Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Zdravíte letmo, plavmo nebo chodmo?
Autor: berenyka (Občasný) - publikováno 25.4.2002 (00:48:42), v časopise 16.5.2002

Zdravíte letmo, plavmo nebo chodmo?

Nedávno mi jeden známý vytkl, že jsem ho při našem setkání na ulici pozdravila jen tak letmo na půl úst. Zastyděla jsem se nad touto výtkou, ale poté jsem se zamyslela…když je špatné zdravit letmo, jak mám tedy zdravit tak, aby to bylo dobře? Snad chodmo? A na lodi plavmo? Smí se letmo zdravit na palubě letadla nebo na padáku? Nebo musím na padáku zdravit padmo?…

Je tu další studený zimní den, na zledovatělém chodníku zbytky špinavého, ušlapaného sněhu, spěcháte ulicí zachumlaní až po špičku nosu v teplounkém kabátě a už sníte o tom, jak se doma natáhnete do křesla a k rozečtené knížce si uvaříte voňavý horký čaj. Vtom kolem vás projde jakýsi známý a protrhne vaše představy. Zpozorníte, věnujete mu letmý pozdrav a pospícháte dál. Ale jeho to zamrzí. Nestál vám snad ani za pořádný pozdrav, za delší pohled nebo dokonce za srdečný úsměv? A tak vám to při nejbližší možné příležitosti vytkne, nebo vám to za čas oplatí stejnou kartou.

Pro příště si již dáte větší pozor…ale jak má člověk vlastně správně zdravit? Jak je vidět, tak s letmým pozdravem na ulici neuspějeme. Je vhodnější pozdrav chodmý? A co když se pouze procházím, je nutné zvolit tehdy pozdrav procházkový? A když bloumám ulicemi? Pokud se ztratím, musím okamžitě přejít na pozdrav ztracený a když opět zjistím, kde se nacházím, mám přejít k pozdravu nalezenému?

To by člověk netušil, jak je těžké, zvolit opravdu padnoucí pozdrav. Co práce nám dá jen zkoordinovat typ pozdravu s druhem chůze. Stejné je to, zvolíme-li nějaký dopravní prostředek. I tehdy je vhodné, nezapomínat na etiketu a pečlivě vybírat ten pravý pozdrav. Na lodi zdravíme loďmo nebo plavmo, případně člunmo, parníkmo, kánojmo…dle toho, jakým konkrétním plavidlem se přepravujeme. Ve městě zdravíme většinou autmo, tramvajmo (v Brně pak šalinamo), autobusmo a v hlavním městě také metromo. Rozhodneme-li se pro výlet letadlem, můžeme zdravit letmo, ale opět je nutné rozlišovat, kdy zdravit boingmo, kdy raketmo a kdy například balonmo. Sportovněji založení “zdraviči” mohou dále pozdravit bruslemo (nebo bruslařmo?), koloběžkmo nebo kolmo (pozdrav šikmo se mi zatím nepodařilo zaregistrovat, ale pokud se s ním někde setkáte, dejte mi, prosím, vědět, abych svou nevědomost napravila).

Ale jestli si myslíte, že nyní již ovládáte všechny taje správného zdravení, tak vás musím zklamat, neboť jsme sotva na začátku. Nebo snad chcete být každému pro smích, když budete zdravit stejně v zimní vánici i v slunečný letní den? Musíme přeci přizpůsobit svůj pozdrav aktuálnímu počasí, stejně jako podle něj měníme naše oblečení. A tak můžeme zdravit sněhmo, deštmo, slunečmo, větrmo, občas i krupmo, mlhmo nebo vichřicmo a když opravdu pečlivě sledujete počasí, může se vám poštěstit pozdravit i duhmo. A to vám potom připadá celý den takový barevnější a veselejší.

No a nálada-na tu také nesmíme zapomínat. Chtě nechtě se do našeho pozdravu odrazí, a tak jednou zdravíme veselmo, šťastmo až chechtavmo, ale jindy naopak smutmo, lítostivmo nebo dokonce plačmo. A ono takové plačtivé ahoj má někdy skoro smrtelné účinky. Pozdravíte tak pár lidí a hned na ně přenesete svou špatnou náladu a oni pak zdraví další a další…to ani epidemie chřipky nemá tak ničivé následky, jako pořádně plačtivý pozdrav.

Nyní již víte, že chcete-li opravdu slušně a uctivě pozdravit, nemůžete to odbýt pouze ledabylým dobrý den. Předem si vše musíte pečlivě rozmyslet a připravit, jinak to může mít nedozírné následky. Takže příště pozor…no a zatím-dobrý den.



Poznámky k tomuto příspěvku
Miroslav Langer (Občasný) - 25.4.2002 > Je to trošku laciné a jednoduché... Něco podobného dělávali Nepil a Křesťan, ale nespokojili se s tím najít nějaké nové "vhodné" slovo (pozdravit veselmo), ale i hledáním dalších souvislostí. Přeju hodně úspěchů v dalším psaní.
<reagovat 
Čtenář - 25.4.2002 >
Body: 3
<reagovat 
Phillip (Občasný) - 28.4.2002 > Měl jsem pocit,jako bys některý věty opsala od Křesťana..
Body: 1
<reagovat 
 berenyka (Občasný) - 29.4.2002 > Danses> Možná to bude tím, že Křesťanovy fejetony mám ráda (některé) a ráda je čtu. A tak se velmi lehko stane, že mě ovlivní- jak ve stylu, tak třeba i v jazyku...
<reagovat 
švajnhund (Občasný) - 30.4.2002 > nápad docela dobrej, ale trochu dost monotónní
<reagovat 
čtenář člověk - 30.4.2002 > Na muj vkus je tam moc slov,které končí "MO"....mám tyhle slova rád,ale tady mi to chvílemi přijde jako snaha o jejich uplný seznam...jinak ten hlavní nápad se mi docela líbí....já osobně rozlišuju pozdravy hlavně podle toho koho zdravim a ne kde,ale o tomhle ten fejeton neí...to je jasný...:-)
<reagovat 
Tina (Občasný) - 9.6.2002 > MYslim,ze je to trochu nudne. Libilo se mi prvni souveti.Myslim, ze si zvolila hezke privlastky.Rozhodne ale pokracuj, mozna trochu vic invence.
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 1.10.2002 > Přijde mi to zbytečně moc natahované. Abych pravdu řekl, veškerá zábava mi skončila už s koncem kurzívy. Pak už jen sem tam.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter