Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Francouzské zvláštnosti
Autor: pisisvor (Občasný,Redaktor) - publikováno 17.5.2000 (00:29:40), v časopise 17.5.2000

Francouzské zvláštnosti

Francie je pro mnohé cizince velice pritažlivá země. Slunce, víno, Azurové pobřeží, temperamentní lidé, vyhlášená kuchyně… Prostě blahobyt. Já sama mám teď možnost okusit její krásy (i z opačné stránky) na vlastní kůži. Jsem tu už měsíc a snažím se pochytit co nejvíce z místních zvyklostí, abych vám o tom mohla napsat a případně vás i navnadit či odradit od vaší cesty za poznáním.

Jistě není nikdo, kdo by o Francii nikdy neslyšel. Hlavní město Paříž, centrum evropské kultury, plná věhlasných památek, monumentálních staveb a romantických zákoutí... Snad si ji ani netroufám popisovat, protože jsem v ní nikdy nebyla. Jen jsem tudy projížděla, ale na to, aby ji človek dobře poznal, nestačí ani týden pobytu. Jen jednu poznámku si neodpustím. V jedné písničce se zpívá « Bonsoire, Mademoiselle Paris » ; jenže Paříž není žádná slečna, nýbrž pořádný chlap. Ve francouzštině má totiž Paris mužský člen.


Něco málo z geografie

Správné jméno této země je Francouzská republika, rozlohou je 7x větší než ČR a obyvatel má přes 58 milionů. Dělí se na regiony (22) a departementy (něco přes 100). Nejvyšší hora je Mont Blanc (4807 m) a nejdelší řeka je Rhona. Měnou je francouzský frank (1 FRF = 5,60 Kč). 90 % obyvatel vyznává naboženství římsko-katolické, kromě Francouzů tu žije mnoho jiných národů z někdejších afrických a Tichomořských kolonií. Největší města jsou Paříž (2,1 mil.), Marseille (800 000), Lyon, Toulouse a Nice. Ze západní strany omývá břehy Francie Atlantický oceán, z jižní strany Středozemní moře.


Mé zkušenosti

Mé vlastní poznatky a zkušenosti z města La Roche-sur-Yon, ve kterém bych měla strávit celkem tři měsíce, jsem shrnula do několika bodů. Berte ale tuto charakteristiku trochu s nadsázkou, jelikož mé poznatky vyplývají především z vlastních zkušeností v La Roche a nemusí charakterizovat chování a způsoby všech lidí v jiných částech Francie. Také jsem trochu chtěla pobavit a zároven trochu odstranit mýty o « pohádkovém životě ve Francii ».

  • Nejtypičtějším francouzským jídlem jsou bagety o délce 1 metru, které se podávají k snídani, obědu i k večeři.
  • Bagetu jedí Francouzi zásadně čerstvou a namáčí si ji do misky s čajem, kafem, kakaem nebo mlékem.
  • Bageta se nikdy nejí nad talířem, ale drobí ji přímo na ubrus. Ten se pak jen vyklepe a je uklizeno.
  • Po odchodu z jídelny musí zůstat na stole (i kolem něho) co největší nepořádek.
  • Každé jídlo má ve Francii tři chody, jejichž podávání se přísně dodržuje. V některých restauracích vám dokonce odmítnou dát jídlo bez předkrmu a zákusku.
  • Minerální voda je tu téměř stejně drahá jako víno. Proto se nejčastěji pije voda z vodovodu, kterou vám podají i v restauraci (alespon má tu samou chuť).
  • Francouzi jedí hodně a dlouho, protože u jídla prodiskutují ty nejdůležitější věci z celého dne. Proto jsou tu v každé jídelně mikrovnky, aby si mohli ohřát jídlo, které jim během povídání vychladlo.
  • Při jízdě autem zásadně nedodržují předepsanou rychlost, ale bezpečnostní pásy použijí i na přeparkování.
  • Pouštějí chodce na přechodu, i když tam není semafor (narozdíl od nás, že ?).
  • Většina Francouzů (co jsem poznala) si myslí, že Čechy jsou součástí Ruska; ti vzdělanější nás považují za Československo a setkala jsem se i s případem, kdy Francouz znal Prahu, ale nevěděl v které zemi leží. Se zeměpisem je to tu opravdu na slabé úrovni.
  • Francouzi se bojí lidí z východní Evropy, protože je tam zima a protože jsou tam Rusové (jeden názor, co jsem slyšela).
  • Neradi mluví jinou řečí než francouzsky, angličtina jim moc nejde, protože neumí vyslovovat H.
  • Jsou velice hrdí na svoji zemi. V obchodech je 80 % výrobků francouzských a každé nové slovíčko hned překládají do francouzštiny (např. Start, Informace, Mobil apod.)
  • Jsou velice srdeční a vždy vás vítají vstřícně s otevřenou náručí. Při loučení se přátelé líbají na tváře.
  • Pracují velice málo a nikam nepospíchají. Pracovní doba zde trvá 7,5 hodiny, z toho 1,5 hodiny je přestávka na oběd.
  • Počasí je tu horší než u nás (alespoň teď).
  • Mimo Paříž se tu žije rodinným životem; žení se a vdávají brzy a mývají spoustu dětí.
  •  

    město La Roche-sur-Yon
    město La Roche-sur-Yon



    Poznámky k tomuto příspěvku
    čtenář miki - 28.2.2016 > hezké chtěl by jsem tam nekdy zajet
    <reagovat 
    Čtenář - 20.5.2000 >
    Body: 5
    <reagovat 
    praděd () - 19.5.2000 >
    Body: 3
    <reagovat 
    HACKMAN (Občasný) - 18.5.2000 >
    Body: 5
    <reagovat 
    cyklista (Občasný) - 18.5.2000 >
    Body: 3
    <reagovat 
    Ropák (Občasný) - 18.5.2000 > No teeeda, někdy se tam budu muset mrkout. 8=O
    <reagovat 
    Ropák (Občasný) - 18.5.2000 >
    Body: 5
    <reagovat 
    Dusan (Občasný,Správce) - 17.5.2000 > Fakt pekny pisisvorecku...nejvic se mi libi Tve prohlaseni: jenže Paříž není žádná slečna, nýbrž pořádný chlap. :)))
    <reagovat 
    Martin (Stálý,Redaktor) - 17.5.2000 > ve Francii jsem byl jen na skok, ale po precteni tohoto prispevku mam chut se tam v lete znovu vypravit .. moc pekne ! :)
    <reagovat 
    Martin (Stálý,Redaktor) - 17.5.2000 >
    Body: 5
    <reagovat 
    Dusan (Občasný,Správce) - 17.5.2000 >
    Body: 5
    <reagovat 
    HACKMAN (Občasný) - 19.5.2000 > souhlasim s dupusem...ten postreh se mi hodne libi, to je skoro jako od Hemingwaye Pariz je pohyblivý svatek...
    <reagovat 
    Smíšek (Občasný) - 28.6.2000 > stručné, věcné, jadrné, bezvadné
    Body: 5
    <reagovat 
    Wlad. () - 13.10.2000 > Ahoj, já toho z Francie zas tak moc neznám, trochu jižní pobřeží a Paříž. V Paříži jsem byl ale několikrát kdykoliv bych tam jel zas. Je to jedno z měst, kde jsem se cítil jako bych tu byl doma. Mít tu možnost tak bych tu asi zkusil žít. Tvoje povídání a postřehy se mě líbí.
    Body: 3
    <reagovat 
    Majka (Občasný) - 16.11.2000 > Francii bych chtěla ještě vidět. Ty Alpy...Opravdu tam mají moc dobrou vodu a bagety se dají jíst i třetí den :)
    Body: 5
    <reagovat 
    pozarnik (Občasný) - 19.11.2000 > Myslím, že zvudnu svůj línej zadek a frčím do Francie! :-)
    Body: 5
    <reagovat 
      Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

    Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
    <jméno   e-mail>

    Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + osm ? 

      
      Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
       


    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

    Design by Váš WEB

    Addictive Zone Orbital Defender Game
    free web hit counter