Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
zeugma z kolekce Kdyby Máj napsala Jarmila
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 12.1.2012 (16:16:28)

 

ZEUGMA

 

Zeugma je výraz z jazykovědy a znamená, že dva souřadné členy jsou spojeny vazebním vztahem, který patří jen jednomu. Třeba když u dvou sloves s různou vazbou se užije vazby jen jednoho z nich.

Nedávno jsem v nějakém textu například narazila na větu:

Pomáhal velmi ochotně a podporoval své přátele.

Ke slovesu pomáhat patří dativ, tedy třetí pád -  pomáhat někomu, ale k druhému slovesu patří akuzativ, pád čtvrtý, říká se podporovat koho. Ve zmíněné větě bylo použito spojení patřící slovesu podporovat, tedy jen jednomu členu, jakoby ten druhý ani nebyl, jako by neměl nárok. Správně by to mělo být takto:

Pomáhal velmi ochotně svým přátelům a podporoval je.

Sice by ta věta byla trošku delší, ale alespoň spravedlivá k oběma členům. Jenže autor zmíněného textu zřejmě usoudil, že se jeden člen musí podřídit.

No a tak mě napadlo, že podobně to chodí i v životě. Spousta věcí je zařízena tak, že to vyhovuje mužské polovině lidstva, zatímco  ženská se musí podřizovat.

Abych zase uvedla nějaký konkrétní příklad – přestože máme rovnoprávnost, mému manželovi přijde docela normální, že když  přijde z práce, natáhne se na gauč, pustí si televizi a čte si noviny, zatímco já se po cestě z práce musím stavit v obchodě pro nákup, a pak se postavit ke sporáku a vařit večeři.

Jednou jsem se naštvala a začala protestovat, že to není spravedlivé, že jsem také utahaná a mám také právo se natáhnout, a aby to lépe pochopil, použila jsem jako příklad právě to zeugma a uspořádání vazebných vztahů souřadných členů. Protože muž a žena jsou členové společnosti se stejným statutem, podobně jako ty členy souřadné.

O tom snad nikdo nepochybuje a časy, kdy byla žena považována za podřadnou, jsou přece už dávno pryč, a nebo ne?

Někdy to bohužel vypadá, že žena, která chce být rovnoprávná s muži, je jimi označená  za nesvéprávnou, zatímco ta, která se s podřadnou rolí smíří, je považována za správnou ženskou.

To naznačil i můj muž, když po  výše uvedené debatě na téma zeugma prohlásil, že ho nějaké souřadné vazební vztahy vůbec nezajímají, a že pokud se nemá rozpadnout ten náš vztah, tak ať koukám udělat něco k jídlu.

A pak se říká, že ženské jsou přízemní stvoření a žvaní jen o vaření - zatímco já chtěla probrat to zeugma, mého muže zajímalo jen co bude k večeři, já chtěla diskutovat o jazykovědě a gramatických problémech, ale on myslel jen na ten žvanec.

                                                                                                                                                                                                                            



Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 13.1.2012 >
Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 12.1.2012 > jsou jiní, jiní! když nejsou nažraný, jsou tuze zlobiví! nakonec dojdeme, blbky, k tomu, že nejlepší systém přece jen už fungoval - nechat je pracovat a být živiteli - a my si odbudeme tu šichtu doma dopoledne, nakoupíme, uvaříme, pročteme knihy, zajdeme ke kadeřníkovi a na masáž nebo na tenis nebo si zaplavat, a až přijdou uštvaný večer domů, napapinkají se a pak se jim vrhneme, odpočaté, zrelaxované a zkrášlené kolem krku a budeme už slastně odpočívati na jejich mužné hrudi .... a jen vzdychat: Ach miláčku, ty můj hrdino! jsem jen slabá žena, ještě že tě mám, co bych si bez tebe počala! ---- a to byla geniální diplomacie našich prababiček - a dodnes je v Arábii .... ;-) (no trošku si přivydělat na vylepšení kapesného na šatičky přece můžeš!)
Body: 5
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 12.1.2012 > anae> moudrá žena
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 13.1.2012 > anae>  tak přesně takhle by se mi to líbilo a bez tenisu bych se klidně obešla...kde chceš dneska sehnat toho chlapa kterej ochotně živí ženskou?  geniální diplomacie babiček na ty dnešní lenochy neplatí
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 13.1.2012 > Skafloc>  spíš naivní žena-pokud ale fakt má někoho, kdo ji živí a ještě ji dává kapesné, tak si po vzoru kněžny z Babičky můžu jen povzdychnout- šťastná to žena
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 12.1.2012 > povedené
Body: 4
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 13.1.2012 > PetrSuk-Zbraslavský>  díky-už hoch na to svoje sekýrování dojel
<reagovat 
Sopran (Občasný) - 13.1.2012 > čo zeugma, proti slovesám by mali české ženy začať protestovať, my na Slovensku sme si už rovnoprávne li vybojovali :)
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 13.1.2012 > Sopran>  no jo a taky už máte Euro,prostě jste nás ve všem předběhli, kde že je to staré známé - zastavme sa braťia veď sa oni ztratia :-)))  a halušky s brynzou jsou taky skvělý dík
<reagovat 
 Sopran (Občasný) - 13.1.2012 > libusepalkova> veraže dobre píšeš, že staré, aj po tom už len ámen, dnes máme zase zastavme ich bratia. Na sestry však ešte nevydalo. :)
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 14.1.2012 > Sopran>  a pak že je rovnoprávnost-snad to brzo doženem
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter