Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Galerie
Autor: barlach (Občasný) - publikováno 24.11.2002 (14:20:53), v časopise 24.12.2002
 

Michal Bärlach

 

Galerie

 

            Pracoval jsem jako noční hlídač v galerii. Bavilo mě courat se v noci mezi obrazy, smysly dokořán, poslouchat duchy malířů prohánějící se mezi svými výtvory a kochat se krásou, kterou jsem za ta léta už docela obstojně chápal. Byl čtvrtek, celý den sněžilo, ale každá vločka se  při styku s mokrou zemí změnila – jakoby někdo nechtěl zkrášlit tohle město – v hnědou čvachtavou hmotu. Za posledním návštěvníkem se už dávno zavřely dveře a i ředitele pohltila za velkými vraty bezedná tma. Zamkl jsem, otočil se a vykročil ke své kanceláři. Dnes přivezli nový obraz od neznámého dárce – nehodil se sem. Zachycoval postavu v černém hávu jak opouští malé děťátko. Mělo jedno oko otevřené - bledé oko. Malířem zachycená nehybnost toho tělíčka silně kontrastovala s energickým pohybem oné černé postavy. Nemám rád jakoukoli personifikaci smrti. Nemohl jsem se ale od toho obrazu odtrhnout. To oko mě svou mrtvolnou prosebností žádalo o cosi, čemu jsem nerozuměl. Uplynul asi dlouhý čas, slyšel jsem hodiny tlouct půlnoc. Zvuk kostelních zvonů mě vrátil do reality, rozhodl jsem se uvařit si kávu, ale .. přede mnou stálo to děcko. Hledělo mi hluboko do očí, hledělo tím svým otevřeným bledým okem, z kterého začala ukapávat slzička. Uchopilo mě za ruku. Chtěl jsem se vytrhnout, ale roztočila se mi hlava a já upadl.

Když jsem procitl, stál jsem uprostřed obrazu. Po černé postavě ani památky, padal sníh a každá vločka se měnila v hnědou čvachtavou hmotu. Díval jsem se do dětské postýlky odkud mě pozorovala mrtvá postavička dítěte. Jeho pohled, bledý a přece tak prosebný mě dráždil, vykročil jsem k němu a ani nevím proč, zatlačil jsem to jediné vzpurné víčko. Omdlel jsem…

Zase jsem byl v galerii. Ležel jsem na zemi pod novým obrazem - mrtvé děcko mělo zavřené obě oči a jeho rty se usmívaly. Nad ním, zahalen v modrém plášti stál starý muž a podával mu bílá křídla. Za okny sněžilo a každá vločka si spořádaně lehala na tu předchozí. Uvařil jsem si kávu a hleděl z oken do zasněžených ulic pohlcených hustou a přece tak jemnou tmou…



Poznámky k tomuto příspěvku
fungus2 (Občasný) - 24.11.2002 > Jejda to se mi líbilo.Za jedna!!
Body: 5
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 24.11.2002 > Mám ráda takovýhle příběhy. Jednou mi paní v nemocnici vyprávěla, že než jí umřel manžel na tuberkulózu, měla zvláštní sen. Jakási temná postava ho odnesla do kočáru a on se při tom změnil v batole. Úplně jsem se lekla, jaký podobný "obraz"! Ale to je jen náhoda. Nejde ty přechody řešit jinak než omdléváním? No samotnou mě nic lepšího nenapadá....Doufám, že vločky budou letos spořádaně lehat na sebe! :)
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 24.11.2002 > Cum-ley> 

Abych řekl pravdu,určitě by to řešit jinak šlo.A já nad tím přemýšlel,jestli tam mám ponechávat omdlení nebo jestli bych to měl nechat přecházet ničím,jen skrze tečky.Ale apk jsem si řekl,že to nechám tak,jak to bylo v tom snu.

Tyhle sny má spousta lidí,podle výkladů by to mohlo znamenat,že ten co zemřel,je ve své smrti šťastný!V což pevně doufám :-)

Já v poslušnost vloček doufá už asi týden...

Děkuji za přečtení...


<reagovat 
Dommi (Občasný) - 24.11.2002 > pěkné...silně to na mě zapůsobilo....a můj vyklad snu? Mě to přišlo jako by jsi někde uvnitř toužil po dítěti :-) Možná je to blbost, možná taky ne ....
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 24.11.2002 > Dommi> Tak tos mě dostala...Abych řekl pravdu,své otcovství si nedovedu ani představit,tak bych zůstal u té první varianty... :-)
<reagovat 
 Dommi (Občasný) - 24.11.2002 > barlach> Na každého jednou dojde
<reagovat 
centaur (Občasný) - 25.11.2002 > Na můj vkus to není úplně čisté - bez sentimentu a přikrášlování, ale dá se to snést. Až na poslední odstavec, to bylo na mne zu viel. Jde mi smaozřejmě o text, ne o námět.
<reagovat 
Hanele (Občasný) - 28.11.2002 >

A muj vyklad snu :)Objevi-li se ve snu dite , ci tehotna zena ...Nebo citis -li se tehotny :)))) = rodi se napad !! A tenhle stoji za tö! :)

 


<reagovat 
Hanele (Občasný) - 28.11.2002 > chjoo ..uz zase jsem zapomnela :)
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 25.11.2002 >

V sobotu jsem dočetl knížku:

Aniela Jaffé: Přízraky a zjevení (portál)

a tohle jako by bylo pokračování...


Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 2.12.2002 > hubert> A to aniž bych to věděl...
<reagovat 
Nei (Občasný) - 26.11.2002 > nemám slov
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 2.12.2002 > Dagie> Díky...
<reagovat 
Viv (Občasný) - 26.11.2002 > No, milý barlachu - asi ti dva přede mnou mají nějaký hlubší vjemy než já, mně se to moc líbí, jak námět, tak text. Je to sice smutný, ale nepůsobí to na mě depresivně. Možná ten úsměv - je jako vykoupení :o). Je to vážně moc dobrý - alespoň pro mé oko a pro mou duši určitě
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 2.12.2002 > Viv> Děkuji za  všechno to přečtení...Moc a moc...
<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 25.11.2002 > Hmm, super, tak na mě padla stíha. Děkuju.
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 2.12.2002 > P.i.k.o> Promiň promiň,jsem už takovej...
<reagovat 
Igracek (Občasný) - 26.11.2002 > Ja teda nadšenej nejsem. Co se ti to probůh zdá za nudný sny?
Myslíš, že krásu jde chápat? Moc jsem o tom nepřemejšlel, ale myslim, že ne.
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 2.12.2002 > Igracek> Myslí, že jde pochopit co je na kráse krásné... Já už jsem prostě takovej "nuďour" od přírody, to se asi už nezmění... :-)
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 27.11.2002 > SUPER! Přesně můj šálek kávy!!!!!!
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 2.12.2002 > Rawen> Díky,cením si...
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 20.12.2002 >

líbilo se... je to napsaný úsporně, ale citlivě, čehož si cením

a sny - to je prostě moje :o)


Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 20.12.2002 > Kapucín> Děkuji,já si cením Tvých ohlasů...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 22.12.2002 > Sny, jó sny, toť studnice, nebýt snů, jsme o mnoho chudší, braši.
<reagovat 
rabako (Občasný) - 31.12.2002 > jo, zajímavé čtení!
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 1.1.2003 > rabako> Děkuji moc.
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 14.1.2003 > Nic nového sem nevymyslím, ale myslím, že by možná bylo lepší, kdyby ono pozadí bylo tmavě modré. Ale aby z toho pak nebyl Tmavomodrý svět... Jinak moc fajn dílko, tajemné, ale žádný děs.
<reagovat 
MZF (Občasný) - 15.5.2003 > Čtu si to po třetí (pokaždé jednou za týden), ale prostě mi to až zas tak nesedí. Doufal jsem, že si to třeba moje hlava nějak rozmyslí, uleží či co já vím, ale nestalo se tak. Já osobně na tom nevidím nic až zas tak zajímavého.
Body: 3
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 16.5.2003 > MZF> Samozřejmě, tisíc čtenářů má tisíc názorů...Já nevím, čím to zapůsobilo. Asi tím, že je to velmi vnitřní výpověď.Až do posledního odstavce se mi to ve snu odehrálo.Poslední odstavec cítím i já strašně uměle, protože je vymyšlený tak, aby aspoň jedna z povídek nebyla tak depresivní.Díky
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 16.5.2003 > barlach> Ten poslední odstavec působí hodně uměle, ale jen kvůli němu to není, proč mě to nevzalo. Dost možná je to tím, že je to přeci jen hodně "pocitovka" a já jsem spíš na ty realistické záběry. A myslím si, že dělat nějaký odstavec navíc proto, aby byla jedna povídka optimistická je ovlivnění se zvenčí.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter