Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ty z kolekce Discovery of Roztoky
Autor: tuik (Občasný) - publikováno 22.10.2009 (12:59:47)
další ve sbírce>

Jednou jsem tě viděla na vlastní oči dýchat,

jak kávovar jsi hořce překapával tmu,

ale co z toho –

jedla jsem cukr,

do puklin obzoru jak žíly vtékaly kmeny

a za ozvěnou bytovek třískala blátem vzlínající řepa.

 

Chraňte se před neposkvrněným početím,

řekli ze všech rozsvícených oken naráz,

nelokejte z kýble.

Viděla jsem tě vykuchat ten porouchaný obraz,

nevěřit na elektřinu,

líbat a svlíkat hadrovou nánu,

nechat mezi vás zatékat klih.

 

Jalové matky líhly se z domů,

mlsaly antikoncepci a

zadek jim stékal po nohou.

 

Jedla jsem vajíčko.

Ruce byly pouta,

ale co z toho -

 

V polích se schylovalo k mátohám.

Vše, co jednou prudce roztrženo,

doroste znovu jak ocas užovky,

řekli v rádiu,

 

ale to už tě

zcela prorůstala

houba spánku.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 22.10.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 22.10.2009 > přijde mi, že je v tom víc života, než v tom předchozím textu. a je tam také několik svěžích míst, která se hodí k mé dnešní potřebě číst rozverné texty. potěšila mě místa s řepou, se zadky a s mátohami, kromě jiných, protože nápadů je v textu hodně. ten citát s užovkou si odněkud vybavuju, tady na totemu, jen nevím přesně.
Doporučil 
<reagovat 
Věza (Občasný) - 22.10.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 22.10.2009 >  
Doporučil 
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 22.10.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 22.10.2009 > já tedy tenhle text vnímám dost veristicky..z většiny obrazů na mě jde docela hrůza, ale jistě by šlo přeladit a vnímat to jinak
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 22.10.2009 > cit-i-zen> hodně jsem myslela na jednu tvou poznámku o tom anticipačním bodu - výrazu, od kterého se odpíchneš a odvineš z něj báseň, ale pak už se tam sám nehodí. tady se mi ten mechanismus potvrdil; začínala jsem s větou o cizích zemích a terorismu:)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 23.10.2009 > tuik> to už si ani nepamatuju, a mám podezření, že to stejně nebylo z mé hlavy, jsem takový chodící kompilát různých teorií
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 23.10.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
plagiátor (Občasný) - 23.10.2009 >

 Možná bych mohl začít frfňat o pře(s)hršli obrazů a prefarbenosti, to bych si ovšem kálel na vlastní práh.  ÷))

 

 Hlavně začátek bezvadnej.


Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 23.10.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kink (Občasný) - 23.10.2009 > *
Body: 5
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 23.10.2009 > "

."
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 24.10.2009 > Musí říct, nebo chci, že se k tomuhle textu vracím a je mi čím dál bližší. Hlavně, jestli to tak můžu vyjádřit, ta pošahaná, nereálná, sebeironizující a zároveň, což je pro mě důležité, i na tíživější notu postesku hrající skutečnost, která se tu předestírá docela samozřejmě, jako by ani nebylo nutný se pozastavovat nad tím, že báseň není realistický záznam. Ale že při tom navozuje dojem, že za ozvěnou bytovek třískající a blátem vzlínající řepa je I TAK, jak je to doslova vyjádřeno, naprosto samozřejmá věc. to se mi líbí, že ten způsob vyjádření působí tak přirozeně (v čemž je právě to kouzlo - nechává mě zapomenout na to, přes jaké obrazné filtry prošel). takhle nějak by mohl vypadat svět v konstantě změněném stavu vědomí, nepřetržitá haluz, která by však fungovala v každodenním světě a dala by se praktikovat. a ten odlehčující tón, tenhle způsob vtipu text zpřístupňuje a činí jej stravitelným.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 24.10.2009 > whispermoonlite> 

ty, děkuju, těší mě, že to takhle vnímáš, ani jsem nečekala, že se mi to povede...to je přesně to, co v poslední době na básničkách miluju: ta ujetá realita, totalita jako ve snu, ze které nemůžeš utéct, prostě žádná fantazie, ale obyčejná skutečnost, která je ale nějak pokřivená. a to je hrozně znepokojující, dřív mě to nervovalo tak, že jsem to nemohla číst, ale poslední dobou to nějak přišlo, je to jako překonávání takového malého strachu z dětství...

hodně se mi v tomhle líbí, jak píše kalais, to jsou často šílený nervy:)


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 24.10.2009 > tuik> asi na to bude nutná i dávka otrlosti a snad i cynismu jako obranná reakce, protože prožívat to nějak naholo, to by bylo rychle zničující. je dobrý, že vyjadřování ve slovech mezi vnímatele a vnímané staví ze své podstaty ochrannou vrstvu, stěnu, nebo jak si to kdo nazve, že slova už sama mohou být brněním i blázincem.
<reagovat 
paryb (Občasný) - 23.10.2009 > obcházím okolo téhle básně jak mlsný kocour a stále nevím, jak na ni. taková hezky neučesaná. až trochu moc hezky. a nechápu tu užovku. ocásky dorůstají ještěrkám, ne? ale fakt nevím, hodiny biologie už si moc nepamatuju. ovšem užovky se ještěrkama živí, tak možná ten potravní řetězec má vedlejší efekt :-) tak to jsem se rozpovídala nevážně, na to nehleď, občas se i němý paryb rozpovídá. ale k tvému textu: děsně se mi líbí kávovar, a taky pukliny obzoru, jak do nich vtékají kmeny, to je úchvatný, klobouk dolů, panečku. pak se mi to ale nějak ztrácí, neposkvrněné početí, jalové matky a mlsání antikoncepce, to je trošku přehlcující... tak nevím. rozhodně mě tahle báseň čímsi dostává, jinak bych se tady tak nevypisovala. uf. howgh.
Body: 5
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 23.10.2009 > paryb> díky, paryb - a s těmi ještěrkami máš pravdu, ale jako zvíře se mi tam nějak nehodila, je taková ohraná a navíc sama o sobě vzbuzuje představy, které tam nepatří, tak jsem vsadila na užovku...jako že třeba taky:)
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 24.10.2009 > tuik> to je dobrý, toho sem si vůbec nevšim. vůbec mě neznepokojilo, že se jedná o užovku. no ale to by jen dokládalo, jak u čtení nepřemejšlím a vozím se na slovech. nebo tu samozřejmou iracionalitu tohoto textu, viz jiná poznámka. - jo, a ještě, Discovery of Roztoky, to mě pobavilo, tomu se stále směju.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 24.10.2009 > whispermoonlite> no:) ale má to svůj smysl - já když jsem teď přijela z Indie, koukala jsem tady na všechno s otevřenou pusou...byla jsem mnohem zaskočenější Čechama než Indií...
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 24.10.2009 > tuik> o tom jsem ani nepochyboval, že to má smysl a ten pocit, o němž píšeš taky trochu znám. přišlo mi to jako dobrý a legrační nápad, protože ta ironie se v tom taky nedá nevidět. angličtina to nezadržitelně posouvá do opozice velký - malý svět, s konotacemi, které pomyšlení na malý český svět vyvolává. a Roztoky, tím spíš, že je to maloměsto - satelit o něco většího světa, ten kontrast umocňují.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 24.10.2009 > whispermoonlite> no jo, jsi analytik:) přesně tak.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 24.10.2009 > tuik> co nerozeberu, polykám vcelku.
<reagovat 
invisible (Občasný) - 29.10.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kolohnát (Občasný) - 29.10.2009 > je to ze života, mohu potvrdit
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 31.10.2009 >  
Doporučil 
<reagovat 
buddhist (Občasný) - 7.11.2009 > Líbi se mi obrazy:
"za ozvěnou bytovek" ... "nevěřit na elektřinu" taky "V polích se schylovalo k mátohám" má pro mě velmi zajímavou atmosféru. Jinak celkově je v té básni pro mě osobně možná až příliš mnoho expresivních výrazů nakupených "vedle sebe". Jako příklad uvedu "třískala blátem vzlínající řepa" - což mi přijde až moc expresivní a trochu i násilné a umělé po tom (pro mě tajemném a komorním obrazu) "za ozvěnou bytovek." Celkově má báseň podle mě dobré nápady, já osobně bych někde trošku "ubral", ale to je samozřejmě jen věc osobního názoru.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 7.11.2009 > buddhist> dekuju, to je konstruktivní kritika. sama tu expresivitu nemám moc ráda, ale tohle mi přišlo ještě v normě - když to člověk píše sám, otupí se to a nemůže to dobře posoudit
<reagovat 
 buddhist (Občasný) - 8.11.2009 > tuik> Btw jsou to Roztoky u Prahy ? ;-) Moje žena je z Roztok a někdy kolem r. 1981 jsme těch Roztockejch atmosfér taky hodně zažili :-)
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 8.11.2009 > buddhist> jj, ale tady jsem to myslela jsem spíš jako doma než jako roztoky. tak napiš o roztockých atmosférách, ráda si to přečtu:)
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 19.11.2009 > No tak ta je, vše už řečeno....ale stejně, pro větší dramatičnost nebo spád by možná vypustila část s vajíčkem ("jím vajíčko...."), tam jsem se trochu zasekla. Jen můj pocit.
Body: 5
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 19.11.2009 > chinagirl> ahoj, diky za Tve cteni. to vajicko se tam, uznavam, nemusi hodit, ale ma tam urcity smysl, i kdyz asi jen pro me. a s tou kulturni revoluci mas taky pravdu, bylo to podobne, oni tam sveho casu tak ci onak zmackli kazdou generaci...
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 22.11.2009 > tohle jsem si krásně užil
Doporučil 
<reagovat 
hermit (Občasný) - 29.12.2009 > tohle se mi líbí moc, přemoc!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
jafa (Občasný) - 27.10.2009 > Mně se tam líbí hodně: "jednou jsem tě viděla na vlastní oči dýchat... ale co z toho – jedla jsem cukr" , "... líbat a svlíkat hadrovou nánu" a docela i: "ruce byly pouta" a "houba spánku". To jsou většinou takové obecně ženské zkušenosti. Interpretuju si to víceméně (možná povrchně?) jako obrazy týkající se sexu. Až na ten spánek teda.



<reagovat 
 tuik (Občasný) - 27.10.2009 > jafa> ne, o sexu to není:) ale uznávám, že to tak může vypadat, díky za postřeh - co já vím, co se v tom psychoanalyticky může projevovat, budu si dávat pozor na pusu:)
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 29.10.2009 > tuik> no nazdar. tak to jsem zase jednou úplně vedle.

o Roztokách už bylo na Totemu básněno, mám to "pouložováno"
<reagovat 
 A.x.e.l (Občasný) - 24.2.2010 > jafa> na mě to tak taky působí, kor s tou nánou, polykánim pilulek a houbou spánku....
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 5.6.2010 > ha!
<reagovat 
Anna Vítková (Občasný) - 10.5.2019 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter