Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Je někdy lepší
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 29.12.2008 (18:41:34)

Je někdy lepší

 

tma

vítr

voda

 

roztřepené důtky deště

na zádech země

černá opona

co padla na noc

v řásních a záhybech

nakynulo bezesměří

 

nečesané vlasy stromů

kmitající sítě

jimiž tu a tam prokápne světlo

a rozplyne se ve vráskách

protažené tváře řeky

 

kdo teď rozezná

hranici mezi živými

a živly

kolik rozdílů najdeš

mezi kamenem

sevřeným v kloubech kořenů

a hlavou pod břehem?

 

někdy je lepší plout

dvě dlaně nade dnem

a zavírat škeble

bezvládným pohlazením

než během v rozpáleném kole

roztáčet soustrojí drtiče



Poznámky k tomuto příspěvku
markýza andělů (Občasný) - 29.12.2008 > roztřepené důtky deště

na zádech země
Je tam dost obratů a spojení, které se mi líbí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 30.12.2008 > ještě se k ní vrátím. je vlastně hezké, že se pomalu rozbíhá, v druhé a třetí strofě nacpaná různými neotřelými píčovinkami.
Doporučil 
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 30.12.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 30.12.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 30.12.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 30.12.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
veršoun (Občasný) - 30.12.2008 > vždycky jste se tvářil jako nepřítel neologismů, možná proto nedokáži skousnout "bezesměří", připadá mi to dokonce více než neolyrycké, jinak by to nebylo špatné, vlastně ...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 30.12.2008 > veršoun> je to pravda, ale zaprvé již možná nejsem tak vyhraněný - a za druhé tak jako tak nemusí ojedinělé novotvary být na škodu;

ovšem stále zastávám názor, že je jimi záhodno šetřit;

"neolyričnost" je myslím až příliš příkrý soud na takové nevinné a osamělé slovo;
<reagovat 
 veršoun (Občasný) - 31.12.2008 > Lei> ta definice neolyrysmu (pozor obě y tvrdá) se vztahovala právě a pouze k onomu novotvaru, nikoli k básni jako celku, která jak jsem již napsal, se mi nezdá špatná
<reagovat 
veršoun (Občasný) - 31.12.2008 > vím, že je to faul, ale neubráním se návrhu zaměnit "bezesměří" za "bezvětří" - nemusíte reagovat, jenom si to pozítří v duchu zkuste zaměnit
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 31.12.2008 > veršoun> zaměním-li si to, postavím celou báseň na hlavu - vítr, kmitající sítě, vrásky, živly: pokud tam něco nepotřebuju, tak je to bezvětří:-)
<reagovat 
 veršoun (Občasný) - 31.12.2008 > Lei> chce to alespoň den odstupu :) ... nakynuté bezvětří je pěknej mazec
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 29.12.2008 > Nevím, zda to jest o přírodě nebo o osobnosti.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 30.12.2008 > Raimund> to je na tom právě to hezké:-)
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 31.12.2008 > Lei> Takže do roku 2009 s Heisenbergem?Hodně úspěchů!
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 31.12.2008 >

"... -;

 

 

."


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
mrtvýmouchám (Občasný) - 1.1.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
tichotam (Občasný) - 3.1.2009 > Tato báseň mne poměrně zaujala, vnímám ji totiž rozpolceně. Na první čtení mi silně neseděl způsob, jakým je psána první polovina básně, druhá mne ale přesvědčila, abych četl vícekrát a pozorněji. Nejprve se ale vrátím k tomu, co mi nehrálo na první polovině básně.

"tma / vítr / voda"

"roztřepené důtky deště / na zádech země"
"černá opona / co padla na noc"
"v řásních a záhybech / nakynulo bezesměří"

Vypsal jsem první tři obrazy, spolu s jakýmsi úvodem, nebo jak to nazvat. Tyto obrazy mají společné především to, že jsou banálně řečeno nepoužité. "Použitým" obrazem teď rozumím například něco jako: roztřepené důtky deště na zádech země - připomínaly mé lenosti, kolik by mohla zasadit" Nebo pouhé přirovnání, že to a to bylo "jako"... Po něčem takovém je zde velice těžké tápat, je tu jen zpočátku dost banální souvislost s oním živelným úvodem. Motiv tmy je přítomen explicitně, vítr i vodu lze volně nacházet. To, co nejprve vadí, je tento plytký dojem ze samotné obraznosti. Toto vše neuvádím jako výtku, pouze jako úvod k úvaze. (Jako výtku bych zde snad zmínil jen můj subjektivní dojem, že tato nezaostřenost oraznosti nevzbuzuje zároveň očekávání - to je ale snad problém vzešlý pouze z mé nedostatečné důvěry v autora, kterého téměř neznám a tak jsme automaticky skeptický.) Ale pokračujme v úvaze. Ony obrazy spolu s úvodními třemi slovy po nahlédnutí celku básně vnímám jako jakési "evokace", magické zaříkání, vyvolávání samotných živlů, nikoli jejich užívání. Užití oněch obrazů provádí až druhá část básně.

Na první část básně je tedy třeba se podívat znovu jako na evokaci. Zřejmě jako na evokaci přírody a člověka jako jednoty, snad evokaci života a smrti jako jednoty, to ponechám na každém, jakého smyslu (básně) by se ona evokace měla dotýkat. V tomto směru mi trochu vadí, že povahu této evokace určuje s drtivou převahou druhá část básně, dokonce bych řekl, že vnucuje, sugeruje smysl oné evokace. Čistě tím, že je postavena prvníčást básně k druhé, budí dojem, že obě mají společný smysl, že tvoří společný celkový obraz. Zde mám pocit, že autor byl daleko silnější, co do schopnosti vyjádřit se, než v druhé části básně. To, co se dle mého názoru daří prvním dvěma obrazným strofám evokovat, je nanejvíš chaos živlů s rostlin ve větru, vodě a tmě. Druhá část oproti tomu jde daleko dál, má metafyzický přesah, který se v evokaci ne a ne zrcadlit. A pokud se mi na chvíli zdálo, že se zrcadlí, nebylo to zrcadlení, ale promítání.

Tím by byla asi základní úvaha uzavřena. Ještě jsem se chtěl vyjádřit k první obrazné strofě jako takové, pokud ji opět chápu jako evokaci. Její první dva obrazy jsou v tomto smyslu účinné a na jejich účinnosti nese velký díl civilnost jejich podání. Evokace není přímé užití, je to prosté vyvolání čistých živlů, idejí, slov. Poslední obraz tuto čistotu nedodržel, autor se nechal zlákat na špatném místě k obrodě krás jazyka, nechal "v řásních a záhybech nakynout bezesměří". Těžko se na takovýto obraz nezaměřit a neptat se naléhavěji po jeho přímém užití, které chybí. Dokonce i užití obrazu jako evokace je zastíněno předchozími obrazy, které jsou pro svou prostotu v tomto ohledu daleko silnější a tedy zastiňující. Třetí obraz je při celkovém čtení básně tím posledním, co se jakoby přičítá, aby nic nezbylo.

Následující strofu považuji z evokačního hlediska (které jsem si sám zvolil, autorovi ho nevnucuji) za nadbytečné protahování zaklínadla. Prostě řeknu "sezame otevři se" a ne "sezame otevři se, abraka dabra, ty jenž jsi uvnitř láhve a lezeš ven, teď!"

Na závěr bych chtěl jen dodat, že jsem se takto rozepsal jen proto, že mne druhá polovina básně uchvátila a celé mi to přišlo líto.
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 3.1.2009 > tichotam> ahoj - především děkuju za takovouto pozornost a podrobně rozvedený názor; je to zajímavý pohled, zvlášť samozřejmě proto, že - jak bývá myslím zvykem krom rozených konstruktérů - báseň vzniká v první řadě intuitivně, ač lze na povrchu provádět různé přesuny, věnovat se tu a tam vědomě figurám; celkově však má pocit spíš tušení než vědomí, a tak takový zpětný rozbor může leccos poodhalit;

na samotné skutečnosti - pokud jsem to dobře pochopil - že evokační (to je pěkně pojmenováno) část dostává smysl až podle druhé části, nevidím nic závadného, naopak je snad tak trochu součást tušeného záměru; chápeš-li to tak, jak píšeš, pak obě části sehrávají svou roli; mezi zrcadlením, promítáním a sugescí jsou v tomto případě hranice, jež si nedovoluju určovat, neboť se mi rozmývají pod rukama...

evokace jako úvod, jako prostředí pro "dění" básně, na který koneckonců svým způsobem padá interpretační stín jaderných slok - to by mohlo být to, co bych očekával, že ze mě vychrstne;

jinak jsem netušil, že mě skoro neznáš, ale to je fuk; právě nedávno jsem si říkal, kam ses poděl, ale taky jsem narazil na nějakou novější báseň, takže je to možná moje dezorientace...
<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 3.1.2009 > Lei> Že tě skoro neznám neber nijak úkorně, prostě jen skoro nikoho tu nečtu a když, tak jednu báseň za půl roku. Znám tě víc jako diskutujícího, než jako autora.

Na tom, že "evokační" část dostává smysl až skrze část druhou, rovněž nevidím nic závadného, pouze jsem ilustroval, jak se vyvýjelo mé čtení v čase. Že je to legitimní postup jsem myslím jasně napsal.

Šlo mi spíše o to, abych tyto role ujasnil a mohl zaostřit lépe pohled. A pak mohla následovat kritika. Píšeš, že hranici mezi zrcadlením, promítáním a sugescí vidíš rozmazanou. V rámci těchto tří slov se pohybuje kritická část mé předchozí reakce. Snažil jsem se naopak tyto pojmy ostře oddělit.

Na rozdíl mezi zrcadlením (dvou abstrahovaných částí básně) a promítáním jsem chtěl položit důraz. Promítání jsem myslel pejorativně. Chtěl jsem tím vyjádřit funkční nepoměr obou částí, který jsem nazval vztahem sugesce. Zrcadlení by značilo jakousi souhru, dvojakost, odpovídání jedné části druhé - což si myslím byl formální (i když třeba spontánní) záměr. Promítání chápu jako převahu jedné strany nad druhou, kdy sice obě spolu hrají a vytváří celek, ale jedna hraje pasivní roli plátna a druhá diktuje promítaný obsah. Dojem, že plátno obsahuje, znovu zrcadlí, to, co je v promítačce, nazývám dojmem sugesce.

Jinak řečeno, konstelace evokací (obrazů) obsažených v první části básně, dle mého názoru a čtení, nerovnoměrně koresponduje s částí druhou, která ji přesahuje především metafyzickým přesahem, ježto nemá v evokacích dostatečný protipól. A ten je přitom básní sugerován: "kdo teď rozezná". Ono teď neznamená nic menšího, než teď po všech výše zmíněných evokacích, teď v této situaci, ze které vyvstává to, co teď bude níže psáno. V onom "teď" je cítit uvození něčeho, co bude vlastně jen vysvětlovat a přibližovat z evokací již zřejmé, co bude vykládat let ptáků výše. Já to tam ale nevidím, respektive vidím jen menší část. To jen k té zamlženosti oněch tří slov z mého pohledu.
<reagovat 
dr. Wojtek (Občasný) - 4.3.2009 > --
Body: 2
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter