Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Karel Poláček
Autor: mystikus (Občasný) - publikováno 4.7.2018 (07:02:28)

KAREL POLÁČEK: BYLO JICH PĚT A KOLO JEDINÉ

 

Ke sportu neměl daleko, zvláště pak k fotbalu. Býval častým hostem na hřištích předních pražských fotbalových klubů, kde sedával s kolegy z Lidových novin, s hercem Hugo Haasem nebo jinou spřízněnou duší. V hledištích stadiónů nachází i námět ke svému humoristickému románu z prostředí fotbalových fans Muži v ofsajdu. Román s nezapomenutelným panem Načeradcem a Emanem Habáskem, jehož počet vydání již dávno překročil desítku a byl také zfilmován (roli pana Načeradce skvěle vystřihl právě Hugo Haas).

 

Čtenářskou oblibou předčila Muže v ofsajdu pouze snad nejčtenější Poláčkova kniha Bylo nás pět. Kronika života na malém městě, viděného dětskýma očima. Jeden z pětičlenné party, osobitý vypravěč Petr Bajza, pozoruje okolní svět s čistou chlapeckou prostotou a autor ho nechává promlouvat okouzlujícím chlapeckým jazykem. Právě tato mistrně zvládnutá nekonvenční mluva školáka Bajzy, plná ustálených rčení, obchodnického žargonu a odposlechnutých frází od rádoby dospělých Petrů, neuměle poskládaných do rozkošného propletence vět, obzvláštňuje Poláčkovu roztomilou knížku a povyšuje ji na poetickou slávu ráje dětství. Je plná něžného humoru a nechce se ani věřit, že ji napsal v době nacistické okupace spisovatel židovského glancu (i původu).

 

K zážitkům, dobrodružstvím a lotrovinám klukovské party patří i první seznámení s kolem. Odjakživa předmětem chlapecké touhy, chlouby, ale i závisti. Ta byla příčinou roztržky mezi Petrem Bajzou a jeho nejlepším kamarádem Bejvalem Antonínem.

 

Já nyní chodím s Čeňkem Jirsákem a my spolu mluvíme a všem jsem pravil, že spolu mluvíme, aby to věděli. Jelikož jsem poznal, že není falešný, ale náhodou je správný. A vůbec to není prauda, co pravil Bejval Antonín, že Čenda je jenom pro sebe. Sám je falešný. Poněvadž jsem pravil, aby mně půjčil kolo, jen co bych objel rynk, ale on mně nepůjčil, já jsem pravil, snad by ho neubylo, nevídáno, ale on pravil, že mně má koupit kolo náš tatínek, jelikož mu koupil kolo jeho tatínek. Tak jsem mu pravil: „Pamatuj si, že si to budu pamatovat, ty lakomče lakomá, však ty přijdeš.“ On pravil: „Tak si to pamatuj, ale svoje kolo si nenechám od každého hindrovat.“

 

Jak už to mezi kluky bývá, zhoršení vztahů nemělo dlouhého trvání. Bejval Antonín začal „dolejzat“ a ještě rád své kolo půjčil, když Bajza Petr musel jet k ševci „skrz ty rozšmajdané podpatky“.

 

„Tak Bejval pravil, abych si vzal jeho kolo, že tam budu rychle, a ono to také lépe vypadá, když se jede k ševci skrz ty rozšmajdané podpatky na kole, než když se jede jen tak. Já jsem odvětil, že je to prauda, tak on hnedle přitáhl to kolo a já jsem si sedl na to kolo, pravil jsem mu: „Tak ahoj!“ a jel jsem si jako pán a koukal jsem, jestli se lidé koukají.

 

A když jsem přijel k ševci, tak jsem pravil: „Pane Šafku, maminka se nechá poroučet, abyste spravil ty boty a kdy by ty boty mohly být, aby to zase netrvalo celou věčnost.“ Pan Šafka odpověděl: „Mladý pane, řekni, že se nechám poroučet, že by ty botičky mohly být s neděle, když já řeknu slovo, tak to platí.“ Tak jsem zase vsedl na kolo a jel jsem, ale nejel jsem přímo domů, abych to užil. Tak jsem jel kolem školy a školník dělal na zahrádce, nechal všeho a koukal se a já jsem byl rád, že se kouká.“

 

Přátelství se opět naruší, když vykuřování vosího hnízda skončí poštípáním všech zúčastněných a ještě k tomu doma výpraskem. Veškerá vina za nezdar se totiž snesla na hlavu Bejvala Antonína, který to všechno „vynalezl“.

 

„A skutečně jsem po třech dnech pravil Bejvalovi, že je trouba, a on odvětil, že já jsem ještě větší, já jsem pravil, že jsem kvůli němu dostal, a on odvětil, že dostal kvůli mně. A pravil, že si zas k němu mohu přijít vypůjčit kolo, že mě zkasíruje. Já jsem pravil: „Nevídáno!“ a od té doby s ním nadosmrti nemluvím.“

 

V horečnatém blouznění se Petru Bajzovi, který onemocněl spálou, v hlavě honí vzpomínky na nedávnou návštěvu cirkusového představení, zejména na vystoupení slona Jumba. V jeho fantazii, vybičované vysokými teplotami, se stal majitelem slona a zorganizoval s ním výpravu do Indie, které se zúčastnili všichni protagonisté Poláčkovy knihy. A Bejval Antonín neopomněl vzít s sebou kolo.

 

„A toho dne jsme se shromáždili před naším kvelbem, že jako pojedeme do Indie. I přišel Bejval Antonín a měl kolo, Kemlink Eduard, Čeněk Jirsák a Zilvar Josef z chudobince a já jsem to spočítal a bylo nás pět.“


 

KÁJA POLÁČKŮ (☼ 22. březen 1892 Rychnov nad Kněžnou – ۞ 21. leden 1945 Gliwice, Polsko) – novinář působící ponejvíce v Lidových novinách, kam sázel fejetony a soudničky jako kuchařka v závodní jídelně sází vejce volská voka. Z jeho knih jsou nejznámější humoristické romány Muži v ofsajdu (1931), Hostinec u kamenného stolu (1941 pod vypůjčeným jménem Vlastimila Rady) a především Bylo nás pět (posmrtně 1946), které se dočkaly i zfilmované podoby. Těsně před okupací dokončil tetralogii (Okresní město a další svazky) atakující drobné měšťáctvo, do něhož se s chutí strefoval v celém svém díle. Byl znalcem hovorové řeči a dokázal mistrně napodobit frázovitou mluvu lidí určité branže, přecházející až v jazykovou parodii. Spisovatel hořké ironie a melancholického úsměvu, založením jako Karel Kryl skeptik. Ocejchován žlutou hvězdou zahynul v koncentračním táboře v Osvětimi. Čest jeho vydatné památce.


https://www.seznamzpravy.cz/clanek/na-rolling-stones-do-letnan-se-chysta-50-tisic-lidi-fanynka-cekala-uz-od-tri-hodin-od-rana-50833?dop-ab-variant=0&seq-no=1&source=hp



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter