Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 6.6.
Norbert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Alej z kolekce Provizorní nebe
Autor: Max Gubat (Občasný) - publikováno 16.11.2010 (03:00:17)
další ve sbírce>


 Max Gubat (Občasný) - 16.12.2010 > miroslawek> Vše probíhá pomaleji, než bychom se ženou rádi. Vrátil jsem se včera a sepsal to po Tvém vzoru i s kurzívou, ale on se to pěkně převedlo zase zpátky. Skripty neznám.

Nejsem tak dobrý versolog jako ty, ani se nebudu pokoušet předstírat, že jsem. Ale zkusím si představit, jak bych báseň recitoval. Mám zato, že v básni je patrné směřování k vzestupnému verši, což ji odlišuje od běžného spádu češtiny. Kdybych už báseň musel číst, zkusil bych to tak, jak je načrtnuto níže.

Možné předěly v dikci, tak akorát na slabiku vyznačím (0). Možné rozdělení veršů při přednesu značím (/) Nelze mechanicky převádět čárku na předěl či na pomlku, ale je zcela legitimní udělat krátkou pauzu tam, kde ji vyžaduje rytmus nebo významové napětí verše). Přesahy značím, podtržením.

Není to les (0) s bídou parčík
Dvě „s“ a logika verše, umožní nádech před ironizací „lesa“ (uznávám, že lepší by byly pomlčky, ale nemám je rád)
Jezírko, betonová skruž
Tráva (0) suchá hlína
(vztah obrazů v tomto verši (na rozdíl od předchozího) nechce být dán jen pořadím nebo graficky, ale i citem, nejistotou, co je tu vlastně suché? A to je třeba v přednesu zdůraznit)
Obzor (0) dole i nahoře plný ostružin

Přesto se zvednu, ústa, uši, oči,
hrob klenby, strop (/)
v sepnutých dlaních číchsi
( rým vytváří předěl navíc „strop vsep“ je celkem jazykolam)
ozvěny kroků v dutých kmenech poztrácených dubů
(nepostavím verš na genitivní vazbě)

listí (0) různobarevné pletichy
(je dost slabý),
slova (0) lístky lísky (0) osiky (0)
(tady jsem se nechal trochu unést zvukomalbou, ale hned se zas vracím k tématu))
náhodou zaslechnutá v šumu ozvěn (/) diskrétností

protože za zdí (0) zeleným plotem
je místo (0) pro nečlověka drceného letem
k pádu volnému (/) kradeným křídlem
(kloním se ke dvěma celkům v přednesu i proto, že tiráda se mi nelíbí a pro celkovou „přehuštěnost“ řečnických figur ve verši) vzestupnost chybí, ale to nevadí je to antiteze
naopak nechybí požadované rýmy

jen ZDE nechybí (/) jen ZDE
úplná štíhlost topolů stačí (/) k přežití každé války
a venku KDE to číhá alej není

Logická otázka - proč to takhle není napsáno rovnou? Z čiré pověrčivosti. Nesvedu při opisování textu neopravovat. Většinou ke škodě básně. „Rozbitý“ verš naopak nabízí větší svobodu při hlasitém čtení, a tak je tahle báseň sladce povolná.

Jsem si jistý, že by se dala číst i jinak. Spoléhám se však na dobrou víru a na to, že každý čtenář, včetně Tebe, je interpret. No a pak se spoléhám na svůj cit, který není dokonalý, ale je trochu můj, i když odporuje (a toho jsem si vědom) formálním zásadám versologie. Můj verš zná své fráze.

Ty mi zde například umožňují obejít se téměř bez plnovýznamových sloves a přesto vytvořit plynulý text. Zbavit se vaty a být násilný jen tam, kde chci, a ne tam, kde to vyžaduje rozměr verše.

Díky za Tvou kritiku. Jsi první, kdo ji provedl takto od podlahy.

M.



<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Max Gubat
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 (3) 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 16 17 18 19 20 21 22
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter