Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky Rozvzpomínání z kolekce Zápisky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 1.2.2012 (12:25:22)
Pokračování>

Někdy si člověk vzácně vzpomene na svým způsobem úplně podružnou situaci, kdy skoro přesně vidí, kde to bylo, a co si myslel nebo co někomu říkal. Není to okamžik, který by se mu nějak často vracel, naopak se objeví jen jednou a nečekaně. S tou přesností to může být mýlka, ale to rozvzpomenutí je docela ostře nasvíceno. Tak třeba teď jsem se rozvzpomenul na dumku o animě, jak někde Jung tvrdí cosi a jinde něco jiného, a já zrovna tehdy měl na to náladu, protože zabývat se animou je docela špás. A pak jsem o tom před tou kavárnou, kterou v té vzpomínce docela dobře vidím, klábosil, místo toho, abych se usiloval poslouchat nějaké ty básníky, kteří měli uvnitř umělecké výstupy.

 

S tou animou tak nějak může jít o cokoliv, třeba o představu jakési obecné či privátní ženské duše kdesi uvnitř zpravidla muže, která má i nemá souvislosti s existujícími ženami vůkol.

 

To, na co jsem narazil a na čem jsem se zaseknul a měl potřebu o tom proto krafat, bylo z Jungova gnostického období, v jeho Promluvách k zemřelým: "Muž a žena se stávají jeden druhému ďáblem, když své duchovní cesty nerozdělí, neboť podstatou Stvoření jest rozlišenost. Pohlavnost muže směřuje k zemskému, pohlavnost ženy směřuje k duchovnímu. Muž a žena se stávají jeden druhému ďáblem, když svou pohlavnost neoddělí. Muž nechť poznává to, co jest menší, žena nechť poznává to, co jest větší..." Jsem si to rovnou klasicky trošku zjednodušil, abych to pobral, a představil jsem si, že je to nějak do kříže, mužskou duši to táhne kamsi dolů, a přes to přechází křížem ta ženská pohlavnost, místo které jsem si dosadil vtipně tu animu, a tu to táhne někam nahoru. Ovšem ono to mohlo právě být úplně špatně, protože ta pohlavnost přeci není duše, ba právě naopak, že. Se mi to křížilo, motalo, a ve finále jsem si řekl, že to přeci nevadí, že přeci na tohle nemůže být předpis, kam kterou duši co táhne, u někoho je to žensko-duchovně-nahoru, u někoho žensko-duchovně-dolů nebo ještě úplně jinam klidně.

 

Takže jestli to tu animu táhne k duchovnímu, popřípadě k čemusi archaickému uvnitř, to tedy může být tak i tak. No a aby se mi to ve finále ještě nasvítilo jinak, tak jsem do toho zapletl animu ze Zlatého květu, podle Číňanů, jak je řešil Jung se svým přítelem Wilhelmem: "Upadající životní proces je takový proces, kdy anima, temná vůle, puzená vášněmi, přinutí anima, čili intelekt, aby jí sloužil. Přinejmenším natolik, že se animus obrátí k vnějšku, takže jeho síly plynou spolu se silami animy a život se vyčerpá. Člověk zemře, anima klesá, animus stoupá vzhůru a zůstává zde v nejistém stavu. Přitaká-li k "zcizení" svého bytí, podléhá své tíze a klesá do temnoty smrti." Veselejší varianta je ta, že díky obětem pozůstalých stoupá vzhůru a zachová si poměrně blažený život, odstupňovaně podle zásluh.

 

No a o tomhle jsem tam tehdy blábolil. Co jsem tím ale sledoval, to mi už jasné dávno není. A asi ani tehdy nebylo.



Poznámky k tomuto příspěvku
anae (Občasný) - 1.2.2012 > :-)) možná koho převálcuje anima, ten je těžkej materialista, koho převálcuje animus, tak těžkej snílek - tak je nejspíš dobrý to rovnat do toho kříže ...
Body: 5
<reagovat 
travail (Občasný) - 4.2.2012 >
Doporučil 
<reagovat 
dadik (Občasný) - 8.2.2012 >
Body: 5
<reagovat 
Vasil (Občasný) - 24.3.2012 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 15.5.2012 > někoho to táhne klidně ještě úplně jinam, jj
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 20.6.2012 >

" ...největší zásluhou Jungovou snad bylo to, že zavedl nějaké nové pojmy. Jinak měl až "...neobyčejný" talent podávat

 

 věci relativně "průzračné" dost složitě ((; já osobně např. jsem se k němu (( respektive k jeho dílům, samozřejmě )) naštěstí (( ?)) dostal dříve než k "mnohému podstatnému jinému", jinak bych to snad "ani" nedočetl...:) )); abych neodkazoval "..věčně" jen na Rud. Steinera, doporučuji po Jungovi prostudovat např. "Bytí" od J. Zezulky,;  tato rozsahem nevelká brožurka se dá  relativně lehce sehnat; je "..to" sice  "jen" stručně, "..hutně" sepsané, ale zato přehledně a, jak se zdá, bez "renonců" (( které se naopak u Junga, obávám se, vyskytují, a "nutně" musí vyskytovat již kvůli jeho značnému "názorovému" posunu, kterým během "toho "svého" života" prošel; holt, byl to přeci jen spíše "pouhý "klasický"" vědec, než nějaký "veliký "Boží" přinašeč"... )); jako odlehčující četbu k tomu navrhuji třeba "Co je člověk"  od Grahama Bernarda, to vyšlo tuším v r. 1992 ve velkém nákladu, a tak to dnes mají i v mnohém antikvariátě a "v snad" každé i "jen průměrně veliké" veřejné bibliotéce; .....

."


Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
0 0 1 5 35 37 45 47 72 79 80 90 91 93 96 97 100 101 102 103 104 105 106 108 109 110 111 113 114 118 119 120 128 133 146 148 149 150 151 152 154 155 158 159 161 182 185 194 197 202 205 206 212 214 (215) 216 217 218 219
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter