Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
" DUSNO "
Autor: MarTyna (Občasný) - publikováno 6.9.2006 (08:45:57)

 

“ Dusno “

 

napsal(a) Michal Maria Viewegh-Kutlíková 


Richard ve skutečnosti začal kouřit doutníky až v šestačtyřiceti, když definitivně opustil učitelské povolání a založil si malé nakladatelství, nicméně tvrdil, že nakladatelem se stal jen proto, že potřeboval najít povolání, které by se více hodilo k doutníkům, jimž prý holduje od nepaměti; učitel základní školy s drahým doutníkem v ústech mu vždycky připadal směšný, dodával. Někdy podobné věci pronášel v přiznané nadsázce (uměl se docela hezky usmívat očima), jindy však zaujatý výraz v jeho obličeji signalizoval zaraženým posluchačům, že to v podstatě myslí vážně. Jestliže něco opravdu dělal od nepaměti, bylo to neustálé přecházení ze sympatické sebeironie do nesnesitelně zbytnělé sebeúcty: od pondělka do středy si ze sebe a ze své práce dělal místy až nemilosrdnou legraci - a ve čtvrtek se zčistajasna probudil do nálady, kdy i zcela nevinná žertovná poznámka o stáří jeho auta (dvanáct let) představovala v jeho interpretaci nevybíravý osobní útok. Manželka i obě dospívající dcery o tom dávno věděly svoje.

Onoho říjnového sobotního rána před odjezdem na havlíčkobrodský knižní trh si Richard sám sebe spíše dobíral. U snídaně například tvrdil, že každý člověk potřebuje k harmonickému životu pár skupinek domnělých pitomců, vůči kterým se může kriticky vymezit, nadávat na ně, a ventilovat tak mindráky z vlastního neúspěchu.
“V mém případě,” pravil a v koutcích šedomodrých očí se mu utvořily dva vějířky vrásek, “ tuhle roli úspěšně hrají -”
“ - dcery a manželka,” zasmála se mladší dcera Jana.
V jejím smíchu byla nejistota pramenící ze skutečnosti, že si obě zmíněné periody otcovy sebereflexe často fatálně pletla. Dnes byl ale naštěstí její odhad správný.
“Ostatní nakladatelé,” opravil ji shovívavě Richard. “A samozřejmě autoři.”
Autorům, jejichž básnické sbírky odmítl vydat (to jest až na jednoho všem), psal zbytečně dlouhé odpovědi, v nichž se opájel svou dovedností nepřekročit hranice obecné slušnosti - a zůstat jízlivý.
“S výjimkou autorů knih o vitamínech...,” poznamenala odvážně manželka (jediný komerčně úspěšný titul, který se Richardovi za čtyři roky podařilo vydat, byla totiž barevná publikace o zdravé výživě).
Richard se zasmál - ale do auta už nasedal poněkud dotčeně.

Od dálnice D1 (se slušnými dálnicemi unie snesla srovnání asi jako vyrudlé trenýrky spartakiádky se značkovými hedvábnými kousky francouzské provenience) nemohl očekávat, že jeho náladu vylepší. Navíc s čísly na kilometrovnících rostla i teplota vzduchu, až nabyla hodnot pohříchu neříjnových.
“Holt,“ výjimečně se uchýlil k hovorovému obratu (aby zaplašil chuť zapnout klimatizaci, neboť ceny vozů vybavených touto vymožeností začínaly o patro výše, než byl strop jeho možností), “ jedu na jih!“
Předstíral pak sám před sebou, že se dobře baví vymýšlením klimatizačního edičního plánu: Nebožáci, bohatě ilustrovaná encyklopedie o nemocech slavných, Výlet motýla aneb průvodce bezbolestným porodem, Prodané nevěstky, zpovědi úspěšných padlých žen, včetně seznamů jejich mediálně známých klientů... Naštěstí začalo pršet.

Havlíčkobrodský kulturní dům postavili na dohled od středu Evropy, v době, kdy zde pojem klimatizace náležel mezi pojmy nemarxistické, podobně jako psychoterapie, zisk, či soukromé nakladatelství. Návštěvníci knižního trhu, hojní a promoklí, tudíž v tomto domě brzy navodili atmosféru tropického pralesa. Ti nakladatelé, kterým se dostalo místo nahoře, tedy na balkoně, měli pak o poznání více kyslíku, než ti v hlavním sále. Ale o poznání méně zákazníků. Nejlepší obchody byly odjakživa ty přízemní, filosofoval Richard.
Stánek s jeho knížtičkami, jak se Jana napůl pohrdlivě a napůl s majetnickou něhou vyjadřovala o předmětech, které nebýt jejího otce by možná nespatřily světlo světa (někdy, obvykle se sklenkou v ruce, si její otec kladl otázku, zeje-li v něm, tedy ve světě, taková díra, kterou je zapotřebí těmito předměty ucpat), měl z ekonomického hlediska nadějnou polohu - v epicentru dusna. Kdo tu nepije, nepřežije.
Richardův přítel (knížtičku jeho básní vloni ve zcela nerentabilním záchvěvu ušlechtilosti vydal) dělil ženy na ty, které se s uzávěry PET lahví popasují vždy zásadně samy a ty, které to ani nenapadne, mají-li po ruce osobu mužského pohlaví. Richardova asistentka Natálie patřila k druhé sortě.
Odšroubovával modrý uzávěr první dnešní mattonky s předtuchou věcí příštích.
Ostatně, v přesnosti předtuch nebyl nikdy nijak zvlášť dobrý...

“Kde ses tu vzala?“ uklouzla mu nepříliš nápaditá replika.
Musel uznat, že ho překvapila. I tím, jak se usmívala, přestože jeho výraz ji k tomu nijak neopravňoval.
“Přijela jsem svým autem, kupodivu i zaparkovala, zaplatila jsem vstupné... Doufala jsem, že tě tu najdu. Dlouho jsme se neviděli...“
“Zbláznila jsi se,“ prohlásil.
Zaregistroval zvědavý a pobavený pohled zleva.
“Vydrž to tu chvilku bez vrchnosti,“ požádal Natálii.
“Klidně věčně a nikdy jinak, ale bez kafe už asi moc dlouho né...,“ protáhla dívka.
Úsměv ženy před pultem zmizel, ne tak ona.
“Mohu tě pozvat na jedno?“ zeptal se jí.
“Podle toho, jestli na kafe nebo na pivo. Bylo by milé, kdyby ses někdy, čistě pro změnu, jasně vyjádřil, o co ti vlastně jde.“
To už se prodral k jejímu lokti a nezamýšleně neurvale ji postrkoval k východu ze sálu. Minul je nepřehlédnutelný hlouček pánů a dam, hrnuli před sebou směrem k jevišti jakéhosi brýlatého dlouhána. Všemožně se přitom snažili dávat najevo, že s davem upocených řadových návštěvníků nemají nic společného. Měli úspěch: dav na jejich zdvořile štítivé obličeje reagoval jak ledovec na kýl ledoborce.
“Co je to za rozruch?“ chtěla vědět.
“Hlavní místní atrakce.“
Sám ale neměl nejmenší chuť civět na člověka, který byl nepříjemným důkazem, že nakladatel může být docela dobře živen i něčím jiným, než zdravou výživou.

Restaurace v patře kulturního domu měla jen jedinou přednost. Byla nejblíž.
“Chceš určitě vědět, jak žiju,“ prohodila, když si jako obyčejně popálila horkou kávou jazyk.
“Jak žiješ?!" pohlédl na ni jako herpetolog na dosud nepoznaný druh zmije. "Spíš mi řekni, jestli se nepotřebuješ napít něčeho ostřejšího.“
“Řídím,“ zatvářila se způsobně.
Kdo to řekl, že rozhovor s ženou je let v neřiditelném balónu?
“Co holky, co dělají?“ zkusil vyhodit přes okraj koše osvědčenou kotvu.
“Skoro všechno, co se mi nelíbí. A nic z toho, co s tím zkouším dělat, se nelíbí mému muži. Tuším máš doma taky dvě kvítečka rozvonělá, snad víš, o čem mluvím."
“Právě že nevím...“
Vzal ji za ruku, byla nepříjemně studená a nepoddajná, nenápadně ji zas pustil.
“Aleno, děje se něco?“
"Právě že nic," dopila pro něj ještě stále nepřijatelnou kávu a zamyšleně míchala usazeninu na dně. "Už dlouho, nezdá se ti?"
"Mám snad na dnešní večer objednat stůl se svíčkami?“ rozhodl se pro unavený obličej. “Nebo si přeješ něco zábavnějšího? Těhotenství? Rozvod?"
"Z rychlosti tvých slov soudím, že jsou míněna stejně upřímně jako úsilí strůjců ohňostroje nadzvednout pokličku nebe,“ zadeklamovala.
"Ajta! Donc´huan, Jiné taje, či snad Pravdosloví, Karel Havlíček Jedlovský?" otázal se s líčeným zájmem.
Počastovala ho srdečným úsměvem toho druhu, co se zdrží na tváři asi stejně dlouho jako zátka na lahvi šampaňského, když odstraníte takový ten drátek.
“Těšila jsem se, že se tu s tebou setkám,“ řekla pak lžičce. “Jsem asi cvok.“
“Konečně rozumná řeč,“ oddychl si, ale vějířky kolem jeho šedomodrých očí se rozprostíraly jaksi ztuha.
Zavadila očima o jeho prázdný šálek.
"Když už ses ptal na holky, ta starší -"
" - Anna se myslím jmenuje, nebo se pletu?" zatvářil se pobaveně, ale ve skutečnosti ho to celé přestalo bavit ještě dřív, než vůbec začalo.
"Jak bys mohl. Tak tedy Anna nedávno psala sloh na téma Čím budu."
Pokusil se dát číšníkovi srozumitelné znamení. Vyšlo to hned napoprvé.
“Čím bude?“
"V závěru dospěla k tomu, že na tom vlastně moc nezáleží, hlavní prý je, aby byla s někým, na kom jí záleží."
 Zaplatil.
"Vypadáš, že víš, proč mi to říkáš zrovna teď," podotkl, když se číšník vzdálil.
Naklonila se k němu. Proti jeho vůli ho napadlo, že ve svém věku by tohle (s ohledem na stav své pleti) už dělat neměla.
"Zdá se, můj milý, že umístění doutníků v hodnotovém žebříčku nemusí být dědičné.“
Povzdechl si.
“Kde ty teď vlastně bydlíš?“
Řekla mu to.
“Skvělé, tam to znám...,“ políbil ji (jeho ústa se zdržela na její tváři asi stejně dlouho, jako před chvílí onen srdečný úsměv). „Zavolám ti, až to tu skončí, a budu se snažit co nejdřív přijet. Probereme to všechno v klidu.“

Mimoděk se jí podařilo podívat se na svého muže, jako by ho viděla poprvé.

 

 

 

 

 

 


                                                                      
                                                                       
                      



Poznámky k tomuto příspěvku
Antiutilitaristka (Občasný) - 6.9.2006 >
Body: 5
<reagovat 
Frazim (Občasný) - 6.9.2006 > Moc pěkné. Jen snad kratší věty, člověk se v tom někdy ztrácí...
Body: 4
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.9.2006 >

Prima, vieweghovská variace. Akorát je fakt, že věty v první části příliš dlouhé.  


Body: 5
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.9.2006 >

Prima, vieweghovská variace. Akorát je fakt, že věty v první části příliš dlouhé.  


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.9.2006 >

Prima, vieweghovská variace. Akorát je fakt, že věty v první části příliš dlouhé.  


<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 6.9.2006 > ztratila> Že jo, že jsou v první části šroubovice šroubovatý... Ovšem, se stížnostmi se v této věci laskavě obracejte na kolegu M.V., první část totiž spáchal on... Můžete si třeba tipnout, kam až to má na svědomí.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.9.2006 >

A ty seš nějaká jeho slečna, mě tak napadá?.))

pravděpodobně tu část, kde nepřevládá přímá řeč.)


<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 6.9.2006 > ztratila> Počkám si na další tipy... Slečna nejsem a jeho teprv ne!
<reagovat 
MarTyna (Občasný) - 6.9.2006 > Zná tu snad někdo nějakou jeho slečnu? Ta by třeba mohla znát jeho adresu. Tu bych moc potřebovala. Když tak mi dejte vědět!
<reagovat 
Gabra (Občasný) - 6.9.2006 > Dost šroubovaný mi přijde celý text, na druhou stranu- docela zaujal.
Body: 4
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 6.9.2006 > jen taková malá připomínka: některá přirovnání (pokusy o vtip - např. ten o dálnicích u nás a v unii) jsou dle mého samoúčelná a berou povídce švih
<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 7.9.2006 > MiKa> No jo, no, snažila jsem se zůstat ve Viweghově stylu, není mi vlastní a podle toho to vypadá... Zajímavý je, že zatím nikdo z lidí, kteří to četli, nepoznal, ten"autorský předěl"...
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 6.9.2006 > to je nějaký cvíčko ze školy tvůrčího psaní? :)
<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 7.9.2006 > MiKa> To byla taková šílená soutěž... A hlavní cena? Hádejte... Oběd s Mistrem!
<reagovat 
zirael (Občasný) - 7.9.2006 >

(před chvílí mi to nevzalo poznámku, tak kdyby to tady pak bylo dvakrát, sorry). psala jsem:

 

předpokládám, že je to taková ta vypečená záležitost "MV rozepíše povídku - oddané čtenářky ji dokončí - ta, co se ve finále dokáže do Míši nejlíp převtělit, vyhraje - a teď pozor! - oběd s Mistrem!!!

 

ech, uch.


<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 7.9.2006 > zirael> Ani bych neřekla, že ji dokončovaly oddané čtenářky... Na netu jsem našla semifinálové texty a mnohé z nich byly k hlavní postavě (a tu si kdekdo s M.V. ztotožňuje) docela slušně agresívní: počínaje tím, že z něj dělaly vola (v různých podobách) a konče vystupňovaným popisem fyzického násilí...
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 8.9.2006 > Povídky o manželství a sexu. Nečetla jsem zdaleka všechny Vieweghovy knihy, ovšem tahle kandiduje na neslabší kousek, předčí ji akorát snad Báječná léta s Klausem, který by se daly klidně překřtít na Vrcholy křeče.  
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 11.9.2006 > Mno, popravdě řečeno, je mi úplně jedno, co si o mně Max myslí (a řekla bych, že jemu je stejně tak jedno, co já si myslím o něm .-)), vždyť se ani neznáme, nikdy jsme se nepotkali a tudíž mezi sebou žádné zvláštní vztahy nepěstujeme... (jen co jsem si všimla, tak se ve 3/4 případů shodneme na hodnocení) - prostě jsem reagovala na jeho poznámku, toť vše...

<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 11.9.2006 > ... pokud chceš kvalitnější zhodnocení textu, zaškrtni si "autor má zájem o hlubší kritiku" - pak se možná dočkáš něčeho hlubšího...
... o agresi se z mé strany rozhodně nejedná, protože nevím co bych z toho měla, kdybych si na komkoli na netu vylévala vztek a zvyšovala sebevědomí

<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 11.9.2006 > - to co jsem chtěla sdělit je, že si myslím, že je to LEHCE NADPŮRMĚRNÁ POVÍDKA (v rámci totemu), SPOUSTA VĚT A PŘIROVNÁNÍ PŮSOBÍ KŘEČOVITĚ a že SI NEJSEM JISTÁ TÍM, ZDA JE SPRÁVNÉ BODOVAT POVÍDKU, KDYŽ AUTOREM JEJÍ ČÁSTI (která mi přijde o něco lepší)JE SPISOVATEL, KTERÝ SE TÍM PROFESIONÁLNĚ ŽIVÍ - bohužel, smazat body tu nejde, takže zůstávám na 4
- omlouvám se, že je to na 3x, ale mám tu trochu technické problémy :(
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 12.9.2006 >

Body už taky měnit nebudu, i když myslím, že coby experiment je nutno vnímat text jinak. V něčem snad pozitivně (je to něco jiného), spíš ale negativněji (Viewegh je prostě lepší, tvoje navázání na něj je spíš rozpačité.).

 

Chápu, že si bereš názor Q. osobně, ale ona má právo vyjádřit svůj názor udělala to kultivovaně a bez urážek. Je velmi jednoduchý uvažovat všechny, co tě nepochválí, jako zlouny. Někdy to dělám taky.  


<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 6.9.2006 >

... tipla bych, že Viewegh (je-li to vůbec on) končí větou "manželka i obě dospívající dcery o tom dávno věděly svoje"

 

- jinak mi ta povídka přijde taková docela nudná, křečovitá možná... od Viewegha jsem jen kdysi dávno četla sbírku povídek ale mám pocit, že jeho povídky byly napsány s takovou "lehkostí" a ironií, kterou v téhle moc nenacházim - nevim, jde mi jen o pocit...

 

3-4


Body: 4
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 6.9.2006 > Quotidiana> nudná, křečovitá....a 3-4? což je lehký nadprůměr?
<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 7.9.2006 > Quotidiana> Bodejť, že je to on. Ale jen do místa "...poněkud dotčeně."
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 7.9.2006 > MarTyna> ha... myslela jsem, že napsal míň...
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 7.9.2006 > Max Bubakoff> ano, ano ... dle mého stoprocentně subjektivního a logiku postrádajícího pseudožebříčku

- 3 je průměr
- 4 lehký nadprůměr
no a 3-4 je je hooodně lehký nadprůměr :)

(no vzhledem k tomu, že 3 body tu dávám dle mého názoru větším hrůzám, hrubky a překlepy pokud byly, tak jsem je přehlédla... a ten úvod mi přišel fajn, tak zvítězila 4b,
ta druhá část je plná takových přirovnání ve stylu "vtipe vylez za každou cenu" to by bylo tak za 3


no je pravda, že zrovna bodovat tohle zvláštní spoluatorství je poněkud divný, spíš jsem myslela, že je to cvičení ve stylu "napište to tak, jak by to napsal MV"
<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 9.9.2006 > Quotidiana> Nejvíc ze všeho ti koukám jde o tebe, o to, co si o tobě pomyslí Pan Bubák...
Od redaktora bych čekala kvalitnější posouzení textu.
Buď žádné kloudné argumenty nemáš, a pak je to čistá agrese, nebo je nechceš či neumíš sdělit a pak jsou tvé "redaktorské" poznámky k ničemu.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 12.9.2006 > Quotidiana> právěže se většinou shodujeme...mno...čtyřka, čtyřka...že by podvědomě působila iniciála "giganta" české prózy MV?;)
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 12.9.2006 > Max Bubakoff> mno, ten úvod mi přišel dobrej :) (pak jsem se dozvěděla, že to nebylo psáno "jako Viewegh" ale přímo jím osobně, což to trochu komplikuje...)

<reagovat 
Vihar (Občasný) - 15.9.2006 > Začátek - po nakladatelství tečka, další tečka místo středníku. To souvětí tak, jak je působí příšerně a neskutečně toporně vyšroubované, jako do soutěže Kdo napíše delší souvětí za každou cenu.

vyrudlé trenýrky spartakiádky atd.. trapné obsahem i zcela nevhodným umístěním vzhledem k okolnímu textu

"Havlíčkobrodský kulturní dům postavili na dohled od středu Evropy, v době, kdy zde pojem klimatizace náležel mezi pojmy nemarxistické, podobně jako psychoterapie, zisk, či soukromé nakladatelství. "

- dost ubohé prvoplánové antikomunistické vložky, (navíc rozhodně v ML a politické ekonomii se kupř. slovo zisk skloňuje často ve všech pádech) ..vůbec kvůli tomu trapnému vyčpělému světáctví a pohrdlivé ironii prolezlé skrz naskrz dílem mi celá povídka připadá taková samoúčelná obsahem, výstavbou i celkovým pojetím, navíc vlastně je celá o tom, jak roztěkaně popsat tři stránky o ničem zhrzeným patosem low-endového buržoustíčka.

aspoň že to nemá hrubky..

<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 15.9.2006 > Vihar> Opakuji - ta souvětí na začátku fakt nemám na svědomí já, ale M.V. Ale takové šroubovice (á propos v jeho podání docela rafinovaně vystavené, těžko se mi napodobovaly), závorky, žonglování cizími slovy, světáctví a ironie k Vieweghovu stylu patří, si myslím.
A s těma hrubkama mě nedrážděte, to je stejně tak můžete hledat u M.V., čirou náhodou se nám na FF dostalo téhož kvalitního češtinářského vzdělání. (I ML vzdělání. Asi jsem nedávala pozor, dík za upozornění...)
A kdo nezažil cca patnáctileté manželství, možná nepochopí, o čem to celé je.
Já už to víckrát neudělám, psát jako ON! (Ale byla to docela legrace...)

<reagovat 
 MarTyna (Občasný) - 16.9.2006 > Vihar> A víš Ty co? Tobě se nelíbí ta jediná povídka, co jsem kdy napsala, mně se nelíbí zatím žádná, co jsi sem napsal ty. Ať jsme si, co jsme si, ale moje stádo koní by se Ti určitě líbilo... Co říkáš na Arama (viz foto u jednoho z mých příspěvků)?
<reagovat 
Čtenář - 20.1.2008 > MarTyna
Škoda, že jen desetina zdejších čtenářů umí i psát...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter