Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky Stavros Mentzos z kolekce Zápisky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 15.5.2012 (04:28:20)
Pokračování>

 

 

 

už hodně dlouho se zabývám různými teoriemi o psychosách a psychoticích. k chemismu mozku nemám moc co říct, jen, že asi ano, tady se znalci nejspíš nepletou. chemie funguje, jak jsem si ověřil na neuroleptikách. ovšem dumky německého psychiatra a analytického terapeuta stavrose mentzose, který se již leta zabývá psychosami, své náhledy na věc nazývá psychodynamickými, vychází z freudova konstruktu self, ty mě snad i pobouřily.

 

že prý psychosa navrátí člověka do období, kdy ještě neměl dobudováno self, objevuje se u něj nepřekonatelný konflikt, který si řešil jako děcko, dostává se do nějakého "mrtvého bodu", celý život se mu rozpadne na několik úseků, které mu vůbec do sebe nezapadají. má v tom takový hokej, že neví čí je, a snad jen leta terapií se stavrosem mentzosem či jemu podobnými mu trošku mohou pomoci z bryndy.

 

co namítnout? tak hlavně psychosa do mé osobní historie zapadá docela dobře, nedokážu si představit, že bych žil nějak líp, byl někde dál či co, kdybych ty různé kolize s "otevřeným vědomím" či atakou psychosy neměl. to, že psychosa nejde pokaždé ukočírovat a končívá to v léčebně, je holt smůla, protože jde o zážitky velmi intensivní a někdy to jednoho prostě přemůže. poprvé tedy rozhodně. podruhé a v dalších případech už trošku člověk víc ví, o co jde.

 

že psychotik tápe, netuší, jak život poskládat dohromady? to je snad i případ nejednoho nepsychotika, že se mu v jistých okamžicích změní život. se třeba někam přestěhuje, začne s někým žít, s někým přestane žít, narodí se mu dítě, někdo mu umře, ztratí náladu v něčem pokračovat, uniká mu smysl života. v různých obdobích životních může zmateně plovat či se topit. to přeci není žádná psychotikova specialita, změny. druhá, třetí a další psychosa vůbec nepřesekla to, co jsem dělal, nedělal, jaký jsem byl, neměnilo se nic.

 

návraty do dětských konfliktů? nedořešené boje o moc s otcem, touha po matce etc. etc.? silně pochybuju, že by se ve mně cosi takového dělo. co tedy stavros mentzos též řeší a o čem jsem schopen i přemýšlet nějak víc, je konflikt spočívající v rozporu mezi přáním být jen to self narcistní a touhou být s někým, že tady je cosi, co psychotik nedokáže emočně rozlousknout, a proto se mu self ztratí v psychose. ovšem trošku mi to hapruje s okolnostmi, ve kterých jsem se dostával do svých psychos.

 

ataka si žije svým životem, a co tak vím, tak její příčiny nebo okolnosti, kdy se zjeví, jsou pokaždé jiné. s jakýmsi konfliktem okolo self to nemusí vůbec souviset. dokonce se do psychosy jde dostat vědomě a úmyslně, kdyby se psychotikovi zachtělo a začal riskovat s methodami, které se používají na "otevírání vědomí". známé věci, které mnozí už dávno objevili. skoro v každé lidské civilizaci.

 

zase prostě docházím k tomu, že mnohý psycholog či psychiatr, který se věcí zabývá i dlouhodobě, může být vedle. kdyby byl sám psychotik, tak by třeba mluvil jinak. proto když jde o toto teoretizování, jsou mi vždy bližší lidé, kteří si různými "numinosními" či prostě jinými stavy vědomí sami prošli a vědí víc, oč jde. a to nemluvím o tom, že každý má úplně jiný charakter, chemismus mozku, zkušenosti, světonázor, žije v jiném prostředí a tak dál a dále.

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Michelle (Občasný) - 15.5.2012 > kdyby byl sám psychotik, tak by třeba mluvil jinak
<reagovat 
Čtenář - 15.5.2012 > když někdo při naprosto každý příležitosti kráká Né, já nejsem maminčin mazánek, mý furt omílaný psychický problémy nejsou z přerozmazlu a nedospění, né, to néé, pak... usmívají se jen, vidoucí
<reagovat 
 anae (Občasný) - 15.5.2012 > čtenář> hele, smiř se, málem všichni chlápci jsou rozmazlený - matičkama (výjimkou jsou jen sirotci a těch pár, jejichž matka neměla mateřský opičí pudy)
<reagovat 
 Čtenář - 15.5.2012 > anae> samozřejmě. a teď si představ, že si to čtenář PRÁVĚ uvědomuje. a dokonce tak, že to vidí jako největší problém dnešní společnosti. ovšem zároveň to samé hodlá u sebe dohnat do takovýho(literárního) extrému, že si toho KONEČNĚ už budou muset všimnout i ty postižený masy. co když? moje babička se za svobodna jmenovala Kalvasová. umíš li počítat anae, zapamatuj si to jméno.
<reagovat 
 Michelle (Občasný) - 16.5.2012 > anae> svatá pravda 
<reagovat 
 anae (Občasný) - 16.5.2012 > čtenář> 

počítat trochu umím, ale prdlajs si pamatuju - jména kór - a hele, moje prabába se jmenovala Svobodová, když Mrštíci psali, jak Maryša tráví celá nešťastná Vávru, tak se ve vedlejší vesnici se svým nevšímavým mužíčkem jednoduše rozvedla, udělala si řidičák a odjela do Brna za miláčkem-světákem, to si taky pamatuj.


<reagovat 
 Čtenář - 17.5.2012 > anae> Očividně to s tim myšlením nehodláš přehánět. Čtenář měl držet hubu. A brát v potaz předevšim zákl fakt, že TY tenhle miliontech vejšplecht VÝMLUVY Z REALITY hodnotíš pozitivně. Čtenář je kokot, protože bezučelně hází zrní sousedovic slepicím.

<reagovat 
anae (Občasný) - 15.5.2012 > stavros mentzos - hmm německý psychiatr, no spíš bych řekla, že řecký šaman --- mám Řeky ráda, ale jejich kósmos je kdesi jinde ... často se ocitají v říši chimér (viz jejich finance), tvá zkušenost je nejspíš cennější!
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.5.2012 > anae> Stavros Mentzos (* 1930 in Athen) ist ein Neurologe, Psychiater und Psychoanalytiker griechischer Herkunft.
Mentzos studierte in seiner Heimatstadt Medizin. Von 1957 bis 1967 wirkte er an der Hamburger Psychiatrischen Universitätsklinik, wo 1960 die Promotion und 1967 die Habilitation erfolgte. Daneben absolvierte er eine Ausbildung als Facharzt für Neurologie und Psychiatrie und eine psychoanalytische Ausbildung. Im Jahre 1967 wurde er Erster Oberarzt der Psychiatrischen Universitätsklinik in Frankfurt am Main, 1971 (bis zur Pensionierung 1995) Leiter der Abteilung Psychotherapie/Psychosomatik sowie seit 1971 Universitätsprofessor.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.5.2012 > anae> ale v Portálu ho uváděj jako německého psychiatra a psychoterapeuta... :) i když je z řecka.
<reagovat 
 anae (Občasný) - 16.5.2012 > stanislav> věřím, že ale jako praktik může bejt dobrej, řekové maj jižanský optimistický charisma ... který samo o sobě léčí
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.5.2012 > anae> má tam pár svých případů. v té knize "Dynamika duševní nemoci". hezké na něm je, že přiznává, že někomu nebyl se svými methodami schopen pomoct. ... spíš pomůže někomu tím, že se o něj zajímá, i dlouhodobě, vnímá, kdo co mu říká, než aby nějak zafungovaly jeho teorie "psychodynamické". (se tedy domnívám)
<reagovat 
 anae (Občasný) - 17.5.2012 > stanislav> jsou pořád ještě lidský, dogmatici, ale lidumilové a životamilci - a to je jejich stálej přínos dějinám - i ti jejich chybující lidský bozi, a hlavně milovanej Sokrates (mám teď o jeho životě parádní knížku)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 14.6.2012 > anae> 




Kapitoly z psychiatrie

Mladá fronta, 1996

Po Freudovi, Jungovi a Adlerovi nedaly záhady schizofrenie spát ani mnoha dalším stoupencům hlubinné psychologie. Všem byla společná výchozí premisa: schizofrenie je výsledkem dřívějších útrap duše a všechno, co vzniklo z duševního trápení, je psychologicky léčitelné. Psychoterapie tedy může mnoho v duši nemocného nejen vylepšit, ale i vyléčit. Doufá v to dost lidí, solidní důkaz pro takový optimismus dosud podán nebyl. Své místo na slunci si dobývá skupinová terapie schizofrenních. Snaží se překonat sklon schizofrenních k sociální izolaci. Svědomití psychoterapeuti o uzdravení při psychoterapii nehovoří. Uspokojuje je vědomí, že mohli nemocnému pmoci v jeho utrpení, a ani s halasným oslavováním nepočítají. Pacient se musí vypořádat i s nežádoucími účinky psychofarmak, což často není zrovna med. Je třeba mu pomoci, aby se po odeznění psychózy sociálně adaptoval.

Laici, naivkové a fanatičtí odpůrci podávání psychofarmak při léčení schizofrenie mají jednu klamnou představu společnou. Domnívají se, že neuroleptika jsou jen symptomatika. Srovnávají je s uspávadly u nespavců nebo s analgetiky při bolesti zubů. Neuroleptika mají však zcela jiné účinky. Samozřejmě, že se při nich i líp spí a nervózního člověka v malých dávkách i uklidní, ale to je vedlejší. Jsou to regulativa. Dovedou uvést do pořádku dezintegrovanou psychiku schizofrenního, potlačit jeho smyslové přeludy, zbavit ho tíživých úzkostí a umožní mu, aby se osvobodil z pout svých bludných představ a ze svého autismu. Přivádějí ho z jeho imaginárního světa do skutečnosti a navracejí ho mezi lidi.

Pro biologickou (organickou) bázi schizofrenie svědčí ledacos. Nemoc probíhá často v návalech a souvislost s událostmi života se zpravidla nenajde. Sociální otřesy, války ani katastrofy výskyt schizofrenie nezvyšují. Zato v ní hraje úlohu dědičnost a všude na světě trpí nemocí zhruba procento populace. Biologické léčení psychofarmaky je daleko efektivnější než terapie psychologická a efekty psychoterapie jsou pochybné. Souvislost biochemických poruch v určitých strukturách mozku se schizofrenií může dnes popřít jen zaslepený psychologizující dogmatik. Už více než třicet let panuje důvodné podezření, že mozková tkáň kolem tzv. třetí mozkové komory a částí spánkových laloků (tzv. limbický systém) utrpí při schizofrenii nějakou újmu.

Psychoanalytička Frieda Frommová-Reichmannová se pokusila o psychologicky pochopitelné vysvětlení příčin schizofrenie, hovořila o schizofrenogenní matce, matce duševně nevyrovnané, psychopatické a neurotické, neschopné se vyrovnat s úkoly každodenního života, matce se skrytou nenávistí vůči dítěti.  Antropolog Gregory Bateson tvrdil, že schizofrenní myšlení vzniká z komunikace v rodině pozdějšího schizofrenika, patří k nim "dvojná vazba", kdy si otec či jiné členové rodiny navykli dávat dítěti rozporné pokyny, a to nejen slovně, ale i mimoslovně (gesty, mimikou, zabarvením hlasu atd.).

Všechny hypotézy tohoto typu mají jednu podstatnou slabinu. Ony údajně schizofrenogenní mezilidské vztahy najdeme skoro v každé rodině a sotva existuje nějaká, v níž by bylo rodinné prostředí bez chyb, tedy všechno, co nám tyto hypotézy demonstrují jako příčinu schizofrenie, není zdaleka nic mimořádného, ale spíš pravidlo. Jak si pak vysvětlit, že ze stovky takových rodinek jenom v jedné způsobí podobné komunikační problémy u dítěte něco, co vyústí do pozdější schizofrenie? Všechny duchaplné hypotézy příčin schizofrenie tohoto druhu přijímají mlčky starou známou hypotézu psychoanalytiků, že se schizofrenie připravuje už v raném věku. Ačkoliv propukne o deset, dvacet či třicet let později, jsou prý její základy dávno položeny. Jde však o hypotézu naprosto nepodloženou a o pouhou spekulaci.

Tzv. patoplastická (určující tematiku chorobného prožívání) úloha životních událostí je u schizofrenie mimo diskuzi. Zážitky dávají scestným úvahám nemocného jistou konkrétní náplň. Proto se s dobou obsahy schizofrenních bludů mění. Tematika schizofrenie většinou odpovídá reáliím doby, je tedy do jisté míry i pochopitelná. Co však nikdy nepochopíme, je důvod, proč nemocný vůbec ve svých bludech přistál.


<reagovat 
stanislav (Občasný) - 14.6.2012 > J. Vacek, psychiatr, který emigroval do Německa, jen potvrzuje, co jsem tak nějak načrtnul. že psychosy (schizofrenie) prostě mají hlavně biologický (chemický) původ... a teorie různé o vlivu rodiny etc. jsou jen teorie...  
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
0 0 1 5 35 37 45 47 72 79 80 90 91 93 96 97 100 101 102 103 104 105 106 108 109 110 111 113 114 118 119 120 128 133 146 148 149 150 151 152 154 155 158 159 161 182 185 194 197 202 205 206 212 214 215 216 (217) 218 219
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter