Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Fotografie
 > Fotografie
 > Krajiny
 > Příroda
 > Zvířata
 > Makro
 > Zátiší
 > Portréty
 > Akty
 > Architektura
 > Experimenty
 > Fotodokumenty
 > Fotoreportáž
 > Cestopis
 > Sport
 > Abstrakce
 > Rodinné foto
 > Ostatní
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Zaniklé obce Zaniklé obce Zaniklé obce Zaniklé obce
Autor: romann (Občasný) - publikováno 24.9.2017 (15:53:49)

U nás je řada zaniklých obcí. Zkoumat je, je zajímavým dobrodružstvím. Zabývá se tím např. http://zanikleobce.cz Navštívil jsem tři vesničky u Rychnova nad Nisou. Jsou to Svatý Kříž, Jestřebí a Štěrbovna, či též Štěrbovina. Německy, viz mapa z 1852, Heiligenkreuz, Gestraby a Stirbon.

Ta nejdivočejší je ta poslední, píše se o ní: Její původní název je český, zřejmě pojmenována po krajinném tvaru, tedy zdejších strmých „roklí“ spadajících do údolí Mohelky. Při pozdější postupné germanizaci byl přijat úřední název Stirbon.

Jedna z roklí, ta nejvýraznější získala jméno Mordloch (Mordová rokle). Osada měla okolo roku 1869 deset domů a asi 59 obyvatel, v roce 1900 již 11 domů a 44 obyvatele a v roce 1921 devět domů a 24 obyvatele. K osadě patřil také mlýn na levém břehu Mohelky. Dnes je celý prostor bývalé osady zarostlý lesem. Zachovalo se zde pouze několik rozvalených zbytků stavení.

Důvod jejich opuštění je ve vylidnění. Jelikož tu bývaly Sudety, část obyvatelstva německého původu padla za války, zbytek odsunuli po válce , zbylí se odstěhovali jinam.

 

Nejzachovalejší je ves Svatý Kříž. Ale i ta je téměř pohlcena lesem na svahu Kopaniny. Dá se ale snadno zjistit, kde domy stávaly. V roce 1921 jich bylo 15. Obyvatel bylo 43. Dokonce se asi tři domy zachovaly, jsou z nich chaty. Viz foto. Omlouvám se za kvalitu, čočku asi vypilovali pilníkem...

Jelikož můj prohlížeš neumožnuje fotky uložit, dal jsem je sem http://yuung.sweb.cz/SvatyKriz.zip

 

Krása je v opuštěnosti, zmaru a divokosti okolní horské přírody, jež nad vším nakonec zvítězí.

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter