Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 3.5.
Alexej
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Suvenýr
Autor: cit-i-zen (Občasný) - vloženo 12.1.2007
Suvenýr 



 

Vylézáme z vody, mokrá

saka drhnou o černý oblouk vln.


V parku nám šustí těla. Písek od kořenů

je plný rybího větru. Naléháme k zemi –


je ještě teplá, jen z nižších pater

chytá chlad. Rukama hrabeme nory,


s lehkou závratí necháváme činžáky

růst nad hlavou. Před námi na provázku


vyschlí mořští krabi jako dávný přelud

z procházek městem, které jsme nechtěli za suvenýr.


Tisknem čela k mrtvým obrazovkám výloh.

Zpátky do kapes zvracíme propadlé jízdenky.



Poznámky k tomuto příspěvku
Leatherface (Občasný) - 16.1.2007 > ukládám.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 16.1.2007 >
Body: 5
<reagovat 
Seregil (Občasný) - 16.1.2007 > Výborný...
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 16.1.2007 >

První dojem...jakoby mi odmítala poslušnost při čtení...je neposedná jako dítě...každou chvíli by mi ráda něco ukázala...nebo, pokud by to bylo možné, všechno najednou. Pro mě je příjemnější, než Tvá předchozí, ale nemám z ní dojem přesvědčivosti...moc jí nevěřím...nikde jsem se nechytl atmosfery, což mě mrzí, protože mám za to, že primárně o atmosferu v tomto textu jde, protože sdělnost tady s ní jde ruku v ruce...je na ní závislá, bez ní je poloviční. S déčkem si moc nevím rady, protože až na pro mě neúnosný závěrečný verš je vkusná...ale nějak se mi nechce. Tak příště.


<reagovat 
anae (Občasný) - 16.1.2007 > s lehkou závratí necháváme činžáky růst nad hlavou .. to si musím zapamatovat, až zas půjdu parkem a ulicí vzhůru .. pěkný
Body: 5
<reagovat 
utilita (Občasný) - 16.1.2007 > chybí ti tam jeden hacek. jinak je to suvernýrní. akorát mám jeden takový problém.
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 16.1.2007 > z toku textu mě vytrhne slovo "činžáky", aspoň rytmicky,, a taky poslední strofa
Body: 5
<reagovat 
valetol (Občasný) - 16.1.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
moist (Občasný) - 16.1.2007 > jde mi to od lepšího k malému zklamání - postupně vzbuzuje pocit a zájem a zvědavost a pak mi to postupne nejak upadá... ale stejne
Body: 5
<reagovat 
Barča (Občasný) - 16.1.2007 > Takové šíleně beznadějné ! Jedna deprese za druhou ... prázdnota .... a to zvracení -- -- --

Ale vystižené dobře!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zirael (Občasný) - 17.1.2007 > ..je snad ještě egiloidnější.. ne, už mlčím
<reagovat 
Lhostej (Občasný) - 17.1.2007 > tahle pro mě ne
<reagovat 
kalais (Občasný) - 17.1.2007 > nějak nee
<reagovat 
Marita (Občasný) - 17.1.2007 > Líbí se mi, jen se nemůžu vypořádat s tím parkem. Nevím, jestli mi vadí víc zvukově nebo významově. Slovo suvenýr bych v textu vyměnila a ponechala jen v názvu....zvracení propadlých jízdenek ano
Body: 4
<reagovat 
Jonáš (Občasný) - 2.8.2007 > Nenechte se zmást, egil v tom není. Shoda metafor (obrazovka, zvracení) je spíš náhodná.
Body: 5
<reagovat 
g morr (Občasný) - 10.9.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 16.1.2007 > mám trochu problém s tím "my"...mluvit za ostatní je dost ošemetné. Cítím v básni velkou snahu o zajímavé slovní spojení, hledání "náročné metafory", ale vylézá mi z toho spíš ambiciozní, ne zcela povedé, ale také ne zcela nepovedené obrazy, příklad: "Písek od kořenů
je plný rybího větru. "

Ano, už bylo řečeno dříve, u jiné tvé básně - vliv Egila. například: "v parku šustí těla". Nemám nejmenší chuť teď "kritizovat" egila,jen bych řekl toto: jeho styl je velmi "líbivý" a po stránce "poetické" nejspíš dost propracovaný. Je to poezie "na efekt" (nemyslím to okamžitě nijak negativně). Možná, že sestrojíš také důmyslnou metaforu (už jsem jich pár od tebe četl), ale přesto - sám za sebe si myslím, že nekritické podléhání vlivu někoho jiného je o něco nebezpečnější pro tvorbu než okázalá opozice... můj osobní názor. Nebrat příliš vážně!

V básni cítím přebytek některých slov, zvláště: "lehkou", "mořští", "dávný", "mrtvým", "propadlé"...chápu proč je tam máš - jsou to efektní slova,dávají básni "hloubku" - ale z mého hlediska, je to jen hloubka zdánlivá - jen šalba.

"zvracíme jízdenky" se mi nezdá jako dobré spojení, spíš naopak.
Budu známkovat tvrdě, ač si myslím, že možná trochu příliš. Promiň.

Body: 3
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 10.9.2007 > Šílená svině> ... a musí člověk inspirace a vlivy sbírat jenom na totemu?

dovolím si parafrázi: kdybych takhle postupoval třeba u literárněhistorického výkladu nezvala, hleděl bych jen na domácí vlivy, na český "malý rybník". tož to bych zjistil, že nezval nenavazoval téměř na nic. zčistajasnanebe nezval... ale to by byl literárněhistorický faul. takže bych asi musel jít domů a začít se učit francouzsky. (je to krapítko nepřesný a přehnaný – ale mělo by to zafungovat;)
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 10.9.2007 > g morr> Promiň, ale otázka kterou kladeš, se mi zdá nesmyslná. Samozřejmě, že nikoliv. Jak jistě víš, na lidský život působí miriády faktorů, včetně genů a prenatálních "zážitků". Přesto je celkem běžné, že umělci mají své učitele, vzory ap. a v určité fázi někdy dokonce tvoří téměř kopie svých vzorů, či díla jimi silně ovlivněná.
Nejsm znalec Nezvala,ale silně pochybuji, že by nenavazoval "téměř na nic".
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 10.9.2007 > Šílená svině> Voe. Asi jsem strašně zapeklitej. Když budeš omezený a budeš hledat Nezvalovo vzory jenom v Česku (něco najdeš, jistě), bude ti tam chybět Francie. A tam se poučil asi víc... všici ti Bretoni a Apolinérové...

Stejně když hledáš kořen cit-i-zenův, nebuď omezený. (Například jenom na Totem.) To je celé. Mě by to třeba celkem prudilo, opisuju od stovek světových autorů... a ty si najdeš nějakého regionálního, jen proto, že je blízko :))

Mrzí mě, že píšu tak nesrozumitelně.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 10.9.2007 > g morr> Já, géčko, myslím,že těch problémů bude asi u tebe více - je to trochu nefér, to takhle bouchnout, ale opravdu si to myslím. Nechce se mi teď nějak rozebírat citizenovo, egilovo, faustovo a jonášovo básnění, ale při lehce bystejším pohledu zjistíž,že mají daleko více společnějšího (ve stylu)než například s raimundem. Já si dokonce dovoluji tvrdit, že mají k sobě poeticky velmi blízko, až natolik, že tvoří na totemu básnickou skupinu a to jak stylem poezie, tak jinými faktory. Ale především stylem psaní básní. Pokud semnou nesouhlasíš, dobře, můžeme o tom diskutovat, ale nejdříve, prosím tě, si ujasni, co tvrdím já a zda s tím náhodou nesouhlasíš. Tím není řečeno, že se citizen vyklubal z z egilova stehna a doteď žil v jeho kapse a papal, co mu egil předžvýknul. Možná, že je citizen ovlivněn evropskými básníky narozenými po roce 1891, zvláště těmi vlámskými, ale mně to nevadí. A přeji mu to. Ale tady na totemu jeho tvorba má hodně podobného s tvorbou někoho jiného a já předpokládám (ač se mohu mýlit), že citizenova tvorba byla tak ovlivněna a pokud ne, nevadí mi to, ale má společné znaky. Říkám si, proč hledat další jabko za horama, když sem pod jabloňí, ale život je pestrý a někdy nevypočitatelný. Může být. Ale"géčko, začínáš mi jít na nervy, promiň.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 10.9.2007 > Šílená svině> Ještě P.S. - Já vůbec nehledám citizenovy kořeny! Celá diskuze vzniklao podobnosti, či nepodobnosti básnického stylu řekněme Citizena, egila, Jonáše a fausta. Ať jsou ovlivněni, čím chtějí, to neznamená, že jejich básnický styl není podobný, či velmi příbuzný. Jasné?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 10.9.2007 > Šílená svině> Taky mi lezeš na nervy. Tak asi slovíčkařím. Nebo nemluvíš přesně. Sorry, říkáš "vliv egila", podobnost a příbuznost, ke kterým ses díky mé neskonalé dobrotě dopracoval (ano, teď je to jasné:), znamenají něco kapánek jiného. Nebo ne? Promiň, jsem jen lyrický básník, na slůvka hodně citlivý.
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 10.9.2007 > Dobře géčko, děkuji ti za tvůj intelektuální výkon (doufám, že nemáš v sobě červíčka pochybnosti,jestli to nebylo trochu jinak s tím kdo koho kam dovedl, ale já sem tolerantní a bouřlivým chlapcům odpustím a raději je pochválím): jsi opravdu dobrý... Já tedy mám pocit, že jsem především tvrdil, že jonáš, citizen, egil aj. tvoří velmi poeticky spřízněnou skupinu, možná, že už jsem tam něco o nějakém vlivu řekl, ale jádro mého názoru bylo, že tvoří stylově určitý proud,který je jasně rozeznatelný. Doufám, že lyričtí básníci tvého kalibru, kromě svých básnických schopností,mají nebo budou mít i nějakou formu sebereflexe...bylo by totakéfajn. Ahoj!
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 10.9.2007 > Šílená svině> Týýý oe! Ano, možná jsi něco o tom vlivu řekl. Především (když tedy říkáš především – a ne že budeš za chvíli říkat, že především jsi nikdy neřekl především) tady, v té poznámce, na kterou jsem prvně reagoval, cituji:

"Ano, už bylo řečeno dříve, u jiné tvé básně - vliv Egila."

Zlobím tě, že jsem natvrdlý. Ty zlobíš mě, že jsi natvrdlý. Co už. Zdar.


<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 10.9.2007 > g morr> čoveče géčko, tys vážně fanfarón! Já pokračuji v diskuzi, kterou jsme začali u příspěvku mary s anae. Tahle báseň je stará třičtvrtě roku... Ano, napsal jsem citizenovi, že v některých jeho metaforách cítím zřejmý vliv egila. to je pravda, také jsem uvedl konkrétní příklad. Ale ve skutečnosti opravdu nevím, jestli je to vliv egila nebo ne,jen se tak zcela pochopitelně, na základě výrazných podobností a jiných faktorů domnívám. A zdá se, že nejsem jediný. Ale to je jedno. Předmětem naší diskuze byla podobnost básnických stylů zde na totemu. Já jasně razím názor,který dozblbnutí opakuji, a jsem přesvědčen, že má své opodstatnění. Ty, géčko, v celé naší diskuzi, která se přehoupla od příspěvku mary sem, předvádíš jakési eldorádo od zdi ke zdi, nějak se dostat z toho mého poměrně věcného názoru a najít v něm chyby. Možná,že tam nějaké jsou, ale nejdříve bychom se museli dostat k bodu, cože vlastně řešíme, položit si základní otázku: Je tvorba egila,jonáše a citizena v něčem podobná a to dokonce do té míry, že lze mluvit o nějaké stylové podobnosti, kterou by bylo možno označit řekněme za příbuznou? Já se domnívám, že ano. Skutečně si myslím, že tato skupina má na sebe velký vliv (je mezi sebou ovlivněna - proboha, aby ne!!!), ale předmětem mé diskuze s tebou bylopředevším zodpovězení otázky, zda mají podobné rysy ve své tvorbě. To je důležité, protože jejím zodpovězením, se můžeme dostat k řešení další otázky...a nalézt to, v čem spolu souhlasíme a v čem nikoliv. Ale tou tvou "partyzánskou" diskuzí, hledat, jak mě prostřelit, se nikam nedostaneme. Ano, hloupě slovíčkaříš,ale unikají ti podstatné věci. Tedy to, že pokud přistoupíme na skutečnost, že jsou si zmínění autoři podobní, je celkem logické (zvláště když svoji tvorbu znají i sebe navzájem - jak je jistě doložitelné), že se ovlivňují.
Já pořád nechápu, proč se tak strašně bráníš názoru A)že mají něco společného B)že se vzájemně ovlivňují. Ptám se, co je na tom tak špatného? Tím přece neříkám, že jsou zločinci, naopak, je to zcela běžné a zcela pochopitelné. Proč ti to tak teda vadí? A mám pocit, že v tom bude pravděpodobně něco jiného, než obyčejný racionální úsudek. A popravdě řečeno, ty mě v tom stále ujišťuješ. Rozumíme si? Mně to připadá jako pozoruhodný jev, to tvé opoziční hledání chybiček, abys nějak zakryl nebo přesvědčil sebe či jiné, že to tak není...
P.S. totální podpásovka: když jsem si přečetl tvé příspěvky donaší diskuze...nemáš něco společného s Leiem? Váš styl diskuze je velmi podobný - dokonce mám pocit,jestli nejstejeden druhým trochu ovlivněni...:)
Vážně: O nic v podstatě nejde. Já mám trochu na egila pifku, ale myslím si, že je talentovaný básník, ale někdy (možná častěji), by méně u něj bylo více. Ale to je subj. názor - ostatně jako všechny mé. A ani citizen si myslím,není špatný...takže jestli chceš brátnit tuto skupinu před nějakým nactiutrháním způsobené tím, že tvoří ve stejném stylu, tak to děláš zbytečně. Já jim ubližovat nechci. Co se týče "natvrdlosti" - ta je normální u každého a já s tím mám u sebe velké zkušenosti. Ale to tvoje afektivní jednání mi opravdu připadá divné...detekuji něco velmi podezřelého,co bude mít jistě své vysvětlení. Měj se.

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter