych svému mozku facku. Nebo raději dvě. A hřbetem ruky.

„Je to pro vás?,"strčil mi kartonovou bedýnku pod nos a několikrát s ní zatřepal. Jako chrastítkem na malé dítě, aby se přesvědčil o existenci mé pozornosti. Nervózně přešlapoval, švihl pohledem ke jmenovce na zvonku, na můj čerstvě vyrabovaný obličej, na zvonek, na bedýnku. Dopadla jsem na podlahu v předsíni s podstatně větším lomozem než pytel brambor a pustila své prsty na průzkum do peněženky. Podala jsem mu tisícovku, nereagoval, vypadal jako po špatně provedené hypnóze.

„Jo, je to pro mě,"zarazila jsem se (pro mne?),"díky moc,"hlesla jsem a vytrhla mu kýžený balík. Dárek pro M. K obávaným padesátinám, které ve skutečnosti neexistují. Z blahopřání se chechtá kostnatá čtyřicítka – záměrně. Alibisticky.

Obloha nadšeně svítila, slunce se líně pohupovalo nad komínem protějšího domu. Bolest v levém uchu, řezavá, ostrá, protivná, dotěrná. Prosekávala se na druhou stranu hlavy. Mezi dveřmi nadšeně svítila A., vlasy se jí líně pohupovaly nad širokým, bělostným čelem. Tisíce tisíců slov složených do vět, jež se plazily po celém obýváku, po stěnách, oknech, až ke stropu. Dva úzké proužky přetřené jakousi rozpitou, pouťovou rtěnkou o sebe nepřestávaly pleskat. Bez přestání. Neomezeně. Monotónní had obtáčející můj krk.

 

„Říkala jsem mu, že je egoista,"zatvářila se vítězoslavně. Trhla jsem sebou. Otazník.

„A víš, co mi na to řek?,"mrskla obočím vysoko do čela,"řek: Slečno, definujte mi pojem egoista,"rozhodila ruce do stran. Mé oči zvědavě zkoumaly jemné záchvěvy na její tváři, rozpustilé prameny vlasů, které jakoby degradovaly pro ni významný okamžik na pouhé infantilní žvatlání o lakovaných botkách.

„Kdo ti to říkal?,"vznesla jsem s ostychem dotaz. Objevila jsem tři dosud neznámé vrásky.

„No ten chlap v obchoďáku, co mě nechtěl pustit k pokladně a já měla jen cigára a rohlíky a on plnej vozík, posloucháš mě vůbec?,"našpulila rozmrzele rty. Ticho. Tikání hodin.

„Definovalas?,"pousmála jsem se. Kopla mě naštvaně do holeně a zakroutila vztekle hlavou.

 

Tik. Tak. Tik. Tak. Ticho.

 

„Egoista je ten, kdo masturbuje s vlastním egem." Dihydrogenlipoylacetyltransferáza, šeptla opatrně mozková kůra. Alibisticky.



Poznámky k tomuto příspěvku
rollerpeas (Občasný) - 25.8.2006 > No, abych pravdu řekla, nedalo se to číst. Je to přeplněný různými cizími a složitými výrazy a přestává to dávat smysl už v prvním odstavci. Možná kdyby to nebylo tak zaměřený na to, aby ten text vypadal "vyspěle" nebo "vzdělanecky", bylo by to mnohem lepší.
<reagovat 
Čtenář - 25.8.2006 > Mně se to celkem líbí. Nemyslím, že bys chtěla, aby to působilo vyspěle nebo vzdělanecky. Já nevím, nepřijde mi to špatný, dokonce docela vtipný;)
<reagovat 
kink (Občasný) - 25.8.2006 > pro mě bezvadný*
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 25.8.2006 > pozoruhodné..
Doporučil 
<reagovat 
sympathique (Občasný) - 26.8.2006 > libi, libi.)
Body: 5
<reagovat 
Petr Měrka (Občasný) - 26.8.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
grimaud (Občasný) - 28.8.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Antiutilitaristka (Občasný) - 26.8.2006 > Díky moc za reakce...Potěšily mě. Váhala jsem, jestli sem mám tento "výtvor" vůbec dávat, čekala jsem mnohem horší ohlasy:-) Nikdy jsem to svoje psaní nikomu neukazovala (zbaběle.-))...až teď.
<reagovat 
 dj_salinger (Občasný) - 28.8.2006 > Antiutilitaristka> Tak klidně ukazuj! :-)
Doporučil 
<reagovat 
 Antiutilitaristka (Občasný) - 28.8.2006 > dj_salinger> Zkusím to, ale nevím, jestli seberu odvahu:-) Díky moc!
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 26.8.2006 > Tohle by mohlo být hodně zajímavý, ale zatím ne. Působí to na mě nevypsaně, je to příliš násilně kroužený a mnohoslovný. Tenhle konkrétní text bych na pár dní odložila potom přečetla znovu a proškrtala, hlavně v první třetině. A psala bych vesele dál:)
<reagovat 
 Antiutilitaristka (Občasný) - 28.8.2006 > ztratila> Děkuju za návštěvu a za rady, pokusím se s tím něco udělat:)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 28.8.2006 > není zač:)
<reagovat 
dj_salinger (Občasný) - 28.8.2006 >
<reagovat 
Loco (Občasný) - 20.9.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 26.9.2006 > tak dál..
Doporučil 
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 25.8.2006 > ... no nevím proč, ale trochu mi to připomíná Měrku ač ten je mnohem vulgárnější...

tohle zrovna není můj šálek čaje, ale něco na tom bude a čtenáře si to najde .-)
<reagovat 
 A.x.e.l (Občasný) - 26.8.2010 > Quotidiana> souhlasím. akorát, podle mě Měrkovi to dává aspoň jakž takž ten smysl. čímž nechci říct že by nesmyslné věci musely být vždycky ,,koniny". záleží na věci beze smyslu o smyslu a věci beze smyslu beze smyslu. tady si nejsem jistá. ale kostrbatý to je.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter