Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Auto z kolekce Uvězněn v normostraně
Autor: saetri-ihn (Občasný) - publikováno 30.6.2009 (20:20:34)

Naše duše se srážely na oknech automobilu, kde tvořily třpytící mrtvé krůpěje; tvář po nich klouzala dolů, zatímco já bojoval sám se sebou o vědomí. Prohrál jsem a ucítil bolest, - hlava nezaujatě sjela, kosti se v krku zpříčily -, a já získal vědomí nazpátek; nepřítel na chvíli polevil – vyslal onu bolest, aby mohl vzápětí, v dalším souboji znovu vyhrát. A znovu. A znovu. A pořád dokola, tak dlouho, dokud bych svou prohru nepřijal a nepoložil hlavu dozadu na opěrku, odkud by už nespadla dolů. „Nechci,“ ozval jsem se v duchu. 

Namožené svaly pomalu zvedaly hlavu zpátky, byl to ten nepřítel nebo já; opět jsem ji položil na chladivé sklo, to jsem byl já.

Před chvílí bylo venku nesnesitelné horko, ale déšť jej zahnal. Pneumatiky tiše rozrážely vodní hladiny, které se usadily v důlcích betonových bloků; automobil poskakoval po spárách dálnice, zatímco já jsem si toho všeho mohl, díky vědomí, užívat. Tempo těch skoků mi jakoby počítalo čas. „Zpomal trochu, ať se to auto nesmekne,“ pověděla matka sedící předemnou. Moje slova! Zpomal ty skoky... Otec – řidič odpověděl velmi tiše, jako by na tom nezáleželo, a mírně přibrzdil. Ničemu to nepomohlo, byl to klam.

Jeden ze spojů vybočil z taktu a rázné poskočení auta mi převrhlo hlavu dozadu na opěrku. Vzdalo mě to, za mě, sobě samému a já nevzdoroval; pomalu jsem se začal ztrácet.

„Co když se vybouráme a již se neproberu? Až příliš si vážím těch posledních vteřin křiku před temnem, než abych riskoval, že je prospím; ikdyž vím, jak hloupé to je: vážit si jich a litovat jich už nebudu moci, jelikož nebudu a jestli budu, tak jich litovat nebudu ani chtít, jelikož to bude, vzhledem k mé existenci, zcela zbytečné, jakoby běžné probuzení,“ avšak mysl toto odmítala přijmout a tak se stala novým nepřítelem na semišové opěrce zeleného auta.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 1.7.2009 > Jsem lehce na vážkách. Chválihodné je, že je to krátké. Pokrátila bych ta dlouhá souvětí - jedna věta na čtyři řádky;)
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 2.7.2009 > Přijde mi, že na tak zdánlivě malým prostoru je toho v tom textu spousta. Hodně se dá dozvědět i o autorským založení. nejvíc se mi líbí, kolik je tam nevyřčenejch věcí, který hrajou pod povrchem. Skoro jako by to hlavní nebylo explicitně vyjádřeno. celá ta situace, ty drobný epizody, zmínky postav, symboly, který vedou od špičky ledovce dolů. Je to celý poměrně dramatická situace a stačilo o tom říct tak málo. To se mi na tom líbí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 saetri-ihn (Občasný) - 2.7.2009 > whispermoonlite> Všude jinde mi bylo řečeno, že tam jde o hovno a já z toho byl smutný, protože jsem si myslel, že čtenář skutečně vnímá jen facky a krásné jemné hraní kdesi pod povrchem nevnímá. Děkuji ti, že jsi mi vrátil naději toho, že pár lidí to může pochopit. Už jsem málem ztratil naději, ale koukám, že to má cenu: pokoušet se o myšlenky kdesi v hloubi :)
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 3.7.2009 > saetri-ihn> Na to se dá lehce odpovědět. Jednak musíš ty sám svýmu psaní věřit, jinak z tebe nebude autor. A druhá věc, kterou se hodí mít na paměti, je, že nemůžeš nikoho nutit k určitýmu způsobu čtení. V podstatě to je vždycky klika, když chce někdo něco slyšet tak, jak to říkáš sám sobě. Normálně to bývá jinak. Autor je prostě sám, s tím je nutný se smířit.
<reagovat 
 saetri-ihn (Občasný) - 3.7.2009 > whispermoonlite> Jistě, já si za svým dílem, tedy jeho obsahem, stojím a zda-li jej lidé přijmou, to je jejich věc, taky si můžou říci: "To je ale debil," a nechat to tak. Problém je v té formě, lidé měli výhrady jen k ní a na obsah zapomínali, říkal jsem si, jestli má vlastně cenu psát takto, když zde základní podmínka: komunikace autor - čtenář nefunguje a chybu hledal u sebe, protože jsem přecijenom mladý a tudíž nedokonalý. Autor je sám, ostatně jako kdokoliv jiný.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 5.7.2009 > saetri-ihn> Z tohoto pohledu mohou být tvoje obavy do jisté míry opodstatněné. Nevím, jak dlouhá byla tvá psací cesta, ale je pravda, že vždy je co objevovat, vždy je nějaká míra nespokojenosti dobrá. Ovšem nenech se zbytečně mýlit nějakým dělením na obsah a formu. To je spíš takový umělý dělení, který spousta lidí nějak podvědomě přijímá, a přitom tak ten text ani nemusej číst. Je přece stejně důležitý, co říkáš, jako to, jak to říkáš, a moje jediný hledisko při čtení je, zda text funguje, zda se v něm něco odehrává kdekoliv a jakkoliv. S tím se přece dá dělat tolik věcí! Text má spoustu složek, významových rovin, od hlásek až po nejkomplexnější témata a nedá se nějak řezat na obsah a formu, protože to je celý prorostlý a propojený. Četl jsi něco od Miroslava Červenky? To byl výbornej literární vědec, tam bys mohl najít nějaký odpovědi na svý palčivý otázky.
<reagovat 
 saetri-ihn (Občasný) - 12.7.2009 > whispermoonlite> Píšu asi rok a půl, předtím to však byly jen takové pracovní texty: scénáře pro naši filmovou skupinu, na kterých se moc nějaká "dovednost" nedala anipředvádět, ani moc pilovat. Jinak píšu, jakože píšu asi od ledna, takže 9 měsíců.

Jo s obsahem a formou máš pravdu, dělení to je umělý, protože se nikomu nepodařilo a (asi) ani nepodaří rozdělit znak na signifikant a signifikát; ale k orientaci si myslím, že slouží dobře, ikdyž se vyskytují lidi, kteří to jaksi zneužívají v pojetí "1 nebo 0", čímž dostávají 4 typy autorů textu: dobrý literát, bezduchý pisálek s dokonalým projevem, filosof bez schopnosti projevu, totální nic.

Děkuju za tip na Miroslava Červenku, jak budu zase v knihovně, tak se na něj kouknu; teď mi tu ale leží Stylistika s výpůjčkou do 29. července, takže to chvíli potrvá :-D

A celkově díky ti, pomáháš mi :)
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 14.7.2009 > saetri-ihn> Ta poznámka o dělení znaku mě zaujala. Tak na to zareaguju. Dělení forma/obsah je trochu něco jinýho. Všechny jevy, který v textu nalezneme na různých úrovních, tzn. od použití jednotlivých hlásek až po komplexní témata, mohou, nebo spíš nevyhnutně jsou součástí toho, čemu M.Červenka říká významová výstavba díla a jeho kolega M. Jankovič dění smyslu v díle. Oni ten řez, pokud se vůbec jedná o řez, vedou podle jiné osy než forma/obsah. Z jejich pohledu takové dělení ztrácí smysl, jestli jim dobře rozumím. Podstatné potom je, jak která složka funguje ve vztahu k jiným složkám. Jinak vyjádřeno, i tzv. forma v tomto smyslu tvoří tzv. obsah, řečeno starou terminologií. A zároveň, jakýkoliv prvek v díle se podílí na jeho tvarování, jakoby formě, ale rozdíl je v tom, že v tomto případě se za tvar nepovažují pouze formální prostředky.

Znak je opravdu kardinální problém. Jediné, na co se při dobré viditelnosti a slyšitelnosti můžeme spolehnout, je grafický, nebo zvukový obraz. Zbytek je nejistota, přibližnost a rozchod mezi původcem a vnímatelem, jejichž realizace znaku se nikdy stoprocentně nepřekryje. Znamená to, že v komunikaci je vždy přítomná jistá míra nedorozumění a nedosažitelnosti, která může být zároveň podnětem, nebo zárukou potřeby další komunikace, i když propast se nikdy nepodaří, v rámci znakového systému, překlenout. Odtud bych poukázal i na tvou poznámku, že jsme v jádru všichni sami, autor tedy obzvlášť. Alespoň na této úrovni.
<reagovat 
 saetri-ihn (Občasný) - 14.7.2009 > whispermoonlite> Už jsem se pokoušel přečíst pár knih o literární teorii, ale byly na mne moc složité (samé odkazy ke středověkým filozofům, teoretiků 20.století atd.), takže v tomto oboru nejsem moc informovaný. Ale pokud jsem tě dobře pochopil, tak s provázaností a jistým zaručeným nedorozumění v jazyce musím souhlasit. Můj původní pohled byl víc sémiotický, protože tam jsem už pár knih přečetl, proto jsem dělil dílo jako znak, ikdyž je to vlastně pochybné (ale docela to slouží).
<reagovat 
atreb (Občasný) - 20.3.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter