Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Smlouva psaná krví
Autor: Kirsten (Občasný) - publikováno 29.10.2012 (23:06:02)
Královna se modlila za děťátko. Nechala sloužit desítky mší, volala na hrad báby kořenářky, které vaří lektvar, po němž žena otěhotní... Nic nepomáhalo.
Jednou při vyšívání uviděla na bílém plátně svou krev a zvolala: „Zaplatila bych čímkoli, kdyby se mi narodilo dítě bílé jako sníh, rudé jako krev a černé jako eben!“
Do roka vykrvácela při porodu. Král zemřel v bolestech o pár měsíců později, když se napil posilňujícího odvaru své nové ženy. Poddaní umírali hladem, když je biřici obrali o poslední zásoby. Princezna s bílou pletí a havraními vlasy si rozedřela ruce do krve při nabírání vody ze studně.


Poznámky k tomuto příspěvku
Martin (Stálý,Redaktor) - 30.10.2012 > Ty jo, to je přímo dětem...:-)
<reagovat 
Čtenář - 30.10.2012 > jednu otázku: tohle jsi opravdu chtěl?
<reagovat 
 Kirsten (Občasný) - 30.10.2012 > čtenář> Co jestli jsem chtěla? Napsat to právě takhle - ano. Číst to dětem před spaním - ne.
<reagovat 
Tlouie (Občasný) - 30.10.2012 > "když se napil posilňujícího odvaru své nové ženy" - dobrej dvojsmysl )) Jinak vlastně nevím, co si o tom textu mám myslet. Vidím to takhle: beru ho něco jako pohádku, ta "symbolická věcnost" nedává prostor (když teď pominu omezení počtem slov) pro jiné, než nutně sdělitelné věci - čili smyslem je zde obsah; fajn, ale co s tím? Na dostatečný rozvinutí a plný vyznění problému je tu málo místa, zdá se mi - zde to omezení slovy. Nezatracuju pohádky, resp. texty s podobným typem poselství, ale myslím, že aby byly i dnes účinné, musí přece jenom nabídnout něco nového, nečekaného, jakoby "načichlého dobou" (nemyslím to doslova) - takto, podle mě, společně s onou vnitřní, stále aktuální pravdou mohou doopravdy působit. Což mě vrací k názvu: ačkoliv to symbolicky může nést svoji pravdu a váhu a tíhu, tak nevím, zda je zvolenej úplně šťastně.
<reagovat 
Kirsten (Občasný) - 30.10.2012 > Děkuji vemi za rozvedenou kritiku! Pokusím se replikovat, vést dialog řekněme, bude to přínosné i pro mě.
Je to Sněhurka, záměrně pohádka, kterou každý zná od slovo od slova. Protože smyslem je obsah, musí být nový - nebo nově přeformulovaný, aby čtenář (který zná text zpaměti, a tedy o něm většinou nepřemýšlí, stejně jako nepřemýšlí, kde se vzalo např. slovo "ahoj") si ho znovu uvědomil a přeformuloval i vlastní pohled na notoricky známou pohádku.
Autorský záměr byl, aby se čtenář zhrozil (čímž "vypadne z role", začne skutečně dávat pozor), vzpomněl si, že pohádky kdysi vypadaly podobně a že měly poučovat. Poučení je jasné, Dej pozor, co si přeješ, což se mi zdá platné dodnes, a možná zvláště dnes, jen to už, stejně jako Sněhurku, nikdo doopravdy neposlouchá, a tedy je třeba zvýraznit obsah formou.
Pro mě je text dokončený, co jsem chtěla sdělit, jsem sdělila (a může to fungovat čistě jako krvák pro potěšení, ne, že ne). To je ale moje čtení, které samozřejmě nemůže platit obecně, co si tam kdo najde, to tam je, jen zkouším ukazovat možný směr.
Ad název, souhlasím, že není zcela funkční, je to má velká slabina u všeho.
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 31.10.2012 >

no já nevim... co napsat, aby názor na dílo, nebyl delší než dílo samo?

zkrátit Sněhurku do 100 slov není špatný nápad, tady mi však chybí druhá polovina příběhu... ale ta novost, no nevim, s tou krví pracovala už předloha...


Body: 4
<reagovat 
 Kirsten (Občasný) - 31.10.2012 > Quotidiana> Nejde o zkrácení jako takové. Ukázala jsem to, co se v předloze běžně nevypráví, pointa je jiná. Dobro nad zlem vítězí málokdy, spíš to bývá plichta...
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 31.10.2012 > Navrhuju tento text jako adepta do knihy

http://www.totem.cz/kniha/

a samozřejmě doporučuji...
Doporučil 
<reagovat 
 Kirsten (Občasný) - 31.10.2012 > pomerančová> Och, děkuji, jsem poctěna.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter