Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
V cukrárně nad útulkem andělů
Autor: Janele z Liků (Občasný) - publikováno 9.1.2007 (22:10:39)

 

 

undefined

 

 

 

*12.5.1938

+31.3.2006

 

 

Bod zvratu
krásným zdobným písmem
2 kávy, sachr, úsměv na talířku
idoly na papíru
štíhlé nohy Clare či Rozárie Edelmannové

u výklenku s lampionem
někdy sedávali
dobývali mazlivou řečí
pro jednu pokleslou pannu
druhou

hádali se bez příčiny
pod stolem sundávali boty
nikdy se s nikým nedávali do řečí
nosili si svůj cukr

říkalo se, že v patře pod cukrárnou straší
že z futer dveří padají zlaté vlasy ostřejší strun
od té doby do průchodu zalétají sešlí havrani
to místo je přitahuje
jak kočky kozlík lekařský

2 mince do očí, lístek, kaluž od talířku...

Idoly
každý dávno v parte
tu sedávají každou noc.

 

 

                                                                                           ***

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
MiKa (Občasný) - 9.1.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Barča (Občasný) - 9.1.2007 > Je to až úděsné ... asi hluboce prožitá tragédie ... Škoda, že to není bez hudby, pak by bylo lépe cítit účinnost a hodnotu samotné básně.

Hudba, i když výstižná, mi přijde zbytečná, pouze efekt.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 9.1.2007 > Barča>  Hudba je určena pro tlumený poslech, má být jen téměř nepatrnou kulisou...Děkuji za komentář...
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 9.1.2007 > to ano ..
Body: 5
<reagovat 
Fanda Adamec (Občasný) - 10.1.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Loco (Občasný) - 10.1.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Seregil (Občasný) - 10.1.2007 > > >
Doporučil 
<reagovat 
born to be child (Občasný) - 10.1.2007 > mi to příjde dobrý..osvěžujícího ducha to má v zatuchlosti zdejší
Doporučil 
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 10.1.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 10.1.2007 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 10.1.2007 >  
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 10.1.2007 >

 Vím, že to sem nepatří, ale při čtení mi hned naskočil morbidní vtip, jak přijde paní do cukrárny, pod každou paží jedno mrtvé novorozeně a říká: " Prosila bych dvě rakvičky a dva věnečky. "

 Omlouvám se, sama báseň je dle mého hodně dobrá,takže není co dodat, asi.


Doporučil 
<reagovat 
 Barča (Občasný) - 10.1.2007 > holger>  Nebo : " Dítě vám přejel parní válec !" --- "Tak mi ho strčte pod rohožku."

Ale ne -- to není ten styl .....
<reagovat 
 holger (Občasný) - 10.1.2007 > Barča>  Však vím. To je jen problém mé asociace, nic víc. Každý není cynik jako já, proto ta omluva.
<reagovat 
damika (Občasný) - 11.1.2007 > Kruci, došla déčka, dojdu zítra. ;))Tak furt nic...že by až za týden? :((
Body: 5
<reagovat 
Lumiik (Občasný) - 11.1.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
oleandr (Občasný) - 12.1.2007 > výborné
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 12.1.2007 >
Body: 4
<reagovat 
utilita (Občasný) - 12.1.2007 >

Líbilo se mi "zlaté vlasy ostřejší strun" a potom obecně ta metalistická poetika, jeden by skoro řek "romantický doom" a usmál se nad tím. Jinak mě to ničím nezaujalo.


Body: 3
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 12.1.2007 > utilita> Miluji doom metal, ale není to jediná poloha, která by mě plně pohltila, osciluji neustále mezi břehy, z každé trochu...
<reagovat 
utilita (Občasný) - 12.1.2007 > Hudba můj dojem ještě umocnila:)
<reagovat 
touha (Občasný) - 14.1.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
myšák (Občasný) - 15.1.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
vikinga (Občasný) - 16.1.2007 > Neoslovilo... Ne že by to bylo ouplně špatně napsané, ale nějak se mě to citově nedotýká, jako kdyby báseň působila poněkud chladně... Někde mezi 3-4
Body: 4
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 17.1.2007 > Vikinga> Chladně.V té době naše rodina nejvíce truchlila, byla nejsilněji zastižena...Báseň vznikla v nejbližší době po úmrtí mé babičky, ve snu se mi námět této básně odvíjel jako film...Děkuji za komentář...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 16.1.2007 > Já takovouto stylizaci prostě nemám rád.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 17.1.2007 > Václav Mráz> Někdo zkrátka nechápe, že není si na co hrát a stylizací co dokázat...Každý vidí v druhém stylizaci, protože má jiné prožívaní, staví na jiných základech...A každý má tu svou, styl-stylizaci...Vše už tu bylo, takže my stylizujeme zase styl někoho jiného...
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 17.1.2007 > Janele z Liků> Hele, ti ji neberu (ani jednu), ale je trošku alibistické tvrdit, že to stylizace není, nebo že stylizují všichni, protože je snad jasné, jak jsem to já myslel.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 17.1.2007 > Netvrdím, že stylizujeme všichni. Jen nemůžeš při své neznalosti člověka, toho, co je mu vlastní, co jej zajímá, jaké knihy čte a lidí potkává, ho nařknout z toho, že je to styliazce...Fotka Joela Petera Witkina i výše jmenovaná jména mají svůj kontext...To je jako když o někom víš, že má rád viktoriánské divadlo, píše formou sonetu a nařkneš ho, že se stylizuje do Shakespeara...Většina forem a stylů tutu již byla, cyklicky se objevují a mění...
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 17.1.2007 > Vědomě nestylizuji, píšu tak, jak mi přichází na jazyk nebo ve snu...
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 19.1.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.1.2007 > Mluvím o černých očních stínech, umrlcích a oběšencích. Obrazně, samozřejmě. Alibi si nech pro někoho jiného - řekl jsem jen toto - nelíb´í se mi tvá STYLIZACE. Protože ty se STYLIZUJEŠ. A ani tisíc tvých dalších slov na tom nic nezmění.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 19.1.2007 > Černé oční stíny?... kdepak je vidíš, STEJNĚ ani nemám nabarvené vlasy, nehty, rty,... umrlci a oběšenci se s povoláním mého otce táhnou 25 let, v šesti letech jsem se stahovala do korun stromů a pozorovala torzo domu hrůzy, které několikrát vyhořelo, není si na co hrát, tečka...
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 19.1.2007 > Tak pojď už malá, město už shořelo.../Dunaj/...Pán asi nerad Breyského, Klímu, Vokolka, že? Umrlci a oběšenci, ano, těch je opravdu dost v regionálních pověstech, v lesích křížky, cestičky k podivně olýsalým pěšinám...Větrné věže starých domů, znamení starých stromů a skrýší v kořenech, nechejme ho při tom, myslím, že by si měl nejprve kejhat u vlastního prahu /ve vší slušnosti/...Tím, že vnímám jinak skutečnost než Vy,že neopěvuji lotosové květy skryté na hladinách tančícího rákosu, neskrývám se v haiku a nehraji si na nonsencovou vílu pubrocku, neznamená, že se stylizuji více než kdokoliv jiný, ať zatvrzelý, více či méně přiznalý autor...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.1.2007 > Co nechápeš na pojmu obrazně? :-)
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 19.1.2007 > Chápu, obrazně...Tak abyste pane věděl, měli by Vás někde nasoukat do lepenkového kufru a vydat rackům napospas, zbytkem uší podepřít staré dveře a kdyby se jim ještě podařilo, že by slyšely, nechat je ožužlat pěkně ošklivým a nectnostným psem.-)Malá Janele Vám k tomu zatancuje tanec sv.Víta v prošmatlaných jarmilkách, celou dobu na Vás bude ukazovat palcem levé nohy a nakonec Vás zase pěkně a nedokonale poskládá tak, že Vám z uší potrčí zbytek skoliózní kostrče, posadí Vás nakročeného na největšího strašáka Totemu a tím jsem já, pane, žádný předbíhání... tak dlouho, dokud nás ohníček v souzvuku nás obou nepřestane bavit...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.1.2007 > Já proti strap onu nic nemám, takže se budu těšit. Pa pa.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 19.1.2007 > Ještě jsem zapomněla, víte proč jste zkaženej a zcela nepoživatelnej? Protože nečtete pohádky, takže když jsem teď za mordu drzou, stylizovanou, prosím ostříhat na ježečku, vykleštit, prošít nití u předplacené krkavice,... a pěkně vybílit mé barokní tělo, život mě totiž dělá nesmírně těžkou a co by to bylo za umírání a strašení s tlakem 120/80 a překročenou gramáží nebožtíků, že ano...Tak si se mnou nezahrávejte, jinak Vám pošlu železniční poštou mahagónový stolek, no, je pravda, vv dezolátním , červivém stavu, u kterého se scházelo vícero spiritistických společností a nejednomu dědkovi u těch domluvených šramotů zaskočil knírek...A jestli mě už nepřestanete dojímat pocitem mé neurotické ublíženosti-nasliním co nejvíce aromatizované lízátko a přilepím Vám ho rovnou na čelo...Liščezna...
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 22.1.2007 >

Stylizace to tedy určitě je, ale nijak nucená a násilná, což si, myslím, nemyslí a netvrdí ani Václav Mráz.

Báseň možná působí chladně, ale ten chlad je tam správně a mě se to naopak citově dotýká velmi.

Tvé dvě poslední reakce by si samy o sobě zasloužily doporučení.


<reagovat 
čtenář Robinia - 3.2.2007 > Janele, proč ses tak rozčertila a rozjela?! :-) na takovou klidnou poznámku pana redaktora?! Je to jeho osobní názor a kams´ Ty něj vygradovala 19.1.!! Možná ses´ tím bavila, možná ses´ tím fakt potřebovala uklidnit, kdo ví...V.M. neshazoval Tvoje jistě silné emoce v té básni, ty tam snad cítí každý.
Jsem zatím naprosto nezúčastněný čtenář (toto je má teprve třetí přečtená báseň tady), možná až poznám..., budu mluvit jinak .-)
Mně osobně se ta báseń nelíbí (a ta hudba k tomu už vůbec ne). Na můj vkus je to přehlcené citama, sílou či jak to říct, právě na rozdíl od Leodegr. vůbec nevnímám žádný chlad (ale to jsme senzitivní ženský,jdem rovnou na věc :-)). Já mám raději trošku neříct tak na plný pecky, nechat trochu volnýho prostoru, anebo když naplno, tak zase trochu jemněji. Až zjistím, jak si dát obrázek, tak se přihlásím...

<reagovat 
Licorne Noir (Občasný) - 22.5.2007 > Tak se tu nakonec šedé obakemono zjevilo. Co naděláme se sebou samými :) Tuhle jsem měl vždycky rád. Idoly v parte. Když bych se chtěl sejít se všemi takovými, tak v téhle tvojí cukrárně. Dal bych si mince do očí a kafe by chutnalo jako kdysi.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 28.7.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 28.7.2007 >
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 28.7.2007 > Já, jak tady čtu ty věčné výtky o stylizaci, vzpomněla jsem si na svých sedmnáct let, kdy jsem četla zrovna o Goghovi, a tak jsem silně prožívala jeho osamělý bláznivý život, a soucítila s ním - a docela to se mnou mávalo, jak už takové věci s člověkem v sedmnácti letech mávají, a moje maminka na mě jednou v hádce ječela: TY SI POŘÁD NA NĚCO HRAJEŠ, TEĎ ZROVNA NA VAN GOGHA. A já byla z té jasnozřivosti zkoprnělá, ne, že bych měla pocit, že si právě na něj hraji, ale jak mohla vědět, že právě na něj, a co když tedy na tom, že se do něj stylizuji, je kus pravdy a maminka je ta moudrá, že to poznala? Pak mi došlo, že si holt pravidelně čte v mém deníčku, a pak to zneužívá proti mě, bez ladu a skladu. Kdyby tam byla náhodná zmínka o Hitlerovi, stala bych se v jejích očích Hitlerem... Tolik ke stylizaci... checht.
<reagovat 
gia (Občasný) - 7.8.2007 > zajímalo mne, jak od února .-) (viz Robinia)
pořád stejně...prostě tak všeho moc, silné výrazy, spojení, pocity atd., až se to pro mne převrhává do záporu
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 12.8.2007 > gia> na přírodní lyriku budu muset zřejmě zestárnout, zavděčit se nechci, stejně jak dostat pro druhé snesitelný rozum...Děkuji za komentář...
<reagovat 
gia (Občasný) - 13.8.2007 > Janele> nemyslím přírodní lyriku .-)
ale myslím, že jsem to už popsala dost jasně, nechci se opakovat (třeba Ti někdy do zpráv můžu zaslat báseń někoho, která se mi líbí-a je tam jen naznačeno, nějaké tajemství, což vyvolává vlastní fantazijnost čtenáře:co asi, jak asi...nebo jen třeba nějakej obraz..)
ale neber to ode mne jako kritiku v negat.smyslu,správně jsi tady napsala: "komentář";
prostě jen můj osobní pocit z těch několika Tvejch básní
a já jsem asi zas na druhém břehu, víš :-)
Moje básničky (ve kterých, říci více, už bych viděla příliš odhaleno) zase nechápe skoro nebo vůbec nikdo
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 2.3.2008 > Idoly
každý dávno v parte .)

povedení andělé
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter