Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Přišlo léto!
Autor: saetri-ihn (Občasný) - publikováno 23.7.2009 (21:00:33)
 

Jako každý rok se to stalo: přišlo léto! Slunce začalo péct, teploty vzduchu se rapidně zvýšily, Brněnská přehrada se zazelenala a... zvýšil se výskyt bouřek; ikdyž (v rámci žurnalistického trendu pro rok 2009) bych měl říci spíš: přišly bleskové bouřky. A všechno kazí.

„Děti, poslanci a senátoři se vraceli kolem čtvrté z koupaliště domů, kde na ně čekal zbytek rodiny, který se právě vrátil z práce. Avšak náhle loudavý krok kluků vyrušilo cosi zlého nad horizontem. Byl to černý mrak s rudým nápisem „Satan, zlo“, který mířil přímo nad město našich hrdinů. V jejich užaslém pohledu je však vyrušil hrom – ledabyle zahodili žvýkačky na chodník (cěhož se nemuseli bát, protože byli zákonem nedotknutelní) a utíkali domů. Po chvíli začalo pršet. Voda sjela z kopců - přímo do města, které v okamžiku zatopila. Za pár minut bylo po všem a lidé mohli měsíc uklízet; škody za zhruba 130 mil. Kč...“ - zprávy podobného ražení jsme za toto léto slyšeli několikrát - jen to „pořádné“ zpravodajství (které nepíše 17 letý student) si nedovolí slova jako Satan a zlo.

A tak tu letos v červenci máme jednu zabijáckou bouřku za druhou: kácí lesy, odfukují střechy, zaplavují, ničí, boří, topí. A lidé již tradičně obrací své pohledy k nebesům - sváději to na globální oteplování. Nemůžu si však pomoct, chybí mi nějaké řešení. Jistě, přestat ve vypouštění oxidu uhličitého do atmosféry se sice jako řešení jeví, ale podle všech studií by se vrátilo klima do původního stavu až za několik století. Nehledě na to, že vedle toho může být i přirozená změna klimatu, se kterou nic neuděláme. Jak z toho tedy ven?

Nabízím jednu odpověď: odvraťme pohled od nebes a podívejme se pod nohy. Vždyt se zamysleme: skutečně jsou ty bouřky tak ohromné? Skutečně se tak hrozně zvětšily? Zažil jsem pár ukrutných bouřek, které začaly večer a v půlnoc je vystřídal déšť, který trval až do rána. A zažil jsem letošní bleskovou bouřku, která vytopila o 2 km dál ležící vesnici. Musím říct, že sílou deště se nelišily. Dokonce to nebylo ani tím, že by si lidé postavili domy uprostřed potoka!

Napadá mne však věc, kterou by to mohlo být: krajina. Přece když je půda vyloženě suchá, tak těžko absorbuje vodu (vzpomeňme si na vyschlý květináč), problém je ovšem v tom, že toto léto je - při pohledu na předešlá -, vyloženě mokré – prší dost a poměrně pravidelně. Chyba tedy nebude v tom dešti, ale v tom, jak krajina vypadá: obrovské jednolité lány, téměř úplná absence remízků, mezí a větrolamů, vysušené a následně obdělané mokřiny... Když se k tomu všemu přidají kopce nad vesnicí obdělané kukuřicí či jinou širokořádkovou plodinou a průměrná bouřka, tak vzniká zlá blesková bouřka.

Tím nechci napadat jedny či druhé, jelikož se jedná o dlouhodobější problém, na kterém má zásluhu celá naše společnost – od dřívějšího JZD po EU, která svými dotacemi zvýhodňuje jednolité lány. Chci však říct, že je potřeba s tím začít něco dělat. A nemyslím tím postavit okolo každého domu pěti metrovou zeď a republiku obehnat čerpadly, ale vrátit krajině funkci. Ony by totiž mohly přijít – po záplavách z jarních oblev, třídeních dešťů, bleskových bouřek -, taky záplavy z ranní rosy. A to by bylo hodně zlé...




Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 24.7.2009 > Pěkná úvaha na téma člověk vs. příroda. Možná bys mohl více polemizovat s těmi několika běžně rozšířenými názory (změna klimatu přirozená x změna klimatu vyvolaná člověkem x člověk přeměnil přírodu a krajinu k obrazu svému).
Pokud by to měla být úvaha na odborné téma, pak se to chce víc věnovat vysvětlení, proč jednolité lány dělají neplechu při povodni a proč zrovna remízky by tomu měly zabránit. A nakonec začínáš tím, jak máš rád léto, přes satana-zlo a končíš generalizací přerodu krajiny. Široký záběr, krátká zastavení.
<reagovat 
 saetri-ihn (Občasný) - 25.7.2009 > Lamarski> Měl to být článek, tak jsem zvolil trošku letmý a jednodušší pohled na věc. Ale je pravda, že v případě toho, když člověk chce číst a něco víc se dozvědět, tak je tam toho málo (nebo spíš málo podrobně).
<reagovat 
LeeRicope (Občasný) - 25.7.2009 > Úplně stejný pocit a informace mám po jednom sledování televizních novin. Je to jenom takový pěkný souhrn toho, co se člověk dozví za jeden večer. Chybí mi tam něco od Tebe...
<reagovat 
 saetri-ihn (Občasný) - 25.7.2009 > LeeRicope> Uznávám, že ty jednotlivé myšlenky tam nejsou nikterak převratné a byly ž třeba několikrát vyřčeny, ale vždy jakoby jen některé z nich (můj pohled na věc): jednou je to obrovská zabijácká bouřka (oni to myslí vážně), podruhé je to žaloba starostů na zemědělce, pak jsou to tři mrtví při ukrutné povodni atd. Ale když se to hodí do jednoho článku, tak to nabere jiných rozměrů. A myslím si, že kdyby měl někdo stejné "myšlenky" či motivy (nebo jak to nazvat), tak by je dokázal poskládat jinak, aby to vyznělo jinak.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter