Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Procházeči a Procházkáři
Autor: František Vyrut (Stálý) - publikováno 23.3.2018 (00:49:56)
Nedávno jsem procházel kolem oprýskaného domu. Zastavil jsem se a jal si ho prohlížet. Při tomto aktu mě napadla dvě slova a zároveň dvě otázky. Jsem Procházeč? Nebo Procházkář? Procházeč je člověk, který jen tak prochází, ničeho si nevšímá, zároveň ale jde vytrvale za svým cílem. Procházkář si svou pouť užívá, vidí to, co jiní nespatří.// Nejlepší Procházkáři jsou básníci. Pozorně sledují různé hádky, výstupy, příhody, rozhovory. Například příhodu s procházející paní a papírovou krabicí povalující se před obchodem. Paní vejde do obchodu a vzrušeným hlasem upozorní prodavačku na krabici. Paní stupňuje hlas, blekotá cosi o pořádku, načež ji prodavačka rázem utne výkřikem: paní, o co se vám jedná, řekněte to slušně a je po pr----! // Na výstavě najdou nedopalek odhozený při vernisáži, na koncertech si všímají zpěvuchtivých fanynek, vzhlížejí s nimi k idolu, náhle jim vyškubnou svíčky z ruky a mávají zuřivě cizím peřím v rytmu skladeb. V obchodních centrech je pro ně prioritou sledování práce uklízeček, na WC dopisují poznámky týkající se politiky /"je to skandál"/, kultury /"je to další skandál"/, touhy po globálním oteplování /"teď tady s--u a je mi zima"/, hospodářství /"samý korupce"/, vyznání lásky / kresba zdvojeného srdce je pro ně nejvyšší metou/. Neustále mají připravené fixy a jiné psací pomůcky. Doma tajně trénují nápisy a v hospodě nenápadně sondují jejich pravopis. // Jiní Procházkáři se zaměřují na "odlišnosti nemovitostí", jak říkají. Všímají si spadlé omítky, ve které hledají tajná znamení, oprýskaného zábradlí s mapou světa i jednotlivých států, vchodových dveří s poškozenými zvonky, reklamními letáky a díly sprejerů. Zde rozlišují Malé a Velké sprejování, Malé značí aktivitu u vchodů a menších ploch, Velké u fasád bytových a rodinných domů a podnikatelských objektů. Vždy se spravedlivě rozčílí. V kapse mají pohotově připraven prášek ke zmírnění vysokého tlaku. // Dále si všímají garáží, u nichž dávají pozor na svou nenápadnost, protože byli několikrát vyzváni policií k předložení dokladů. Další aktivitou je pozorování trpaslíků na zahrádkách, před domy. Dávají jim své návrhy jmen, které si zapisují, spolu s popisným číslem nemovitosti, do notýsku. Nezapomínají na schody s foglarovskými poklady a prožívají letmé pohledy, jejichž krásu se snaží vštípit nenápadným přivřením víček. // Před odchodem z domova vkládají posvátně svůj talisman do kapsy a zvolají: kéž mám sílu být nadále Procházkářem!

Poznámky k tomuto příspěvku
Martin (Stálý,Redaktor) - 23.3.2018 > Hezká úvaha Františku, to víš, básníci jsou v lecčem podivíni:-)
Tuhle jsem se byl podívat na chviku do jedné třídy a tam měli matematiku. Na stole si děti postavily kostičky a měly to, co vidí, nakreslit na tabuli. Jen jedna holčička ty kostičky kreslila, jak se změnšují a ještě si pohrála s tvary. Paní učitelka jí vše s takoovu dobrotou opravila, aby je měla stejné. Holčička se na ni zamlkle dívala a pak si šla sednout. V té chvíli jsem si uvědomil, že její snaha býti básníkem bude prostě oceněna později:-)
Body: 5
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 23.3.2018 > Martin> Ahoj Martine, třeba to s holčičkou dopadne dobře a s námi ostatními /podivíny/ také. Měj se fajn. Franta.
<reagovat 
 P.V.Ctihodný (Občasný) - 24.3.2018 > František Vyrut> Velice pěkné, poeto !
P.S.:Některé malé básnířky jsou ale zarputilé a vydrží.Nedávný rozhovor s jednou mojí žákyní (šesťačkou) :
Já : Cos to namalovala ?
Ona : Já nevím.
Já : Není divné malovat něco a nevědět, co ?
Ona : Je to divné, protože já jsem divná.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 25.3.2018 > P.V.Ctihodný> Zdravím a děkuji, třeba by žákyně zasloužila výtvarný kroužek či jiné aktivity. Měj se fajn. Franta.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter