Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Tractatus logico-poeticus
Autor: čmelák (Občasný) - publikováno 25.1.2003 (22:13:16)

Tractatus logico-poeticus

 

 

Báseň je nic, které fakticky je.

 

 

Báseň nelze dále rozložit, je to praznak.

Svět nemůže vyjadřovat báseň. A priori nemyslitelná báseň totiž neexistuje.

To, co svůj život nežije, ale dává ho žít jiným, je báseň.V tom ohledu má však víc životů než kočka

 

Hvězdy nechtějí být viděny, ale chtějí zářit, stejně jako báseň.

Báseň hledá verše, aby oči nalezly svou podstatu.

Báseň poznají každé oči co ji čtou. Ona je utváří.

Tvář básně a tvář čtenáře jsou vždy identické, avšak tvrdit, že je identická s tváří básníkovou, neříká vůbec nic. (To se ukáže později)

Báseň se směje když umírá, to je její poslední tvář a slovo.

 

Báseň znamená zkoumání všech jiných zákonitostí. Vně básně je všechno pravidlem.

Vypadalo by to jako náhoda, kdyby báseň, která by mohla existovat sama pro sebe, zapadala dodatečně do nějaké situace, ale stvrzuje to pouze zkušenost oka.

Z toho pohledu nemůžeme dát básni nesprávný smysl.

 

Báseň své sny tají, lže je a vraždí každou důmyslnou vysvětlivku.

Označení básně vystupuje jako zoufalý argument (výkřik).

Báseň lze vždy pojmout tak, že každá věta je svým vlastním důkazem.

A tedy: Člověk je básní. Z toho plyne, že nám ukazuje nějaký smysl.

 

Báseň má ohraničit myslitelné zvenku, prostřednictvím nemyslitelného.

Každá báseň musí už nějaký smysl mít; tvrzení jí jej neumí dát, neboť je vně básně. Totéž platí o hvězdách. To, co tím míníme se musí vždy stavit vně své formy reprezentace.

Správnou metodou psaní básně by tedy bylo: říkat jen to, co se říci nedá. Toto by však bylo pro druhého neuspokojivé – básník báseň a její oko by splynuly – ale byl by to opravdu jediný správný způsob.

 

O čem báseň mluví? To není zřejmé.

 

 

* * *

Technická a věcná inspirace prochází Egilovou básní "Wittgenstein"

a Kolářovou sbírkou Mistr Sun o básnickém umění.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
egil (Občasný,Redaktor) - 25.1.2003 > Zajímavé.. moc.. snad jen:"Báseň je nic".. s tím téměř souhlasím. Nic je.. to mi přijde malinko nepřesné. Spíš by možná bylo namístě: "báseň je v nic, kde teprve získává na skutečné intenzitě"

Naprosto přesný vidím být odstavec, končící: "Z tohoto pohledu nemůžeme dát básni nesprávný smysl"

Když závěr tvého skvělého textu vztáhnu k Witgwnsteinovi, tak on tvrdil: "o čem nelze mluvit, o tom bychom měli mlčet." Z tohoto pohledu by jakákoli báseň byla porušením tajemství (kde není tajemství, není ani nic k vyslovení), zatímco ona spíš skrýváním skrytého ono tajemství koncentruje do jakéhosi ejakulátu.. A je jen na čtenáři, do jaké míry je oplodněníseschopný..:))
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 25.1.2003 > Leccos z toho platí i pro prózu (aspoň pro tu dobrou, postmoderní :)

A propos:
Básen je nic a VŠE: stav ducha,
jenž sám sebe skrz naskrz kuchá
- Krchovský
(doufám, že jsem ho citoval správně)
<reagovat 
..... (Občasný) - 27.1.2003 > .
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter