Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Historické nálezy starých biblických textů z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 19.6.2000 (08:17:41), v časopise 19.6.2000
další>

Historické nálezy starých biblických textů

V této kapitole bychom měli především krátce pohovořit především o archeologických nálezech biblických textů, které se nám z dřívějších dob dochovaly, z jakých částí se Bible skládá a v jakých jazycích byla Bible původně napsána.

Slovo biblio v řečtině znamená kniha. Bibli přitom nemůžeme chápat jako jedinou knihu, nýbrž jako knihovnu mnoha rozdílných knih. Nalézáme tu knihy právního charakteru, knihy cestopisné, knihy přísloví, divadelní hry, poezii a.j. Jednoho dne ted
y musel přijít někdo, kdo vzal nějaké množství knih, svázal jej a řekl, tak toto je Bible.

Bibli lze rozdělit do tří částí a to na - Nový zákon, Starý zákon a Apokryfy.

Nový zákon
Celý Nový zákon je napsán v řečtině ve 2.polovině 1.století po Kr. (některé jeho části jsou zřídka napsány později). Zachycuje události asi půl století, je znatelně méně rozsáhlý, než-li Starý zákon.

Starý zákon
Pokud se na Starý zákon nebudeme dívat z legendárního hlediska, je přinejmenším jisté, že popisuje období více než-li dvou tisíciletí. Z cestopisného hlediska vypráví o vyvoleném národě, který putoval od dolního toku řeky Eufrat do Egypta, kde se mu v některých ohledech vedlo poměrně dobře, byl zde však poddaným národem a musel sloužit faraónu. Z Egypta se poté odebral
do země zaslíbené (později Izraele), kam po dlouhé době skutečně doputoval. Vybudoval zde veliké Davidovo a Šalamounovo království, … knihy vypráví o tvorbě náboženství i o velikých bojích, které jej čekaly se sousedními národy. Část Starého zákona – Zákon – v hebrejštině Tóra, tvořilo pět knih.
Původním jazykem Starého zákona byla hebrejština. Zpočátku byl psán na papyrus, od 4.století před Kr. na velín. Archy papyru byly na konci sešity k sobě, stočeny do svitků a uchovávány ve válcích. Listy velínu byly
spojeny jako listy u moderní knihy a výslednému předmětu se říkalo kodex.

Apokryfy
Staří řečtí překladatelé Bible do Septuaginty (tak označujeme nejstarší řecký překlad Starého zákona) zahrnuli 14 knih, které nebyly a nejsou v žádném hebrejském textu. Těmto knihám říkáme apokryfy. Navzdory pochybám o své duchovní hodnotě, které byly po věky tu více tu méně zdůrazňovány, se tyto knihy do křesťanských Biblí dostaly a zůstaly tam.

Co se z tohoto všeho dochovalo ?
Uchovalo se mezi dvěma až třemi tisíci biblických rukopisů, které sahají od jediné knihy nebo částí knihy v podstatě k úplným zákonům a Biblím. Rukopisů na papyru je méně a jsou spíše zlomkovité. Nic podobného prvnímu vydání nepřežilo.

Objev svitků v Kumránu
Roku 1947 mladý pasák koz v Kumránu u Mr
tvého moře narazil na skrýš, která nebyla porušena po 2000 let. (Co se pamatuji, někde jsem četl, že tomu bylo tak, že tento chlapec našel v jakési jeskyni díru, do které vhodil kamének. Něco tam zařinčelo, jako nádoby. Tedy ulekl se a utekl vše povědět domů. Lidé tam našli nějaké svitky, o těch se pak dozvěděli archeologové.) Byl to objev ohromující, nalezly se totiž stovky hebrejských svitků v tamních jedenácti jeskyních. Byly nalezeny zlomky všech starozákonních knih, kromě jedné, je to v dnešní době nejstarší biblický dokument, který máme (pochází až ze 3.století před Kr.). Na svitkách archeology především zajímalo, jak se text Bible za oněch 2000 let stálými opisy změnil. Překvapivé na celé věci bylo, že při tomto porovnání textů s dnešními byly texty totožné ( až na drobné nepodstatné chyby v opise způsobené především tím, že si písař udělal na okraji textu pro sebe poznámku a jiný ji pak do dalšího opisu opsal).

Nejstarší dochovaný text starého zákona dochovaný z Alexandrie

Nejstarší celistvý text Sta
rého zákona, tzv. Septuaginta, který se nám dodnes zachoval, je však psán řecky, nikoliv hebrejsky. Byl napsán v Alexandrii ve 3. a 2. století před Kr. pro řecky mluvící Židy. (zde též vznikly ony výše zmíněné apokryfy).

Nejstarší dochovaný celek Bible
B
ible jako celek se v nejstarší své verzi dochovala ve dvou rukopisech ze 4.století. Jsou to Codex Vaticanus a Codex Sinaiticus.
Codex Sinaiticus byl objeven v roce 1859 v klášteře na hoře Sínaj. Tehdy byl darován ruskému carovi, dnes se nachází v Britském
muzeu.

Čerpáno z publikace Kdo je kdo v Bibli, Peter Calvocoressi, Baronet, Praha 1996 a jiných drobnějších zdrojů.



Poznámky k tomuto příspěvku
Martina (Občasný) - 5.4.2002 > S doplněním od Mišpule (které jde ještě více do hloubky!) je to zcela jistě zajímavý text pro všechny, kteří se chtějí něco dozvědět o historických pramenech Bible. :)
<reagovat 
čtenář Karel - 15.12.2004 > K příspěvku mám několik poznámek.

- slovo biblion (n na konci) znamená v řečtině kniha (přesněji svitek - to byla ve starověku kniha)
název Bible je ale odvozen z množného čísla slova biblion, tj. od biblia - knihy. Bible je totiž soubor mnoha knih (jak je i napsáno v příspěvku).
- Celý Nový zákon je napsán v řečtině ve 2.polovině 1.století po Kr. - tento názor se pomalu (ale celkem jistě) stává ve světle moderní textové kritiky a papyrologie zastaralým. V posledních letech se ukazuje, že jeden z dochovaných papyrů, který obsahuje zlomek Matoušova evangelia, musel být napsán již kolem roku 40 n.l.
Dříve badatelé bez větší faktické opory kladli dokonce i vznik evangelií do 70. - 80. let 1. století (Janova evg. dokonce do 90. let - rok 110). Tyto hypotézy musejí ustoupit faktům.
- lidu v Egyptě se časem moc dobře nevedlo - viz např. Ex 1/13
- v současné době máme dochováno asi 5 000 biblických rukopisů (zlomky, části,...)
- apokryfy - tento pojem znamená mezi římskými katolíky něco jiného než mezi protestanty.
Mezi katolíky jsou knihy
kanonické (39 knih SZ a 27 knih NZ),
deuterokanonické (jsou to některé z oněch dalších knih v septuagintě, např. Tobiáš, Júdit, Moudrosti, Sírachovec, ...),
apokryfy - to jsou ty zbývající knihy ze septuaginty a další spisy "pseudostarozákonní" (např. různé apokalypsy, závěti, moudrosti, ... )nebo některé spisy "pseudonovozákonní" (evangelium Jakubovo, Tomášovo, ..., Skutky Petrovy, List Barnabášův, Pastýř Hermův, ... )
Do katolické Bible patří nejen knihy kanonické, ale i deuterokanonické! Ty jsou také obsaženy ve Vulgátě. Občas je Vulgáta vydávána i s jinými spisy (např. List Laodicejským)

Pravoslavná církev dokonce přijímá do své Bible všechny spisy septuaginty.

V protestantském světě jsou kanonické knihy jako u římských katolíků (39 knih SZ a 27 knih NZ), knihy deuterokanonické se označují jako apokryfy a všechny ostaní spisy jako pseudepigrafy.

O knihách Nového zákona panuje všude naprostá shoda: Pravoslavní, protestanté i římští katolíci mají 27 knih.



<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 4.7.2000 > Opět hezká procházka historií, jen pár poznámek.
Bible se podle křesťanského dělení člení pouze na Starý a Nový zákon.
1) Starý zákon je psán ve staré hebrejštině, ale z malé části také v mladší aramejštině. Biblické texty Starého zákona jsou považovány za kanonické (tj. obecně platné) v judaismu, Nový zákon židovství za kanonický neuznává. Ze 2. stol. př.K. – 1.stol. p.K. pochází nejstarší soubor hebrejských biblických textů Starého zákona (nalezeno v Kumránu u Mrtvého moře).
2) Nový zákon tvoří křesťanskou část bible a obsahuje 4 evangelia (Matoušovo, Markovo, Lukášovo, Janovo), tj. vyprávění o Kristově životě, epištoly – tj. listy apoštolů věřícím, tzv. Skutky apoštolské a polomystický spis o konci světa a o posledním soudu Zjevení sv. Jana (Apokalypsa).
3) Apokryfy nejsou součástí Bible, jedná se o biblické spisy, které ale nebyly pojaty do kánonu církví uznaných biblických textů. Protože tehdejší biblické předlohy již fantazii autorů příliš spoutávaly, začaly psát tzv. apokryfy (tj. utajené spisy; různá biblická vyprávění, která ale nebyla církví uznána za součást Písma). Například takovým apokryfem bylo tzv. Nikodémovo evangelium, které vyprávělo o jednom z Kristových učedníků: Josefovi Arimatijském, který zachytil do misky krev ukřižovaného Krista. Z tohoto motivu například vznikly pověsti o sv. Grálu a společnosti rytířů. Apokryfy (nebo také tzv. pseudepigrafy – tj. spisy falešně nadepsané) volně navazovaly na biblické texty Starého zákona. Byly přijaty do tzv. Septuaginty (jak správně uvádíš – řecký překlad) a také do Vulgáty (latinský překlad Bible), ale zůstaly mimo biblický zákon.

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 (3) 4 5 6 8 8 9 10 11 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter