Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Extase
Autor: Thomas Hudson (Občasný) - publikováno 19.5.2002 (00:27:08), v časopise 31.5.2002

Výbuchy smíchu v sále přicházely častěji, než na jakékoliv dnešní komedii. Je to sice na první pohled zvláštní, že film jako Extase vzbudil zrovna smích, ale nebylo divu, že postupy v 70 let starém filmu přišli lidem trochu “nenormální”. Když jsem při odchodu míjel odcházivší diváky, nebylo sporu, že největší zájem a diskusi vzbudilo, jestli to byl opravdu erotický film. Pro upřesnění spíš : “jakto, že nebyl?”.

 

Přes práh bytu přenáší novomanžel Emil Jerman, svou krásnou mladou ženu - Evu. Oba jsou šťastní z toho, co je potkalo. Už vzápětí se však u Emila začne projevovat jeho egoismus a sobectví, když se namísto své nové ženy začne starat o sebe. Situace se postupně pro zamilovanou ženu stává nesnesitelnou, protože Emil nedokáže akceptovat fakt, že tu je i někdo jiný koho by si měl (když ne víc) alespoň trochu všímat. Jednoho dne tedy přijde do prázdného bytu. Eva se vrací k otci, který sice nechápe její důvody, nenutí jí však, aby se k Emilovi vrátila. V následujících dnech Eva vyřizuje rozvod a zároveň si užívá volnosti, kterou má. Jednou, když se jde vykoupat, jí kůň utečeoblečením a ona za ním musí běžet nahá . Koně chytí Adam a začíná se mezi nimi rozvíjet milostný příběh. Vadou na kráse mu je však existence Emila.

 

Příběh na první pohled banální. Nebudu tu odhalovat druhé, nebo další pohledy, protože neexistují. Přesto mě však film zaujal a spolu s přihlédnutím k roku výroby (1933) nemám již skoro žádných připomínek. Akorát bych si jednou dovolil rýpnout do scénáristické dílny (Gustav Machatý), neboť fakt, že se Eva zahledí do tak hrozného egoisty, jakým Emil byl, mi přijde nepravděpodobný. Vzhledem k symbolu, jakým posvatební scéna byla, můžu přemýšlet pouze o tom, že se takovéto náhlé a přehnané situace ve filmech dříve děly a dnešní divák naučený rozeznávat již drobné škubnutí brvou, může být tímto poněkud zmaten. Jako dobré bych naopak označil řadu symbolických čtyř tzv.: “včeličkovských” scén.

 

Jako první se setkáváme se včelou na taneční zábavě (proč tam Emil Evu vzal, když si ji nechtěl všímat je mi záhadou). Emil si čte noviny a Eva skáče nejdříve žádostivým pohledem na parket s mladými lidmi a poté se smutným výrazem na čtoucího Emila. Kolem Emila lítá včela kvůli níž, na rozdíl od Evy, je schopen přestat číst a věnovat se (až moc okultistické) vraždě. Tím zašlápne i poslední kapky trpělivosti ve své manželce, která od něj následně odchází.

Další setkání s medonosným hmyzem nám zprostředkuje milenecký pár na louce, kde se Adam snaží získat Evinu přízeň. Získává ji tak, že na luční květ dává včelu, kterou se potom, co má Eva květinu v ruce, snaží odfouknout, aby odletěla. (o biblickém smyslu ani nemluvě – Adam a Eva).

Další dvě scény na sebe navazují. V poslední chvíli Emila ještě otravuje tento podlý hmyz, který mají všichni ostatní lidé za užitečný. Milejší je mu však moucha, do které ho scénář zaklel, jak se propadá do smrti na mucholapce.

 

Čeho bychom si mohli dále všimnout, byla otcova podobnost s Emilem. Otec měl své koně a ve filmu to vyznělo, že se ani nikdy nesnažil obě ženy (již zemřelou manželku a dceru) pochopit. Žil ve svém světě a předpokládal, že jeho žena má taky svůj svět, který ji plně uspokojuje. Že jediné co je spojuje je jakýsi papír který říká, že jsou svoji.

 

Film je němý. Nebo bychom si spíš přáli, aby byl prost dialogů. V pozadí celého děje hraje totiž hudba, kterou párkrát za film přeruší jakýsi dialog. K mému přání jsou dva důvody. Jednak byli dialogy úplně zbytečné, protože stejně neozřejmovaly to nejdůležitější (slova jako “to je šestiválec?……….dobrý stroj” jsou opravdu jen k popukání). Chápu, že mluvené slovo ve filmu je na tu dobu něco víc, ale asi by chtělo přemýšlet, jak s technickými vynálezy (:-)) nakládat. Druhým důvodem bylo zmiňované zařazení hudby, která ke snímku sedla šitá přesně na míru. Neměl jsem ani potřebu slyšet něčí hlasy, když vše tak skvěle dokreslovala. Už jsem to nakousl – právě díky dialogům si člověk připadal jako na komedii.

 

Slov nebylo třeba i z třetího důvodu, protože navíc vše podněcovaly ony “okaté” záběry kamery a herectví hlavní protagonistky Evy (Hedy Kieslerová – Lamar). Adam (Aribert Mog) však svůj úkol nezvládl a na kameru se pouze “křenil”. Ostatní role byly, dalo by se říci, epizodní.

 

Jako perličku na dortu si nechávám režii (Gustav Machatý) a kameru (Jan Stallich). Tento film dal by se nazvati obrazově uměleckým. V průběhu celého filmu nás do očí trkají téměř dokonale propracované kompozice, zaměřené ať už na hlavní děj, nebo pouze na zajímavé detaily (kola lokomotivy ve stanici ap..). K výslednému dojmu přispěla i jediná varianta, která byla v té době myslitelná a to byl černobílý film. Občas jsme byli svědky přesvícených záběrů, ale i ty měly svou specifickou atmosféru, která působení filmu ještě podtrhovala.



Poznámky k tomuto příspěvku
marjanka (Občasný) - 19.5.2002 > jeste co?
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 19.5.2002 > uz je to komplet
<reagovat 
marjanka (Občasný) - 19.5.2002 > podtrhovalo... to je presne to, co tomu chybelo... jeste to chce dat na hubu tem ctrnacti chybam nebo aspon trem hnusnym hrubkam v pricesti minulem a pak to bud komplet, ne hudsonskej?:)
<reagovat 
centaur (Občasný) - 19.5.2002 > nemyslím si, že by tam byla scénaristická chyba, já ten příběh nevnímal tak, že by Eva Emila milovala, prostě si ho vzala (resp. byla provdána) kvůli všemu možnému, ale kvůli lásce docela určitě ne, to snad bylo patrné na první pohled; snad jenom doufala, že ho bude oddaně milovat, že si zvykne ale ejhle - on to byl mrzout
Jinak jsi docela opomněl skoro závěrečnou "dělnickou scénu" se spoustou zvláštních záběrů na pracující lid a stroje. U ní jsem se pobavil asi nejvíc.
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 19.5.2002 > jo ta scéna s budovatelskou básní V.Nezvala byla opravdu legrační, ale neuvedl sem ji, protože neměla s filmem nic společnýho. Nebo teda jako asi měla (nač se mít rádi, když při práci nám bude hej), ale tohle vyústění se mi prostě nelíbilo. Jinak mi přišlo, že byla zamilována, nebo teda, že potom hodně toužila. Kdyby "byla provdána", tak by se otci asi nelíbilo, že od manžela utekla nemyslíš?
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 19.5.2002 > Rád si domluvím spolupráci - funkce vrchního Hudsonova opravátora se nedávno z časových důvodů uvolnila.) A sám pro to, aby byla káva kompletní nemůžu nic dělat.
<reagovat 
centaur (Občasný) - 19.5.2002 > třeba nevěděl jakej je to mrzout :-) nebo už měla holka svý jistý - z rozvodu by vytřískala prachy ;)
přiznávám, že situaci okolo lásky k Emilovi jsem moc neřešil, přišlo mi evidentní, že ho nemiluje a nikdy nemilovala, snad jen že čekala, že se jí bude víc věnovat, což on očividně nedělal
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 21.5.2002 > No, nevím, co jsi opomenul, ani kolik tam je hrubek (jsem poslední, kdo to může posoudit :o), ale vyčerpávající je to dost. Ač titul legendární a stále připomínaný, jsem barbar a nikde nikdy jsem ho neviděl, takže se nemohu moc vyjadřovat, ale tak nějak si to teď dovedu konkrétněji představit, vždy jsem znal jen onu legendární hanbatou fotku...
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 24.5.2002 > Připojuji se k tomu, že jsem nechápala, proč si ji zmiňovaný Emil bral, když se jí pak vůbec - sexuálně ani jinak - nehodlal věnovat. Je možný, že to tam prostě bylo dáno jen proto, abychom měli nějakou výchozí situaci, bez dalšího promýšlení. Souhlasím s tím, že těch několik pronesených slov je naprosto nadbytečných (zvolání "tatínku", když se Eva vrací domů), ale v dobovém kontextu je chápu jako snahu ukázat, co všechno film umí. Nesouhlasím s hodnocením představitele Adama, mě se líbil. Jinak přestože je koncepce Tvé práce trochu roztříštěná, je vidět, že jsi si s tím dal práci.
Body: 5
<reagovat 
westfood (Občasný) - 24.6.2002 > no mozna ze nas emil proste neumel k zene spravne pristoupit.
a tedka si nejak nevzpominam, ze by me mluvene slovo tak rusilo, bylo ho pomalu.. a konec koncu "to je sestivalec..." zni jak ze zivota.
<reagovat 
jazda (Občasný) - 3.5.2003 > moc pěkný, jen by se možná slušelo poznamenat, že ta hambatost se trochu vymyká dnešní představě hambatosti:)...no taky jsem nenašla info, že jde o světově první "erotitický film". Taky stojí za zmínku...což ale nemůžu potvrdit je to jen z doslechu a co jsem se dočetla...že ona hambatá scéna je sice v každé učebnici filmu, ale ve filmu samotném dlooouho nebyla promítána, prý snad proto, že si ji promítači vystřihli:)...ale to už jsou fámy...jisté je že tam scéna prostě nebyla
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 6.5.2003 > Ve verzi, kterou jsem viděla (v ČT) hlavní hrdinka neoblečená vidět pořádně nebyla, rozhodně ne natolik, jako tomu bylo na fotografiích, které znám z lexikonů filmu...Možná jsem viděla vystřiženou verzi, kdo ví...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.11.2004 > nikde se o tom nemluví jako o prvním erotickém filmu, kdes to proboha vzal? že si vůbec troufneš plácnout takovou blbost.. je to první film vůbec, kde byla zobrazena nahá žena a taktéž "soulož".. ta scéna s kapkou stékající po listě květiny nebo jak to vlastně bylo je celkem kultovní.. a na staré filmy se přece nedá dívat pohledem dneška.. to bys pak mohl strhat i Babičku od Čápa a další "klasiky"

a ty hrubky jsou děs.. něco filmu vyčítáš a ani to nedovedeš správně napsat
Body: 2
<reagovat 
Čtenář - 5.3.2005 > i would like buy the movie extase how do that?please
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter