Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Průstřely
Autor: invisible (Občasný) - publikováno 16.9.2005 (07:16:56)

Prázdné lodě plují obzorem:

to dlaně vteřin

pleskají do řádků mezi stíny not

a já tě stále zpívám.

 

Studená čepel jitra dotýká se

                                                   zde

 

                           zde                                  

zde

 

Do holé kůže břicha sází tiché zmatky.

Víš už i nebe sténá

naši tmu.

 

. . .

 

Nepravděpodobná jak auto… maty

vracím se o půlobrat domů,

ale přitom -

ten druhý zleva opravdu

proměňuje slzy na  perly!

Co na tom, že už tam netrefím?

 

Poránu prší do nádražní haly.

Ne, neboj: neodjíždím nikam –

zkouším se zvolna ztrácet

a nevím, co si ještě

věřit.

 

. . .

 

Teprve po mé smrti  poznáš,

kým jsi pro mne byla.

Vypářeš ze světla mou křivě stehovanou cestu

a oblékneš zpět svoji,

o celý věk menší.

To je to, co teď nevíš,

má vševědoucí.

 

. . .

 

Dopíjím tenhle život:

ne a ne zmizet

nocí, co do zahrad sune své prašné vůně.

Takové malé... tiché věci.

Říkáš něco?

 

Paměť zafačovaná polospánkem  mlčí.

Vyjdi ven. Ukaž se, hradbo bdělosti.

Řekni mi, jsem-li dnes ráno ještě viditelná.

 

Do desky stolu vrytý seznam

jmen – to já jsem tady.

A dokud neshoří,

dokud jej zázrak znovu neobrátí v strom,

tak navždy také

 

budu -



Poznámky k tomuto příspěvku
travail (Občasný) - 16.9.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
Hanako (Občasný) - 16.9.2011 > za mne fajn:)
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
Gogin (Stálý) - 16.9.2011 > ta předposlední část je skvělá včetně vševědoucí
Doporučil 
<reagovat 
Tlouie (Občasný) - 16.9.2011 > Někdy mi u tebe nesedí věci typu "dlaně vteřin", "stíny not", přijde mi, že je jich moc a dohromady mi to působí trochu nepřirozeně, stejně jako třeba "má vševědoucí". Ovšem to jenom takové shrnující rýpnutí za dobu čtení tvých básní. --- "Vypářeš ze světla mou křivě stehovanou cestu" a "Pamět zafačovaná polospánkem" jsou pro mě absolutně super. Ráda se ještě vrátím.
Doporučil 
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 16.9.2011 > Tlouie> S těmi dlaněmi etc. máš asi pravdu... možná to časem poupravím. Vševědoucí ovšem zůstane. Ona ví. :-)
<reagovat 
martinik (Občasný) - 16.9.2011 > pro mě o půlobrat srozumitelnější než tvé jiné. Mám rád básně, ve kterých slova postupně osvětlují cestu neviditelným myšlenkám.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 16.9.2011 > martinik> Možná proto, že tahle píše.... úplně jiný příběh než ty předchozí?....?
<reagovat 
Mlž Svatý (Občasný) - 16.9.2011 > ty slzy na perly jsou na mě trochu moc; trošku pozor: dlaně-vteřin, stíny-not, čepel-jitra, ale jinak... ukládám si.
Doporučil 
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 16.9.2011 > Mlž Svatý> asi máš pravdu /mlž má vždycky pravdu/...ale co nadělám, když projednou klišé obrátilo naruby vizuální dojem...?
(Asi to budu muset namalovat). Jinak s Tebou naprosto souhlasím, je to tak tak.
<reagovat 
 Mlž Svatý (Občasný) - 16.9.2011 > invisible> ále, prdlačky s tou pravdou :-)
<reagovat 
travail (Občasný) - 16.9.2011 > ( - už mi to došlo, promiň...)
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 16.9.2011 > travail> ???
<reagovat 
 travail (Občasný) - 17.9.2011 > invisible> jo, aha :) - promiň - psala jsem předtím nějakou kritiku, byla trochu mimózní, myslela jsem, že se ti pošle avízem původní znění - tak jsem ji pak tady jen přepsala přes "upravit" - teď koukám, že jsem z toho nakonec vyvázla dobře:) - bylo to jen takový zmatení.
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 17.9.2011 > travail> 

Tak mě kritika nevadí; často má i pravdu (byť pojmenovat mimoděk skutečnost ještě zdaleka neznamená ji pochopit .-D).

Snad Tě ke změně názoru přesvědčil ten text, a ne pocit paniky z představy, jak na Tebe invisible zpoza rohu útočí rezavou sekerou.


<reagovat 
 travail (Občasný) - 17.9.2011 > invisible> Mně se spíš stává, že po pojmenování teprve mimoděk pochopím :) - jak říkají chlapi, že my ženské neumíme přemýšlet než nahlas - - :) čili to byly je šumy na mé straně. Já se k tomu asi ještě vrátím; abych Tě o kritiku neokradla - ale nemůže vycházet z nepochopení, to je jisto (mám pomlčkové období, asi) - :))
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 17.9.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
travail (Občasný) - 18.9.2011 > Nevím, jestli budeš souhlasit, protože už možná zasahuju spíš do Tvého přesvědčení nebo do pravidel světa té básně. Ale ošívala jsem se napoprvé u těch absolutností - líbilo se mi hodně "Do desky stolu vrytý seznam/jmen – to já jsem tady./A dokud neshoří,/dokud jej zázrak znovu neobrátí v strom..." - četla jsem to jednoduše jako obnovu (lidské, "umělé" značky se v duchu proměňují v přírodu - a strom je tak výživný symbol:)...). Nebrala jsem to jako protáčení životů, to byla ta chyba - s ním už asi máš právo říct "navždy také budu" (a přece, vím, pořád je tam ono "dokud"). Říkala jsem si, jak ošidné je vůbec napsat jen plné "jsem". Ale ve výsledku ten celek básně získává "soudnost" střetem paradoxních střípků a všechno je v pořádku - potvrzení tváří v tvář zániku. Ale i tak mám pocit, jako by si lyrický subjekt ;) na sebe bral možná až o chlup víc intenzity, definitivnosti, než snad autentickému prožitku pro mě přísluší :) (skoro mě napadá, co řekneš;) - něco, co pro mě trochu pak trochu kalí ten punc skutečnosti. Protože "nevím, co si ještě/věřit" - to je velká pravda - celá pasáž s "neboj, neodjíždím..." je krásná, známá. Takže tam všechno je (třeba ta vševědoucí, která ve skutečnosti neví, nebo dokud versus navždy). Asi jsem jen měla původně problém propojit ty střípky (a třeba vztah hlavních dvou protagonistek - hlavně čas mezi nimi! - mi pořád zůstává záhadou). Vůbec se tou básní prolamuju až ostudně, a pomalu... No,nevím, jestli Ti tahle přehlídka mých předsudků k něčemu bude, ale chtěla jsem to aspoň zkusit :).
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 18.9.2011 > travail> Díky za Tvé postřehy - rozhodně bych je nenazvala předsudky. Je pravda, že střípky, jak Ty říkáš, propojení příběhu v celek nijak neusnadňují... a možná právě i to je jeden z důvodů, proč ve finále, viděny "zvenčí" působí místy poněkud přepjatě... přestože v reálu jsem stále měla pocit, že to ještě až moc tlumím, že v tom není ÚPLNĚ VŠECHNO... (no, není, ale jinak, já vím...).
Ono nejde jen o propojení, protáčení životů, je v tom i to nebezpečí nepochopení druhou stranou, tou, pro kterou ty značky do dřeva byly vyryty (a možná se k nim dostala jakoby náhodně, a byly tam prostě jenom jako stopy.... což ona neví - a možná je to naopak, a ona je považuje za stopy určené každému čtenáři: a ony jsou jen a jen pro ni.) No, to Ti to moc neusnadňuju, což. Možná, že nejsnazší (lidsky, ne literárně) bude - vnímat text jako vyznání. Člověk někdy tolik zkouší "nikam nejet" - a tak málo zmůže. Ať už ví vše anebo nic -
<reagovat 
medea (Občasný) - 19.9.2011 > pokaždé, když tě čtu, musím být soustředěně klidná, tak tě dokážu nejlépe procítit. a pondělní ráno je k tomu jako stvořené;)
zvláště se mi líbí od: Nepravděpodobná... až po konec.

ti přede mnou už ti napsali(slzy, perly...), tak se nebudu opakovat.

Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 19.9.2011 > když se člověk dojímá svými pocity, tak je patetický ... což se dnes "nenosí" ... ale čert to vem!
Doporučil 
<reagovat 
#posledny (Občasný) - 20.9.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
Vopice (Občasný) - 21.9.2011 > Nadhera.tesim,az si ji prectu v dalsi sbirce!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 22.9.2011 >
Body: 5
<reagovat 
LeaLipszyc (Občasný) - 22.9.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
kardamona (Občasný) - 22.9.2011 >
Body: 5
<reagovat 
zlomenymec (Občasný) - 23.9.2011 >
Body: 4
<reagovat 
Markéta1620 (Občasný) - 18.9.2011 > Naprosto souhlasím s Goginem, ta mě taky dostala, ale i s martinikem a výjimečně i s Mlžem (většinou se mi nelíbí to co jemu, ač ho tu všichni berete za velkou autoritu, ale to je možná spíš otázka vkusu a možností mého vnímání, takže NIC PROTI MLŽI !).
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Mlž Svatý (Občasný) - 23.9.2011 > Markéta1620> to by byl průs.r (pardón) kdyby měl bejt mlž autoritou, to radši kozla zahradníkem! :D
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 30.9.2011 > Vypářeš ze světla mou křivě stehovanou cestu
a oblékneš zpět svoji,
o celý věk menší.
Body: 5
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 4.12.2011 >
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter