Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí ve sbírce Růže naděje z kolekce Sonety
Autor: Cid (Občasný) - publikováno 3.7.2000 (10:37:03), v časopise 4.7.2000
další ve sbírce>
Sonet pro Martinu

Do starých štuků kreslí vlasy sluneční
píseň medovým jihem vonící
a vlasy dívky, něžná křídla půlnoční,
připomínají dávný Eden snící.

Nebe je dnes otevřená zlata dlaň,
v modravém moři snů lehce utopená,
anděl v hloubi nitra šeptá vstaň,
nejsi můra do prstů radosti polapená.

Svět dýchá, aby křtil oči krásou,
růže píchá, aby bolest byla lásce spásou,
rosa pak ochladí utrápenou skráň.

Sejmi náhrdelník slz oči zdobící,
vetři polibky vlčích máků něžně do lící,
vždyť anděl snažně šeptá vstaň.



Poznámky k tomuto příspěvku
Martin (Stálý,Redaktor) - 4.7.2000 > Neni to davno, co jsem dostal od mamky od Seiferta sbirku "Sel malir chude do sveta". Je to jedna z poslednich, ktere od tohoto vyborneho naseho basnika nemam. Byla tam basnicka (bohuzel, na jeji jmeno se nevzpominam), ktera mne nezaujala snad ani tak svou myslenkou, ta byla dost prosta, ale svym napadem zpracovani - poezie se menila ve versich jako tony v hudbe. Tady ta basnicka na mne zapusobila uplne obdobne. Je to milostny sonet pro jakousi divku a v prvni sve puli pouzivas jeden ton, ve druhe puli druhy ton ve trojversich. Ten jakoby vyveral ze srdce a navazoval na ten prvni ton, je to krasne napsany a povedeny sonet.
Body: 5
<reagovat 
Gala (Občasný) - 5.7.2000 > Ahoj Cide, hezoučký sonet, možná není příliš zpěvný a harmonický, ale je jemný a hladí svou přesvědčivostí a noblesou. Používáš zvláštní, ale zajímavé a působivé slovní obraty, je vidět, že si tvoje fantazie umí se slovy hrát…
Body: 3
<reagovat 
origo (Občasný) - 6.7.2000 > Fakt pěkné.... Na konci jsem měla dokonce pocit napětí, který je u sonetu docela nečekaný... Martin má pravdu ohledně té změný "tónů" ... to působí moc dobře.... Ovšem ..."Sejmi náhrdelník slz oči zdobící, vetři polibky vlčích máků něžně do lící, vždyť anděl snažně šeptá vstaň. .. " To je slast pro mou duši!!!
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 7.7.2000 > Po formální stránce se skutečně jedná o sonet, který využívá v 1. a 2. sloce střídavý rým (v 1. sloce navíc dokonalou asonanci). Trojverší jsou vystavěna rýmem sdruženým, liché verše se rýmují navzájem. Po obsahové stránce se jedná o velmi romantické a poetické vyznání ženě „Ž“. Krásné a nezvyklé metafory můžeme najít v každém z veršů: např. „nebe je dnes otevřená zlata dlaň“, „vlasy dívky, něžná křídla půlnoční“ apod., dále epiteton konstans (ustálený básnický přívlastek) - např. „modravé moře snů“ , anastrofa (obrácený slovosled, oblíbený prostředek poetiky) - „vlasy sluneční“. Závěrečnou krásnou poetickou tečkou je bezesporu envoi (jakési poslání, dozpěv básníka vůči své vyvolené). Moc pěkné. Líbí …
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 (10) 11 12 14 15
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter