Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Elita (AntiTrust)
Autor: Kajman (Občasný) - publikováno 7.6.2002 (21:17:29), v časopise 24.6.2002

ELITA (Antitrust)   2001USA

 

Režie: Peter Howitt

Scénář: Howard Franklin

Hudba: Don Davis

Hrají: Ryan Phillippe, Tim Robbins, Claire Fontaine, Rachel Leigh Cook 

   

Dnešní doba je počítačová doba. Všechna ta blikátka, pípátka, displeje, laptopy, notebooky, webkamery, downloadování a nalogování, jeden vůbec netuší, o čem je řeč a máte pocit, že vám zatraceně ujel vlak! Těžko říci k čemu většina těch šikovných krabiček je, natož snažit se pochopit, jak fungují. Ale Milo Hoffman (Ryan Phillippe) patří ke „kompjútrové“ genereci mladých, zatraceně šikovných programátorů a tak není divu, že ihned po škole přijímá nabídku počítačového magnáta Gary Winstona (Tim Robbins) pracovat v jeho společnosti N.U.R.V. Dostane to, o čem čeští vrstevníci mohou jen snít - krásný dům, auto a pozornost samotného šéfa, vkládajícího do Mila velké naděje v práci na rozhodujícím projektu.

Tím zaznamenání hodná část filmu končí. Prostředí počítačových „magorů“ a světa jedniček a nul je zachyceno celkem výmluvně a ohromený Milo nestačí zírat, jak zářná budoucnost ho čeká. Poté, co je zvražděn Milův přítel Teddy Chin, jenž narozdíl od Mila Winstonovu nabídku odmítl, padá film do kategorie nechtěných parodií. Milo, už jasně větřící, že tady něco „smrdí“, se bez okolků ujímá afektované role Zorra mstitele, odhaluje jednu hrůznou pravdu za druhou a neskončí, dokud nekalé praktiky společnosti nezviditelní před celým světem, pranic nehledící na všudypřítomnou hrozbu odhalení ba smrti, protože jak se zdá, Gary Winston se neštítí hrabat v soukromí svých zaměstnanců, krást programy i pro ně zabíjet…

Scénárista si s logikou jednotlivých scén nijak zvlášť hlavu nelámal a tak stačí pár osvědčených triků (nastavit na kameře ve chvilce nepozornosti strážce střídajícího kafe s čajem 72 hodin starý záznam či vymluvit se při odhalení na kdejakou pohádku, které je kupodivu uvěřeno) a zdá se, že Milovi se za pomoci sličné programátorky Lisy (Rachel L.Cook) křížová výprava podaří. Tim Robbins je ale náležitě slizký a zákeřný soupeř, až úsměvně okatě připomínající vizáží Billa Gatese a nenechá si zabít miliardové investice jedním šikovným šťouralem!

Námět, jak už to tak bývá, je lákavý, aktuální a víceméně mrazivě realistický, ovšem celkové vyznění scénáře je žalostné. Slyšet jak snažící se Ryan Phillippe vypouští z úst smrtelně vážně mesiášsky procítěné věty typu „vědomosti patří všem!“ či „v reálném světě umírají reální lidé!“, vyvolává ironický úsměv… O až nesnesitelné kýčovitosti závěrečného finále ani nemluvě! Pár vtipů stojí za to („cože, ty máš skutečnou, trojrozměrnou přítelkyni?, to jsi tady výjimka!“), Milova přítelkyně Alice/Rebecca (Claire Forlani) je dojemná, Tim Robbins uhlazený mediální gauner třetího tisíciletí jak se patří, soundtrack nezklame, což už je téměř samozřejmost (Massive Attack znějí hodně nahlas stále stejně hodně dobře!), ale film jako takový je rozhodně šlápnutím pořádně vedle. Škoda.



Poznámky k tomuto příspěvku
Kajman (Občasný) - 7.6.2002 > Abych vás zbytečně nelekal, pro srovnání hodnocení "Elity" namátkou na síti, montrealští čtenáři dávají filmu 8/10, allmovie.com 2/5, čtenáři metacritics.com dokonce 9/10, takže posuďte sami :o)
<reagovat 
anonym1 (Občasný) - 9.6.2002 > Když čtu ty tvý recenze, mám pocit, že vidím celej film před sebou, dokážeš barvitě vystihnout podstatu filmu, jeho nedostatky i přednosti, prostě jseš mistr recenze.
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 9.6.2002 > No, mistr recenze, to tedy prrr, k tomu mám asi tak daleko, jako Felicie k Audi TT :o) Ale dík, to víš, má ješitnost se tetelí blahem.
<reagovat 
anonym1 (Občasný) - 9.6.2002 > Kajaman: No tak si mistr iluze filmu a basta!
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 13.6.2002 > Skvělé, nemám co dodat. Až na pár pravopisných drobnůstek (kompjůtr, vyjímka), které si dovolím opravit. Možná jsi jen mohl napsat, koho hraje ta druhá kráska, když jsi je tam nahoře tak pěkně vypodobnil.
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 14.6.2002 > Dík. ta na třetí fotce je jeho přítelkyně, ta na čtvrté programátorka, co mu pomáhá vše uskutečnit. Ale ten "kompjůtr" jsem tam dal zrovínka schválně, jak už jsem byl v tom ironickém tónu, ale to nevadí...
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 24.6.2002 > no zrovínka před třema dnima sem si říkal, že na to půjdu abych si oddechl...holky tam sou hezký :-))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter