Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Hnízdo pro dva
Autor: g morr (Občasný) - publikováno 24.11.2008 (22:29:14), v časopise 24.11.2008

 

Hnízdo pro dva 

              

 


Lenko, dej sem tu peněženku!

Já jí nemám. Všechno si promrdal, buzerante!

Držel kočku za kůži na krku. Visela jako žok, oči doširoka otevřené, mlčela.

Mám kočku!

Klidně jí vyhoď z okna, mně je to jedno.

Pustil. Zaječela – studený vzduch ji probral. Na chvíli. Na několik vteřin. Padnout na všecky čtyři, vždycky na všecky čtyři.


Devět životů. Kočičí počty. Počty pro kočku.

 


 


Z kalendáře na rok 1907


I chudobná domácnost může být svým obyvatelům bezpečným hnízdem, lůnem outulným, teplým domovem. A to zejména udržuje-li ji pečlivá a pevná ruka šetrné, čistotné a pečlivé hospodyňky, kterou její živitel, muž i pán zahrnuje láskou, penězi a květy.


Ach ano, květy! Zeleň, roztroušena po podlaze i poličkách, zeleň v okně, ať již bohatá a v jasné barvě, či alespoň v nejprostší podobě pažitky, zeleň dodává domácnosti na klidu, pohodě a optimismu. Nenáročnou rostlinu si může dovolit každý a rozumný člověk pořizuje si jich v okamžiku rozhodnutí vstoupit s jiným do společné domácnosti hned několik. Je totiž taková kytka nejspolehlivějším barometrem vzájemných citů. Uvadá kvítko v květináči, žloutne a schne bezpochyby i láska v těchto čtyřech stěnách.


1.


Rodné


Tomášův otec, Tomáš Stehlík starší, vybudoval bezpečné hnízdo v jedné zapadlé vsi, už před mnoha lety. Býval místopředsedou družstva a uměl se ohánět. Jestli mu někdy šly ruce trochu dozadu, to v nich většinou táhl tu stébélko, tu klacíček, tu káru s pár pytli cementu na stavbu hnízda. Výsledkem byla dvougenerační vila, kterou měl jednou Tomáš junior zdědit a ze které utekl, sotva se rozptýlil kouř z osmnácti svíček na narozeninovém dortu. Jedno věděl jistě. Nenechá se zavalit papínkovými nekonečnými zásluhami, kašle na vzpomínání na staré dobré časy, kdy všechno bylo všech, tedy i naše. Kašle na tuhle díru, kde ho sežerou zaživa, když zjistí, že je třeba jenom trochu – jiný.


2.


Petr z Hnízda A


Petr Sýkora seděl na deklu záchoda. Jo, počkám na tebe, ale nevím, jestli není klíč zevnitř, říkal do sluchátka a věděl, že Irena na druhém konci drátu běsní. Jednak proto, že si cestou na záchod na pavlači zabouchnul dveře od jejich hnízdečka (a byl tedy magor), hlavně ale proto, že nedokázal nasadit dostatečně zkormoucený hlas. A to si ještě na devadesát procent byl jistý, že klíč je zevnitř ve dveřích a že pomalu může začít shánět číslo na zámečníka. Až slečna dorazí z kanceláře, pěkně mu to spočítá. Budou čekat aspoň hodinu, půjdou si sednout do bistra a všichni budou celou tu dobu poslouchat, že je Petr magor a že Irenu stejně nemiluje a že Irena odchází z toho bytu, který se nikdy nestal hnízdem pravé lásky. Vstal ze záchoda, zamkl za sebou dveře a aspoň klíč s cedulkou WC teď schoval uvědoměle do kapsy. S jistou nechutí zazvonil na zvonek s bělostnou, novou jmenovkou: Tomáš Stehlík Lenka Řiháková. Dveře se otevřely. Dobrý den, nemáte doma Zlatý stránky? Na konci věty se Petr zajíknul. Pohledný mladý muž ho nepatrným pohybem hlavy pozval dál.


3.


Tomáš buduje Hnízdo B


Své vlastní hnízdo budoval Tomáš, otci navzdory, s Lenkou a se skutečným zápalem v jednom pražském činžáku, který vypadal o něco starší, než opravdu byl. Toalety ovšem byly na pavlači, pro každou partaj zvlášť, naštěstí. Světla na schodišti většinou nesvítila, schody pokrývaly obaly od čokolád, které tu nechávaly cikánské děti, a cigaretovými špačky, které tu nechávali i jejich rodiče. Po těch schodech vynesl Tomáš do třetího poschodí starou lednici i novou pračku, pohovku, Lenku, fíkus, kaktus a tchynin jazyk a samozřejmě televizor. První večer si v novém hnízdě připili na budoucnost s Belmondem, druhý večer s Kateřinou Brožovou a pojišťováky štěstí, v pondělí Tomáš nepil, poněvadž chodil do práce, aby byly peníze, květiny a láska. V úterý taky nepil, ve středu taky ne a trvalo mu pár měsíců, než si všiml, že Lenka si v jeho nepřítomnosti připíjí s kamarádkou Naďou, se Zdeňkem Mahdalem a holkama s Prima jízdy, s Jessicou Fletcherovou, s Jakem, tlusťochem, s kriminálkou Kolín i kriminálkou New York, s Colombem a dokonce s komisařem Rexem.


4.


Lenka z Hnízda B


Práci si Lenka nehledala. Chodila čtyřikrát do týdne vypomáhat s ranním úklidem v nějakém hotelu a tvrdila, že si tak vydělá stejně, jako kdyby se denně dřela osm hodin u Lidla. Raději se věnovala domácnosti, tedy zalévala fikus, tchynin jazyk míň a kaktus homeopaticky, chystala pytel se smetím Tomášovi za dveře, až půjde do práce, a kouřit chodila na chodbu, aby doma nepoletoval popel. Tomáš byl rád, že domácnost vzkvétá, a aby Lenka nebyla doma tak sama, přivezl jí z jedné z řídkých návštěv v Rodném černé koťátko. Snad jako protiváhu vídeňského policejního nadovčáka.


5.


Irena v Hnízdě A


Ty jsi zase pila. Lenko, já to poznám.

Buzerante! Necháváš se píchat do prdele a ještě za to platíš!

Lenko, to není pravda, prosimtě!


Irena se probudila. Petr se probudil. Irena přitiskla ucho ke zdi, i když to vlastně nebylo potřeba. Petr sahnul po mobilu, bylo půl čtvrté. Hádka za zdí gradovala. Tomáš byl zpočátku klidný, Lenka ho ale systematicky naváděla k výbuchu. Že mu za to stojí. Ženská, myslí si Petr. Bouchnulo to, bouchnul, bouchnul ji, ještě něco bouchnulo a prasklo. Tak tupě, asi jako větší květináč, a bylo ticho.

Irena už usínala, když za stěnou začalo ze začátku snad trochu neochotně vzdychat, funět a řvát dvouhlavé zvíře. Smíření. Ráno zahlédla z popelnice čouhat fíkus benjamín a dopoledne si koupila v lékárně ušní ucpávky.


6.


Kočička v Hnízdě B


Kočička si v bytě zvykala dlouho. Nejprv se ráda houpávala na pogumovaném závěsu u sprchového koutu, později se zabývala soustředěným terorem tchynina jazyka – až zbyl jen kaktus. Nechali ji vykastrovat, přestala poletovat jak stihačka a začala se podobat Lence. Rozkynula po bocích, zlenivěla a začala být náladová. Vylezla na kredenc a hystericky pokřikovala na oba své spoluobyvatele, v noci tlačívala Tomáše na prsou a při akčních scénách v televizi si stoupla před obrazovku. Výlevy Lenčiny opilecké lásky přijímala se stoickým klidem, nechala se mačkat, nechala sebou cloumat a strpěla i mokré polibky na čenich.


7.


Irena z Hnízda A


Lenko, dej sem tu peněženku!

Já jí nemám. Všechno si promrdal, buzerante!

Mám kočku!

Klidně jí vyhoď z okna, mně je to jedno.


Irena se probudila a posadila na posteli. Večer si nezavedla ucpávky a teď běsnila.


Seděla na záchodě a běsnila. Bylo jí zima a měla vztek. Nečurala. Nemohla, někdo z vedlejšího bytu vyšel na pavlač, otevřel okno a zapálil si. To určitě ta tlustá kráva. Přitom musí vidět, že se tady svítí, že tady někdo je, musí vidět klíč v zámku, jak jenom může někdo být tak netaktní? Okno se hlučně zavřelo, práskly dveře a Irena úlevně crčela a zurčela. Klíč s cedulkou WC se venku otočil a Irena leknutím přeštípla zlatý drátek. Někdo někde zazvonil a zase klaply dveře. Znělo to víc než povědomě. Irena byla sama. A ještě chvíli trvalo, než začala pěstěnýma pěstičkama tlouct do dveří.


8.


Kočička z Hnízda B


Kočka černá jako tma, tlustá černá kočka padá na všechny čtyři. Počítá poschodí, počítá životy. Jsou to počty pro kočku, ani víckrát devět by nebylo dost.


9.


V Hnízdě B


Lenka byla sama. Vykláněla se z okna a zabrala ho skoro celé. Loktem srazila kaktus, květináč při nárazu na asfalt tupě praskl. Plakala a posílala vzduchem dolů mokré polibky. Pak stála v okně a držela se jen šňůrky od rolety. Pak nejistě slezla, ze skrýše vyndala láhev a s ní se uložila do postele. Nezhasla. S tváří zabořenou do polštáře plakala. Neslyšela z pavlače rány a křik té druhé, co je sama. Neslyšela, že za stěnou, v tom druhém hnízdě, začalo vzdychat, funět a řvát dvouhlavé zvíře.


Venku se zablýsklo, znovu. Pak zhasla světla. Spravedlivě tma, hebká jak kočičí kožich, padla na všechny čtyři.





Poznámky k tomuto příspěvku
sojka (Občasný) - 24.11.2008 > to je porád jestli radar v Brdech jo... nebo jestli radar v Brdech ne... a přitom nedaleko tiká časovaná bomba.... CET 21

:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 25.11.2008 >
Body: 5
<reagovat 
holger (Občasný) - 25.11.2008 >

 Máš fajn sousedy! ÷)) 

 

 Ale jo, dobrý to je, takový ze života. A je vidět, že zkušená ruka umí tlačit na pilu tak akorát.


Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 25.11.2008 >  
Doporučil 
<reagovat 
 holger (Občasný) - 25.11.2008 > šedé> Hele... nepředbíhej... jo?  ÷))
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 25.11.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 25.11.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 25.11.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
kalais (Občasný) - 25.11.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 25.11.2008 > "


."
Doporučil 
<reagovat 
veršoun (Stálý) - 26.11.2008 > príma syžet na drama - dokonce je tam i náznak dialogů - připomíná trochu Havla, a mám taky pocit, že internet už větší plochu v próze než takto neunese
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 26.11.2008 >

jj... kvalitní čtení, kterého je tu pomálu...


Doporučil 
<reagovat 
Gabra (Občasný) - 26.11.2008 > opravdu hezky napsané
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2008 > Gabra> Zítra běžím na počtu s CD, máš tam jiný kus tohohle příběhu jako písničku.
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 26.11.2008 >

geibrieli, psát umíš, vo tom žádná

 

 

ale musím se přiznat, že já osobně v poslední době stále víc tíhnu ke klasicky, hutně a souvisle, dokonce i chronologicky odvyprávěným příběhům, bez flashbacků, bez kompozičních hrátek, bez rychlých střihů, bez štěpení - tím nechci říct, že tento tvůj text není dost dobrý, to v žádném případě - jen mám asi zrovna takovou fázi, kdy se vracím k vyprávěním, která se valí jako řeka v jednom mohutném toku - tzv. mississippi fáze, hehehe, toho si nevšímej :)


Doporučil 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2008 > MiKa> Taky bych se to rád naučil. V tomhle případě je "tabulkovitost" (jo, asi bych to uměl rozepsat do inženýrské tabulky) daní za to, že jsem byl líný. Chtěl jsem to maximálně zkrátit a zahustit. Takže jsem spoustu věcí neříkal, ale naznačil schémátkem. Ale slibuju, že se budu učit. Poněvadž to je základ, o tom žádná.
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 26.11.2008 > g morr> ono i zkracování a zahušťování je samozřejmě kumšt a velkej  - i čechov to řikal - že prej "krátkosť, sistrá talánta" --  ale stejně: jednou bych si od tebe ráda přečetla něco rozsáhlejšího :) nicméně na pořadu dne jsou asi nejvíc texty k songům, viď
<reagovat 
g morr (Občasný) - 26.11.2008 > Děkuju vám, těm co ztratili i nějaké to slovo, samozřejmě o trochu víc.


Ad holger: jistěže je tam nějak přetavená realita, ano mám divné sousedy, párkrát jsem si zabouchnul klíče (a to i cestou na hajzl na pavlači), ale přesto bych zůstal u toho, že jsou to fiktivní postavy a skutečným jsou maximálně v některých rysech kapánek podobné.


Ad veršoun: drama je hezkej nápad, hned mě napadají docela pěkné fóry na řešení scény. Ale bojím se, že bych neuměl dialogy. Uvěřitelné. Ty náznaky, které jsou tady, jsou vlastně z celého textu nejreálnější. Mám kočku. To když slyšíš, hnedky víš, že je na čem stavět.

A dovolte mi jeden postřeh, psychologický: Je to zvláštní, že jak člověk od někoho dostane D, hned ho má za menšího trotla než doposud. Tím nechci říct, že byste snad všichni... nebo většina... nebo někteří... nebo někdo... ale co.
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 26.11.2008 > g morr> hehe... nebudu to brát osobně
<reagovat 
 holger (Občasný) - 27.11.2008 > g morr> A já myslel, že to byla nová reality show na Primě... něco jako Obměna koček. ÷))
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 27.11.2008 > "


."
Body: 5
<reagovat 
zase zkrvák (Občasný) - 28.11.2008 > bzz
Doporučil 
<reagovat 
Kremel Kryštof (Občasný) - 28.11.2008 > Ty morre, g morre z Východního Timoru, co uděláme s morrem? Ty Outulnej Švejku v outulným hnízdečku. 
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 29.11.2008 > Kremel Kryštof> Nerozumím ti.
<reagovat 
Lei (Občasný) - 1.12.2008 > Vlastně jsem ani nevěděl, že píšeš prózu. Mně ten žánr cele uniká z hlediska tvůrčího a z velké části i konzumentského. Nevím, možná se to dá dost naučit. Ale já jsem bohužel bohudík silně uzpůsoben na naučné texty, eseje a jedovaté polemiky. Asi bych prózu tak, aby vypadala "ze života", schopen napsat nebyl, možná jakéhosi lyrického kočkopsa...
Doporučil 
<reagovat 
dr. Wojtek (Občasný) - 2.12.2008 > --
Body: 5
<reagovat 
Eliot Ash (Občasný) - 12.12.2008 >
Body: 5
<reagovat 
mrtvýmouchám (Občasný) - 13.12.2008 >

mno...některý místa jo, hlavně ty s kočkou, ale celkově mi to až tak moc nesedne...ne ten příběh, ale spíš zpracování, styl...takový je to lidověinstantní nebo co


Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 14.12.2008 > mrtvýmouchám> lidově nevím... ale instantní rozhodně, tos trefil. je to opravdu v kostce :)
<reagovat 
čtenář bn - 27.12.2008 > autorovi je (opět...) patnáct? hurá! omlouvám se, nedokázal jsem to dočíst, takže jsem třeba úplně vedle, ale takovejhle mix přepjatosti, "života" a banalit jsem dlouho nečet, až mě to vzalo... svý čtenáře si to našlo, takže co. haha.

– Lenko, dej sem tu peněženku!
– Já jí nemám. Všechno si promrdal, buzerante!
– Mám kočku!
– Klidně jí vyhoď z okna, mně je to jedno.

tak tohle budu mít dlouho před očima. sorry...
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 29.12.2008 > čtenář> to bych se asi měl omluvit já tobě :))

snad tě to moc nerozrušilo.
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 9.1.2009 > já jsem trotl rád, normální umí bejt každej debil
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář Teda nevim, - 13.1.2009 > ale ja bych BEST OF orezala na:

"– Já jí nemám. Všechno si promrdal, buzerante!
– Mám kočku!"

To je bajecny! Obdivuji autora.

<reagovat 
ztratila (Občasný) - 13.1.2009 > proč jsi mi neřekl, že tu něco takovýho máš?!:)

baví mě to, ale mám poznámky, vrátím se.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 14.1.2009 > ztratila> ju, v pocitaci uz asi dve nebo tri upravy mam... ale kazda poznamka me zajima :) potreboval bych na ty povidky trochu motivace... aby to bylo vic nez rychlovka na dve tri hodiny.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 14.1.2009 > a můžu ti tu motivaci poskytnout nějak já?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 14.1.2009 > ztratila> nevím.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 15.1.2009 > uvidíme. minimálně zpětnou vazbu. pravda je totiž, že i přes všecko a vedle jiného, máš v tomhle ještě velkou vůli a velký rezervy.
co mě zarazilo, napíšu to zatím za všechno a později to nějak víc rozeberu, zarazilo mě, že se na sebe docela nečekaně držíš zpátky. v obrazech v jazyce - to je cílený, nebo jen nejistota? chvílema to nejsi ty.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.1.2009 > ztratila> nechci žádný obrazy v jazyce :)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 16.1.2009 > ale úsečnej taky nejsi.
řekla bych, že tam jdeš, ale ještě tam nejsi:)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 16.1.2009 > a navíc je tam máš, s tou tvou a kočkou!
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.1.2009 > ztratila> tmou?
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 16.1.2009 > tou tou. podívej, takhle to nemá cenu, já ti to rozepíšu a uvidíme. pak. za chvíli. teď mám přehledy a filmovou technikua  technologii.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 6.8.2009 > přehlédnutá mimochodem znamená, že jsi opravil hrubky?:))
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 6.8.2009 > ztratila> To ani ne. I když by tam snad být neměly. Pehlédnutá :)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 7.8.2009 > čistila jsem tuhle klávesnici, důkladně. všechny vlasy, drobky i prach jsem uklidila, ale některá tlačítka trochu zapomněla poslouchat.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter