Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Musím tě svést
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 8.10.2002 (12:54:17), v časopise 4.11.2002

Ivana Chýlková, Ivan TrojanAndrea Sedláčková vstoupila do českého filmu před dvěma lety se snímkem Oběti a vrazi. Režisérka a scenáristka, žijící hlavně v Paříži, vnesla do českého filmu nejen nezvyklé téma sourozenecko-mileneckého vztahu, ale také nové postupy, zejména v oblasti střihu. Přes některé nedostatky, zejména nedotažený závěr, působilo její dílo originálním a svérázným dojmem.

Nyní přichází Sedláčková s druhým snímkem – režisérka je tu opět i autorkou scénáře, hlavní ženskou úlohu znovu vytvořila Ivana Chýlková. Také téma vypadá na první pohled bizarně – milostný trojúhleník, v němž je manžel sám iniciátorem ženiny nevěry.

Bohužel ale Sedláčkové snímek není ničím jiným než rozvedenou a protahovanou anekdotkou. Ministryně žije už delší dobu v manželství, které ani jednoho z aktérů neuspokojuje, rozvést se však kvůli své pověsti nechce. Muž, který netouží čekat do příštích voleb, přemluví svého nejlepšího kamaráda, aby tedy jeho ženu svedl. On si je při tom natočí, a manželka už pak rozvodu nebude moci bránit. Kamarádovi se zadaný úkol bez větších problémů podaří splnit...

Inspirací pro Sedláčkové film byla prý krátká zpráva ve francouzských novinách. Jak zmiňovaný příběh ve skutečnosti skončil, nevíme, nicméně režisérka si s rozvinutím příběhu viditelně nevěděla rady. Dobývání ženy mužem, o kterého ona nestojí a který by sám od sebe nikdy nestál o ní, tedy to, co by mohlo tvořit těžiště příběhu, je tu pojednáno dosti zkráceně a vlastně téměř bezproblémově. (Není divu, když se ženino odmítání omezuje téměř jen na hravé: “Ale spát s tebou nebudu!”) Kamarád hrdinovu manželku svede – a co dál? Přichází chabá náhrada ve snaze dostat ženu na vyhlédnuté místo v lese, odkud ji bude manžel natáčet. Samozřejmě přicházejí neznáze, protože paní ministryni se právě na tohle místečko vůbec nechce...(Prostý nápad sledovat kamerou byt nepřijde kupodivu nikomu na mysl.)

První číst snímku je alespoň vtipná, zejména díky častým narážkám na politiku, v níž se hlavní hrdinka pohybuje – například poznámku opilé řídící ministryně o tom, že “ministři nemají plíce!”, kamarádovu reakci na její vystoupení v televizi “Jsi z nich nejlepší – no, mezi těma debilama to není takovej problém” či řeči rádobyvzdělaného majitele baru ve stylu “Co chcete udělat pro střední třídu?” (Můžeme si ovšem klást otázku, zdali by se natolik talentovaná režisérka měla spokojit jen s tím, vyvolat u diváků smích.)

Ve druhé části se ztrácí i humor, na řadu přicházejí dosti nepravděpodobné zvraty v chování aktérů a několik zcela nelogických okamžiků (například situace, kdy ministryně v kamarádčině bytě ukáže jejímu nečekaně se vrátivšímu manželovi svého milence, přestože muž se sám chystal hned odejít). Naprosto nadbytečně působí také nedotažená zápletka s údajnými pronásledovateli hlavní hrdinky, jako by převzatá z nějakého akčního filmu.

A řekli-li jsme již, že ve svém prvním filmu režisérka nezvládla závěr, u Musím tě svést se už jedná o naprostou bezradnost. Autorka si zjevně nevěděla rady, jak svůj příběh ukončit, proto jej nechala prostě vyšumět do ztracena.Jan Kraus

Üstřední trojici filmových hrdinů ztělesnili Ivana Chýlková, Jan Kraus a Ivan Trojan. Postava Chýlkové je na ministryni poněkud naivní a jednostrunně ztřeštěná. Naopak Trojan působí až příliš nejednoznačně – jednu chvíli je to krutý cynik, využívající nejlepšího kamaráda k ublížení manželce, jindy působí naopak citlivě a ublíženě. Kraus si ve své roli “hraje”, dělá různé obličejíčky, gesta, pronáší vtípky a bonmoty – ale to vše dohromady neskládá plnokrevnou figuru.

Ostatně všechny postavy nepůsobí bohužel příliš uvěřitelně, a jejich chování je proto namnoze záhadou. Kdo co ke komu cítí, a proč se v určité chvíli chová právě tak a ne jinak, to se může divák opravdu jenom dohadovat. (A nezdá se, že by šlo o rafinovaný autorský úmysl.)

Originální není snímek ani po formální stránce. Neustálé prostřihy na temnou ulici s projíždějícími auty působí samoúčelně, nezvyklé střihové techniky se tu autorka vzdala. Také hudba Tomáše Varteckého, zprvu působící neotřelým dojmem, se časem stává monotónní.

Sedláčkové film tedy působí ploše, rozvlekle a obyčejně. Naděje, které vyvolala svým prvním snímkem, jím rozhodně nenaplňuje.



Poznámky k tomuto příspěvku
jessica (Občasný) - 10.10.2002 > jo, přesvědčilas mne, na ten film fakt nepůjdu... váhala jsem... ale asi počkám, až to pustí čt

... jinak dobrá kritika, konečně se člověk dozví víc, než příběh filmu :-)
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 18.10.2002 > Recenze je v duchu dalších názorů, které jsem četl, takže už nepochybuji, že to opravdu nebude to pravé ořechové...
Body: 5
<reagovat 
Tina (Občasný) - 2.11.2002 > Je to na mě moc dlouhé, ale možná se mi to jenom zdá. Jinak věta, že ,,postavy nepůsobí moc uvěřitelně..", také není zrovna asi to ono. Ještě by mě zajímalo, jak si myslela, že film působí ploše. Jinak jsem ho neviděla, takže to jsou poznámky spíš ,, k textu"
Body: 3
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 4.11.2002 > Ano Jessico, v televizi se na to klidně podívej...Rozhodně neříkám, že je to nekoukatelný, jen to, že na režisérku takových kvalit je to zoufale málo...
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 5.11.2002 > Věta : ,,postavy nepůsobí moc uvěřitelně.."  mi tedy v recenzi sedí. Bacha ale na chyby typu "První číst snímku ". Film jsem neviděl, recenze líbí. Je subjektivní jako každá recenze, ale ne zaujatá, člověk se doví vše podstatné. Dám ti za 2, protože já bych to určitě napsal ještě líp :o)))
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 5.11.2002 > Sakra....až teď :o)
Body: 3
<reagovat 
centaur (Občasný) - 7.11.2002 > nesnáze! ne neznáze
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.2.2004 > jako recenze mi to přijde slabé,nemůžu přece mít pocit,že bych to napsal daleko lépe,jediná plnohodnotná (tj.životná) postava ve filmu je ta,kterou stvárnil Kraus,myslím že jeho výkon v tom filmu dost podceňuješ,také to přirozené jiskření mezi skutečnými manžely,které tomu bizarnímu mileneckému vztahu dodávalo na opravdovosti...
Film se mi ovšem také nelíbil
Body: 3
<reagovat 
g morr (Občasný) - 8.7.2006 > Popisné. Toporné. Interpretace nula. Snaha se prý počítá.
Body: 2
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter