Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Národ sobě
Autor: Dr.apal (Občasný) - publikováno 15.1.2003 (21:34:10)

 

                                Ta naše povaha česká

 

Jednou to začalo. Bylo krásné počasí. Den jako vymalovaný. Bylo 1. září roku 1998. Už tehdy jsem věděl, že to jednou přijde. Nová škola, noví lidé, v jejich představách jsem byl bílý nepopsaný list, tak jak oni v mých.

Jedno jsme měli společné. Damoklův meč nad námi visel a říkal si „ Maturitní slohová práce“. Nechtěl jsem nechat nic náhodě, a tak jsem četl a četl. Prolistoval jsem desítky knížek a časopisů, až se mi do rukou dostal fejeton „ Národ sobě“. Zaujalo mě to, neboť je to slogan široko daleko známý, visící i v Národním divadle. Přemýšlel jsem nad tím a snažil se vypátrat, zda je tomu opravdu tak. Je ta naše povaha česká opravdu tak národní?

Při stavbě Národního divadla jsme dokázali, že umíme vzít za jeden provaz. Po celých Čechách, ale i na Moravě a ve Slezsku probíhaly sbírky. Lidé dávali peníze, pytle cementu, štěrk a je známo, že skupina severomoravských kovářů přispěla s kusem železa na vznik „železné opony“.

Bylo jasné, že na takovou budovu, která bude reprezentovat náš národ, se spotřebuje hodně kamení, a tak Valaši neváhali a do Prahy přivezli kámen se slovy: „Tož my vám tady vezeme kus kameňa z tého našeho Radhošťa.“ Byli první, ale ne jediní. Tehdy se národ opravdu spojil a vytvořil něco sobě, ale dokáže to i dnes když…

Jsme stále tak soudržní?

Stačí se podívat do města a nemusí to být zrovna Praha nebo Brno. Lidé se míjejí, dělají, jako by byli na světě sami. Občas do sebe vrazí, a pokud to nejsou vrazi, tak se omluví a jdou dál. Každý má to svoje. To svoje korýtko. Možná je to způsobeno nekonečným bojem s časem. Člověk už nedokáže odpočívat, udělat si čas ne své bližní, na sebe samotného.

Jiná situace je na vesnici.

Onehdy, když jsem byl u dědečka a babičky na prázdninách, jsem měl možnost odhalit klady a zápory vesnického života. Nevím jistě, byla asi neděle. Krásné slunečné poledne. Sedíme na terase, říkáme si, jak je krásně, co všechno budeme muset ještě udělat, než přijde zima. Cr,cr, rr… Zvonek vyrušil naši poklidnou meditaci o práci. A to už se hrne do dveří soused. „Co potřebujete, susede,“ zní dědův hlas. Následuje blesková odpověď: „Ale, pokazila sa ně cirkula.“ Bylo mi hned jasné, co bude následovat. Soused pilu dostal bez sebemenších problémů, a než se nám ji podařilo vytáhnout z dílny, vypil tři slivovice, snědl pět chlebíčků a jednu buchtu. Děda na oplátku dostal litr pravé slivovice. O rok později při povodních, které si nevybírají, jestli zaplaví město či vesnici, jsem se zděsil. Následky byly katastrofální. Národ se potřeboval spojit. Byly nutné peníze a myslím, že i stavební materiál by lidé neodmítali.

Národ se spojil! Lidé dávali peníze, telefonovali na různá čísla, vybírali do kasiček, převáděli peníze z jednoho účtu na druhý a banky měly žně.

Ale to by nebyli Češi na konci 20. století, aby si nevydláždili, popřípadě nevytunelovali cestičku k penězům. Však bychom mohli jít po nejednom případě. Tehdy se ztratilo více než 10 miliónů korun, které dnes chybí.

A jaká je ta povaha česká?

Řekla bych, že se změnila jen malinko od 19. století. Aspoň tomu tak je ve sloganu „Národ sobě“, protože přidáme – li jedno písmenko, vznikne nám krutá realita „ Národ k sobě“.

Nebo ne?



Poznámky k tomuto příspěvku
centaur (Občasný) - 15.1.2003 > To si myslím, že se "sakra" hodně změnila od 19.století. Už jen kvůli rudochům je dnes náš národ něčím divným. Kdoví, jestli vůbec nějaký český národ je, my jsme měli s nacionalismem problémy už od obrození, hůř jsou na tom snad jen rakušané.
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 16.1.2003 > Hm. Tak to sedlo!
<reagovat 
AlexBobrLetadlo (Občasný) - 30.1.2003 > Už jsem si to stáhl. Takaže brzy reakce - slibuji
<reagovat 
Jade (Občasný) - 4.4.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter