Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Odstřižky
Autor: egil (Občasný,Redaktor) - publikováno 17.5.2010 (08:26:04)

Odstřižky

 

Koupelny. Výlevky. Ústřižky nehtů. Nájemné

noci a dny plné hlasitých dutin. Lžeme si, že něco vlastníme,

ale ne... Na stole zmaštěné talíře, z partaje odvedle

hlasy a šelesty, vzdychání, sprcha...

 

Půjčky a krádeže: slova a nádechy; nájemná těla...

A to je všechno?  – Ne. Budu ti povídat

                                            hluboko do noci.

Prolžu se do pater, kde sněží děti.



Poznámky k tomuto příspěvku
Anna Vítková (Občasný) - 17.5.2010 > Jo. Tak tohle je dobrý. Lübü.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
mara (Občasný) - 17.5.2010 > jo, poezie je všudypřítomná. I tam, kde by ji člověk nejméně hledal :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář literární agent - 17.5.2010 > pěkná pointa, rytmus, odsejpá to
<reagovat 
HanaKonvesz (Občasný) - 17.5.2010 > jojo.. pěkný
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 17.5.2010 > až odbočíš, roznoš!
Doporučil 
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 17.5.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 17.5.2010 > je to zvláštní. na to, že je to poskládáno (myšleno nepejorativně) ze zavedeného materiálu (např. popisná pasáž s talíři), nebo z gnómických frází (lžeme si, že něco vlastníme; půjčky a krádeže), nebo z gest dobře známých z lyrických vod (prolžu se do pater; nájemné noci), pokusu o významovou aktualizaci, který může vyznít více jako klišé (hluboko do noci) a doplněno křiklavou metaforou, která stylově neladí, a nezdá se, že by její hybridnost měla být záměrným prostředkem (sněží děti) - tedy přes tyto rysy nemohu popřít, že báseň má svou tvořivou energii a že se její svět do mě obtiskl - což je známkou, že něčím funguje. -

napadá mě, že při jistém volním a vehementním zpracování materiálu lze i do standardizovaných obratů dostat něco nového. - pod svrchní vrstvou tak zachytávám osobitou naléhavost, nebo alespoň úsilí o ni. vedle evokace konformity vůči tomu, co je v části poetického povědomí považováno za zdravé, smysluplné a solidní, nezapře se zde ani úmysl poznávat a sdělovat v oblasti, kde jistot ubývá.

iracionální dojem na závěr: nejvíce ke mně promluvila otázka v kurzívě.

(pro pořádek bych neměl zapomenout na některé výrazné klady, tj. hlavně schopnost rozprostřít imaginární svět do jednoho homogenního a zároveň mnohostranného, mnohohranného záběru, který svým postupným kontrolovaným rozpínáním se nabírá na síle - o tom viz jinde, a vedle toho též na schopnost "zhmotnit" obraz)
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 17.5.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 17.5.2010 > Výborné. Překvapuje mě jak čím dál tím víc jdeš po té "očazené" všednodennosti. Že nakonec opravdu opouštíš "osobní mytologii". Básním to svědčí, jsou konkrétnější, ostřejší, skoro u každé nové mám pocit že bych takovou někdy rád napsal taky!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 17.5.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
dadik (Občasný) - 17.5.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
marcipánový oblačik (Občasný) - 17.5.2010 > nie je to zle ale ani až tak dobre a tie posledne slovka,, sněží děti,, sa tam vobec nehodia kazi to nadych toho co si na zaciatku zacal..prepac .cela basen je trocha prizemná ziadna extazi....
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 17.5.2010 > Mě se to líbí moc a souhlasím s tím co říká cit-i-zen. Sněží děti chmm to je pro mě starej egil (kajne anung).. můj výklad (mladý co smažej) :-))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tuik (Občasný) - 17.5.2010 >

ach, ty děti! být to o něco hrubší, méně pečlivá báseň, řeknu - pěst na oko. ale tady je jasný, že ta disharmonie je záměr. já to chápu jako pointu, která tam dost dobře pasuje. čím dýl to čtu, tim víc:)

 

jinak mi vlastně dost sedí tadyten způsob...tohle je báseň pro smysly, jinak spíš píšeš pro hlavu než pro oči a uši. tady stačí vnímat, je to přístupné a zároveň jemné. není to žádná šifra jako míváš, a to je občerstvující. vlastně možná tím víc je to báseň.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
isabel (Občasný) - 17.5.2010 > ten konec to odstavil
<reagovat 
asi (Občasný) - 17.5.2010 > Skvělý rytmus. Jen nevím, proč děti zrovna sněží. To mi ruší interpretaci a uvádí mě do stavu disharmonie.
Doporučil 
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 17.5.2010 > dík výkladu tuik už chápu zcela bohužel i bohudík.
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 17.5.2010 > Simonka> ale smažky jsou přece taky možný! - jestli je tam vidíš, tak tam jsou.. :-)
<reagovat 
 Simonka (Občasný) - 17.5.2010 > egil> 

Ale já je tam nechci vidět páč to z tebe dělá moudrého kmeta a ze mě starou bábu, hele kdo jinej říká tenagerům děti :D


<reagovat 
kink (Občasný) - 18.5.2010 > ještě kuřátka by taky mohla sněžit ;)
<reagovat 
kygiss (Občasný) - 18.5.2010 > Pro mě jsou ty sněžící děti skvěle načasovaný přesmyk do iracionálna. Obraz.
Doporučil 
<reagovat 
tichotam (Občasný) - 18.5.2010 > Zaujala mne první strofa. Její obrazná síla je konkrétnosti bytového života, ale právě tato konkrétnost je zastírána, oddalována. Klíčující "z partaje odvedle/hlasy a šelesty, vzdychání, sprcha..." přichází až na konec. Přitom kdyby tímto řádkem strofa začínala, a teprve pak pokračovala "Nájemné...", byla by mnohem stravitelnější, otevřenější, citovější. Ty ale stavíš tento klíč až na konec, protože pro tebe, potažmo pro báseň jako celek, není tím nejdůležitější obrazné těžiště básně, ale přesah - ať už v rámci básně samotné nebo v rámci tvojí poetiky. Člověka to nebaví, tvoje básně četl před půl rokem, takže se mu spojuje prd, hloubat nad nejasnými spojitostmi se mu taky nechce. A pak je náhle uplacen konkretizací a připadá si tak trochu jako Jidáš. Kdyby konkretizace byla v prvním plánu, nebyl by tu jidášský pocit, ale prostý (levný?) pocit identifikace s nějakou náladou.

Tímto rozporem, touto prací s bičem a cukrem, mne báseň zaujala.
Doporučil 
<reagovat 
Čtenář - 18.5.2010 > znezi deti znamena ze sulozia krasne prirovnanie
<reagovat 
pegasi (Občasný) - 18.5.2010 > paradne obrazy...
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 19.5.2010 > JO!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Horac (Občasný) - 19.5.2010 > Jo,to můžu.Téma i styl..Prolži se!
Body: 5
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 19.5.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 17.5.2010 > A nevím, ale mně to přijde hluboko pod úroveň Tvých ostatních básní. Jde to až do jakéhosi kýče - lžeme si; budu ti povídat hluboko do noci; prolžu se do pater, kde sněží děti atd. První strofa má dobrý začátek, někam by to mohlo i jít, ale pak se to zasekne a jde to dolů. Ale tyhle mé poznámky jsou tak neurčité, že je třeba (!) je nebrat vážně.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 19.5.2010 > Karel M. a Skold> koukám, tvůj poslední text už jsem nestihl...
<reagovat 
paryb (Občasný) - 19.5.2010 > Řečeno bylo hodně a Ty víš určitě nejlíp, proč jsi to napsal právě takhle, a já stejně neumím komentovat díla ostatních, takže mlč už parybe. Jen přiznám, že mě oslovují "noci a dny plné hlasitých dutin" - snad že si je transformuji do svých (dnů a nocí)...
Doporučil 
<reagovat 
pegasi (Občasný) - 19.5.2010 > .
<reagovat 
Li-duše (Občasný) - 20.5.2010 >

 

sněží děti mě úpa dostalo....

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
odtok (Občasný) - 21.5.2010 > moh bys ty daktyly už trochu obměnit, člověče…

talíře-smažky
Body: 5
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 21.5.2010 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 22.5.2010 > Prolžu se do pater, kde sněží děti.

na tomhle by si psycho-analytik pošmáknul..
<reagovat 
Regio (Občasný) - 22.5.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mima (Občasný) - 24.5.2010 > ...líbí...heslovitá stručná první část pro vyvolání atmosféry a pocitů sice stačí, ale mohlo by být použito více výrazů a přirovnání  originálnějších, závěr může mít nejeden význam...více takových slovních překvapení by básni určitě nezaškodilo, naopak...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Tatranka (Občasný) - 28.5.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kretén TOTEMu (Občasný) - 2.6.2010 >
Body: 5
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 5.6.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Hyacint (Občasný) - 8.6.2010 > klasa
Body: 5
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 23.9.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nes (Občasný) - 6.8.2012 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
dKristýna (Občasný) - 26.11.2013 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter