Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
podivná výchova z kolekce Kdyby Máj napsala Jarmila
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 3.2.2012 (00:45:01)

PODIVNÁ VÝCHOVA  DÍVEK  V ČECHÁCH

 

Nechci aby název zaváděl k titulu slavného díla Výchova dívek v Čechách, protože by to mohlo vypadat jako  že naznačuji, že tento problém se týká jen naší země. 

Na druhé straně se nedá popřít, že české ženy jsou hodně tolerantní a někdy si musejí dát líbit víc, než by snesly ženy  jinde v Evropě. Jako tlumočnice mám příležitost hovořit s lidmi z různých zemí, různých společenských vrstev a odlišných náboženství a tak mohu srovnávat. Samozřejmě vím, že jsou kontinenty a kultury, kde jsou na tom ženy naopak neporovnatelně hůř, ale zabývejme se tímto fenoménem jen v našem takzvaném euroamerickém prostoru.

V pořadu Uvolněte se například  jeden pán, známý svým originálním postojem k ženám připustil, (Josef Hausmann) že nálepku šovinistické prase dostal až během svého pobytu v cizině. Znamená to tedy, že dokud pobýval v Čechách si jeho názorů nikdo ani nepovšiml, protože jsou zde jaksi všeobecně rozšířené a muž vyjadřující se o ženách pohrdavým způsobem je považován spíše za hrdinu než hulváta? Jinými slovy, to co je v cizině považováno za projev mužského šovinismu je u nás normální?

Nedávno jsem četla knihu The  Republic of Burma Shave (Carnegie Mellon University Press, Pittsburgh 2001) Její autor Američan Richard Katrovas v Praze pobýval po určitý čas, vedl jazykové kurzy a oženil se tu, takže měl možnost poznat poměry, jaké u nás panují. Také on ve své knize vyjadřuje podiv nad tím, jak jsou české ženy, ale hlavně naše společnost, tolerantní k prohřeškům silnější polovičky lidstva. 

Tedy ne že by zmíněný autor byl nějaký vzorňák, sám dlouho lavíroval mezi svou bývalou americkou ženou a novou českou, ale přinejmenším si připouštěl nemorálnost svého chování.

Ve zmíněné knize uvádí, že to co je ve Státech považováno za podlé, je u nás považováno za běžné. Doslova říká, že americká exmanželka je produktem kultury, kde sice hodně mužů podvádí, ale když se to provalí, jsou odsouzeni in „biblical terms“, zatímco v Čechách je manželova nevěra přijímána se stejným klidem, jako většina ostatních nevyhnutelných životních katastrof.

„In American terms I´d been a cad, in Czech term I´d simply been  a man“ říká na straně 127 zmíněné knihy. Tedy něco v tom smyslu, že v amerických poměrech by byl padouch, zatímco v těch českých, prostě jenom chlap.           

Naše životní názory jsou vytvářeny zkušenostmi a proto se v průběhu života mění. Všichni se rodíme jako  tabula rasa, ale vnější okolnosti v nás vypěstují jisté postoje. Malé holčičky čtou v pohádkách o silných odvážných a ušlechtilých princích, kteří je budou celý život ochraňovat, ale realita bývá jiná.

Jsou ženy které měly celý život štěstí, jejich kariéru jim pomohl nastartovat vlivný otec, nebo bohatý, často mnohem starší manžel, a nebo se o ně ve stáří postará úspěšný a vděčný syn.

A pak jsou ženy, které nikdy nepocítily silnou ochrannou otcovskou ruku, manžel je jen využíval a podváděl, a o neradostné stáří se jim postará egoistický bezohledný syn. Ženy s tak diametrálně odlišnými osudy nemohou mít samozřejmě na muže stejný názor. Někdo má v životě zkrátka štěstí a jiný jen smůlu, ale  také je podstatné, jak jsou ženy společností chráněné. Když někdy čtu v novinách jaké obrovské částky dostanou po rozvodu některé manželky tak žasnu, já znám spíš ty, se kterými jejich ex díky obratnému advokátovi pěkně zametl.

Takže pokud se vám zdá, že některé ženy mají o mužích nenormální mínění, možná nejsou nenormální ty ženy, jen neměly štěstí potkat normální muže. Pokud místo džentlmenů a rytířů, kteří by je silnou rukou ochraňovali, jsou ženy obklopené bezohlednými egoisty, kteří slabší pohlaví bezostyšně využívají a ponižují, není divu, že se z nich stávají bojechtivé amazonky, i když se svým vnitřním ustrojením cítí spíše jako slabé křehké víly. I víly totiž mají pud sebezáchovy a ten dokáže hodně.

A o vílách ještě malý dovětek:

Manželé slaví výročí svatby, když se náhle objeví víla s tím, že jim při té příležitosti splní jakékoliv přání.

„Ráda bych to se svým mužem oslavila na nějakém romantickém místě, třeba vzdáleném exotickém ostrově,“ řekne žena nesměle.

„Není problém,“ odpoví víla s úsměvem a obrátí se na manžela, jaké že je to jeho přání.

Muž znejistí:„Nechtěl bych tě zklamat, miláčku, ale taková příležitost je jen jednou za život,“ řekne  své manželce a vílu poprosí, aby měl o třicet let mladší ženu. „Vždycky jsem toužil mít podstatně mladší partnerku,“ dodá.

„Není problém,“ odpoví mu víla a jako mávnutím proutku je z něj náhle vetchý devadesátník. Jeho šedesátiletá žena vedle něj vypadala jako mladice.

Muž se chytil za plešatou hlavu, ale na lítost už bylo pozdě.

Prostě jen zapomněl, že víly jsou rodu ženského.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 3.2.2012 > vtip na konci je dobrý, jinak ale nějak nevím, jak hodnotit...
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 3.2.2012 > PetrSuk-Zbraslavský> dík za přečtení-i to se cení
<reagovat 
farišta (Občasný) - 3.2.2012 > Není mi docela dobře jasné, v čem konkrétně podle tebe spočívá "podivná výchova dívek", popřípadě jestli máš nějaký návrh na zlepšení situace. jako chlap nedokážu dostatečně posoudit, zda je situace u nás tak hrozná a tam na západě tak skvělá. porovnáním přístupu k něvěře jsi mě nepřesvědčila. protože tolarance nevěry může mít řadu podob, včetně té domluvené. jinak to s tolerancí asi nebude tak horké ani u nás. rozvodovost kolem 50%, více žádostí podávají ženy. pasáž o rodinné predestinaci, kterou jsi navíc rozmělnila do nicneříkajícího "někdo má holt smůlu" mi toho taky moc nesdělila. Pana Hausmanna neznám, neznám ani jeho výroky, ale jestliže jsou urážlivé a dostalo se jim přijetí a přitakání v televizi, tak to spíš svědčí něco o mediálním prostoru. tady bych viděl možnost, jak úvahu vést. vtip na konci? být ženou, tak vílu umlátím lopatou. pomyšlení, že mohla omládnout o 30 let a místo toho má na krku mrtvolu, inu, žena ženě saní:-))
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 3.2.2012 > farišta> pokud neznáš Hausmanna těžko můžeš chápat proč někdo dostane chuť napsat podobně laděný text ale jak správně naznačuješ pokud mediální prostor dává lidem jako on možnost se vyjadřovat tak právě v tom vidím tu podivnou výchovu-média částečně utváří atmosféru ve společnosti a postoje lidí a bohužel je pořád většina těch ovlivnitelných kteří se podle toho pak chovají-to s tou smůlou bylo uvedeno jen jako důkaz že si nemyslím, že by uvedené příklady byly pravidlem někdy prostě narazíš na dobré lidi a někdy ne
<reagovat 
 anae (Občasný) - 3.2.2012 > farišta> 

taky přímo mně říkali muži /i ženy/ jiných národností - ze západu, jihu i severu, jak je strašné, jak se ti pupkatí čeští hulváčtí tatíci chovají ke svým krásným a milým českým ženám ... jedna Američanka dovedla svůj názor do extrému - v Čechách se muži změní teprve tehdy, až se s nimi všechny české ženy rozvedou ....


<reagovat 
Čtenář - 3.2.2012 > Vtip na konci dobrý, jinak plácání, proč na literárním webu? nenapadlo tě, autorko, že každý přitáhne toho, koho si zaslouží? Jakápak smůla? Proč nepíšeš pro Cosmopolitan, tam alespoň honorář a ten můžeš poslat těm oklamaným ženštinám za jejich syny, muže, etc.,,Buď Matkou Teresou opuštěných a klamaných!
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 3.2.2012 > čtenář> na literárních webech lidi plácaj aby viděli co na to plácnou ti ostatní-pokud lidé přitahují jen to co si zaslouží tak nechápu proč se u nás každé druhé manželství rozvádí- na Matku Terezu si hrát nehodlám ale nevím proč by se neměl dát prostor na vyjádření všech životních zkušeností média se snaží vytvářet spíš klamný dojem že je všechno ok ale ono tak tak není
<reagovat 
 Čtenář - 3.2.2012 > libusepalkova> no tak to je vše v pořádku, když máš takovou sebereflexi! rozváděj se proto, že ty rozmazlený chlapečky takhle vychovaly frustrovaný žencký - taky jeden pohled, že? Média: čekala bych tedy hlubší úvahu, ponor, a ne to samé plácání, které čteš všude ve Vlastách!
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 4.2.2012 > čtenář> když ženský nebudou frustrovaný hulvátským chováním svých partnerů tak budou vychovávat zdravý sebevědomý synky.to je začarovaný kruh-pokud se o tom nebude mluvit tak o tom lidi nebodou přemýšlet a nic se nezmění- ve Vlastě a jiných plátcích ti poraděj jen jak zhubnout co uvařit za co utratit peníze-podstatný problémy je nezajímaj protože to se vymyká koloběhu příjmů a výdajů na kterým tahle zatracená společnost stojí
<reagovat 
libusepalkova (Občasný) - 5.2.2012 > no není to jednoduchý, křesťanský přístup mi moc dobrý nepřipadá být lepší jsem myslela ve smyslu ubližovat si navzájem co nejméně ale rozhodně ne za cenu že člověk zapírá sám sebe-to je sebeubližování a to také není dobré-žít a neubližovat druhým a zároveň si nenechat ublížit-asi nemožné dík za komentář
<reagovat 
anae (Občasný) - 3.2.2012 > zas je to opravdu individuální, a myslím si, že opravdu záleží na mužích, které ženu obklopují v jejím dětství a dospívání, jak se k ní v této době chovají, a pak jak se chová manžel ... podle toho se odvíjí její postoj v dospělosti ... sleduju teď Oprah show - jak často v USA otcové (bratři) znásilňují své dcery, sestry .... co je z nich pak za psychické trosky (ale to samé se dá říct i z pohledu mužů) ... a z knížek znám texaské pořekadlo - holka zůstane panna, jen když má nohy rychlejší než tatík .... jsme jen zvířata, příroda nám vládne ... a co si kdo vybojuje, to má ... křesťanství je jen velký idealismus ... a panovační katoličtí patriarchální hodnostáři prý patří k těm horším případům .... jen ty svoje feminní názory viř, kde se dá ;-) probíráním tohoto tématu se dostaneme dál - ženy i muži ... všechny bytosti různých kombinací anim a animů
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 4.2.2012 > anae> DÍKY MOC NAPROSTO SOUHLASÍM JSME ZVÍŘATA ALE TO NEZNAMENÁ ŽE BYSME SE NEMĚLI SNAŽIT BÝT LEPŠÍ- A TO VŠICHNI BEZ ROZDÍLŮ POHLAVÍ
<reagovat 
 anae (Občasný) - 4.2.2012 > libusepalkova> měli, ale většinou jsou to jen mimikry ... většina má mimikry, menšina nic nezastírá ... co je lepší? ... přiznat si, že jsme na úrovni zvířat a přiznávat si svoje vášně ... nebo se snažit o křesťanský přístup - ale stejně párový život začal kvůli majetku --- nic jiného v tom nebylo --- asi nemá cenu být s někým, s kým člověka už nic nepojí... a lhát si do kapsy ... kvůli majetku ... kvůli dospělým dětem? ... a pokud pojí, pak zůstat ... pak ano, kvůli majetku ne ... pokud budou takové zákony, které toho ekonomicky slabšího nezničí a ten silnější ho neobere (což se samozřejmě pořád děje - znám to velice dobře) - ale i tak jsou vyšší principy než ty materiální, jsme svobodné bytosti
<reagovat 
 Čtenář - 5.2.2012 > anae> Takovéto kvokání feminismu jen škodí! zvířata nemají tolik inteligence, aby ji používali ke zlému...takže to srovnání velmi kulhá. A pokud někdo chce být ovládán pudy, jeho volba, že :0) (neberu v potaz jedince nemocné).
<reagovat 
Skafloc (Občasný) - 3.2.2012 >  příčiny rozvodů nehledej jen u mužských chyb. V současné době vsázím na to, že chyba je spíš na straně žen: protože ženy zapomněly, kdo jsou, a tím vyvedly svět z rovnováhy. A lidé obecně ztratili trpělivost, soudnost a toleranci. Tenhle text se myslím moc nepovedl, ale taky se blbě čte: zarovnání textu "na střed" je dost neščasné.
<reagovat 
 Neublížíš (Občasný) - 4.2.2012 > Skafloc> 

Zajímá mě, co si představuješ pod větou: ženy zapomněly, kdo jsou :-o ?

<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 4.2.2012 > Skafloc> chyba je vždycky na obou stranách, tohle byl jeden jeden pohled na věc, ženské nezapomínaj kdo jsou (teda teď mluvím za sebe) ale v dnešním světě se nám moc neumožňuje být samy sebou-typicky ženské vlastnosti jako soucit,potřeba pečovat o pomáhat jsou v muži ovládané společnosti považovány spíš za vadu a nedostatek než za přednost vycentrování textuje jen produkt mé zbrklosti a nepozornosti, opravím to (ale když jsem to vkládala tak to vypadalo normálně)dík za komentář pozdravuj Falka:-)))
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 4.2.2012 > Skafloc> zkusila jsem text opravit ale když tam najedu z rubriky tvé příspěvky tak to vypadá v pořádku, tak nevím kde je problém
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 5.2.2012 > Jasmínu loubí> To je asi na delší povídání, nechce se mi to psát ;o)
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 5.2.2012 > libusepalkova> Ale zapomínají ;o) a ve kterém světě se vám to umožňovalo? Posledních 40 let mají ženy všechno po čem kdy toužily, volební právo, pracovní možnosti, dokonce i do války můžou. Přesto je mnohem více nešťastných vztahů, rozvrácených rodin, a - což je nejhorší - singl matek. Protože to, kam nás všechny ve finále dostala moderní masáž žen i mužů je tak nepřirozená věc, že jsme z toho všichni v prdeli.
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 5.2.2012 > Skafloc> jestli myslíš že volební právo práce a možnost jít do války je právě to po čem touží ženská duše tak nezbývá než souhlasit s tvým prohlášením, že jsme všichni v prd...většina z nás za nic nebojovala jen jsme se narodily do prostředí které "vybojovaly" a definovaly předchozí generace a nám nezbývá než se přizpůsobit...ale máš pravdu že to by bylo na dlouhé povídání ostatně o tom jsem psala už v textu Feministkou proti své vůli nebo Laciné ale divácky vděčné kde zdůrazňuju jak je dnešní svět frustrující i pro mužské dík za komentář
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 5.2.2012 > libusepalkova>  samozřejěm že jak která duše. Jenže tak jako málokterá ženská duše opravdu touží po tom hrát fotbalovou ligu nebo jít do války, na druhou stranu stejně i dneska mnoho žen vůbec netouží mít rodinu, děti, atd... a opět: jistě že ne všechny. Ale je nám to sunuto kdejakou masáží televizní, tiskovou i jinou, že žena muže vůbec nepotřebuje, a ve finále děti jsou něco co ti zkazí život. Jo, vždycky se všichni narodili do prostředí, které vybojovali a vybudovali ti před nimi. Nás nevyjímaje. Neříkám že píšeš bl bosti, naopak... ale prostě mi to nedá se nevyjádřit no.
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 6.2.2012 > Skafloc> no jasně na to máš plný právo každej vidíme svět přes prizma svých osobních zkušeností a proto se názory tak různěj...jenže lidi místo aby se o tom bavili tak se navzájem nenáviděj a odsuzujuj aniž by se nad ostatníma zamysleli:-)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter